Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävällinen viesti jolla toivon ymmärryksen lisäämistä ainakin itselleni: miksi pidät koronaan liittyvää tietoa "paniikin lietsomisena"

Vierailija
30.11.2020 |

Ensinnäkin tämä ei ole mikään piilovinoileva viesti. Olen aidosti yllättynyt ja myös ihan kiitollinenkin että tässä iässä olen oppinut jotain aivan uutta kanssaihmisistä!

Mutta kun itse koen, että uutinen joka kertoo minulle jotain koronasta, vaikkapa vaikean sairastapauksen, tutkimuksen harvinaisesta vaikutuksesta tai vaikka sairastuneiden määrästä, se antaa minulle työkaluja ymmärtää ilmiötä ja yrittää toimia parhaalla mahdollisella tavalla sen suhteen.

Vähän kuin tiedän, että moottoritie kannattaa ylittää vain alikulkua tai muuta turvallista reittiä pitkin, moottoritiellä ajonopeudet on niin kovia että niitä on vaikea arvioida, siellä kuolee niin ja niin monta ihmistä jne jne. Samalla tavalla tämä kaikki on tietoa, jolla jäsennän maailmaa ja toimintaani siellä.

En tiedä mihin väliin pistän paniikin? Minulle paniikki on jotain tunteisiin ja pelkoon perustuvaa. Ehkä irrationaalista. En yhtään ymmärrä, miten paniikki liittyisi tietoon ja sen järjestämiseen elämässäni. En tietääkseni ole myöskään törmännyt keneenkään, joka suhtautuisi koronaan paniikilla.

Haluatko ilman sarvia ja hampaita liittyä keskusteluun aiheesta? Kiitos jo etukäteen asiallisuudesta!

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävällisesti sinulle ap. Ei tieto tai lukeminen saa sinusta paniikin lietsojaa. Se mitä teet ja miten osaat suhteuttaa tietoa on merkittävää.

Median toimintaa on jo viestinnän ammattilaiset tutkineet. Ei ole ihan puhtaat jauhot pussissa. Kyse ei ole enää tiedosta vaan klikkauksista.

Paniikin lietsontaa näkee eniten täällä. Täytyy olla pää kylmänä ettei pilaa terveyttään tässä lietsonnassa.

Minä en ole törmännyt mediassa enkä myöskään täällä mihinkään paniikin lietsontaan tai hysteerisiin ihmisiin missään. Mutta siitä jankkaajiin törmää joka paikassa, miten sitä jaksaakin jankata koko ajan että paniikkia lietsotaan ja ihmiset on hysteerisiä, kun samaan aikaan kaikki on ihan rauhallisia ja elää elämäänsä vähän pienemmässä piirissä kuin ennen, mutta täysin rauhallisesti odottaen rokotetta ja sitä että korona alkaa hellittää otettaan maailmasta.

Kummallista on että paniikkijankkaajat ei koskaan linkitä mitään esim. lehtijuttua missä tätä paniikinlietsontaa esiintyisi.

Vierailija
22/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minä kerron faktoja mitä tulee niin koronaan itsemurhiin ja influenssaan kuolleisiin niin miksi minua pidetään salaliittoon uskovana?

Influenssa jutut on niin sataan kertaan selitetty teikäläisille, ja se on helvetin rasittavaa kun aina vaan te otatte ne silti esiin.

A: Korona ei ole sama asia kuin influenssa.

B: Influenssaan on kaksi lääkettä + jokavuotinen rokote.

C: Vaikka influenssaan kuolee vuosittain ihmisiä, se ei merkitse mitään koronan tuomiin lisäkuolemiin, eikä varsinkaan sairaaloiden ylikuormittumiseen ja pitkään toipumisaikaan ja pysyviin vaurioihin joita korona tekee ihmisille.

Korona-aika varmasti jonkin verran lisää itsemurhia, mutta luultavasti ne ihmiset olisivat sen tehneet muutenkin jostain muusta tekosyystä, korona on toki erittäin pätevän kuuloinen syy tämänhetkisiin itsemurhiin, varsinkin kun sitä toitotetaan joka tuutista, kuin kehottaen että nyt olisi kuule hyvä syy tehdä itsemurha.

Mielestäni on erittäin adiallista verrata influenssan ja koronan seurauksia. Virustauteja. Kohtuullisen samanlaiset oireet ja seuraukset. Ja jopa leviäminen ja kausiluonteisuus.

Miksei sinusta ole?

Itsemurhiin taas suhtaudut hyvinkin syyllistäen. Ei huolta näistä ihmisistä, vaikka koronan "uhreista" murehdit. Miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lietsotaan hysteriaa ja kauhukuvia ilman tieteellistä tietoa.

Vaikka itse en pelkää, on läheisiä jotka pelkäävät. En ihmettele surkean ja epäloogisen tiedottamisen takia. Se on kyllästyttävää.

Vierailija
24/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Minusta näissä uutisissa ja mielipidekirjoituksissa pitäisi aina tutustua tilastoihin. Otsikko, että lapsi kuoli koronaan on turhaa paniikin lietsontaa, vaikka totta olisikin. Etenkin jos unohdetaan mainita, että lapsi oli monisairas ja kuoli toisella puolella maailmaa, eikä Suomessa ole yksikään lapsi kuollut koronaan.

Iltapäivälehdetkin tekevät klikkiotsikkonsa irroittamalla uutisen kontekstistaan. Sitten uutista levitetään kuin leikittäisiin rikkinäistä puhelinta. 

Tämä tullaan muistamaan koronasta. Luetsonta ja klikkiotsikot. Nyt on jo aiheesta kirjoitettu. Lehdet repii otsikoita poikkeuksista. Tutkimuksissa tutkitaan poikkeamia. Tietämättömät lukee niitä ja tekee asiasta totuuden. Siis ainoan totuuden.

Siis ketkä tietämättömät? En minä ole moiseen törmännyt edes netissä saati livenä. EI ihmiset nyt niin tyhmiä ole että joukoittain menisi paniikkiin jonkun klikkiotsikon takia, niihin on totuttu ja jokaisella nyt sen verran on medianlukutaitoa. Tottakai ne poikkeamat on mielenkiintoisia lukea, mutta ei se kenenkään elämään vaikuta millään tavalla. 

Vierailija
25/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä aloitus, piti ihan miettiä tätä hetken. En ole löytänyt uutisista hirveästi mitään paniikkia aiheuttavaa, luen jutun ja koitan laittaa sen johonkin perspektiiviin. Asioiden järkiperäistäminen auttaa, olen aika käytännöllinen ihminen ja koen että kun on ns. tilanne päällä niin se hoidetaan tehokkaasti.

Minusta on toisaalta ihan kiva lukea toisten argumentteja täällä, koska opin niin muista ihmisistä. Ja tavallaan tajuan yhä selkeämmin sen, että jokainen katsoo asioita oman kuplansa läpi. Silti välillä yllätyn kuinka helposti ihmiset pystyvät sulkemaan silmänsä faktoilta.

Lietsomiseksi katson monesti aloitukset joissa on tarpeen kirjoittaa asioita isoin kirjaimin ja huutomerkin, usein näkee myös suoraan valheellisia aloituksia joissa on ehkä linkattu juttu, mutta vääristelty sitä mitä jutussa sanotaan eli luotetaan siihen ettei kukaan jaksa lukea alkuperäistä juttua. Tämän tyyppisissä aloituksissa yritetään selvästi saada tunnereaktio, näitä näkee vähän puolin ja toisin, esim. maskiasiassa tästä on jauhettu kyllästymiseen saakka.

Ruumiskontit yms. ovat vähän samansuuntainen juttu, vaikka kieltämättä niiden näkeminen silloin keväällä pysäytti. (Kuljen joskus sairaalan ohi ja siellä tosiaan muutama tuollainen kontti oli, mutta niitä ei ilmeisesti tarvittu.)

Vierailija
26/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävällisesti sinulle ap. Ei tieto tai lukeminen saa sinusta paniikin lietsojaa. Se mitä teet ja miten osaat suhteuttaa tietoa on merkittävää.

Median toimintaa on jo viestinnän ammattilaiset tutkineet. Ei ole ihan puhtaat jauhot pussissa. Kyse ei ole enää tiedosta vaan klikkauksista.

Paniikin lietsontaa näkee eniten täällä. Täytyy olla pää kylmänä ettei pilaa terveyttään tässä lietsonnassa.

Minä en ole törmännyt mediassa enkä myöskään täällä mihinkään paniikin lietsontaan tai hysteerisiin ihmisiin missään. Mutta siitä jankkaajiin törmää joka paikassa, miten sitä jaksaakin jankata koko ajan että paniikkia lietsotaan ja ihmiset on hysteerisiä, kun samaan aikaan kaikki on ihan rauhallisia ja elää elämäänsä vähän pienemmässä piirissä kuin ennen, mutta täysin rauhallisesti odottaen rokotetta ja sitä että korona alkaa hellittää otettaan maailmasta.

Kummallista on että paniikkijankkaajat ei koskaan linkitä mitään esim. lehtijuttua missä tätä paniikinlietsontaa esiintyisi.

Ei tarvitse haukkua. Riittää ihan, että kerrot, ettei sinun mielestäsi paniikinlietsontaa ole lehdissä eikä palstalla.

Selvä juttu.

Vierailija
27/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lietsotaan hysteriaa ja kauhukuvia ilman tieteellistä tietoa.

Vaikka itse en pelkää, on läheisiä jotka pelkäävät. En ihmettele surkean ja epäloogisen tiedottamisen takia. Se on kyllästyttävää.

En ole nähnyt lietsontaa eikä kukaan mun tutuista tai läheisistä ole mitenkään pelokkaita. Toki sitä ihmiset joilla on suurempi riski pahempaan tautiin varmasti enemmän sitä ajattelee ja ottaa huomioon arjessa, mutta se on vielä kaukana paniikista.

Vierailija
28/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse haukkua. Riittää ihan, että kerrot, ettei sinun mielestäsi paniikinlietsontaa ole lehdissä eikä palstalla.

Selvä juttu.

Missä kohtaa muka haukuin???

Vierailija
29/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Minusta näissä uutisissa ja mielipidekirjoituksissa pitäisi aina tutustua tilastoihin. Otsikko, että lapsi kuoli koronaan on turhaa paniikin lietsontaa, vaikka totta olisikin. Etenkin jos unohdetaan mainita, että lapsi oli monisairas ja kuoli toisella puolella maailmaa, eikä Suomessa ole yksikään lapsi kuollut koronaan.

Iltapäivälehdetkin tekevät klikkiotsikkonsa irroittamalla uutisen kontekstistaan. Sitten uutista levitetään kuin leikittäisiin rikkinäistä puhelinta. 

Miksi otsikko, jossa sanotaan että 1 lapsi kuoli koronaan, on paniikinlietsontaa mielestäsi? Kuka menee paniikkiin? Mitä se paniikki tarkoittaa? 

Jos tulkitsen oikein, niin huolesi on että ihmiset luulee, että lapset laajamittaisesti kuolisivat koronaan. En itse ole nähnyt tällaisesta mitään merkkejä. Itselleni tuo tarkoittaa, että yksi lapsi on kuollut koronaan. Ja että sillä on uutisarvoa, koska yleensä lapset eivät koronaan kuole. Vähän sama, kuin että jos rakennus kaatuu jonkun päälle. Onhan se kamalaa ja uutisarvoista, että niin voi käydä. Mutta ei kai kukaan siitä panikoidu?

Onko sinulla enemmän tunne tulkinnoista, kuin tieto? 

Palstalla näitä näkee, en ole muualla nähnyt. Kai se noista otsikoista on lähtenyt. Uhrataan lapset. Lapset jää lapsettomiksi. Lapset jää orvoiksi. Etäkoulu. Ruumiskasat. Rokote ei estä tautia. Lockdowm. Kahden viikon päästä.

Laita joku esimerkki. Tosin tämä palsta on siihen huono koska tämä on täynnä trollaajia, kukaan ei tiedä mahtaako kukaan olla tosissaan yhtään mistään, teinijonnet tekeytyy milloin vanhaksi irstaaksi ukoksi ja milloin kuuden lapsen äidiksi ja tehtailee satoja typeriä viestejä. Tämä on virtuaalitodellisuus. Missään omalla nimellä esiintyvät ihmiset eivät panikoi mitään muuta kuin sitä että miksi paniikkia lietsotaan ja jotkut toiset kuin hän itse on hysteerisiä.

Vierailija
30/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Miksi otsikko, jossa sanotaan että 1 lapsi kuoli koronaan, on paniikinlietsontaa mielestäsi? Kuka menee paniikkiin? Mitä se paniikki tarkoittaa? 

Jos tulkitsen oikein, niin huolesi on että ihmiset luulee, että lapset laajamittaisesti kuolisivat koronaan. En itse ole nähnyt tällaisesta mitään merkkejä. Itselleni tuo tarkoittaa, että yksi lapsi on kuollut koronaan. Ja että sillä on uutisarvoa, koska yleensä lapset eivät koronaan kuole. Vähän sama, kuin että jos rakennus kaatuu jonkun päälle. Onhan se kamalaa ja uutisarvoista, että niin voi käydä. Mutta ei kai kukaan siitä panikoidu?

Palstalla näitä näkee, en ole muualla nähnyt. Kai se noista otsikoista on lähtenyt. Uhrataan lapset. Lapset jää lapsettomiksi. Lapset jää orvoiksi. Etäkoulu. Ruumiskasat. Rokote ei estä tautia. Lockdowm. Kahden viikon päästä.

Joo näitä on kyllä näkynyt. Sinänsä mielestäni tauti sekä on että ei ole otettu tarpeeksi vakavasti. Paniikkia en ole vielä todistanut. Mielestäni kaikkien kannattaa ymmärtää, että se mitä tiedämme tänään ei välttämättä päde huomenna, mutta se ei tee tämän päivän tiedosta huonoa. Ymmärrys kehittyyy joka päivä ja järkevintä on yrittää toimia kulloisenkin tiedon mukaan. 

Vierailija
31/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näkyvät varmasti myös sävyerot joilla eri ihmiset lukevat tekstejä. Painettu sana on siitä hankala että jokainen kuitenkin tekee siitä oman tulkintansa.

Esimerkiksi tämän tyyppiset otsikot (päivän IS): Korona vei kolme samasta perheestä – raskaana ollut Svetlana, 36, ehti antaa nimen eloon jääneelle vauvalleen

voivat tuntua helposti pelon lietsomiselta ja tragedialla rahastamisella (klikkiotsikot). Mutta osalle tuo on toki vain ihmiskohtaloista kertovia tarinoita, samalla tavalla kuin vaikka sotajutuista kerrotaan. Itse en näistä oikein hirveästi pidä juuri rahastamisaspektin takia, joten jätän lukematta.

Sitten vaikka tämä:

Naapurimaakuntien koronatilanne heijastuu Länsi-Pohjaan – kauppakeskusten jouluruuhkat huolestuttavat

on ihan asiallinen ja nostaa otsikossa esiin validin huolen aiheen.

Vierailija
32/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on se tapa millä tieto on tuotu esille. Yleensä siinä on painotettu tai jätetty mainitsematta oleellisia ja olemattomia seikkoja. Esimerkki.

Otsikko: Jopa 80% koronaa sairastavista voi kuolla!

Sisältö: Paikassa x kahdeksan kymmenestä kuolivat koronaviruksen seurauksena. Kaikki ovat huolissaan ja kukaan ei ymmärrä miten kamala korona on.

Mikä jäi kertomatta: Paikka x on saattohoitokoti ja kuolleet monielinsairaita

Missään ei ole ollut tälläista uutista jossa väitettäisiin että 80% voi kuolla, aina mainitaan että vain sairaat ja tosi vanhat on niitä joilla on suurin todennäköisyys kuolla koronaan. 

Mutta näitä sun kaltaisia väittäjiä on netti täynnä jotka väittää että on lietsottu paniikkia ja ihmiset on hysteerisiä, vaikka ei ole. 

Jos tarkoitus olisi ollut ottaa tämä esimerkki kirjaimellisesti, niin linkki uutiseen olisi toimitettu.

Mutta esim tässä kerrotaan vain pelottavia lukuja, eikä sen enempää. Normikansalaiselle herää ajatus, että kaikki kuolleet ja vakavasti sairastaneet olisivat olleet samaa ikää ja terveysluokkaa kuin lukija itse.

https://www.satakunnankansa.fi/koronavirus/art-2000007011120.html

Vierailija
33/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monethan kokee, että paniikkia ei ole lietsottu tarpeeksi. Että ihmiset ovat liian rentoja ja varomattomia. 

Vierailija
34/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työni vuoksi tottunut lukemaan THLn sivuja. Neutraali ja ajanmukainen tieto kaikesta alaan liittyvästä. Peruskäsitteet ja rakenteet.

Myös korona-asioussa luotan THLn sivuihin. Ja asiantuntemukseen.

Nyt kaikki tuntuvat täällä (ei muualla) haukkuvan THL tietoja. Kaikki tuntevat nyt laitoksen. Tai ainakin, ettei se osaa mitään. Tieto tuli väärin. Liian myöhään. Liian väärää. Tämä on lietsontaa.

Onko oikeasti merkitystä tuleeko joku luku tänään vai huomenna? Onko meillä paremmat tiedot kuin adiantuntijoilla.

Keväällä Suomi selvisi hyvin. Jos palstaa olisi uskottu, me oltaisiin kaikki jo kuoltu. Ja kun kävikin hyvin, se oli väärin sammutettu ja sattumaa.

Tiedän että täällä toimittiin hyvin. Ja isoin syy on hyvä terveydenhuoltojärjedtelmä. Meillä on hyvä adeptiikka. Työntekijät ei levitä tauteja potilaista toisiin. Kuten kuuluisissa sairaalabakteerimaissa.

Vierailija
35/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Laita joku esimerkki. Tosin tämä palsta on siihen huono koska tämä on täynnä trollaajia, kukaan ei tiedä mahtaako kukaan olla tosissaan yhtään mistään, teinijonnet tekeytyy milloin vanhaksi irstaaksi ukoksi ja milloin kuuden lapsen äidiksi ja tehtailee satoja typeriä viestejä. Tämä on virtuaalitodellisuus. Missään omalla nimellä esiintyvät ihmiset eivät panikoi mitään muuta kuin sitä että miksi paniikkia lietsotaan ja jotkut toiset kuin hän itse on hysteerisiä.

Nämä palstaesimerkit. Olet kai nähnyt?

Uhrataan lapset. Lapset jää lapsettomiksi. Lapset jää orvoiksi. Etäkoulu. Ruumiskasat. Rokote ei estä tautia. Lockdowm. Kahden viikon päästä

Vierailija
36/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Nämä palstaesimerkit. Olet kai nähnyt?

Uhrataan lapset. Lapset jää lapsettomiksi. Lapset jää orvoiksi. Etäkoulu. Ruumiskasat. Rokote ei estä tautia. Lockdowm. Kahden viikon päästä

Ja vastavuoroisesti: se on pelkkä flunssa, nuhakuume, nuoret uhrataan saattohoitopotilaiden takia.

Vierailija
37/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Joo näitä on kyllä näkynyt. Sinänsä mielestäni tauti sekä on että ei ole otettu tarpeeksi vakavasti. Paniikkia en ole vielä todistanut. Mielestäni kaikkien kannattaa ymmärtää, että se mitä tiedämme tänään ei välttämättä päde huomenna, mutta se ei tee tämän päivän tiedosta huonoa. Ymmärrys kehittyyy joka päivä ja järkevintä on yrittää toimia kulloisenkin tiedon mukaan. 

Juuri näin. Ja tästä syystä ei kannata myöskään arvostella tehtyjä toimenpiteitä. Tieto kehiittyy koko ajan.

Vierailija
38/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoleton kirjoitti:

Juuri näin!

Pitkäaikaiset tilastot ikäjakauma ja perussairaudet huomioiden uutiseen ilman mitään kikkailuja yhden vähän erikoisemman potilaan sijaan. Tämä olisi vastuullista journalismia.

Jokainen voi tykönään miettiä, miksi media lietsoo jatkuvasti vihaa ja negaa todellisuuteen nähden. Ja tämä pätee kaikkeen uutisointiin.

Vierailija
39/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minä kerron faktoja mitä tulee niin koronaan itsemurhiin ja influenssaan kuolleisiin niin miksi minua pidetään salaliittoon uskovana?

Influenssa jutut on niin sataan kertaan selitetty teikäläisille, ja se on helvetin rasittavaa kun aina vaan te otatte ne silti esiin.

A: Korona ei ole sama asia kuin influenssa.

B: Influenssaan on kaksi lääkettä + jokavuotinen rokote.

C: Vaikka influenssaan kuolee vuosittain ihmisiä, se ei merkitse mitään koronan tuomiin lisäkuolemiin, eikä varsinkaan sairaaloiden ylikuormittumiseen ja pitkään toipumisaikaan ja pysyviin vaurioihin joita korona tekee ihmisille.

Korona-aika varmasti jonkin verran lisää itsemurhia, mutta luultavasti ne ihmiset olisivat sen tehneet muutenkin jostain muusta tekosyystä, korona on toki erittäin pätevän kuuloinen syy tämänhetkisiin itsemurhiin, varsinkin kun sitä toitotetaan joka tuutista, kuin kehottaen että nyt olisi kuule hyvä syy tehdä itsemurha.

Mielestäni on erittäin adiallista verrata influenssan ja koronan seurauksia. Virustauteja. Kohtuullisen samanlaiset oireet ja seuraukset. Ja jopa leviäminen ja kausiluonteisuus.

Miksei sinusta ole?

Itsemurhiin taas suhtaudut hyvinkin syyllistäen. Ei huolta näistä ihmisistä, vaikka koronan "uhreista" murehdit. Miksi?

Kyllä, ovat virustauteja, ja kyllä, on samankaltaisiakin oireita.

Leviäminen on toki viruksilla jotka aiheuttaa samantyyppisiä oireita varsin lähelle samankaltaista ja seurauksetkin tietyistä oireista.

Korona kuitenkaan ei ole sama asia, ja siksi siihen ei ole lääkettä kuten influessaan, eikä rokotetta. Koronasta tiedetään jo paljon enemmän kuin keväällä, mutta ei läheskään tarpeeksi, se on vielä niin uusi koronavirus. Korona oli alunperin tarttuvampi kuin influenssa ja se on tässä vuoden aikana kehittynyt vielä helpommin tarttuvaksi.

Kausi-influenssa on aina aika hyvin ennustettavissa, korona tuli aika puskista. Kausi-influenssaan on varauduttu, koronaan ei oltu. Kausi-influenssa ei ole koskaan rasittanut sairaanhoitoa jokaisessa maassa kuten korona. Kausi-influenssa ei ole aiheuttanut sitä että jäähallit muutetaan ruumishuoneiksi tai isoon kaupunkiin kaivetaan joukkohautoja kun ruumiita tulee niin nopeaa tahtia.

Koronan uhreja on paljon muitakin kuin ne jotka siihen kuolee, nyt on maailmanlaajuisesti kuollut 1,4 miljoonaa eli reilusti enemmän kuin kausi-influenssaan, ja varmasti miljoonia on jotka ovat sairastaneet pitkään ja ties miten paljon on niitä joille jää pysyvä vamma koronan takia. En mitenkään erityisesti murehdi koronan uhreja, kunhan totean faktat. Ihmisiä kuolee koko ajan muutenkin kuin kärpäsiä, mutta ei korona mikään kiva juttu ole, enkä halua sitä kenellekään.

Itsemurhaajat on itsekkäitä aina jos syy ei ole sairaus johon on pian kuolemassa. Minä en sen takia näe syytä lietsoa sellaista mielialaa yhteiskuntaan että koronan takia on ihan ok tappaa itsensä, monet tekevät itsemurhan ihan turhaan.

Vierailija
40/56 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Juuri näin!

Pitkäaikaiset tilastot ikäjakauma ja perussairaudet huomioiden uutiseen ilman mitään kikkailuja yhden vähän erikoisemman potilaan sijaan. Tämä olisi vastuullista journalismia.

Jokainen voi tykönään miettiä, miksi media lietsoo jatkuvasti vihaa ja negaa todellisuuteen nähden. Ja tämä pätee kaikkeen uutisointiin.

Sitä "vastuullista" journalismiakin on, mutta sitä ei lueta niin paljon koska ne erikoiset tapaukset kiinnostaa ihmisiä. Uutinen on autokolari jossa kuoli ihminen, ei ne sadat tuhannet jotka samaan aikaan ajoivat autolla turvallisesti määränpäähänsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi