Voi p**kele, miksi paino ei putoa???
Mitat tällä hetkellä 163cm ja 108kg. Paino on pudonnut 2 viikossa kilon! Joo, tiedän, että puoli kiloa viikossa on ok tahti, mutta luulisi nyt, että tällaisesta massasta lähtisi aluksi vähän enemmän.
Syön säännöllisesti sekaruokaa n. 1400kcal päivässä (vaihteluväli 1200-1600kcal) enkä aio alkaa karppaamaan. Ei lainkaan suklaata kahteen viikkoon, ainoana herkkuna 1 kakkupala juhlissa. Yritän muistaa juoda vettä, mutta siinä on vähän opettelemista. Liikuntaa olen aloitellut hiljalleen: ekan viikon vain pyöräilin asioidenhoitopyöräilyä (siis todella lyhyitä matkoja) ja nousin portaat hissin sijasta. Viime päivinä liikunnaksi su: vesijuoksu, ma: sali (yläkroppa), ti: vesijuoksu. Tänään ei mitään, huomenna ehkä vesijuoksua jos töissä ei mene hirveän myöhään.
Olo on kyllä ok ja kroppa tuntuu kevyemmältä, mutta hermot menee kun paino on sitkeästi sama. Merkkaan painon vain kerran viikossa, mutta uteliaisuuttani käyn joka aamu puntarilla jos vain muistan. Tsempatkaa nyt mua etten luovuta ja hae pizzaa ja suklaalevyä itsesääli-illaksi!
Kommentit (23)
Salikäynnit kerää (ainakin alkuun) kroppaan nestettä joka näkyy sitten vaa'alla. Sinuna en tuijottaisi vaakaa vaan esim. käyttäisin mittanauhaa ja katselisin kuinka vaatteet istuvat päälle.
Älä luovuta! Äläkä käy siä puntarilla joka päivä! Siks just pitäs käydä vaan kerran viikossa, ettei painon heilahtelut saa sua luovuttamaan. Jatkat samaan malliin vaan.
Anteeksi, mutta ei yksi salikäynti painoa ala jumittamaan. Eikä useampikaan. Ruuan laatuun kannattaa kiinnittää huomiota, paljon paljon kasviksia, vihanneksia ja marjoja ja vaaleat leivät pois kokonaan. Karpata ei tarvitse, mutta ne hiilarit mitä syö, tulisi olla hitaita ja täysjyvästä saatavia, esim. kaurapuurosta.
Toinen juttu on, että lähtöpainosi on niin iso, että syömäsi vähäinen kalorimäärä saatta olla vielä liian pieni. Kehosi tarraa kiloihin kun kaloreja tulee liian vähän. Voisit aluksi syödä vähän isompia kalorimääriä (ehkä 200 kaloria enemmän) ja sitten kun painoa tippuu, vähennät kaloreja.
Tutkitusti tehokkain pudotustapa taitaa kuitenkin olla vähähiilihydraattinen (tai hyvähiilihydraattinen). "Karppaamisesta" on paljon hyvin vääränlaisia käsityksiä, ehkä tutustut aiheeseen maltillisesti? Vhh hillitsee myös hyvin näläntunnetta ja on siten helppo toteuttaa. Painon putoamisen kierre pitää myös motivaation korkealla.
Tsemppiä ap! Älä luovuta vielä - nyt kun ilmatkin lämpenevät, on mukava tehdä pitkiä reippaita kävelylenkkejä. Tunnin, puolentoista pitkäkestoiset aerobiset harjoitukset tekee rasvanpoltolle hyvää, joten tämä on parasta hoikentumisen aikaa :o)
Tsemppaa tosissaan vedenjuonnissa! Mulla alko paino tippua jumituksen jälkeen ku tosissani varmistin että juon vettä ainakin 2 litraa päivässä. Ja kärsivällisyyttä...
Nostan omaa ketjuani, sillä taas on pahemman luokan uskonpuute. Kävin ekan kerran puntarilla tänään ketjun aloittamisen jälkeen (keskiviikko) ja paino on pudonnut 200g! Siis melkein 3 viikkoa ja tulos 1,2kg kun bmi on yli 40! AAAAAAAAAAARGH!
Eilen oli kyllä juhlapäivä ja söin enemmän, mutta tuskin kulutustani enemmän kuitenkaan vaan pysyin kohtuudessa. Ruoka oli hiilaripitoista ja herkkujakin oli, mutta söin ruokaa enemmän kuin herkkuja eikä niitä edes tehnyt mieli yhtään enempää! Olin antanut itselleni luvan käydä ostamassa suklaata jos himo yltyy vastustamattomaksi, mutta yhden kuivakakku- ja täytekakkupalan jälkeen ei yllättäen tehnytkään mieli! Olen positiivisesti järkyttynyt tästä :)
Nyt on vielä kuukautiset alkamassa, eli painon putoamisesta on turha haaveilla. Alan kallistua siihen suuntaan, että otan pääsiäisen jälkeen alkusysäyksenä viikon tai parin Nutrilett-kuurin ellei mitään tapahdu ennen sitä.
Ap.
Googlaa Go Fat Go-ruokavalio, koita esimerkiksi 3 viikkoa ja varmasti saat sen alkustartin terveellisesti :) Ruokavaliosi kuulostaa muutenkin jo siltä, ettei suuria muutoksia tuolla GFG:llä tulisi.
Itsellä normaalipainon ylärajoilta 8 viikossa putosi 9 kiloa. Uudella kierroksella ekalla viikolla -2,6kg, edelleen normaalipainon sisällä.
Nro 17, tuota go fat go -dieettiä katselinkin viikolla. Tuntuu ihan noudattamiskelpoiselta, samoja ruoka-aineita syön normaalistikin. Ehkä voisin kokeilla saman tien ja katsoa, miltä tuntuu. Vaikuttaa ainakin paljon houkuttelevammalta kuin pussikuuri :)
Ap.
Syöt liian vähän. Itse olen 67kg, pituus 168cm ja mun kalorimäärä tällä hetkellä 2500 kaloria. Treenaan salilla, lisäksi aerobista ja HIIT:iä ja toimii. Suosittelen hankkimaan ruokavalion ja liikuntaohjeet, tuolla määrällä aineenvaihduntasi vain jumittaa. Ja mistäkö tiedän? Koska itse aiemmin tein kaiken päin mäntyä ja paino vain jumitti. Ja mulla on vielä kilpirauhasen vajaatoiminta.
Alkuun kun aloittaa sali treenin niin lihas kerää nestettä itseensä jolloin paino ei näytä laskevan. Se voi olla syynä?
Muistatko juoda vettä? 3l päivässä pitää aineenvaihdunnan hyvänä.
Millaisia hiilihydraatteja syöt? Oletko tutustunut niiden GL-arvoihin?
Suosittelisin kaikille laihduttajille, että jättää vaaleat hiilihydraatit. Jos on pakko saada pastaa, riisiä, leipää tms niin suosi luomua, täysjyvää ja tummaa.
Lisää proteiinia ruokavalioosi, hera jauhetta, kananmunia.
Itse syön kolmen tunnin välein. Muistatko syödä tarpeeksi usein? Syön joka päivä 1200-1600kcal. Esimerkiksi juon 2-3 proteiini pirtelöä päivässä, aamulla puuro raejuustolla ja marjoilla, töissä päivällä salaattia ja lihaa, kotona kanaa ja kasviksia, illalla maitorahka, pari kananmunaa, pala jotain leipää jossa hyvät ravintokuitu arvot. Kuitu ylläpitää suolen toimintaa joka vaikuttaa aineenvaihduntaan!
Kerran viikkoon pidän myös mässäily päivän jolloin kalorit on 2000-3000. Aloitin salin taas pitkästä aikaa kaksi viikkoa sitten. Olen 172cm ja painoin aloittaessani 76, 4, nyt painoa 72, 4. Eli neljä kiloa pois kahdessa viikossa.
Pidä päämääräsi mielessä ja se miksi teet sitä. Ja muista että jokaisella on erilainen kroppa ja aineenvaihdunta. Älä vertaa itseäsi muihin, jokainen on erilainen ja se on rikkaus.
Enkä voi painottaa tarpeeksi sitä kuinka tärkeää on juoda vettä.
Stemppiä!
-carrot
Olen samanpituinen kuin sinä ja luulen että syöt aivan liian vähän kokoosi nähden. Kokeile vaikka kiloklubi tai joku vastaava ja katso mitä se sulle suosittelee, muuten voi mennä ihan päin mäntyä. 1400-1600 kcal on realistinen määrä sitten kun painat noin 60 kg.
Kaivoin vanhan ketjuni esiin. Nyt on mennyt n. kuukausi tämän aloittamisesta eikä homma ole edistynyt juuri lainkaan: paino tänä aamuna 106,4kg! Hermot alkaa mennä ihan totaalisesti :(
Olen pysynyt ruokien suhteen ruodussa. Annoskoot ovat olleet "normaaleja", en ole syönyt suklaata tms. kuin kaksi kertaa, olen yrittänyt muistaa juoda vettä. Liikunta on ollut vähän kausittaista. Välillä käyn parinakin peräkkäisenä päivänä esim. vesijuoksemassa. Tämän viikon liikunnat ovat olleet to sauvakävely, pe kävely, eilen salilla yläkroppa.
Kiloklubia olen vilkuillut säännöllisen epäsäännöllisesti. Suosituskaloreiksi minulle annetaan 1700kcal (aktiivisuustasoni on 1, eli alin"normaalin" ihmisen taso.). Viikossa on päiviä, jolloin tuo ylittyy, mutta myös päivä, jolloin se alittuu. Syön säännöllisesti, terveellistä perusruokaa (kuten olen jo maininnut) enkä aio alkaa kikkailemaan karppauksen tms. kanssa.
No, ehkä tämä taas tästä kun sai oksennettua tämän turhautumisen jonnekin. Positiivista on, että kroppa on kyllä kutistunut vaikkei kiloja olekaan lähtenyt. Maha on pienentynyt selvästi, vanhat vaatteet mahtuvat päälle. Silti puntarin lukema masentaa, on se nyt kumma kun kilot eivät lähde!
Ap.
Muistan tän sun viestin. Kieltämöttä kuulostaa vähän omituiselta ettei tuota enempää ole paino pudonnut, MUTTA jos kroppa on kuitenkin pienentynyt niin teet jotain oikein. Tsemppiä edelleen, kyllä se siitä!
Tsempit täältäkin :) Mulla ainakin kesti laihduttamisessa jonkin aikaa, ennen kuin keho tottui uuteen systeemiin. Iso, terveellinen, ihana aamiainen piti raiteilla ja syömishimon kurissa. Samoin, jos sulla kroppa reagoi yhtään niin kuin mulla, pitää eeeehdottomasti varoa sokeria ja valkoisia vehnäjauhoja. Ne laukaisee just sen herkkunälän, mitä on niiiiin vaikea vastustaa... Sokerin ja jauhon välttämisestä ei saa lipsua yhtään, muuten himo palaa! Ei edes sitä jokaviikkoista kakkupalaa, kuule :( Ja noin kuukauden sokerittomana oltuani (myös makeutusaineet on pannassa!) yllätys yllätys: mun ei enää tehnyt niitä mieli. Mitä en olis IKINÄ uskonut. Ihana tunne, kerta kaikkiaan.
Vielä kerran tsempit sulle, jatka jatka!
mulla sama! siis että loppuu into kun ei paino laske/joskus enemmän kun kans ramppaan melkeen joka päivä vaa'alla. tosin siihen lohtu itsesääli suklaalevyyn ja jätskilitraan ja kaikkeen muuhun valkoseen leipään oon sortunu ja lihonnu ensiksi 10kg, ja sitten vielä 7kg. tästä pakko päästä eroon!!! en harrasta kituudiettejä mutta iltanapostelusta on vaan tullut jokapäiväinen tapa ja siten taas aamusin aloitetaan laihduttamaan iltapäivään asti jnejne
Mulla oli alku kanssa yhtä jumittamista. Nyt on painoa tippunut 7kg vuoden alusta :) Jätin herkut pois, leivän, perunan, pastan, lisätyn sokerin. Suosin vähähiilarista ruokavaliota. Katson tarkkaan, mitä suuhuni laitan. Kerta viikkoon herkkupäivä. Teen tunnin kävelylenkkejä, pyöräilen, juoksen. Lisäksi teen vatsalihaksia päivittäin, pyöritän voimavannetta ja jumppailen pilatesrulla kanssa.
Tsemppiä!
Ysi, mitä syöt herkkupäivänä. Ja oletko vain ollut vähähiilihydraattisella dieetillä, vai oletko laskenut myös kaloreita?
Ei se salilla käynti siis painoa putoamattomaksi saa jos syö oikein. Mutta esim jalkapäivän jälkeen todellakin on plussalla. Ja tuntuu että ennen saliharrastusta paino putosi paljon helpommin samoilla vajeilla.
-2-
Kerran laskin huvikseen päivän kalorit. Tuli jotain 1200kcal. Tänään olen syönyt näin: aamupala: maustamatonta rahkaa+marjoja+ kuppi kahvia maidolla, lounas pieni pihvi salaattipedillä (jäävuorisalaatti, kurkkua, tomaattia, oliiveja, ananasta)+ lasi maitoa, välipala: appelsiini ja kuppi kahvia maidolla, päivällinen: kanaa salaattipedillä+lasi maitoa, iltapalaksi syön saman, kuin aamupalaksi.
Vettä juon pitkin päivää ja välillä kahvin sijaan vihreää teetä.
Herkkupäivinä syön normaalin ruuan lisäksi vaikka jäätelöä, suklaata, vähän ehkä irtokarkkeja. En syö mitään pullaa, pitsaa kuitenkaan.
-9-
Sali saa painon jumittamaan. Puhumattakaan jos ei juo vettä, niin mulla ei ainakaan kroppa toimi edes kunnolla. Jos jättää juomatta tarpeeksi vettä, sitten juo enemmän, niin seuraavana päivänä takuulla on plussaa painossa.