Kysymys vuokranantajille liittyen lemmikeihin
Miksi sallit tai et salli, että vuokralainen pitää asunnossa lemmikkejä? Kysyn ihan uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta, koska todella monissa asuntoilmoituksissa mainitaan lemmikkien olevan kiellettyjä.
Kommentit (215)
Ei eläimiä minun vuokra asuntoon. Yökkk..
Onpa täällä aggressiivisen oloisia vuokranantajia. Itselläni on periaate, että mennään tapauskohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnolla lukenut kommentteja ja tämä vain esimerkiksi. Miten tätäkin on alapeukutettu. Antaa todella hyvää kuvaa ihmisisistä, jotka ovat todennäköisesti juuri niitä vuokralaisia joita kukaan ei halua. Monessa muussakin kommentissa joissa on asiallisesti kerrottu ne syyt miksi ei eläintä haluta, saa se runsaasti alapeukkuja.
Jeps, nuo ovat niitä jotka tuhoavat kaupunkien vuokrakämpät parissa vuosikymmenessä. Siinä missä omarahoitteiset talot pysyvät pystyssä, kaupungin vuokrataloja puretaan ja rakennetaan uusia jopa 20v välein, koska talon sisus tuhottu niin pahoin, ettei korjaaminen enää kannata.
Tosin paljon on hyviä vuokralaisia, he löytävät myös yksityiseltä asunnon, surkeat tapaukset jäävät kaupunkien harmiksi.
Ja tätä saa alapeukuttaa, haluan tietää moniko kaupungin vuokrakämpissä lumuava lukee palstaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi laitatte kolisevaa laminaattia asuntoihin? Muovimatto on paljon järkevämpi ja helppohoitoisempi.
Ja materiaalikin on sama.
Teille allergisille tiedoksi, että se asunto on vuokralaisen koti, johon teillä ei ole lähtökohtaisesti mitään asiaa. Vuokralaisen velvollisuus taas poismuuton yhteydessä on huolehtia loppusiivouksesta joko itse tai maksaa se, jolloin mahdolliset allergeenit puhdistetaan pois.
Allergiaansa vetoavat kuulostavat jokaisen unelmavuokranantajasta, joka tekee aika ajoin pistotarkastuskäyntejä.
Vuokranantaja vuokraa asuntoja, ei ole mikään jumalasta seuraava. Mulla on useita asuntoja, vuokraan niitä kaikkia harkintaperusteisesti. Vuokralaiset on mulle silleen tärkeitä, että haluan niiden aidosri viihtyvän asunnoissani.
Jos siihen kuuluu hyvinkasvastettu eläin, se on ok, jos vuokralainen on muuten vastuullinen.
Olen ehkä laittamassa asuntoni vuokralle ja itse sallisin pienet koirat (ja ehkä kissat). Isot raapii lattioita enemmän ja pureskelee ovenkarmit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on sisäkissa siellä kämpässä, niin mistä helkutista vuokranantaja sen tietää? Itse olen tavannut vuokranantajani silloin, kun sain avaimet ja toisen kerran loppusiivouksen jälkeen avaimia luovuttaessa. Hänellä ei ole aavistustakaan, minkälainen dungeon mulla asunnossa mahdollisesti on vuosien aikana ollut. Koira vähän eri juttu, kun sitä pitää kuskata pihalle tai se voi pitää meteliä, niin naapurit voivat juoruta.
Tiesin siitä kun kissat istuskelivat ikkunalaudalla. Yllättäen tarvitsinkin asunnon omaan käyttööni ja kissileidi joutui palaamaan vanhempiensa luo.
Mukava mielikuvitus sinulla. Jokainen aivoilla varustettu tosin tietää, että täällä reaalimaailmassa siinä menee aika monta kuukautta, ennen kuin omaan käyttöön tarvitsemisen takia saat vuokralaisen ulos asunnosta ja sillä aikaa kyllä ehtii hitainkin kissaleidi etsimään toisen paikan eikä taatusti joudu palaamaan vanhempiensa luo sen takia.
Anteeksi ettei minulla ollut rautalankaa josta olisin sinulle vääntänyt, ettei asunto aivan samana päivänä tyhjentynyt eikä vielä seuraavanakaan. En tiedä mitä leidi etsi tai löysi tai ei löytänyt mutta vanhempiensa luo tuo kuitenkin palautui.
Meillä oli asunnossa tytär vuokralaisena. En suostunut koiraan, koska en halunnut ottaa kantaakseni omalla omaisuudellani koiran aiheuttamia tuhoja. Joka tapauksessa oli suunnitelma, että tytär jossain vaiheessa ostaa sen asunnon. Tätä asuntokauppaa sitten hieman kiirehdittiin, koska hinku saada koira oli niin kova.
Nyt tytär on jo muuttanut seuraavaan asuntoon, kun kaksi vuotta tuli täyteen ja kaipasi puolisonsa kanssa lisää tilaa. Koira on järsinyt lattialistoja monesta kohtaa ja lisäksi parvekkeen oven karmia. Koira on onnistunut järsimään kolon myös seinään. Ei siis edes seinän kulmaan, vaan ihan pystysuoraan seinäpintaan! Asunto oli tyttären muuttaessa upouusi ja minua surettaa, millaiseen kuntoon se on saatu koiran kanssa. Parkettia en ole tarkalla silmällä vielä katsonut, sekin oli jotain saakelin kallista leveää saarniparkettia, missä on tasainen väri. Alle neljä vuotta vanhaa parkettia ei varmasti lähdetä vaihtamaan, mutta lattialistat menee varmaan vaihtoon ja parvekkeen oven karmi pitää jotenkin paikata ja maalata, samaten seinä. On siinä ihan eri lailla hommaa saada tuo myyntikuntoon kuin ilman näitä koiratuhoja. Mutta eipä ole enää minulta pois.
Itse koira on ihana, vaikkei olekaan niin viimeisen päälle koulutettu. En ole aiemmin koirien päälle ymmärtänyt, mutta tähän yhteen tutustuttuani olen tajunnut mikä koirissa on se juttu. Ja ymmärrän nyt, että koiran omistajat ovat myös valmiita hyväksymään sen, että koira saattaa tehdä tuhojaan. Mutta kyllä heidän pitäisi myös ymmärtää, ettei vieras ihminen halua silti vieraan koiran tuhoja oman omaisuuden kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Koska yhden vuokralaisen "pieni, kiltti ja hyvin koulutettu" koira kusi laminaatit pilalle. Vuokratakuilla siitä selvittiin, mutta teetti turhaa työtä. Kyse ei siis ole lemmikkivihasta vaan riskien minimoinnista.
Asunto on tosiaan monille sijoitus. Siitä pitäisi joskus saada tuottoa. Jos joutuu uusimaan lattioita tms., koiran jäljiltä, tulee tappioita
Vuokralainenhan sen joutuu maksamaan, jos koiransa turmelee lattian. En ymmärrä lainkaan tätä varmuuden vuoksi kieltämistä. Kieltäisitte vuokralaiselta päihteiden käytön, sillä suurin osa vahingoista tapahtuu päihteiden vaikutuksenalaisena.
Eihän niitä korvauksia ole niin helppo vuokralaiselta saada, vaikka hän korvausvastuussa olisikin. Ellei suostu kiltisti maksamaan, riitelyyn ja käräjöintiin menee aikaa, vaivaa ja rahaa, eikä korvauksia välttämättä koskaan saa. Vuokravakuus ei välttämättä riitä alkuunkaan kattamaan vahinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli asunnossa tytär vuokralaisena. En suostunut koiraan, koska en halunnut ottaa kantaakseni omalla omaisuudellani koiran aiheuttamia tuhoja. Joka tapauksessa oli suunnitelma, että tytär jossain vaiheessa ostaa sen asunnon. Tätä asuntokauppaa sitten hieman kiirehdittiin, koska hinku saada koira oli niin kova.
Nyt tytär on jo muuttanut seuraavaan asuntoon, kun kaksi vuotta tuli täyteen ja kaipasi puolisonsa kanssa lisää tilaa. Koira on järsinyt lattialistoja monesta kohtaa ja lisäksi parvekkeen oven karmia. Koira on onnistunut järsimään kolon myös seinään. Ei siis edes seinän kulmaan, vaan ihan pystysuoraan seinäpintaan! Asunto oli tyttären muuttaessa upouusi ja minua surettaa, millaiseen kuntoon se on saatu koiran kanssa. Parkettia en ole tarkalla silmällä vielä katsonut, sekin oli jotain saakelin kallista leveää saarniparkettia, missä on tasainen väri. Alle neljä vuotta vanhaa parkettia ei varmasti lähdetä vaihtamaan, mutta lattialistat menee varmaan vaihtoon ja parvekkeen oven karmi pitää jotenkin paikata ja maalata, samaten seinä. On siinä ihan eri lailla hommaa saada tuo myyntikuntoon kuin ilman näitä koiratuhoja. Mutta eipä ole enää minulta pois.
Itse koira on ihana, vaikkei olekaan niin viimeisen päälle koulutettu. En ole aiemmin koirien päälle ymmärtänyt, mutta tähän yhteen tutustuttuani olen tajunnut mikä koirissa on se juttu. Ja ymmärrän nyt, että koiran omistajat ovat myös valmiita hyväksymään sen, että koira saattaa tehdä tuhojaan. Mutta kyllä heidän pitäisi myös ymmärtää, ettei vieras ihminen halua silti vieraan koiran tuhoja oman omaisuuden kohdalle.
Sua varmaan harmittaa, kun vanhat autosi ovat päätyneet romuttamolle, kun niiden seuraavat omistajat eiät ole pitäneet niitä naftaliinissä kaikkia näitä vuosikymmeniä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähänlaisia koiria ne ovat jotka saavat asunnon säpäleiksi? En ole nähnyt.
Itse olen koiria omistava vuokranantaja ja minulla on ollut todella pahasta eroahdistuksesta kärsivä koira. Laski alleen kun jäi yksin, repi seiniä ja lattioita, sekä huusi pelkoaan niin että naapurit häiriintyivät. Toki tuo koira oli ääritapaus, mutta pahimmillaan se on tuollaista. Niin, ja asunto oli omani.
Koirat kuuluu kouluttaa.
Koirat kuuluu myös ruokkia, en vaan ymmärrä miksi tulet kertomaan itsestäänselvyyksiä tähän ketjuun? Jos kuvittelet, että koiran puutteellinen hermorakenne on paikattavissa koulutuksella, niin kuvittelet aika mahtipontisesti. Toki koulutus antaa tukea siihen käytökseen, mutta ei paranna koiraa. Keskustellaan aiheesta lisää koiran vajavaisuuksiin liittyvässä ketjussa.
T. Se sama vuokranantaja
Itselläsi on puutteellinen hermorakenne
Palaa keskustelemaan sitten, kun osaat argumentoida muutoinkin kuin "ite oot" tasoisesti.
-eri
"parketit tuhoutuu". Meillä oli vuokralainen uudehkossa rivitalokaksiossa jossa parketti. Laitettiin parketin päälle muovimatto. Jälkeenpäin kun itse muutettiin niin myytiin matto tori.fi kautta ja nyt itsellä siisti parketti.
Itsellä pn koiria ja kissa, mutta en salli lemmikkejä vuokra asuntoon. Suomenlainsäädäntö menee niin, että jos sallii lemmikit sallii tällöin myös niiden aiheuttaman ns normikulutuksen. Tällöin esim lattiaan tulevia naarmuja ei voi korjata vuokralaisen laskuun. Toinen syy on allergiat. Jos sallin lemmikit en voi enää vuokrata asuntoa myöhemmin eläimille allergisille ihmisille. Kolmas syy on riskien minimointi, eli jos eläin oikeasti jotakin tuhoaa, niin vuokravakuus ei riitä mihinkään remontointiin ja sitten joutuu pahimmassa tapauksessa oikeuden kautta joutua perimään kustannuksia.
Jos eläin tuhoaa asunnon, se kyllä liittyy 99 prosentissa tapauksia ihmisen elämänhallintaongelmiin. Esim. kissa on todellusuudessa hyvin siisti eläin ja tarkka pottansa siisteydestä. Häiriökäyttäytyminen kuten seinien repiminen liittyy yleensä tylsistymiseen ja virikkeiden puutteeseen. Totta kai kissa pissaa kenkiin ja lattialle, jos pottaa ei ole siivottu moneen viikkoon. Normaali ihminen ei myöskään jätä tyhjiä kissanruokapurkkeja viikkotolkulla haisemaan kaappeihin.
Ehkä jotkut eivät osaa lukea ihmisiä, jos ottavat asuntoihin jatkuvasti jotain elämänhallintaongelmaisia ihmisiä. Mulle ei ole ikinä aiheuttanut ongelmia ujo, rauhallinen ja herttainen "naapurintyttö" kissojen kanssa. Asunnot ovat siistejä ja nätisti laitettuja, asukas on siisti ja hoidettu jne. Siksi ihmettelen suuresti, miten joillekin osuu aina ne täystuhot oli kissoja tai ei. Oletteko niin kuin työnantajat, että otatte vain niitä, jotka osaavat puhua teidät pyörryksiin sillä, miten upeita, mahtavia, kertakaikkisen rauhallisia ja hyviä tyyppejä he ovat. Ette edes huomaa niitä vaatimattomia, ujompia ja oikeasti rauhallisia.
Vierailija kirjoitti:
"parketit tuhoutuu". Meillä oli vuokralainen uudehkossa rivitalokaksiossa jossa parketti. Laitettiin parketin päälle muovimatto. Jälkeenpäin kun itse muutettiin niin myytiin matto tori.fi kautta ja nyt itsellä siisti parketti.
Parketin voi myös hioa. Ainaki kerran, ehkä kahdesti. Tulee kuin uusi. Eikä tarvitse kikkailla minkään muovimattojen kanssa.
Vuokra-asuntoa hakeneena on kriteerinäni ollut saada lasitetulla parvekk.varustettu asunto,kahden sisäkissani vuoksi. Ja oon toki ollut ärsyyntynyt,että sitten kun sellainen olisi, niin siellä onkin lemmikkienpito kielto! Aivan hyvin kylläkin käsitän syyt että miksi.Itselläni todettiin Astma ja koirien toisten koirien häiriöstä kärsii koko rappu. Kun luin näitä vastauksia,totesin että kaikki ,kaikki näkökohdat pitävät paikkan sa! Mikä sitten auttaisi? - Vastuullisempi huolehtiminen lemmikin touhuista,vastuullisempi asenne toisen asunnosta ja korvaaminen aiheutuneet vahingot.Mutta,aivan mukavalta ei tunnu se että vuokralainen olisi " kuin lypsylehmä" vuokranantajalle! Onneksi on välitysfirma joka ilmoittaa: lemmikit ovat tervetulleita. Eilikä; LAKEA.
Vierailija kirjoitti:
Laita vuokrasopimukseen "Ei satiaisia isompia lemmikkejä".
Onnistuu vain Helsingin ulkopuolella koska nykyisin torakatkin yleisiä stadissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita vuokrasopimukseen "Ei satiaisia isompia lemmikkejä".
Onnistuu vain Helsingin ulkopuolella koska nykyisin torakatkin yleisiä stadissa.
Puhumattakaan kissan kokoisista viemärirotista.
Vuokrasopimukseen tuli pykälä lemmikit sovitaan erikseen. Vuokralainen oli asunut reilun vuoden kun kysyi lupaa kissanpennun ottoon. Suostuin välittömästi kun jo tiesin asukkaan kujeet. En uskaltaisi "tuntemattomalle"