Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on asua maalla?

Vierailija
30.11.2020 |

Haluaisi paeta tätä kyllästyttävää kaupunkielämää. Joskus tuntea jotain vapautta ja päästä siitä pahasta olosta veks. Niin ainakin toivon.

Kommentit (896)

Vierailija
141/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudun ahdas ilmapiiri ja kyttäyskulttuuri ovat vapauden vastakohta. Pääsin sielä onneksi pois, takaisin en mene edes väkipakolla.

Kokeilepa laulaa karaokea aamuyöstä kaupunkiasunnossa ja tule sen jälkeen kertomaan kyttäyskulttuurista jotain. Minä voisin kertoa vapaudesta.

En laulaisi karaokea aamuyöstä myöskään maalla. Et pääse livahtamaan naapurin tietämättä kapakkaan. Jos tuot kotiin rakastajan, sen tietää koko pitäjä. Kun pikku pitäjässä ilmeni ensimmäinen koronavirustartunta, koko pitäjää kiinnosti vain, kuka se on. Jopa jossakin kylässä oltiin sitä mieltä, että tartunnan saaneiden nimet pitää julkistaa. Tämä on parhaimmillaan maalaiskulttuuria. Jos tähän sekoitetaan vielä uskonasiat, lestadiolaisuus ja körttiläisyys, soppa on valmis. Silloin on paettava ja lujaa.

Siis mistä mun naapurit tietää, oonko mä menossa kapakkaan vai sukuloimaan? Ja mistä joku naapuri tietäis, kuka meillä käyvistä vieraista olis mun rakastaja?

Sun käsitys körttiläisyydestä taipaa perustua johonkin 50-lukeen, eiköhän oo aika päivittää se.

Jos liikut pyörällä tai jalkaisin=olet humalassa.

Höpö höpö. Enkä mä ole mikään salajuoppo, jonka pitää peitellä viinanjuontia. Itse asiassa käyn usein istumassa iltaa yhden naapurin kanssa. Kapakkaan ei täältä pyörällä tai jalkaisin lähdetä.

Vierailija
142/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun maalla ja monet näistä kirjoituksista tuntuu todella oudolta. Ehkä eri puolilla Suomea on sitten niin erilaisia ihmisiä? Olen asunut tällä n. 300 asukkaan kylällä yli 20 v. Minulla ei ole aavistustakaan siitä, tietääkö naapurit jotain minun asioitani, itse en ainakaan tiedä muiden asioita, eikä ne minua kiinostakaan. Tiedän yhden miehen, joka ampuu "rätkiä", kun vievät kuulemma marjat pensaista, en ketään, joka ampuisi kissoja. Kissat kyllä kulkevat vapaana ja varmaan ärsyttävät monia lähinnä kuseskelun takia, meitä ei häiritse, kun meillä on koira niin kissat pysyvät kyllä loitolla. Koiria on monilla ja jotkut välillä haukkuvat ulkona, mutta kun on tuota välimatkaa sen verran, että ei haittaa.

Lapsilla oli ihan mukavasti kavereita ja kylällä on hyvin harrastusmahdollisuuksia: pururata/hiihtolatu valaistu, koululla on (tai ainakin meidän lasten aikaan oli) vaikka mitä kerhoja: pienille muskari ja päiväkerho, koululaisille ip-kerho, liikuntaa, tanssia, palloilua, 4h, seurakunnan puuhakerho, bändikoulu, musiikkikerho, kuoro, näytelmä, lennokki, lehtikerho, valokuvaus...ja kaikki ilmaisia tai melkein ilmaisia. Aikuisille kansalaisopiston piirejä, jumppaa, joogaa, käsitöitä, liikuntaa, musiikkia. Täällä on myös hyvin aktiivinen kyläyhdistys, joka järjestää mm. nuotioiltoja, peli-iltoja, myyjäisiä, talkoohommia. Metsästys ja kalastus on yleisiä harrastuksia. On hyvä uimapaikka, parkour-rata, pieni laskettelurinne, skeittirampit, urheilukenttä, luistinrata, leikkipuisto. Hyvä koulu, jossa musiikkiluokka, kunnon liikuntasali, oma kirjasto, viihtyisä piha metsän reunassa. Kylältä löytyy monenlaisia yrityksiä ja mm. ratsastustalli.

Minua ei pimeyskään haittaa, uskallan ulkoilla pimeässä, koiran kanssa käyn joka ilta pitkällä lenkillä. Enemmän pelkäisin kaupungissa. Ja on täällä pitkästi katuvalojakin, jos pysyy valtiellä tai kylän "pääväylällä". Bussejakin kulkee 1-2 tunnin välein, että kyllä jotenkuten pärjäisi ilman autoakin, mutta kyllä meille auto on tärkeä, saa kulkea omien aikataulujen mukaan. Kesäkelillä reilut 10 min prismaan, cittariin yms. En vaihtaisi tätä paikkaa oikeastaan mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä maalla eletään. Suurin osa maalta kaupunkiin muuttaneista on lähtenyt työn ja leivän perässä. Elämän pitää olla sujuvaa. Kaupungeissa se on sitä. Jos omistaisin maatilan, en asuisi kaupungissa.. Ei ole kyse siitä, kummassa on parempi asua, vaan siitä kummassa pystyn elämään omilla tuloillani. Tuet tullaan leikkaamaan lähiaikoina. Siitä olen varma. Sen takia jokaisen on yritettävä rakentaa elämänsä oman työn ja toimeentulon varaan.

Onhan täällä maalla monenlaista työtä, ellei nyt sitten asu jossain ihan hirveän syrjässä kaikesta. Meidän kylällä on oppilaitos, joka työllistää kymmeniä ihmisiä: opettajia, keittiöhenkilökuntaa, siivoojia, talkkareita, toimistoihmisiä, projektityöntekijöitä. Kyläkoulussa on varmaan 7 opettajaa + muu henkilökunta. Sitten on tehdas, joka työllistää kymmeniä ihmisiä sekin. Ja pieniä yrityksiä: pari autokorjaamoa, remonttifirma, sähköasennusfirma, hierontahoitoja tekevä yrittäjä, suoramyyntitila, taksiyritys, maansiirtofirma, päiväkoti...ja suurin osa kulkee töissä lähikunnissa, joihin on matkaa 15-20 km. Maatiloja ei enää montakaan ole.

Vierailija
144/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en viihdy maalla, vaikka siellä viestinkin ihan onnellisen lapsuuden.

Nykyään haluan asua kapungissa. Mitä isompi kaupunki, sen paremmin on tilaa hengittää ja olla oma itsensä.

Niin ja kaupungissa sentään näkee mitä hengittää.  Maalla saattaa vetää keuhkoihinsa ihan mitä vaan.

Vierailija
145/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä syrjäkylä tai maaseutupaikkakunta olisi kiva? Suosituksia? Itse haaveilen maalle muuttamisesta tai edes johonkin korpeen. Ei haittaisi pimeys tai yksinäisyys.

Esim. Lieksa. Siellä on myös muualta muuttaneita paljon, paljon luontoa kun harvaan asuttua seutua, Pielinen, kaupoista Tokmanni ja Lidlikin löytyy, asuminen edullista, junallakin pääsee Joensuuhun.

Paljon työttömiä, joten ei-uraputkessa oleva ei joudu silmätikuksi. Tuossa yksi tarina, miten elämänsä voi pistää täysin uusiksi:

https://retkipaikka.fi/kerrostalon-kasvatti-muutti-mummonmokkiin-lieksa…

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/eliisa-44-myi-omais…

Minä suosittelin seutua maantieteellisesti n. Kuopio-Nurmes-Joensuu-Suonenjoki - väliltä monestakin syystä:ihmiset ovat yleensä sosiaalisia ja ulospäinsuuntautuneita ja vähän vähemmän kilpailuhenkisiä ja yritteliäitä länsirannikkoon, pohjalaisiin verrattuna. Heimoerot eivät ole tuulesta temmattuja. Kuten Teemu Keskisarja sen yhdessä perjantai - ohjelmassa kiteytti, että savossa pikku taajamien ympärillä ei ole kuin pakettipeltoja kun Pohjanmaalla on aina joku teollisuusalue joka täynnä yrityksiä. Täällä on helpompi hengittää jos on vähän erikoisempi luonne, esimerkiksi. Mielestäni idässä näillä leveysasteilla on kauneimmat maisemat, korpea ja järviä silmänkantamattomiin mutta pohjoisen karuus puuttuu ja porot eivät kuseksi nurkissa ja tallo viljelyksiä kuten vähän pohjoisempana Kainuussa. Mutta jos se ei sinua haittaa niin Kainuussa minä itse muuttaisin rajan pintaan erityisesti Kuhmoon tai kakkosvaihtoehtona Suomusalmelle, Kuhmossahan porot pidetään poissa riista-aidalla. Vuosiviisumilla voisi käydä tankkaamassa ja tekemässä halvemmalla ostoksia, Vartiuksessa on rajanylityspaikka. Jos haluaa asua 15 km:n päässä lähimmistä naapureita niin siellä Kainuun korvessa se on mahdollista.

Onko Lieksassa tai Suomussalmella tuulivoimateollisuutta tai onko suunnitteilla? 

Vierailija
146/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee pakokauhu vieläkin maalla, koska ilman autoa olen siellä jumissa. Asuin 18 ensimmäistä vuotta niin korvessa, että lähimpään kauppaan oli parikymmentä kilometriä. Ei ole ikävä tullut takaisin.

Vierailija
147/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheltä päätietä asumus tai saa tutustua tiehoitokunnan ja maanomistajien juonitteluun kun hyväveli kumppaneiden pieniä kuluja saa sitten ihmetellä perämetsässä saakka.Myös joillakin alkaa vanhoilla päivinä sitten rajojen siirtely jos vähänkään tulkinnanvaraa mihin tarvitse käyttää yhtään rahaa ja hyvät riidat saa sitten aikaan.

Vierailija
148/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulee pakokauhu vieläkin maalla, koska ilman autoa olen siellä jumissa. Asuin 18 ensimmäistä vuotta niin korvessa, että lähimpään kauppaan oli parikymmentä kilometriä. Ei ole ikävä tullut takaisin.

Varmaan silloin kauppias ei vielä tuonut ostoksia kotiin? Nyt on kuules ihan eri meininki:-D

Vierailija
149/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin maaseudulle ja maatilalle miehen takia vuosia sitten. Kommenteissa minua ihmetyttää maaseudun niputtaminen "maalla on näin..." Ei kaikki paikkakunnat ole samanlaisia. Ei kaikki kaupungitkaan ole samanlaisia. Asuin Helsingin ja Tampereen välissä sijaitsevassa kaupungissa ja ostoksille sai lähteä Helsinkiin tai Tampereelle ja aikaa varata koko päivän, koska ruuhkat. Nyt maalla asuessani en todellakaan ole pimeässä, kyllä meidän suunnalla on katuvalot. Päiväkotiin on matkaa 700 metriä, kouluun ja kauppaan 4 kilometriä. Muut palvelut löytyvät kolmesta keskustasta joihin kaikkiin on n. 20 kilometrin matka. Lähin luontopolku ja talvella latu lähtee 400 metrin päästä ulko-ovelta. 20 ja 45 kilomerin päästä löytyy uimahalli x2, kylpylä, ravintoloita, elämyspuisto ja useampi kulttuurin ja musiikin harrastamisen piste. Ei minulla ole tylsää.

Vierailija
150/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa valehtelu. Rokotukset ovat eettisesti ja moraalisesti väärin ja vain rokotteiden osalta ei ole kertaakaan tehty blacepo-tutkimuksia. Pandemrix näytti valtiovallan alistumisen. Kansanedustajat otti itselleen toisen rokotteen, miksi? Nyt meillä tuhansia narkolepsiaperheitä ympäri Suomen. Maskeja tutkittu 50 vuotta, joten viranomaisten toiminta on mielivaltaista. Perusoikeuksia loukataan ilman ensimmäistä todistetta. Maskit laittavat ihmiset sairaalaan ei mikään flunssa. Herätys ihmiset ja tutkikaa asiaa internetistä pelottomasti. Aukeaa aikamoinen huijaus todella nopeasti ja kymmenet tuhannet lääkärit varoittavat tästä digivihreästä kestävän kehityksen piikistä tieteeseen perustuen. Vaatikaa viranomaisilta todisteita ja älkää pelätkö.

Vierailija
151/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut liki koko ikäni, pikkukaupungissa, niin pienessä että on maalla. Työuraa takana 43 vuotta, nyt ansaitulla hyvällä eläkkeellä. Omistusasunnossa 22-vuotiaasta, nykyään asun yksin 85 neliön uudehkossa rivarikolmiossa, päätyasunto huippupaikalla.

Kaksi jo nelikymppistä lasta, molemmilla hyvät työpaikat, uudet isot talot isoilla tonteilla, kesämökit molemmilla, uudet farkku-Audit ajettavana. Talot lapsillani jo velattomat, isovanhempien perintöjen takia.

Minun ja edesmenneen mieheni suvut täältä, joten esim. talolainat nuorille itsestäänselvyys kun molempien sukujen rahat samassa pankissa, mitään säästöosuuksia ei kyselty.

Kaiken tarvittavan saa kaupasta, mutta vaatteet, kengät jne. ostamme verkosta, huonekalut jne. lähimmästä isosta kaupungista, johon matkaa 150 km. Täällä on uimahalli, kolme kuntosalia, liikuntahalli, kirjasto, teatteri, kaksi ravintolaa, kesällä kolme, valaistuja kuntoratoja/latuja, liikuntapuisto kuntoportaineen, avantoa avantouinti jne.jne.

Täällä on hyvä olla.

Vierailija
152/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä syrjäkylä tai maaseutupaikkakunta olisi kiva? Suosituksia? Itse haaveilen maalle muuttamisesta tai edes johonkin korpeen. Ei haittaisi pimeys tai yksinäisyys.

Esim. Lieksa. Siellä on myös muualta muuttaneita paljon, paljon luontoa kun harvaan asuttua seutua, Pielinen, kaupoista Tokmanni ja Lidlikin löytyy, asuminen edullista, junallakin pääsee Joensuuhun.

Paljon työttömiä, joten ei-uraputkessa oleva ei joudu silmätikuksi. Tuossa yksi tarina, miten elämänsä voi pistää täysin uusiksi:

https://retkipaikka.fi/kerrostalon-kasvatti-muutti-mummonmokkiin-lieksa…

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/eliisa-44-myi-omais…

Minä suosittelin seutua maantieteellisesti n. Kuopio-Nurmes-Joensuu-Suonenjoki - väliltä monestakin syystä:ihmiset ovat yleensä sosiaalisia ja ulospäinsuuntautuneita ja vähän vähemmän kilpailuhenkisiä ja yritteliäitä länsirannikkoon, pohjalaisiin verrattuna. Heimoerot eivät ole tuulesta temmattuja. Kuten Teemu Keskisarja sen yhdessä perjantai - ohjelmassa kiteytti, että savossa pikku taajamien ympärillä ei ole kuin pakettipeltoja kun Pohjanmaalla on aina joku teollisuusalue joka täynnä yrityksiä. Täällä on helpompi hengittää jos on vähän erikoisempi luonne, esimerkiksi. Mielestäni idässä näillä leveysasteilla on kauneimmat maisemat, korpea ja järviä silmänkantamattomiin mutta pohjoisen karuus puuttuu ja porot eivät kuseksi nurkissa ja tallo viljelyksiä kuten vähän pohjoisempana Kainuussa. Mutta jos se ei sinua haittaa niin Kainuussa minä itse muuttaisin rajan pintaan erityisesti Kuhmoon tai kakkosvaihtoehtona Suomusalmelle, Kuhmossahan porot pidetään poissa riista-aidalla. Vuosiviisumilla voisi käydä tankkaamassa ja tekemässä halvemmalla ostoksia, Vartiuksessa on rajanylityspaikka. Jos haluaa asua 15 km:n päässä lähimmistä naapureita niin siellä Kainuun korvessa se on mahdollista.

Onko Lieksassa tai Suomussalmella tuulivoimateollisuutta tai onko suunnitteilla? 

Suomusssalmi

https://yle.fi/uutiset/3-10771389

Googleta: Pohjois-Karjalan potentiaaliset tuulivoima-alueet - näkyvyysanalyysit alueista

Sekä

Pohjois-Karjalan potentiaalisten tuulivoima-alueiden maisema- ja ympäristöselvitys.

https://kainuunliitto.fi/kaavoitus-ja-liikenne/tuulivoimamaakuntakaavan…

Kuntien kotisivuilta saa lisää tietoa, tulevat kunnanhallituksen ja lautakuntien käsittelyyn.

Vain armeijan ampuma-alueiden tuntumassa sekä itärajan pinnassa on turvassa tuulivoimalta.

Vierailija
153/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on ongelmia elämässäsi, niin ei maalle muutto niitä ratkaise.

Kyllä mulla on aina paikanvaihdos ratkaissut isojakin ongelmia. Riippuu tietenkin ihan ongelmista myös. Rauhallisella paikalla asuminen rauhoittaa hermoja. Asun "maalla" kymmenen minuutin automatkan päässä keskikoisen kaupungin keskustasta. Ideaali!

Vierailija
154/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudun ahdas ilmapiiri ja kyttäyskulttuuri ovat vapauden vastakohta. Pääsin sielä onneksi pois, takaisin en mene edes väkipakolla.

Miten tämän kyttäyksen pitäisi ilmetä?

Jos olet ollut, niin tunnistat kyllä.

On niin ihmisistä ja kulttuurista kiinni, millaiseen satut.

Vierailija
155/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa, rauhallista, hiljaista ja pimeää. Riippuu mistä tykkää, jonkun mielestä voi olla huono juttu kun ei ole katuvaloja ja kauppaan on matkaa 20km ja kirkonkylälläkään ei ole uimahallia, elokuvia, teatteria tai tanssipaikkoja saati minkään alan erikoisliikkeitä ja jos tarvitsee muuta lääkäriä kuin terveyskeskuksen yleislääkäriä pitää lähteä kaupunkiin esim 70 km päähän. Mutta hyvät ulkoilumahdollisuudet eikä kukaan valita että koira särkee latuja kun itse tamppaat ne ladut. Huonoin puoli on että työpaikkoja ei oikein ole tarjolla.

Vierailija
156/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä erikoista, että täällä luetellaan niitä asioita maaseudun huonoiksi puoliksi, jotka ovat ongelmia yhtälailla kaupungeissakin :D

- pimeys -> ei ainakaan tää meidän 68t asukkaan kaupunki ole kokonaan valaistu 

- liukkaus -> kaupungissakin jalkoja katkotaan liukkauden takia joka ikinen vuosi

- auraamattomat tiet -> vain keskusta aurataan heti, muualla lumiraja tuntuu olevan +10cm ja ennemmänkin..

- huonokuntoiset tiet -> keskustassakin heitetään asfalttisoraa vain vaarallisiin reikiin

- harrastusmahdollisuuksien puute -> kaupungissakin palveluista tingataan koko ajan

yms

Valaistus: kaupunki ei ole kokonaan valaistu, mutta valaistua reittiä on kyllä saatavilla ihan niin paljon kuin jaksaa kävellä. Kotipaikallani maaseudulla lähimmät katuvalot oli 2,5km päässä vilkkaasti liikennöidyllä maantiellä. Vaikka saattoihan sielläkin ajaa "kylälle" 15km päähän jos halusi lenkkeillä valaistulla, hiekoitetulla tiellä muutakin reittiä kuin sitä samaa kylätietä edestakaisin.

Kotipaikalla meinaan joka vuosi jäädä pihassa hankeen kiinni, tässä viereisessä 50 000 asukkaan kaupungissa lähiössä ei ole ikinä ollut ongelmaa. Lisäksi hiekkateillä on rospuuttoaikaa keväällä monta kuukautta. Ei maalla asuvat suotta osta maastureita pärjätäkseen.

Kyllä kaupungissakin ongelmia on, mutta kyllä nää on maaseudulla ihan toista luokkaa. Kokemuksena 20 vuotta maalla ja 10 vuotta kaupungissa, joten tiedän kyllä mitä verrata. Maaseutuakin on toki erilaista, jossain saattaa olla koulut, harrastukset ja katuvalot suht lähellä ja se on tietty ihan eri tilanne sitten. Pikku kunnan keskustan lähellä asumista ei tosin oikein laskea maalla asumiseksi.

157/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun maalla ja monet näistä kirjoituksista tuntuu todella oudolta. Ehkä eri puolilla Suomea on sitten niin erilaisia ihmisiä? Olen asunut tällä n. 300 asukkaan kylällä yli 20 v. Minulla ei ole aavistustakaan siitä, tietääkö naapurit jotain minun asioitani, itse en ainakaan tiedä muiden asioita, eikä ne minua kiinostakaan. Tiedän yhden miehen, joka ampuu "rätkiä", kun vievät kuulemma marjat pensaista, en ketään, joka ampuisi kissoja. Kissat kyllä kulkevat vapaana ja varmaan ärsyttävät monia lähinnä kuseskelun takia, meitä ei häiritse, kun meillä on koira niin kissat pysyvät kyllä loitolla. Koiria on monilla ja jotkut välillä haukkuvat ulkona, mutta kun on tuota välimatkaa sen verran, että ei haittaa.

Lapsilla oli ihan mukavasti kavereita ja kylällä on hyvin harrastusmahdollisuuksia: pururata/hiihtolatu valaistu, koululla on (tai ainakin meidän lasten aikaan oli) vaikka mitä kerhoja: pienille muskari ja päiväkerho, koululaisille ip-kerho, liikuntaa, tanssia, palloilua, 4h, seurakunnan puuhakerho, bändikoulu, musiikkikerho, kuoro, näytelmä, lennokki, lehtikerho, valokuvaus...ja kaikki ilmaisia tai melkein ilmaisia. Aikuisille kansalaisopiston piirejä, jumppaa, joogaa, käsitöitä, liikuntaa, musiikkia. Täällä on myös hyvin aktiivinen kyläyhdistys, joka järjestää mm. nuotioiltoja, peli-iltoja, myyjäisiä, talkoohommia. Metsästys ja kalastus on yleisiä harrastuksia. On hyvä uimapaikka, parkour-rata, pieni laskettelurinne, skeittirampit, urheilukenttä, luistinrata, leikkipuisto. Hyvä koulu, jossa musiikkiluokka, kunnon liikuntasali, oma kirjasto, viihtyisä piha metsän reunassa. Kylältä löytyy monenlaisia yrityksiä ja mm. ratsastustalli.

Minua ei pimeyskään haittaa, uskallan ulkoilla pimeässä, koiran kanssa käyn joka ilta pitkällä lenkillä. Enemmän pelkäisin kaupungissa. Ja on täällä pitkästi katuvalojakin, jos pysyy valtiellä tai kylän "pääväylällä". Bussejakin kulkee 1-2 tunnin välein, että kyllä jotenkuten pärjäisi ilman autoakin, mutta kyllä meille auto on tärkeä, saa kulkea omien aikataulujen mukaan. Kesäkelillä reilut 10 min prismaan, cittariin yms. En vaihtaisi tätä paikkaa oikeastaan mihinkään.

300 asukkaan kylä on jo selkeästi asutuskeskus, ei sillä lailla maaseutua kuin minä ajattelen maaseudun olevan. Maaseudulla ei ole katuvaloja tai kauppoja naapurissa, eikä koulujakaan enää nykyään. Toisaalta tuommoinen on hyvä kompromissi, jos ei halua luopua kaikista kaupungissa asumisen eduista :)

Vierailija
158/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vietän synkät kuukaudet loka-helmi lämpimässä, asun kevään ja kesän maalla.

Tämä sopii minulle, en kestä synkkää marraskuuta, mutta maalis-huhtikuussa on jo kiva pelkkiä Päijänteellä.

Vierailija
159/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusi vuotta nyt asuttu, enkä vaihtaisi enää kaupunki asumiseen. 

Vierailija
160/896 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidosti maaseudulla asuminen vaatii tiettyä "mökin akka / ukko" asennetta. Talossa tulee ehdottomasti olla iso tulisija (esim. leivinuuni) mielellään plussana puuhella sekä tottakai puita varmuuden vuoksi varastossa. Tämä, vaikka sitä ei edes kerran vuodessa lämmittäisi... 

Jos (ja kun) esim. sähköiset lämmityslaitteet hajoaa perjantaina klo 16, niin on turha odottaa apua vasta kun ti - ke akselilla. 

Mikäli olet edellämainitut asiat valmis hyväksymään, maaseutu tarjoaa kyllä paljon hyviäkin puolia, joita on edellä mainittu. 

Itse ihmettelen monen mainintaa "kyttäävistä naapureista". Oma asenne siihen vaikuttaa eniten. Jos ei muiden mielipiteet kiinnostaa, silloin on helppoa asia ihan missä vain. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi