Jätin puolet karkeista kassalle, käskin jakaa henkilökunnalle.
Ostin tänään Marianne-pussin (suklaakarkkeja, joissa on mintunmakuinen kova kuori) K-kaupasta.
Koska ei ole mitään järkeä ostaa 220 grammaa karkkia vain itselleen, eikä kotona ole muita, avasin pussin kassalla ja kaadoin puolet karkeista kassan viereiselle pöydälle ja sanoin, että "tässä on minulle liikaa, ja kun teillä ei ole pienempiä pusseja, jätän osan tähän, jakakaa ne vaikka henkilökunnan kesken".
Kassanainen katsoi aika oudosti eikä sanonut mitään. Olisin tietenkin voinut heittää ne roskiin ovensuussa, mutta ajattelin ettei ole kiva tuhlata, ja ehkä myyjät tykkäisi niistä. Mielestäni toimin oikein.
Onko tämä joku lihotussalaliitto että kuluttajan pitää itse tajuta heittää puolet pois?
Mitä järkee?
Kommentit (93)
Menevät suoraan roskiin, kukaan työntekijä ei työnnä suuhunsa mitään, mikä on asiakkaalta peräisin. Ei vaikka näkisi, että kaadat namit pussista johonkin pöydälle. Olisit vienyt vaikka naapurille.
Mä olen ap:n kanssa samaa mieltä. Miksi pitää olla niin järjettömän kokoisia karkkipusseja? Semmonen 100g tai 150g pakkauskoon soisi yleistyvän. Tosta määrästä saa jo pari-kolme kertaa suut makeiksi.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:35"]Itse asiassa en usko, että tämä on provo, koska tämä on tarpeeksi omituinen juttu ollakseen totta....
Mutta niin, mitähän siitäkin seuraisi, että kaikki asiakkaat alkaisivat menetellä samalla tavalla?
"Ostinpa 400g jauhelihaa, eipä teillä ollut pienepää purkkia, niin jätän teille puolet tähän pöydälle!"
"Minä en tarvitse kuin yhden rullan vessapaperia, jätänpä nämä muut rullat tänne!"
Minusta karkkien jättäminen tuolla tavalla on lähinnä sotkemista, ei kaunis teko.[/quote]
Kiitos että uskot minua.
Mutta sinun esimerkit ei oikein mielestäni päde. Jauheliha on herkästi pilaantuvaa, eikä tietenkään sitä voi jättää kassalle. Vessapaperia taas tarvitaan kuitenkin aina, eikä sen jättäminen ole järkevää.
Ja jos rehellisiä ollaan, "kaikki asiakkaat" ei missään nimessä muutenkaan tule toimimaan noin, koska yleensä ihmiset haluavat mahdollisimman paljon vastinetta rahoilleen. Joten mitään ongelmaa ei ole.
-ap-
Oisit säästänyt sunnuntaiksi, jos tulee virpojia.
Onko tämä joku lihotussalaliitto että kuluttajan pitää itse tajuta heittää puolet pois?
Mitä järkee?
[/quote]
On oma vikasi, jos et pysty olla syömättä koko pussia.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:28"]Aikamoista sosiaalista kömpelyyttä ja omituista käytöstä. Sinulta siis, ei myyjältä.[/quote]
Hienoa saada palautetta. Mikä käytöksessäni tarkalleen ottaen oli omituista ja kömpelöä? Kuten sanoin, toimin mielestäni järkevästi ja muut huomioon ottaen.
Ap, skarppaa nyt senverran, että saat ees nuo helvetin lainaukset oikein!!
Olenko tosiaan ainoa, jonka mielestä AP:n teko oli ihan kaunis ele? Kieltämättä se oli omituinen ele, mutta takana selvästi ihan kaunis ajatus tarjota ylijäävät karkit henkilökunnalle. Kyllä mä oisin myyjänä kiittänyt ja voinut muutaman niistä syödäkin. Ja turha itkeä, että "entä jos kaikki muutkin tekis noin" - tuskinpa kovin moni alkaa jakaa itse maksamiaan ostoksia myyjille?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:39"]Minusta ap on ihana ihminen :) tulisitpa asioimaan meidän kioskiin. T. Ärrän täti[/quote]
Kiitos, herttaisesti sanottu!
- ap -
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:56"]
Olenko tosiaan ainoa, jonka mielestä AP:n teko oli ihan kaunis ele? Kieltämättä se oli omituinen ele, mutta takana selvästi ihan kaunis ajatus tarjota ylijäävät karkit henkilökunnalle. Kyllä mä oisin myyjänä kiittänyt ja voinut muutaman niistä syödäkin. Ja turha itkeä, että "entä jos kaikki muutkin tekis noin" - tuskinpa kovin moni alkaa jakaa itse maksamiaan ostoksia myyjille?
[/quote]
Kaupoissa on tosi tarkat säännöt siitä, miten ruokia käsitellään ja mitä epähygieenisille tuotteille tehdään. Ajatuksena joo, tosi kiva ja kiltti, mutta ihan oikeesti ap taitaa olla vähän kipee.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:58"]
Kaupoissa on tosi tarkat säännöt siitä, miten ruokia käsitellään ja mitä epähygieenisille tuotteille tehdään. Ajatuksena joo, tosi kiva ja kiltti, mutta ihan oikeesti ap taitaa olla vähän kipee.
[/quote]
Mutta ne karkithan olivat kääreissä?
Kyl mää oisin syönyt. Ja niin oisitte tekin AV-mammat, mitä te täällä esitätte?
Kyllä ne meillä olisi syöty työntekijöiden kesken ilman mitään ongelmaa, mutta ois varmaan kyllä hämilleen vetänyt minutkin
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:35"]
Itse asiassa en usko, että tämä on provo, koska tämä on tarpeeksi omituinen juttu ollakseen totta....
Mutta niin, mitähän siitäkin seuraisi, että kaikki asiakkaat alkaisivat menetellä samalla tavalla?
"Ostinpa 400g jauhelihaa, eipä teillä ollut pienepää purkkia, niin jätän teille puolet tähän pöydälle!"
"Minä en tarvitse kuin yhden rullan vessapaperia, jätänpä nämä muut rullat tänne!"
Minusta karkkien jättäminen tuolla tavalla on lähinnä sotkemista, ei kaunis teko.
[/quote]
Totta. ei se kassatyöntekijän vika ole, että teollisuus tuottaa myyntiin sitä mitä tuottaa. Miksi kassojen niskaan pitää kaataa kaikki *ska?
sä olisit voinut avata sen pussin ja antaa jokaisen ottaa pussista karkkinsa omin kätösin. se olisi ollut hygieenisempää ja kohteliaampaa
Aikas pahalta kuulostaa kun täällä mammat puhelee " tosi tarkat hygieniamääräykset" ja eivät söisi karkkeja, jotka ovat kääreissä. Eli ette syö muutenkaan missään
käärepaperikarkkeja? Esim. juhlissa, ja pahalta kuulostaa myös se, että myyjät ei voi syödä työpaikkansa karkkeja eli onko kyseessä vanhaa tavaraa? ;) (sarcasm kun ette kummiskaan tajua)
Taitaa av-mammat olla enemmän kipeitä.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience." Mark Twain
Heippa!
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 21:04"]Aikas pahalta kuulostaa kun täällä mammat puhelee " tosi tarkat hygieniamääräykset" ja eivät söisi karkkeja, jotka ovat kääreissä. Eli ette syö muutenkaan missään
käärepaperikarkkeja? Esim. juhlissa, ja pahalta kuulostaa myös se, että myyjät ei voi syödä työpaikkansa karkkeja eli onko kyseessä vanhaa tavaraa? ;) (sarcasm kun ette kummiskaan tajua)
Taitaa av-mammat olla enemmän kipeitä.
[/quote]
Niinpä.. Etenkin kun mammoista suurinosa varmaan vetää kaupan irtokarkkeja hyvillä mielin,vaikka kakarat on niitä lähminy ja tyhmät asiakkaat pudotellu kauhoja lattialle ja laittanu takaisin kippoon.
Mun mielestä ap:n teko oli ihan kaunis, tosin varsin hämmentävä. :)
Olen vähän yllättynyt tämän saamasta kielteisestä palautteesta. En oikein ymmärrä kaikkia noita alapeukkuja. Toiminko palstalaisten mielestä jotenkin väärin? Tiedän ettei yleensä ole tapana jättää maksamiaan hyödykkeitä kassalle, mutta olihan tässä hyvä syy: en halunnut syödä niin paljon karkkia. Ja olen myös työskennellyt monilla (naisvaltaisilla) työpaikoilla, missä on harrastettu perjantaipullaa ja tuotu kakkuja syystä jos toisestakin, ja niistä ovat työntekijät tykänneet. Monista on kivaa, kun kesken työpäivän saa herkkuja.
Onko ärsytyksen syy vain se, että toimin poikkeavasti?
Marianneja on ainakin cittarissa irtokarkkeina. Voi ostaa vaikka vain yhden.