FARMASEUTTIA paikalla?
Minulla on ilmeisesti virtatieinfektio. Mitä lääkettä voisin lääkäriltä huomenna pyytää? Tilanne on se, että usein määräävät Kefexiniä tai jotain laktoosia sisältävää antibioottia ja niistä saan ihan hirveän ripulin, joka ei ota talttuakseen.
Lisäksi yritämme miehen kanssa vauvaa ja antibiootti ei saisi vaikuttaa tähän.
Penisilliinille olen allerginen.
Minusta tuntuu, että harva lääkäri oikeasti tuntee noita lääkkeitä, ainakaan terveyskeskuksessa. Määräävät ne peruslääkkeet aina ja jos kysyy jotain muuta, ovat ihan vaivautuneita ja miettivät, että mitäs se nyt voisi olla.
Olisiko jotain vihjettä, mikä antibiootti ei vaikuttaisi raskaaksi tuloon (kuten doksisykliini) ja jossa ei olisi laktoosia joukossa?
Kiitos.
Kommentit (22)
Selexid? Pivmesillimaami siis, eikö käy?
Oletko kokeillut jotain karpaloa sisältävää estohoitoa? Lacto Lady tai mitä näitä nyt on, joissa myös maitohappobakteereita?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 14:48"]
Selexid? Pivmesillimaami siis, eikö käy?
Oletko kokeillut jotain karpaloa sisältävää estohoitoa? Lacto Lady tai mitä näitä nyt on, joissa myös maitohappobakteereita?
[/quote]
Joo, olen kokeillut erilaisia karpalovalmisteita. Ovat tehonneet kyllä sikäli, että ei ole enää jatkuvasti uusivia VT-infektioita kuten jokunen vuosi sitten. Mutta pari kertaa vuodessa vaiva tulee silti.
Selexidiä en voi käyttää, olen sille hyvin allerginen.
Kävin tänä aamuna terveyskeskuksessa virtsakokeessa ja odottelen nyt, että soittaisivat tuloksia. Kiitoksia vinkeistä!
Minäkin suosittelen karpaloa (sekä mustikkaa) jossain muodossa. Mehuja, kapseleita... Ne sisältävät antosyaaneja, jotka mm. estävät bakteereita kiinnittymästä virtsarakon seinämiin. Ja C-vitamiinivalmistetta pitämään virtsa happamana.
Jos tulet pian raskaaksi, olisi tietenkin hyvä, ettei tarvitsisi antibiootteja syödä, ainakaan kovin usein. Jos pystyisit lääkkeettömästi estämään uusien tulehdusten synnyn, voi olla, että oma bakteerikantasi parantuisi ja virtsatietulehdukset loppuisivat. (tekstistäsi saa käsityksen, että vaiva on sinulle melko usein?) Jokainen antibioottihan myös heikentää omaa bakteerikantaa ja vastustuskyky voi heikentyä entisestään.
~Terkuin, farmaseutti~
Ehditkin kirjoittaa ennen minua. Mutta kannattaa myös miettiä, onko jotain tiettyjä tilanteita, jolloin vti ilmaantuu (kun sanoit, että kuitenkin se pari kertaa vuodessa tulee). Joillakin ne voi olla esim. seksi, uiminen, kuukautiset... Silloin voi miettiä, voisiko jotain muutoksia tehdä, jolloin tulehdusta ei pääsisi syntymään. Esim. hygienian huomioiminen (mies että nainen) seksin yhteydessä, seksin jälkeen kannattaa heti käydä virtsalla, kuukautissuojan vaihtaminen toiseen/tamponiin jne.
~Terkuin, farmaseutti~
Kai täällä nyt joku farmaseutti on? Tai proviisori? Pakko olla!
Voit kysyä noita lääkäriltä ja sitten vielä apteekissa reseptiä hakiessa. Jos lääkäri on pyynnöstä huolimatta /vahingossa määrännyt epäsopivan antibiootin niin apteekista voidaan soittaa hänelle ja neuvotella. En muista ulkoa missä antibiootissa on laktoosia ja mitä voi käyttää raskaana (onneksi on töissä tietokoneohjelmat ja pharmaca fennica). terv farmaseutti
Terveisiä farmaseutille: yleensähän se antibiooteista aiheutuva ripuli johdu laktoosista, vaan antibiootista itsestään, ja sitä voidaan hillitä / estää esim. Precosa -lääkkeellä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 21:40"]
Oot idiootti. 1. lääkäreillä kyllä takuulla on tietämys siitä, mitä antibiootteja virtsatieinfektioon kannattaa määrätä. 2. laktoosin määrä tabletissa on niin vähäinen, että aiheuttaa lähinnä lumevaikutusta. 3. Kefexin ei kuulu vti ensisijaislääkkeisiin. 4. SINÄ et pyydä lääkäriltä mitään, vaan lääkäri määrää. 5.vaikutat muutenkin idiootilta joten todennäköisesti sulla ei edes ole virtsatieinfektiota.
[/quote]
1. No eipä tunnu olevan, koska aina määräävät Nitrofur-Ctä ekaksi ja ei ole mulle koskaan auttanut.
2. Minulle sillä on vaikutusta. Mitään oireita ei ole koskaan tullut doksisykliinistä, joka ei sisällä laktoosia.
3. Kefein on ainoita antibiootteja, joka minulle käy allergioiden johdosta (tai käynyt tähän asti), siksi lääkärit usein määräävät minulle sitä VTIn vuoksikin. Nytkin on kaapissa varalta pakkaus, jossa lukee "virtsatieinfektioon". Mutta en halua sitä ottaa, koska siitä tulee takuuvarma ripuli, jota ei meinaa saada aisoihin. Sometimes the cure is worse then the disease.
4. Jos MINÄ en pyydä lääkäriltä mitään, hän määrää minulle penisilliiniä. Ja sitten minä kuolen. Ellei farmaseutti hoksaa apteeksissa, että sinun tiedoissasihan lukee, että allerginen penisilliinille ja tämä määrätty lääke on penisilliiniä. Olen allerginen myös amoksisilliinille. Erityisen allerginen selexidille.
5. Sinähän sen tiedät. Pata kattilaa soimaa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 21:48"]
Terveisiä farmaseutille: yleensähän se antibiooteista aiheutuva ripuli johdu laktoosista, vaan antibiootista itsestään, ja sitä voidaan hillitä / estää esim. Precosa -lääkkeellä.
[/quote]
Juu, kyllä olet oikeassa. Mutta on paljon ihmisiä jotka eivät siedä pientäkään määrää laktoosia.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 21:43"]
Voit kysyä noita lääkäriltä ja sitten vielä apteekissa reseptiä hakiessa. Jos lääkäri on pyynnöstä huolimatta /vahingossa määrännyt epäsopivan antibiootin niin apteekista voidaan soittaa hänelle ja neuvotella. En muista ulkoa missä antibiootissa on laktoosia ja mitä voi käyttää raskaana (onneksi on töissä tietokoneohjelmat ja pharmaca fennica). terv farmaseutti
[/quote]
Noh, tuttavani, joka on farmaseutti, kyllä osaa antaa neuvoja kuin apteekin hyllyltä. En nyt vaan enää viitsi tähän aikaan soittaa hänelle. Voin kysyä lääkäriltä joo, lääkäri ei tiedä. Alkaa vaan marista, kun penisilliini tai nitrofur-c ei kelpaa ja ehdottaa sitten - tadaa- kefeksiiniä. Tuntuu, että lääkärit ei muista antibiooteista tiedä kuin kefeksiinistä, sitä lykätään joka vaivaan.
[/quote]
Ei ole auttanut minulla.
Kerran sain VTI:oon antibioottia, jota otettiin vain yksi kapseli kolmena päivänä. Se auttoi tehokkaasti eikä sivuoireita tullut. Harmi, kun en ottanut nimeä muistiin. Olen sitä sittemmin lääkäreiltä kysellyt, ovat vaan ihmetelleet, että mitäs se sellainen antibiootti on, en tiedä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 21:53"]
[/quote]
Juu, kyllä olet oikeassa. Mutta on paljon ihmisiä jotka eivät siedä pientäkään määrää laktoosia.
[/quote]
Ja minä olen yksi niistä.
Raskaana olevilla rakkotason virtsatieinfektion hoitovaihtoehdot ovat pivmesillinaami (Selexid) joka on ensisijainen, sitten nitrofurantoiini, sitten kefaleksiini. Kun olet allerginen ensimmäiselle, niin noita kahta muutahan sinulle sitten määrätään. Vie virtsanäyte aamulla terkkariin, niin saat tietää, mikä pöpö siellä kasvaa ja mitkä antibiootit siihen tepsivät. Viljelyvastaus on käytössä parin päivän päästä ja siitä on hyötyä, jos ensiksi määrätty antibiootti ei tepsikään.
Ei ole auttanut minulla.
Kerran sain VTI:oon antibioottia, jota otettiin vain yksi kapseli kolmena päivänä. Se auttoi tehokkaasti eikä sivuoireita tullut. Harmi, kun en ottanut nimeä muistiin. Olen sitä sittemmin lääkäreiltä kysellyt, ovat vaan ihmetelleet, että mitäs se sellainen antibiootti on, en
Raskaus
Atsitromysiinin käytöstä raskaana oleville naisille ei ole riittävästi tietoja.Eläimillä tehdyissä lisääntymistoksisuu
stutkimuksissaatsitromysiinin osoitettiin kulkeutuvan istukan läpi, mutta teratogeenisiä vaikutuksia ei havaittu. Atsitromysiinin
käytön turvallisuutta raskaiden aikana ei ole varmistettu. Sen vuoksi
atsitromysiiniä tulee käyttää raskauden aikana vain, jos siitä
koituvien hyötyjen arvioidaan olevan suuremmat kuin mahdolliset riskit
(Zithromax, Azithromycin)
Ciproxinissa ei ole laktoosia. Se on yksi siprofloksasiini-antibioottien kauppanimistä. Annos vti:oon on yksi 500 mg:n tabletti kerta-annoksena. Kuuluu fluorokinoloneihin, joita ei ensisijaisesti määrätä lieviin virtsatieinfektioihin, koska näitä halutaan säästää vakavampiin infektioihin. Poikkeustapauksissa lääkäri saattaa suostua sen sinulle kirjoittamaan. Ciproxinia ei tulisi käyttää raskauden aikana, mutta raskautta yrittäessä siitä ei ole haittaa, ja tässä olisi kyseessä tosiaan yhdellä ainoalla tabletilla annettava kerta-annoshoito. Alkiohan ei ole alussa sillä tavalla edes yhteydessä äidin verenkiertoon, että vaikka olisit silloin viikolla 2-4 raskaana mutta tietämätön asiasta, niin ei tuolla kerta-annoksella ole siihen vaikutusta.
Terveisin yksi farmaseutti
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 22:00"]
Raskaana olevilla rakkotason virtsatieinfektion hoitovaihtoehdot ovat pivmesillinaami (Selexid) joka on ensisijainen, sitten nitrofurantoiini, sitten kefaleksiini. Kun olet allerginen ensimmäiselle, niin noita kahta muutahan sinulle sitten määrätään. Vie virtsanäyte aamulla terkkariin, niin saat tietää, mikä pöpö siellä kasvaa ja mitkä antibiootit siihen tepsivät. Viljelyvastaus on käytössä parin päivän päästä ja siitä on hyötyä, jos ensiksi määrätty antibiootti ei tepsikään.
[/quote]
Paitsi ettei ne ota enää automaattisesti labraviljelyä, koska se maksaa. Tekevät sen lapputestin, jonka voisin tehdä itsekin kotona. Labraviljely tehdään vasta, jos se toinenkaan lääkärin arpoma antibiootti ei ole tehonnut.
Eli mulle ei sitten ole vaihtoehtoina kuin selexid, jolle olen niin allerginen,etten uskalla edes nuuhkaista sinne päin. Ja nitrofur ja kefexin, joissa laktoosia.
Eikö oikeesti ole muuta nitrofurantoiinia tai kefaleksiinia sisältävää antibiottiia kuin itrofur-C ja Kefexin?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 22:04"]
Ei ole auttanut minulla.
Kerran sain VTI:oon antibioottia, jota otettiin vain yksi kapseli kolmena päivänä. Se auttoi tehokkaasti eikä sivuoireita tullut. Harmi, kun en ottanut nimeä muistiin. Olen sitä sittemmin lääkäreiltä kysellyt, ovat vaan ihmetelleet, että mitäs se sellainen antibiootti on, en
Raskaus Atsitromysiinin käytöstä raskaana oleville naisille ei ole riittävästi tietoja.Eläimillä tehdyissä lisääntymistoksisuu stutkimuksissaatsitromysiinin osoitettiin kulkeutuvan istukan läpi, mutta teratogeenisiä vaikutuksia ei havaittu. Atsitromysiinin käytön turvallisuutta raskaiden aikana ei ole varmistettu. Sen vuoksi atsitromysiiniä tulee käyttää raskauden aikana vain, jos siitä koituvien hyötyjen arvioidaan olevan suuremmat kuin mahdolliset riskit (Zithromax, Azithromycin)[/quote]
Eli nuoko siis on kolme kertaa kolmen päivän aikana otettavia antibiootteja? Ja auttaa vti:oon?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 22:04"]
Ciproxinissa ei ole laktoosia. Se on yksi siprofloksasiini-antibioottien kauppanimistä. Annos vti:oon on yksi 500 mg:n tabletti kerta-annoksena. Kuuluu fluorokinoloneihin, joita ei ensisijaisesti määrätä lieviin virtsatieinfektioihin, koska näitä halutaan säästää vakavampiin infektioihin. Poikkeustapauksissa lääkäri saattaa suostua sen sinulle kirjoittamaan. Ciproxinia ei tulisi käyttää raskauden aikana, mutta raskautta yrittäessä siitä ei ole haittaa, ja tässä olisi kyseessä tosiaan yhdellä ainoalla tabletilla annettava kerta-annoshoito. Alkiohan ei ole alussa sillä tavalla edes yhteydessä äidin verenkiertoon, että vaikka olisit silloin viikolla 2-4 raskaana mutta tietämätön asiasta, niin ei tuolla kerta-annoksella ole siihen vaikutusta.
Terveisin yksi farmaseutti
[/quote]
Eli tuolla Ciproxinilla ei ole vaikutusta raskaaksi tuloon? Kun mulla irtoaa munasolu tänään tai huomenna. Kysyn lääkäriltä sitten sitä.
Lääkärille kannattaa muuten mainita raskauden yrityksestä, mutta hyvin harva lääke on vaarallinen vielä siinä vaiheessa, kun äiti ei vielä voi tietää olevansa raskaana. Lisäksi osa lääkkeistä on vaarallisia vain alku- tai loppuraskaudessa. Myös hoidon kesto vaikuttaa, eli altistuksen määrä. On eri asia syödä lääkettä esim. viikon kuuri verrattuna yhteen kerta-annokseen.
Terveisin se siprofloksasiinista kirjoittanut
On aika paljonkin eri antibiootteja, mitä voi käyttää edellä mainittujen lisäksi, kuten esim. Trimopan ja Norfloxacin. Ja apteekissa voidaan myös katsoa kaikki rinnakkaiset tuotteet läpi, josko jossain ei laktoosia olisikaan. En tietenkään muista ulkoa kaikkien tablettien sisältöä, mutta saattaa olla, että esim. jonkun muun tehtaan kefaleksiinivalmiste on laktoositon, vaikka Kefexinissä laktoosia onkin. Apuaineita on monia ja eri tehtaat käyttävät joskus eri aineita. Laktoosi vain on halpa aine, joten sitä suurimmassa osassa lääkkeistä on, vaikkakin todella pieni määrä. Jos pystyy Hyla-tuotteita käyttämään, pitäisi pystyä käyttämään myös lääkkeitä joissa laktoosia. Mutta toiset on herkkiä jopa niille pienille määrille. Huomioitavaa on myös se, että Kefexin on laajakirjoinen antibiootti ja pistää siksi vatsan herkemmin sekaisin, kuin monet muut antibiootit. Eli laktoosi ei välttämättä olekaan se suurin syypää ripuliin, vaikka laktoosiherkkä olisikin.
~Terkuin, farmaseutti~