Kysymys vuokranantajille liittyen lemmikeihin
Miksi sallit tai et salli, että vuokralainen pitää asunnossa lemmikkejä? Kysyn ihan uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta, koska todella monissa asuntoilmoituksissa mainitaan lemmikkien olevan kiellettyjä.
Kommentit (215)
Tämän vuoden aikana on valmistunut jo 48th uutta vuokra-asuntoa ja lisää tulossa, koska vuokra-asuntojen rakentamista lisätty.
Onnea vaan vuokralaisten etsintään!
P.s.vuokralainen on asuntosi maksaja/ elämisesi....
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoden aikana on valmistunut jo 48th uutta vuokra-asuntoa ja lisää tulossa, koska vuokra-asuntojen rakentamista lisätty.
Onnea vaan vuokralaisten etsintään!
P.s.vuokralainen on asuntosi maksaja/ elämisesi....
Hyville vuokra-asunnoille on kyllä kysyntää. Näin vuokranantajana myönnän, että nyt on silti vuokralaisen markkinat. On valinnanvaraa.
Hyväksyn hyvätapaiset koirat, en pentuja. Kissoja en, niistä on huonoja kokemuksia. En myöskään rahasta vuokralaisiltani, vaan kyllä mahdolliset vahingot käydään yhdessä läpi.
Asunnon kunnon säilyminen. Meillä on itsellä useampikin lemmikki
Kuka sitten kelpaa? Yrittäny löytää asuntoa hyvältä alueelta, en polta/ juo, käyn töissä ja harrastan... silti ei nappaa! Tai jotkut laittaa 1500-3000 takuuvuokraa! Niitä ei vaan löydy vaikka töissä käyn säännöllisesti.. ja luottokin kunnossa! Ihmetytttää vaan...
Ihan mielenkiinnosta: kuinka paljon on liikkeellä näitä allergisia asunnonhakijoita? Useassa vastauksessa perustellaan sillä lemmikkikieltoa. Todella monissa kerrostaloissa on sisäilmaongelmia ihan ilman lemmikkejäkin. Pahasti herkistyneet & allergiset tapaukset ei tällaisissa asunnoissa voi asua sama onko siellä ollut eläimiä vai ei.
Vuokranantaja päättää, sama mikä syy. Lemmikkien kanssa saa kyllä asunnon, kun malttaa etsiä. On kokemusta 30 vuoden ajalta. Mutta lemmikkien omistajalla on myös vastuu, muistakaa se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Koska yhden vuokralaisen "pieni, kiltti ja hyvin koulutettu" koira kusi laminaatit pilalle. Vuokratakuilla siitä selvittiin, mutta teetti turhaa työtä. Kyse ei siis ole lemmikkivihasta vaan riskien minimoinnista.
Hyvä huomio! Itse koiranomistajana olen niin keskittynyt jälkien yms. minimoimiseen (esim. lattiat vuorattu matoilla), että toisinaan unohtuu, ettei muilla ole välttämättä samoin.
Ap
Eläimen hillsettä on oikeasti ihan hemmetin vaikeaa saada asunnosta pois. Allergiaahan ei aiheuta niinkään koirasi karvat vaan koirastasi lähtevä ihon pintasolukko. Se on niin pientä, että menee hyvin helposti esim jalkalistojen väliin tai ovenkarmeihin Vuolralaisen muuton jälkeen pitäisi repiä kaikki em listat ja paljon muutakin, jos haluaisi asunnon olevan sopiva seuraavalle vuokralaiselle, joka olisikin eläimille allerginen.
No aika harvalla on allergia oikeasti sitä luokkaa, etteikö voisi asua hyvin siivotussa asunnossa, jossa on asunut myös lemmikkejä. Olen itse kissalle allerginen ja tunnen toki paljon muitakin allergikkoja, mutta ei yhdelläkään ole niin paha allergia, että joutuisi miettimään sitä asuntoa vuokratessaan. Tietysti tällaisiakin ihmisiä on, mutta he ovat pieni vähemmistö ja hakeutuvat varmaan muutenkin ensisijaisesti allergiataloihin, joissa ei ole lemmikit sallittu alkuunkaan. Noin vakavasti allergisena olisi nimittäin varmaan aika ikävää kun rappukäytävissä kuitenkin voi rampata koiria, vaikkei siinä omassa asunnossa oltaisikaan pidetty lemmikkiä. Eli mun mielestä tuo on vähän köykäinen selitys lemmikkien kieltämiselle, että joutuisi repimään jotain lattialistoja irti... Vai minkälainen prosenttiosuus halukkaista vuokralaisista mahtaa kysellä onko asunnossa asunut lemmikkiä aiemmin? Onko niin iso, että vaikuttaisi mitenkään merkittävällä tavalla uuden vuokralaisen löytymiseen? Vähän epäilen.
Lisäyksenä vielä, että mulla ei ole mitään sitä vastaan, että lemmikit on kielletty, vaikka eläinrakas olenkin. Mutta tuo allergiaperuste on vähän keksimällä keksitty, vaikka onkin ihan todellisesta ilmiöstä kyse.
Meidän parketille ei tule vieraiden koiria kuin siinä tapauksessa, että vuokralainan uusii lattian. Oma koiramme saa kävellä kotonamme.
Vierailija kirjoitti:
Meidän parketille ei tule vieraiden koiria kuin siinä tapauksessa, että vuokralainan uusii lattian. Oma koiramme saa kävellä kotonamme.
Niin, mikään 3000 tonnin takuuvuokra ei edes kata kuin murto-osan parketista…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikään 3000 tonnin takuuvuokra ei edes kata kuin murto-osan parketista…
No älkää ottako koiria, turha täällä on uhota. En itsekään ottaisi parketille. Suht’huonokuntoiseen nykyasuntoon voin ottaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syynä oli juuri tuo asunnon kunnon säilyminen mahdollisimman hyvänä. Itsellä on koira ja kissa ja tiedän että vahinkoja sattuu. Mutta tiedätkö että jännästi siitä asunnosta tulee pidettyä parempaa huolta kun asunto on oma.
Vuokra-asunnossa ei vissiin ole niin kiire siivota niitä pikku pupsin pikkupisuja pois parketilta. Koirat ja kissat myös raapii ovia ja siitä jää jäljet.
Vaikka olen eläinrakas en sallisi eläimiä vuokra-asuntooni ellei se olisi valmiiksi huonossa kunnossa. Ja miksi vuokraisin halvalla huonokuntoista kämppää kun voin vuokrata kalliilla hyvää asuntoa.
Tai sitten omassa silmä tottuu ja ei kyylää kaikkea. Mutta vuokra-asunnossa on valta-asema ja mahdollista kiukutella kaikesta. Mm. lattian naarmuntuminen on ihan normaalia ilman lemmikkejäkin. Nykyään osa vuokranantajista maksattaa normaalin kuluman vuokratakuusta, mikä on täysin väärin.
Lattian naarmuuntuminen ei ole normaalia kulumista. Jos vedät huonekalun ilman suojausta parketilla niin maksat kyllä parketin uusimisenkin. Vuokralaisen tulee hoitaa asuntoa huolellisesti.
Nyt ei ollut kyse mistään huonekalun vetämisestä parketilla ilman suojausta, miksi sinä tahvo tuollaisen typerän äärisesimerkin tähän vedit?
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas idiootti vuokralainen itse raapi parketin oikein kunnolla. Miten onnistuikaan, en tiedä. Koiransa sen sijaan raapi vain ovet, koska ilmeisesti ei päässyt tarpeeksi usein ulos. Olen pahoillani koiran puolesta, ja k-päätä ihmisvuokaralaista puolestaan haluan potkaista kalloon.
Tästä lähtien sallin lemmikin ainoastaan jos takuuvarmasti tiedän että vuokralainen ei ole ääliö.
Sallin lemmikit - tietysti tapauskohtaisesti, esim. ei isoa, paljon liikuntaa vaativaa koiraa pieneen yksiöön ihan pelkästään eläimen hyvinvoinnin takia.
En pidä lemmikkien mahdollisesti aiheuttamia vaurioita läheskään niin isona ongelmana kuin juoppoja, nistejä, perheväkivaltaa, salatupakoitsijoita (ei muka tupakoida, sitten poltetaan tuuletusikkunan ääressä ja kuvitellaan ettei se savu tule sisään), seinille piirteleviä kakaroita...
Vuokralaisista, jotka vaikuttivat ihan luotettavilta, voi paljastua kaikenlaista vuosien varrella.
Hyvä vuokralainen on kuin lottovoitto, joten jos hyväksi osoittautunut haluaa hankkia koiran, en sitä kiellä tuomasta asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syynä oli juuri tuo asunnon kunnon säilyminen mahdollisimman hyvänä. Itsellä on koira ja kissa ja tiedän että vahinkoja sattuu. Mutta tiedätkö että jännästi siitä asunnosta tulee pidettyä parempaa huolta kun asunto on oma.
Vuokra-asunnossa ei vissiin ole niin kiire siivota niitä pikku pupsin pikkupisuja pois parketilta. Koirat ja kissat myös raapii ovia ja siitä jää jäljet.
Vaikka olen eläinrakas en sallisi eläimiä vuokra-asuntooni ellei se olisi valmiiksi huonossa kunnossa. Ja miksi vuokraisin halvalla huonokuntoista kämppää kun voin vuokrata kalliilla hyvää asuntoa.
Aika outoo. Minulla ollut 3 koiraa ja siis aktiivisia työkoiria. Ei niin mitään vahinkoa. Paitsi niille leikkikaluille ja heidän rottinkisängyt kappaleina...
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on sisäkissa siellä kämpässä, niin mistä helkutista vuokranantaja sen tietää? Itse olen tavannut vuokranantajani silloin, kun sain avaimet ja toisen kerran loppusiivouksen jälkeen avaimia luovuttaessa. Hänellä ei ole aavistustakaan, minkälainen dungeon mulla asunnossa mahdollisesti on vuosien aikana ollut. Koira vähän eri juttu, kun sitä pitää kuskata pihalle tai se voi pitää meteliä, niin naapurit voivat juoruta.
Tiesin siitä kun kissat istuskelivat ikkunalaudalla. Yllättäen tarvitsinkin asunnon omaan käyttööni ja kissileidi joutui palaamaan vanhempiensa luo.
Mietin tuota allergiaa, että ovatko monetkin ihmiset niin allergisia, että jos jollakin aiemmalla asukkaalla on ollut asunnossa esim. kissa tai koira, teille tulee allergiaoireita, vaikka asunto on muuton jälkeen siivottu perin pohjin ja se on kalustamaton, eli ei ole mitään huonekaluja tai tekstiilejä joihin sitä eläinpölyä olisi voinut jäädä?'
Jos ihminen on näin herkkä, niin eikö silloin ole mahdotonta yleensäkin asua kerrostalossa, koska naapureillahan saattaa olla koiria, joita ulkoilutetaan monta kertaa päivässä ja niistä jää rappukäytävään takuulla eläinpölyä ja karvoja. Monet ulkoiluttavat kissojakin valjaissa, haittaavatko ne rappukäytävässä leijailevat kissankarvat allergikkoa? Siis kuinka moni suomalainen oikeasti on niin allerginen, että ei voi olla huoneistossa, jossa on joskus ehkä jopa vuosia aiemmin asunut lemmikkieläin?
Oma koirani, vaikka rakas onkin, jättää parkettiin ihan jäätäviä kynnenjälkiä. Olen tunnollinen kynsien leikkaaja, mutta se ei tunnu auttavan.
Samoin tämä on raapinut ovia ja hajottanut lukkoja, kun sattuu sellainen tilanne. Vaikka miten koulutan, välillä tulee tilanteita.
Minusta on epärealistista kuvitella, että vuokraaja pystyisi varmuudella parempaan. Omassa asunnossa siedän oman elämäni merkit, mutta sijoitusasunto saisi pysyä siistinä ilman jatkuvaa huoltoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tässä mikään ole sen vaikeampaa. Vuokranantaja päättää. Kyllä lemmikeillekin löytyy vuokrakämppiä ihan hyvin. Kuten täälläkin sanottu, pitää esim.koiran kanssa vähän tinkiä sit tasosta
Juu ja kaikilla isoilla vuokrayhtiöillä on lemmikit sallittuja. Ja niillä eniten tarjolla uudiskohteitakin joten ei siitä tasostakaan tarvitse tinkiä jossei halua
Isoilla yhtiöillä lemmikkimaksu sisältyy vuokraan ja menee ay-kassaan.
Juu ja kaikilla isoilla vuokrayhtiöillä on lemmikit sallittuja. Ja niillä eniten tarjolla uudiskohteitakin joten ei siitä tasostakaan tarvitse tinkiä jossei halua