Perhanan pyöräilijät!
Onko niiiiin vaikeaa nousta siitä pyörän selästä ja taluttaa? Elkää ihmetelkö, jos jäätte alle kulman takaa täysiä ajaessa suojatien yli. Hitoksee menee hermot!
Kommentit (79)
Pyöräilijöiden täytyy olla valppaampia liikenteessä ja katsella ympärille että väistääkö vai ei koska joistakin autoilijoista ei et pysähtyykö. Koska auto vs. pyörä, siinä tietää kyl miten käy ku yhteen törmää
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:31"]
Minä olen jalankulkija ja vituttaa pyöräilijät ihan tuelta. Olen töissä Helsingin keskustassa ja joka luojan suoma päivä saa varoa noita ohjuksia, kun tulevat viittäkymppiä mistä sattuu rimputtamatta kelloa. Helvetillistä vauhtia vaan eteenpäin, vaikka edessä olisi järjetön ihmissuma. Kävelykadulla fillaroivat kärttyisen näköisenä melkein varpaiden päältä, kun ei jostain kumman syystä pysty ruuhkassa taluttamaan sitä härveliä. Ei ole todellakaan ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun joutuu äkkiä loikkaamaan sivuun sentin päästä viistävän pyöräilijän alta. Yleensä tuijottavat vielä vihaisesti, kun kehtasinkin tulla tielle.
[/quote]
Eikös helsingissä löydy pyörätiet erikseen?
Vitsi mitä urpoja liikenteessä, niin autoilijoissa, pyöräilijöissä ja kävelijöissä. Jokaisesta lajista olen merkkejä nähnyt ja varmasti olen ollut itse myöskin urpona jokaisessa lajissa. Mutta silti en ole se, joka lähtee taistelemaan "oikeuksistaan" esim. hlöautolla rekkaa vastaan, vaikka hullu olenkin.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 19:54"]
Mutta silti en ole se, joka lähtee taistelemaan "oikeuksistaan" esim. hlöautolla rekkaa vastaan, vaikka hullu olenkin.
[/quote]
Tarkoittaen, etten aja rekan eteen, vaikka minulla etuajo-oikeus olisikin (jos huomaan, ettei rekka huomaa minua tai ei ehdi väistää).
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 19:54"]
Mutta silti en ole se, joka lähtee taistelemaan "oikeuksistaan" esim. hlöautolla rekkaa vastaan, vaikka hullu olenkin.
[/quote]
Tarkoittaen, etten aja rekan eteen, vaikka minulla etuajo-oikeus olisikin (jos huomaan, ettei rekka huomaa minua tai ei ehdi väistää).
[/quote]
Harva pyöräilijäkään tuohon ryhtyy. Jos ryhtyisi, niin kyllä näitä auto-pyörä -onnettomuuksia tapahtuisi paljon nykyistä enemmän.
t.67, joka tosiaan viikoittain jäisi auton alle/ajaisi auton kylkeen, jos jääräpäisesti ajaisi periaatteella "minulla on etuajo-oikeus tässä"
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 19:54"]
Mutta silti en ole se, joka lähtee taistelemaan "oikeuksistaan" esim. hlöautolla rekkaa vastaan, vaikka hullu olenkin.
[/quote]
Tarkoittaen, etten aja rekan eteen, vaikka minulla etuajo-oikeus olisikin (jos huomaan, ettei rekka huomaa minua tai ei ehdi väistää).
[/quote]
Harva pyöräilijäkään tuohon ryhtyy. Jos ryhtyisi, niin kyllä näitä auto-pyörä -onnettomuuksia tapahtuisi paljon nykyistä enemmän.
t.67, joka tosiaan viikoittain jäisi auton alle/ajaisi auton kylkeen, jos jääräpäisesti ajaisi periaatteella "minulla on etuajo-oikeus tässä"
[/quote]
Joka päivä sitä pääsisi fillarilla liikkuessaan hengestään, jos olettaisi muiden tienkäyttäjien noudaatan sääntöjä. Mutta kyllä se silti ottaa päähän, että pyhän peltilehmän sisällä istujat ajavat surutta tappovehkeellään punaisia päin ja kääntyvät autolla suojatielle välittämättä kulkeeko sen yli juuri joku.
Mun mielestä se on aina yritys tappaa joku.
Ei voi olla niin vaikeaa katsoa mikä valo palaa tai voiko kääntyä turvallisesti. Jos tämä on ylitsepääsemättömän vaikeaa niin pitää pysyä pois auton ratista ja mieluiten lakata kulkemasta ulkona, koska näiden autoilijoiden kävely, pyöräily, mopoilu ja rullaluistelu on ihan samaa luokkaa. Samaa tyyliä he opettavat jälkikasvulleen, josta kasvaa seuraava tappajasukupolvi.
Tänään pääsin (jalankulkijana) todistamaan kahta tapausta, jossa pyöräilijä meinasi ajaa auton alle. Sama auto vieläpä, varmaan kuskille tuli ylimääräisiä sydämentykytyksiä.
Auto ajaa suoraan, suojatielle pujahtaa pyöräilijä jalkakäytävältä (pelkkä jalkakäytävä!) auton eteen. Auto ehtii jarruttaa. Auto jatkaa risteykseen, vieressään ajaa pyöräilijä, joka risteyksen toisen suojatien kohdalla päättää kääntyä vasemmalle suoraan autoilijan keulan eteen. Siitä vaan hups, käännyin jo. Tuli jo autoilijalle vähän paniikimpi jarrutus. Ja nämä kaupungin keskustassa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:49"]
Kyse ei ole siitä, etten hiljentäisi. Näin kevätauringolla saattaa ihminen näkyä häikäistymisen takia todella huonosti.
[/quote]Kannattaa sitten varmaan siiryä julkisiin.
Ajetaan puolin ja toisin sääntöjen mukaan ja joka ei siihen kykene, niin bussikortti hankkimaan tai sitten taksiin.
Olen tasaisesti vuorotellen kaikkea: jalankulkija, pyöräilijä ja autoilija. Minulla on periaatteessa sellainen logiikka, että olen aina vastuussa omastani ja hitaammin liikkuvien turvallisuudesta. Toisin sanottuna pyöräilijänä varon aina jalankulkijoita ja ajan sen mukaan, autoilijana taas varon aina sekä pyöräilijöitä että jalankulkijoita. Autoilijana noudatan aina pilkun tarkasti liikennesääntöjä, mutta pyöräilijänä ja jalankulkijana saatan joustaa niistä tilannekohtaisesti. En esim. jaksa odotella valojen vaihtumista, jos nään, ettei yhtään autoa ole tulossa. Korosta, etten todellakaan ole mikään luodinnopea trikoopyöräilijä, vaan ennemminkin lungi kaupunkipyöräilijä. Katson ympärilleni, otan toiset huomioon, enkä jostain syystä käytännössö koskaan joudu vaaratilanteisiin.
Se on ihan sama onko pyöräilijä vai autoilija, niin siinä kohta kun ei noudata sääntöjä, niin on aikalailla oman onnensa nojassa. Toki pyörällä ja pärrällä on se ongelma, että jos autoilija mokaa, niin kevyemmällä välineellä liikkeellä oleva kärsii.
Ja Suomessa on ihan käsittämättömän joustamatonta ja mulkkua autokuskien ajokulttuuri verrattuna esim. Etelä-Eurooppaan.
Autoilijat Helsingissä noudattaa niin huonosti liikennesääntöjä, etteivät haukkuessaan pyöräilijöitä, saadaan "pata kattillaa soimaa" -tilanne.
Esimerkiksi tämä video osoittaa kuinka hyvin autoilijat hoitavat oman osuutensa sääntöjen noudattamisesta:
Autoilijat kuvittelevat olevansa näkymättömiä autonsa sisässä tai eräänlaisessa privatilassa. Minulla on tapana pyöräillessä tuijottaa auton sisälle "tilanteen herrana". Möllötän kanssamatkustajia ihan silmiin ja monesti nämä autoilevat herähtävät tilanteeseen sormi nenässään.
Muistaka katsoa silmiin autoilija, jolloin tilanne vapautuu ja autoilija oppii kunnioittamaan sinua. Se on se johtajan katse, joka pitää liikenteen tiellä.
Auto on ongelmallinen väline sosiaalisessa kanssakäymisessä, kun kuljettaja on niin matalalla ja valo heijastuu ikkunoista eikä kontaktia saa toiseen. Autoilijat tällöin kuvittelevat olevansa näkymättömiä teiden sankareita, joiden rikkomuksia ei kukaan näe. Huomatkaa autoilijat ja heidän rikkeensä ja ilmoittakaa välittömästi rekisterimerkki virkamieskoneistolle.
Autoilijat tappavat vuodessa lapsia enemmän, kuin mikään huumausaine.
No ni, tässä keskustelussa on nyt useampi asia.
Kyllä, moni autoilija jättää kevyen liikenteen huomioimatta. Siitä kertoo jo viime viikolla toteutettu poliisin suojatievalvontakampanja. Mutta ihan samalla tavalla useat pyöräilijät luulevat, että suojatiesäännökset ovat samat pyöräilijälle ja jalankulkijalle. Tämän lisäksi useat jalankulkijat eivät noudata liikennesääntöjä vaan ylittävät risteyksiä punaisia päin tai ylittävät teitä keskeltä katua (ei suojatieltä).
Voitaisko sopia, että jokainen tien käyttäjä opettelee ne itseään koskevat liikennesäännöt ja noudattaa niitä, sekä opettaa samat asiat jälkikasvulleen?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:01"]
Autoilijat kuvittelevat olevansa näkymättömiä autonsa sisässä tai eräänlaisessa privatilassa. Minulla on tapana pyöräillessä tuijottaa auton sisälle "tilanteen herrana". Möllötän kanssamatkustajia ihan silmiin ja monesti nämä autoilevat herähtävät tilanteeseen sormi nenässään.
Muistaka katsoa silmiin autoilija, jolloin tilanne vapautuu ja autoilija oppii kunnioittamaan sinua. Se on se johtajan katse, joka pitää liikenteen tiellä.
Auto on ongelmallinen väline sosiaalisessa kanssakäymisessä, kun kuljettaja on niin matalalla ja valo heijastuu ikkunoista eikä kontaktia saa toiseen. Autoilijat tällöin kuvittelevat olevansa näkymättömiä teiden sankareita, joiden rikkomuksia ei kukaan näe. Huomatkaa autoilijat ja heidän rikkeensä ja ilmoittakaa välittömästi rekisterimerkki virkamieskoneistolle.
Autoilijat tappavat vuodessa lapsia enemmän, kuin mikään huumausaine.
[/quote]
No harvempi lapsi käyttää huumausaineita. ainakaan meillä, en sitten tiedä, millä slummialueella itse asut
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:55"]
Talutan heti, kun autoilijat alkavat työntämään ajokkinsa risteyksen yli :)
[/quote]
Joo, tämä talutushössötys on outoa. Kyllä, pyöräilijöiden pitäisi noudattaa sääntöjä paremmin. Mutta taluttaminen ei liity siihen juuri mitenkään. Pyörä on kulkuneuvo jolla on tarkoitus liikkua rivakasti, ei sitä ruveta joka risteyksessä taluttelemaan. Ja vain lapsi, laittomasti jalkakäytävällä ajava tai pyörää muutenkin taluttava (vaikka hajonnutta peliä korjaamoon tai parkkiin viemässä oleva) ylipäänsä joutuu tilanteisiin, joissa pitää taluttaa.
[/quote]
Tämä on totta! Jos pyöräilijä ajaa pyörätiellä tai pyörätien uupuessa ajoradalla + pyörätien/ajoradan jatkeena olevilla suojateillä, ei hänellä ole ikinä minkäänlaista tarvetta taluttaa. Sen kun vain pysähtyy kolmioristeyksiin, stopmerkkeihin ja valoihin plus jalankulkijoita odottamaan, kuten autotkin. Pyörätieltä suojatieristeyksiin tultaessa pitää myös väistää autoja, muttei sen pysähtymisen jälkeen tarvitse taluttaa, vaan voi jatkaa matkaa ajamalla. Miksi pitäisi taluttaa tien yli? Jos pyöräilijä saapuu suojatielle pyörätieltä, saa hän ajaa suojatien yli. Tietenkin atutoja pitää väistää. Pitää pysähtyä, jos on liikennettä sen verran, ja odottaa sopivaa väliä. Kun väli tulee, takaisin pyörän selkään vain. Jos pyörän selästä pitäisi jatkuvasti hypätä alas ja talutella yhtenään, olisi pyöräily vähänkään urbaanimmassa ympäristössä aivan tajuttoman rasittavaa. Tiheästi rakennetuilla keskusta-alueilla pitäisi mielestäni ennemmin autojen olla minimissä ja autolijoiden sijaan keskustarakentamisen tulisi suosia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.
Ihan eri asia ovat jalkakäytävillä ajavat pyöräilijät. Heidän pitäisi jalkakäytävilläkin taluttaa (mutta monet vain laiskuuttaan ja huonon kaupunkisuunnittelun ärsyttäminä ajavat vastoi lakia) ja tietysti jalkakäytävän jatkeena olevalla suojatiellä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 18:25"]
Itse kyllä säikähin talvella ku oli pilkkopimeää ja himmeät katuvalot ja yhtäkkiä sielt sivulta (täysin mustiin pukeutunnut ei valoja) ajo pyörällä tien yli n. 10metrin päästä. Tien nopeus oli 60km/h, et läheltä piti tilanne onneks. Tööttäsin kyllä perään.
[/quote]
tööttäily saattaa aiheuttaa onnettomuuden.
Minä en noudata sääntöjä. Olen huomannut ettei autoilijatkaan noudata. Noudattamalla sääntöjä jäisin joka aamu auton alle, kun paskiaiset eivät anna ylittää tietä.
Muutenkin olen havainnut ettei keskustassa tarvitse kaahailla, kun ei noudata sääntöjä. Vetelee teiden yli mielivaltaisesti silloin, kun liikennettä ei ole ja punaisia päin rennosti rauhassa.
Kiire tulee, kun jää valoihin ja noudattaa sääntöjä. Kiire aiheuttaa myös liikaa vauhtia ja vaaratilanteita.
Autoilijat haistakaa pitkä. Minä käytän u-lukkoa myös tarvittaessa ja rekkarit on muistissa.
Ammattipyöräilijä
Tulen nyt tähän ketjuun valittamaan yhdestä asiasta. Usein lenkillä käy niin, että minua vastaan tulee kevyen liikenteen väylällä toinen jalankulkija. Ohittaessamme toisemme siihen väliin jää ehkä reilun metrin väli. Nyt pyöräkauden alettua on luokattoman monta kertaa käynyt niin, että tästä pienen pienestä raosta on suhahtanut joku pyöräilijä tuhatta ja sataa kelloa pirauttamatta. Siinä ihan oikeasti pelästyy kun ajattelee, että jos siinä olisi vaikka vähän horjahtanut tai muuten vain liikahtanut yllättäen, niin varmasti olisi jäänyt pyörän alle.
Saako pyöräilijä toimia näin? Kyllähän autoilijoidenkin pitää välillä liikenteessä hidastaa menoa, jos tielle tulee esteitä tai jalankulkijoita, mutta miksei sama tunnu koskevan pyöräilijöitä? Siinä menisi kaksi sekuntia, kun odottaisi jalankulkijoiden ohittaneen toisensa niin, että ohittaminen on turvallista. Eihän noissa tilanteissa ole vielä koskaan mitään tapahtunut, mutta pelottavaa tuo silti on. Hankala siinä on itsekään alkaa väistelemään, jos pyöräilijä tulee takaapäin, ja muutenkin ainut paikka mihin väistää olisi mutainen oja.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:01"]
Autoilijat kuvittelevat olevansa näkymättömiä autonsa sisässä tai eräänlaisessa privatilassa. Minulla on tapana pyöräillessä tuijottaa auton sisälle "tilanteen herrana". Möllötän kanssamatkustajia ihan silmiin ja monesti nämä autoilevat herähtävät tilanteeseen sormi nenässään.
Muistaka katsoa silmiin autoilija, jolloin tilanne vapautuu ja autoilija oppii kunnioittamaan sinua. Se on se johtajan katse, joka pitää liikenteen tiellä.
Auto on ongelmallinen väline sosiaalisessa kanssakäymisessä, kun kuljettaja on niin matalalla ja valo heijastuu ikkunoista eikä kontaktia saa toiseen. Autoilijat tällöin kuvittelevat olevansa näkymättömiä teiden sankareita, joiden rikkomuksia ei kukaan näe. Huomatkaa autoilijat ja heidän rikkeensä ja ilmoittakaa välittömästi rekisterimerkki virkamieskoneistolle.
Autoilijat tappavat vuodessa lapsia enemmän, kuin mikään huumausaine.
[/quote]
No harvempi lapsi käyttää huumausaineita. ainakaan meillä, en sitten tiedä, millä slummialueella itse asut
[/quote]
Kyllä meillä käyttö aloitetaan jo siinä 10-12v.
Vaikka meillä on slummi ja kaikki äänestää vasemmistoa, niin jokainen kirjoittaa isolla alkukirjaimella pisteen jälkeen. Toisin kuin teillä.
Pyöräilen paljon pk-seudulla, koska pyörä on lämpimänä kautena ensisijainen kulkuneuvoni. Mulla on myös ajokortti eli liikennesäännöt on hallussa sitäkin kautta.
Lähes joka viikko joku autoilija rikkoo liikennesääntöjä ja meinaa tulla päälle, vaikka mulla on etuajo-oikeus. Autot yrittää tulla päälle pihoilta, kolmioiden takaa sekä kääntyä eteen rinnalta kulkevalta tieltä. Niissä paikoissa, joissa joudun ajamaan ajoradalla (rinnalla ei pyörätietä) saan pelätä henkeni edestä, kun autoilijoiden mielestä on kiva säikytetllä ja esim. töötätä yllättäen mun selän kohdilla tai ajaa niin läheltä, että meinaan joutua ojaan/katukivetykseen. Autot myös pitää tietenkin aina pysäyttää valoissa/risteyksissä juuri siihen pyörätienjatkeen kohdalle, ettei siitä varmasti pääse ohi. Vielä, kun mukaan tähän yhtälöön otetaan kävelijät, jota tukkii surutta pyörätien (varsinkin bussipysäkkien kohdalla) ja antaa esim. koiriensa juosta flexinaruissa pyörätien poikki (etten kiitos voisi muuten pitää niitä piskejä omalla puolella tietä, jos niitä kävelytätte pimeällä esim. keskuspuistossa. Oon pari kertaa meinannut vetää sellaiseen flexinaruun, kun se koira eikä narukaan näy pimeällä ollenkaan), niin kyllä siinä saa olla havainnointikyky jopa paljon autoilua tarkemmalla.
Tämä artikkeli kuvaa juuri sitä, mitä mäkin olen havainnut aktiivisena pyöräilijänä:
http://yle.fi/uutiset/pyorailijat_pelkaavat_maantiella_kisaavia_autoja_toottailya_kiilaamista_hivuttamista/7171137