Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän polttarit

Vierailija
10.04.2014 |

Ystäväni menee naimisiin, ja on pyytänyt kolme opiskelukaveriaan kaasoiksi, koska me neljä, jotka oikeasti hänet kunnolla tunnemme, asumme ulkomailla.

Polttarit järjestetään tietysti, mutta sen sijaan, että kaikilla vierailla olisi sananvaltaa ja kaikkien ideoita kuunneltaisiin, on nämä kolme kaasoa yksin päättäneet koko ohjelman, budjetin, aikataulun, rekvisiitan, tarjoilut, vaatteet ja tapahtumapaikan.

He myös suuttuivat kun me, ystävät viimeisten 28 vuoden ajalta yritimme tuoda äänemme kuuluviin ja antaa kommenttejamme tiettyihin yksityiskohtiin, joista polttarisankari ei taatusti tule pitämään. Kerroin esim. mitä morsian on minulta pyytänyt ja toivonut, ja mitä pitäisi ehdottomasti välttää. No, meidät torpattiin aika huolella, ja haukuttiin riidanhaastajiks, vaikka kyse oli ihan asiallisesta keskustelusta. Todettiin sitten, että pitäkää tunkkinne, emme enää edes yritä osallistua suunnitteluun tai anna vinkkejä, paitsi ehkä kysyttäessä. 

No, kaasot sooloilivat keskenänsä sitten ihan huolella, ja alkoivat lähettelemään morsmaikulle nimettömiä vihjailumeilejä tulevasta juhannuksesta. Morsian luuli asiakkaidensa lähettelevän uhkailuviestejä, ja teki rikosilmoituksen.  

Kaikelta tältä olisi säästytty, jos olisivat vaivautuneet kysymään meiltä vanhoilta ystäviltä neuvoa tai kommentteja tai edes kertoneet suunnitelmastaan. Olisimme osanneet kertoa, että ensinnäkin morsian ei pidä synkistelystä missään muodossa eikä taatusti tule noita runoja tajuamaan, ja toisekseen, työskentelee alalla, jossa pyörii ties mitä nistejä vainoissaan ja mielisairaita murhaajia jne.

Olen varmaan paha ihminen, mutta voi että miten tunnen vahingoniloa, kun sain pari päivää sitten kuulla morsiamen ripittäneen nämä sooloilijat huolella. Pahalta toki tuntuu ystävän puolesta, kun ei saa toivotunlaisia polttareita, vaan homman järjestää ihmiset, jotka eivät ymmärrä morsianta lainkaan eivätkä edes ota huomioon muiden vinkkejä.  

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuliko kaikille polttareissa olleille lähetettyä kutsu?

Vierailija
2/12 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-häihin. /2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-häihin. /2

Vierailija
4/12 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän valitsi kaasonsa eläköön nyt sen valinnan kanssa.

Mitä mä olen polttareissa ollut, niin kaasot itekseen ovat järjestäneet, tietenkin. Eihän niistä tule mitään, jos kultakin erikseen pitää vaatia hyväksyntää ja vinkkejä.

Vierailija
5/12 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että nämä kolme kaasoa ovat nähneet paljon vaivaa polttareiden järjestämisessä. Morsian on siis ensin pyytänyt heitä järjestämään polttarit, siten muut ystävät ovat arvostelleet heitä ja lopuksi vielä morsian "ripittänyt" ja muut olleet vahingoniloisia. Ja he ovat vain yrittäneet auttaa ystävää...

Itselläni polttareiden järjestämisestä on se kokemus, että se todella on iso vaiva kaasoille. Kaikki organisaatio, ystävien yhteen kokoaminen, aikataulut, suunnittelu, yms. Käytännössä kaikissa polttareissa (sekä niissä joissa olen ollut kaasona että niissä joissa olen ollut vain vieraana) on pääjärjestelyt aina olleet kaasoilla, koska jonkun se homma täytyy tehdä ja pitää kasassa. Vieraista usein kärkevimpiä kritisoijia ja kommentoijia ovat ne, jotka eivät itse ole kuitenkaan valmiita laittamaan tikkua ristiin.

Itse ole polttareissa mieluummin vieraana kuin kaasona. Vieraana ollessa pyrin arvostamaan kaasojen tekemää työtä ja muistamaan, että he ovat kiitoksen ansainneet.

Vierailija
6/12 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi sekava tilitys, mutta rivien välistä on helppo lukea että olet kateellinen ja mustis kaverisi uusille ystäville. Jos lähtee ulkomaille pitää hyväksyä että Suomeen jäävien ihmisten elämät kulkevat eteenpäin ilman sinua.

Olisit kiitollinen kaasojen vaivanäöstä etkä vain purkaisi omaa pahaa oloasi heihin. Kyllä sulla on elämästä vielä paljon opittavaa ja henkisen kasvun paikka.

Vierailija
7/12 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotkut ystävistäni näkisivät minun naimisiin menoni vuoksi niin paljon vaivaa, että toimisivat kaasoinani ja hoitaisivat laajat polttarijärjestelyt, niin tuskin heitä ripittäisin, vaikka kaikki ei ihan minun toiveiden mukaan menisikään. Se harmittaisi enemmän, jos he ottaisivat tehtävän vastaan, mutta eivät tekisi mitään, mutta tässä tapauksessa he ovat tehneet paljon.

Usein näkee sitä, että kaasoja ja bestmaneja únohdetaan kiittää. Myös niissä tapauksissa kun kaikki on mennyt hyvin. Keskitytään vain siihen, että se päivä on juuri minun kannaltani juuri sellainen kuin haluan ja pidetään itsestään selvänä, että ystävätkin on valmiita laittamaan kymmeniä työtunteja sen päivän onnistumiseen. Ihan ilman kiitosta ja vielä ottamaan kaikki ripitykset vastaan ja vanhojen ystävien kaunat vastaan.

Vierailija
8/12 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasoilu on yksi maailman epäkiitollisimmista ja helvetillisimmistä orjatöistä. Ei ikinä enää. Ohis.

Vierailija
9/12 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten kaasona aika kiitollista, jos on nähnyt paljon vaivaa ja vaikka yhtenä osaohjelmana etsinyt kosmetologin, joka tekee morsiamelle käsihoidon. On soitellut kaikki paikkakunnan ja naapuripaikkakunnan kosmetologit läpi ja vihdoin löytänyt sellaisen, joka on hyvä, sijaitsee sopivassa paikassa, hinta on sellainen, joka käy budjettiin ja aikakin on vielä saatu sovittua siten, että se sopii muuhun ohjelmaan. Sitten joku osallistujista kyselee: "Tykkäisiköhän sen Maija kuitenkin enemmän intialaisesta päähieronnasta? Kai niitä on selvitetty?". Vastaat sitten: "Ai, tiedätkö jonkun hyvän paikan?", johon ehdottaja "En...", No, vastaat sitten: "Haluatko selvittää sitä vaihtoehtoa?" Osallistuja siihen: "En nyt halua liikaa sotkeutua, mutta katsokaa vaikka googlesta, eiköhän niitä sieltä löydy. Sovitaan sitten yhdessä kumpi valitaan kun tiedetään molempien vaihtoehtojen hinnat yms."

Vierailija
10/12 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin ilmaista itseäni vähän huonosti.

Siis, tottakai kaasot pitävät viimekädessä langat käsissään jne. Mutta koska kenelläkään heistä ei ole kokemusta polttareiden järjestämisestä, he pyysivät apua ja vinkkejä meiltä muilta, jotka olemme niitä järjestäneet ja mukana olleet. Otsikko fb-ryhmässä on tyyliin "Nyt järjestetään yhdessä morsiamennäköiset polttarit!" Kun aloimme antaa vinkkejä, mitä morsian on meiltä vuosikaudet pyytänyt, se ei ollutkaan ok. He pyysivät vaihtoehtoja, ja kun niitä kerrottiin ja annettiin, se ei ollutkaan ok. He kysyivät, mikä olisi sopiva budjetti itse kullekin, se kerrottiin, ei ollut ok. Viime aikoina ei kukaan polttarivieras ole saanut mitään päivitystä siihen, mikä ohjelma nyt siis on. Ei edes pyynnöstä.

Heille kelpaa neuvot ja vinkit niin pitkään, kun ne ovat samat kuin mitä itsekin ovat ajatelleet. Kysyivät apua esim. mökin etsimisessä, kun olivat löytäneet vain törkykalliita pieniä koppeja keskeltä ei mitään. Neuvoin ihan sillä tasolla, että "Tällainen mökki olisi tarjolla sopivaan hintaan sopivassa paikassa, soitin omistajalle, on vapaa. Miten olisi, olisi paremmalla paikalla ja halvempi ja isompi, kelpaako?" Vastaus on tasoa: "Miksi sotkette kaiken?!?!"

Jos morsian minulta pyytää: "Voitko pitää sitten huolen, etten seiso yksin torilla tyhmästi pukeutuneena myymässä jotain paskaa?" niin tottakai annan palautetta, ettei tämä tainnut olla ihan morsiamen toive, jos kaasot haluavat pukea morsiamen lehmäksi ja pistää torille myymään maitoa. Vai..? -Ap

Vierailija
11/12 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä oli kysymykses?

Vierailija
12/12 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:08"]

Niin mikä oli kysymykses?

[/quote]

Ei mikään, kunhan halusin purkaa mieltäni. En tiennyt, että tämä on kysymyspalsta. -Ap