Miten pukeudutte jouluaattona? Entä lapset/teinit?
Onko teillä tapana pistää parempaa päälle jouluna vai oletteko tavallisissa kuteissa?
Kommentit (706)
Ette voi olla tosissaan! Juhlavaatteet päällä tonotetaan kotona, rentona ku rautakanget..
Ja mies on varmaan sanellut niin...😄
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti käydään kirkossa, sinne normaalit siistit vaatteet, ei juhlavaatteita varsinaisesti. Kotona sitten mukavissa kotivaatteissa, ei ne reikäisiä retkuja ole nekään. Miksi pönöttää joulu tai muukaan juhla jossain epämukavissa hienosteluvaatteissa.
Ja ei, juhlavaate ei ole yhtä mukava kun trikoot ja huppari tms. Ja näillä menee aikuiset ja lapset.
Minun työhöni kuuluu paljon juhlia ja kyllä juhlavaatteet VOIVAT olla ihan yhtä mukavat kuin trikoot ja huppari. Minulla on montakin sellaista iltapukua ja pikkumustaa.
Tästä huolimatta minö en pukeudu niihin kotona oman väen kesken. Joulun vietän villapaidassa ja villaneulehousuissa ja villasukissa - vaikkei meillä ole edes kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Aattona on tavallisesti pukeuduttu nätisti, koska ollaan menty klo 16 kirkkoon ja sen jälkeen glögille isovanhempien luo. Nyt nuo molemmat jäävät pois, mutta kyllä minä silti laitan päälleni punaisen samettimekkoni kuten joka joulu.
Vedättekö glögin "raakana" vai rommin kanssa?
Lapsuudenkodissa 60-70- luvulla pukeuduttiin joulu- aattona ennen ateriaa juhlavammin. Yksin asuessa ihan mitä milloinkin.
Paljon punaista ja pukeudumme koko perhe juhlavasti.
Minulla korot, kivat sukat ja jouluinen kaunis mekko.
Hieman normaalia siistimmät kotivaatteet kaikilla.
Jos ollaan oman perheen kesken, pukeudutaan rennommin, ehkä vähän siistimmin kuin pieruverkkareihin, mutta ei tarvitse pönöttää. Itse esim laitan todennäköisesti jouluisen villapaidan, leggarit ja villasukat. Sukulaisten kanssa astetta siistimmin, mutta ei mitään pönötysvaatteita. Neule ja siistit farkut on ihan tarpeeksi hyvä. Tai väljä trikoomekko, jotta maha mahtuu :D
Rennosti mutta siististi. Mulla ja meidän tyttärillä/miniällä on yleensä kevyet mekot, tulee aina niin kuuma. Miehillä jotkut chinot ja siistit paidat. Lapsenlapsilla kevyttä ja rentoa, jotkut trikoot/collegehousut ja mekko/t-paita. Ovat niin pieniä vielä
Työvaatteisiin tänäkin vuonna. Muutoin vähän nätimpi mekko päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ette voi olla tosissaan! Juhlavaatteet päällä tonotetaan kotona, rentona ku rautakanget..
Ja mies on varmaan sanellut niin...😄
Niin, aattele. Me myös katamme juhlavasti joulupöydän, teemme paljon normaalia runsaammin aterialle ruokia, ostamme ehkä pöydälle kukkiakin.
Miksikö ? koska on ihan mukavaa eroittaa pienillä jutuilla juhlaa arjesta.
Juhlavat vaatteet tietenkin, kotijoulu perinteisesti. Leninki, korut ja korkokengät. Kaunista.
Siistimmät vaatteet, mutta ei varsinaisesti juhlavaatteet. Naisilla mukavat mekot ja miehillä kauluspaita ja siistit housut. Loppuillasta kaikilla on lahjavillasukat jalassa ja joku saattaa vaihtaa uuden oloasun päälle.
Lapsilla on mukavat, iänmukaiset juhlavammat vaatteet. Teinit saa mennä missä haluaa, kukaan ei ole vielä ymmärtänyt ruveta "kapinoimaan" tässä asiassa.
Minä laitan jotain juhlavampaa. Mies on yleensä farkuissa ja ehkä kauluspaidassa. Lapsi saa olla vaikka verkkareissa. Meillä ei käy koskaan vieraita eikä ole muitakaan kummoisia perinteitä, mutta kiva se on tälläytyä välillä.
Meidän suvussa perinteisesti miehet heittävät smokit päälle ja naiset juhlavan ilta-asun, mutta nykyään on menty myös miehet puku-linjalla.
Tänä vuonna varmaan hilppasen rennommin koska ei ole isoa sukujoulua tulossa.
Ja joo, olen suomenruotsalainen (ja välillä väsynyt tuohon pukeutumiseen mutta sitten kun ollaan kaikki paikalla niin on oikeasti tosi kivaa että kaikki jaksavat panostaa).
Te jotka laitatte mekon, millaiset sukkahousut laitatte niiden kanssa? Onko niissäkin jouluinen sävy?
Kyllä jotain parempaa laitetaan päälle, mekko ja korkkarit jalkaan, vaikka oltaisiin vain perheen ja lähisuvun kesken. Lapset myös parhaimmissaan. Jouluateria on vuoden juhlavin kokoontuminen, ei todellakaan missään röntyissä pöytään tulla. Joulunvietto aattona alkaa puolen päivän aikoihin. Miehet ovat vähän lipsuneet viime vuosina, puku päällä vain suvun vanhimmilla, nuoremmat rennommin, mutta siisteissä neuleissa ja paidoissa hekin. Joulu on ihana juhla, tästä joulusta vain taitaa tulla kutistunut versio koronan takia, sääli kaikkien kannalta.
Riippuu missä vietetään joulua. Meillä on kotona aina korostettu kaunista pukeutumista, ja myös jouluna on tavallisesti pukeuduttu hienosti. Kuitenkin, jos on vietetty jouluja vaikka mökillä, niin siellä päällä saattaa olla sen sijaan vaikka lökärit. Tänä vuonna ajattelin pistää päälle viininpunaisen samettimekon, ja sukkahousuista utelevalle, ihan ihonväriset sukkikset laitan :)
Kaikki te hienosti pukeutuvia kritisoivat: mikä teidän mielestänne ylipäätään erottaa juhlan arjesta, jos ei puhtaus, vaatetus ja ruoka/juoma? Suomalaisten juhlallisuuksien elementit ovat karisseet vauhdilla viime vuosikymmeninä. Siinä missä ennen juhlallisuus tuntui luissa ja ytimessä "poikkeuksellisen runsaana ja hienona" syömisenä, myös vaatteet olivat ihan viimeisen päälle ja koti puunattu ihan tiptop-kuntoon. Kouluissa joulujuhlaa varten viikkokausia, tehtiin tanssi-, sirkus- ja musiikkiesityksiä. Oli yhteislaulua, kimaltelevat sukkikset ja nätti hiuspanta. Nykyään ei vissiin ole mitään. Haetaan kolmiraidoissa todistus ja kotiin katsomaan telkkaria.
Aatoksi puetaan jotain normaalia parempaa päälle. Ollut tapana aina, oltiin sitten kotona tai sukulaisissa.
Tänä vuonna tulossa mökkijoulu, eli neuleet ja villasukat on ainakin jossain vaiheessa päällä.
Olen ehkä vanhanaikainen mutta mielestäni juhlaan kuin juhlaan kuuluu pukeutua edes vähän normaalia paremmin.
Iha tavallisis vaatteis pyörin, mut koko joulukuun ajan piän sellasta karvasta tonttuhattuu. :) Lapsena sain sen, ja siitä tuli sit tapa.