Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ala-ja yläpeukut??!!

Vierailija
09.04.2014 |

Siis kenenkä nämäkin piti yhdistää tähän foorumiin?!!Ihan asiallisia kysymyksiä niin alapeukutetaan monia kymmeniä kertaa??!Miksei vaan voi kertoa omia ajatuksia ja kysymyksiä ilman ala -ja yläpeukkuja??Jos jollakin jotain sanomista niin reilusti kirjottaa oman mielipiteen eikä vain alapeukuta, mistä hitosta mä voin olla joku ajatustenlukija!!

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä sitä luonteelleen voi?Jos sitä sais luonteenkovuutta tätä kautta?!

ap

Vierailija
22/52 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 23:50"]

Niin ehkä tää on nyt vaan alkukireyttä, kun ei tiedä kuin tää homma pyörii täällä..mutta enköhän pääse talontavoille jos päätän jatkaa palstailua?Mutta kielioppivirheisiin tuskin tulee jatkossakaan parannusta?!=)

ap

[/quote]

Minäkin annoin alapeukun, koska viestisi oli täynnä huutomerkkejä ja kysymysmerkkejä. Jos olet uusi täällä, opit pian, että peräkkäisten huuto- ja kysymysmerkkien määrä on täysin suhteessa alapeukkujen määrään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kertokaahan ihmeessä lisää vinkkejä, jos jotain hyvin oleellista.

ap

Vierailija
24/52 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 23:50"]

Niin ehkä tää on nyt vaan alkukireyttä, kun ei tiedä kuin tää homma pyörii täällä..mutta enköhän pääse talontavoille jos päätän jatkaa palstailua?Mutta kielioppivirheisiin tuskin tulee jatkossakaan parannusta?!=)

ap

[/quote]

Minäkin annoin alapeukun, koska viestisi oli täynnä huutomerkkejä ja kysymysmerkkejä. Jos olet uusi täällä, opit pian, että peräkkäisten huuto- ja kysymysmerkkien määrä on täysin suhteessa alapeukkujen määrään.

[/quote]

musta toi ei ole paha. mä itekin laitan joskus perään monta huutomerkkii ja kysymysmerkkii.. ja nyt kirjoitan ilman isoja alkukirjaimia :3

Vierailija
25/52 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 22:08"]Itse luen kuitenkin mieluummin viestiketjua, jossa keskitytään itse aiheeseen sen sijaan, että joka välissä vilisee viestejä, joissa selitellään jokaikistä peukutusta.

[/quote]

Etkö tajunnut?. Ei kai kovin moni varmaan haluakaan, että peukutuksia selitetään, vaan että itse asiaan otetaan sanallisesti kantaa. Näin käy, kun peukutukset poistetaan kokonaan.

Vierailija
26/52 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 23:40"]

Mieluummin peukutus kuin se vanha systeemi, että ketjut turposi näitä täysin turhia "Komppaan!" viestejä. Nopsa ja kätevä tapa kertoa kannattaako vai vastustaako.

[/quote]

Paitsi, että sä et tiedä miksi joku peukuttaa mihinkin suuntaan. Voit tietysti kuvitella, että toinen ajattelee just niin päin kuin sinä.

Vierailija
27/52 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 00:57"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 22:08"]Itse luen kuitenkin mieluummin viestiketjua, jossa keskitytään itse aiheeseen sen sijaan, että joka välissä vilisee viestejä, joissa selitellään jokaikistä peukutusta.

[/quote]

Etkö tajunnut?. Ei kai kovin moni varmaan haluakaan, että peukutuksia selitetään, vaan että itse asiaan otetaan sanallisesti kantaa. Näin käy, kun peukutukset poistetaan kokonaan.

[/quote]

Et voi väittää tietäväsi varmasti, miten peukkujen poistaminen vaikuttaa. Yhtä hyvin voisimme sen jälkeen lukea tämäntapaisia ketjuja:

''Joku väite''

Samaa mieltä

Samaa mieltä

Samaa mieltä

Samaa mieltä

Samaa mieltä

Samaa mieltä jne.

Peukut ovat olemassa esim. sen vuoksi, että yhtenäisen mielipiteen saa ilmaistua helposti. Jos mitään tarkempia perusteluja ei ole tai ei halua jakaa, monet ihmiset voivat alkaa ilmaista tukensa juurikin kirjoittamalla ''samaa mieltä'', ''komppaan'' tms.

Vierailija
28/52 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään (väittelykaverisi, jos minua tarkoitit) ole vielä kauaa täällä palstaillut. Keskusteluja aloitetaan jatkuvalla syötöllä, joten suurin osa niistä jää kovin lyhyiksi. En ole itsekään onnistunut vielä niin hyvää aloitusta tekemään, että ketju olisi kovin pitkäksi kasvanut. Koskaan ei voi tietää, mihin ihmiset tarttuvat - paitsi jos keskustelu liittyy jotenkin esim. muutamaan blogiin, joita täällä ruoditaan jatkuvasti, lähes poikkeuksetta siitä saadaan monta sivua aikaiseksi.

Nykyään meitä kai sanotaan kielinatseiksi, mutta minusta oikeinkirjoitus kuuluu hyviin tapoihin netissä. Ei kaikkien tarvitse kirjoittaa kirjakielellä, mutta käyttäisivät edes isoja alkukirjaimia ja välimerkkejä oikein - sanaväleistä ja yhdyssanoista puhumattakaan. Nämä ovat kuitenkin ihan perusasioita ja tekevät tekstistä paljon luettavampaa.

Myönnettäköön tähän väliin, että en itse muista jokaista pilkkusääntöä. Pilkutus on ollut mulle aina vaikeaa, enkä usko sitä koskaan täysin oppivanikaan. Ymmärrän, jos jotain asiaa ei vaan kerta kaikkiaan osaa, mutta jokainen tietää, että virke alkaa isolla kirjaimella ja on ilmiselvää laiskuutta, jos sitä ei sinne laita. Tätä laiskuutta en ymmärrä.

Pienistä asioista mesotaan täällä tosiaan usein, mutta ei siihen tarvitse turtua. Peukuttamisen mahdollisuus on olemassa, siispä käytän sitä hyväksi. Peukuta sinä vuorostasi minun kommenttejani alas, jos mielestäsi olen turhanmesoaja.

Vierailija
29/52 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille, että ketju ei saa paljon vastauksia, voi olla moniakin eri syitä. Se voi olla ihan tuuristakin kiinni, vaikka kellonajasta ja siitä, sattuuko vastaavanlaisesta aiheesta kiinnostunut tai tietävä henkilö olemaan paikalla. Joskus hyvätkään aloitukset eivät ota tulta alleen, ja kyse voi olla tuurista. Jos omaan ketjuun ei tule vastauksia, kannattaa tuolla haulla etsiä, onko vastaavanlaisista aiheista aiemmin kirjoitettu, ehkä siellä on vastauksia. Ja sitten voi toki upittaa omaa keskusteluaan, jottei se putoa niin kauaksi, ettei sitä enää kukaan löydä.

Toisaalta joskus voi olla, että viesti on niin sekava, että siihen on vaikea vastata. Mitään ei oikeastaan kysytä ja punainen lanka jää heikoksi. Räikeät kielioppivirheet ja epäselvät lauserakenteet voivat olla osa tätä ongelmaa. Miten vastata viestiin, josta ei oikein ota selvää?

Kannattaa myös miettiä, mitkä asiat ovat aloituksen kannalta keskeisiä. Joissain viesteissä ongelmana on se, että aloituksessa ei ole riittävästi tietoa ja sitä ei välttämättä jaksa kalastella tai odotella. Joskus taas aloitus on monta kilometriä pitkä ja ilman kappalejakoja, ja siinä on selitetty ummet ja lammet sellaisista asioista, jotka ovat aika merkityksettömiä asian kannalta. Lukijan voi olla vaikea hahmottaa, mitä osaa tästä tarinasta nyt pitäisi kommentoida ja mikä oli tärkeintä. Kaikki pitkät viestit eivät kuitenkaan sorru tällaiseen.

Ei täällä tarvitse kirjoittaa täydellistä kieltä, tietenkään, mutta kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että aloitusviesti olisi edes jotenkin helppolukuinen. Silloin saattaa saada enemmän vastauksiakin.

Vierailija
30/52 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tässä minun tilanteeni taustalla on diagnosoitu epävakaapersoonallisuushäiriö. Että siitäkin paljolti johtuu tämä minun käyttäytymiseni..

Vierailija
31/52 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse alapeukutan aina vaikka olisi mikä tahansa aihe. Pelkkää paskaa täällä kuitenkin aina jauhetaan.

Vierailija
32/52 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 15:02"]

Itse alapeukutan aina vaikka olisi mikä tahansa aihe. Pelkkää paskaa täällä kuitenkin aina jauhetaan.

[/quote]

Miksi ihmeessä sitten tuhlaat aikaasi täällä? Lähde lenkille, sieltäkin voi löytyä paskaa?

Vierailija
33/52 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän täältä mihinkään pääse, täältä saa aina viikon parhaat Porvoon uutiset. Välissä saa kunnon huutonaurua vetää kun lukee idioottien postauksia :D Mies ihmettelee monesti että mitä siellä koneella yksin käkätetään :D

Vierailija
34/52 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sopii peukut tänne katkerien ja elämäänsä kyllästyneiden valittaja-akkojen paratiisiin. Epäilemättä mahtavaa, että pahastumisensa ja oman mielipiteensä/tapansa/minkätahansa paremmuuden voi osoittaa yhdellä klikkauksella, vaivautumatta kirjoittamaan sanaakaan, saati perustelemaan!

Ja ennenkuin kukaan ehtii kysymään mitä sitten teen täällä, niin silloin tällöin pitää pyörähtää av:lla ettei usko ihmisten älykkyyteen ja hyvyyteen pääse liian korkeaksi. :)

Vierailija
35/52 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukun arvoinen aloitus. Nyt lähden peukulle.

Vierailija
36/52 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo itseänikin hävettää kun näen tuon aloitukseni. Kielioppivirheet kyl rehottaa, että kai siitä hyvästä voikin alapeukuttaa.

ap

Vierailija
37/52 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi peukut voisi minun puolestani poistaa tai sitten jättää vain yläpeukku mahdollisuuden.

Vierailija
38/52 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nyyh, onX sulle tullu kauheesti alapeukkuja ja nyt harmittaa :( Mä annoin alapeukun ja halusin sillä sanoa sulle haista paska. Auttoiko tämä nyt kun sait tietää yhden alapeukun syyn?

Vierailija
39/52 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 18:59"]Siis kenenkä nämäkin piti yhdistää tähän foorumiin?!!Ihan asiallisia kysymyksiä niin alapeukutetaan monia kymmeniä kertaa??!Miksei vaan voi kertoa omia ajatuksia ja kysymyksiä ilman ala -ja yläpeukkuja??Jos jollakin jotain sanomista niin reilusti kirjottaa oman mielipiteen eikä vain alapeukuta, mistä hitosta mä voin olla joku ajatustenlukija!!

[/quote]

Itse kun luen tätä palstaa älypuhelimella, niin rullatessa viestiketjua alaspäin sormi osuu aika usein vahingossa samalla alapeukun kuvaan. Minä oon siis ainakin antanut aika monta kertaa noita vahinko-alapeukkuja tuolla tyylillä! :D

Vierailija
40/52 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 19:10"]

Noi peukut voisi minun puolestani poistaa tai sitten jättää vain yläpeukku mahdollisuuden.

[/quote]

Useammin tällä foorumilla on tarvetta ala- kuin yläpeukuille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän