Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys vuokranantajille liittyen lemmikeihin

Pohtija
29.11.2020 |

Miksi sallit tai et salli, että vuokralainen pitää asunnossa lemmikkejä? Kysyn ihan uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta, koska todella monissa asuntoilmoituksissa mainitaan lemmikkien olevan kiellettyjä.

Kommentit (215)

Vierailija
141/215 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on sisäkissa siellä kämpässä, niin mistä helkutista vuokranantaja sen tietää? Itse olen tavannut vuokranantajani silloin, kun sain avaimet ja toisen kerran loppusiivouksen jälkeen avaimia luovuttaessa. Hänellä ei ole aavistustakaan, minkälainen dungeon mulla asunnossa mahdollisesti on vuosien aikana ollut. Koira vähän eri juttu, kun sitä pitää kuskata pihalle tai se voi pitää meteliä, niin naapurit voivat juoruta.

Tiesin siitä kun kissat istuskelivat ikkunalaudalla. Yllättäen tarvitsinkin asunnon omaan käyttööni ja kissileidi joutui palaamaan vanhempiensa luo.

Mukava mielikuvitus sinulla. Jokainen aivoilla varustettu tosin tietää, että täällä reaalimaailmassa siinä menee aika monta kuukautta, ennen kuin omaan käyttöön tarvitsemisen takia saat vuokralaisen ulos asunnosta ja sillä aikaa kyllä ehtii hitainkin kissaleidi etsimään toisen paikan eikä taatusti joudu palaamaan vanhempiensa luo sen takia. 

Vierailija
142/215 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kissoja ja koiria. Tiedän mitä ne aiheuttavat asunnolle. En halua käyttää vuokratalojani jälkien korjaamiseen. Muuta kysyttävää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/215 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tässä mikään ole sen vaikeampaa. Vuokranantaja päättää. Kyllä lemmikeillekin löytyy vuokrakämppiä ihan hyvin. Kuten täälläkin sanottu, pitää esim.koiran kanssa vähän tinkiä sit tasosta

Juu ja kaikilla isoilla vuokrayhtiöillä on lemmikit sallittuja. Ja niillä eniten tarjolla uudiskohteitakin joten ei siitä tasostakaan tarvitse tinkiä jossei halua

Isoilla yhtiöillä lemmikkimaksu sisältyy vuokraan ja menee ay-kassaan.

Kyllä ne yksityisetkin osaa rahastaa. Tällä alueella missä minä asun Espoossa ei ole paljoa eroa isojen yhtiöiden vs yksityiset. Sain ihan uuden kämpän isolta vuokrayhtiöltä ja monta yksityistä hakee tossa viereisessä korttelissa 80 luvun talossa samaan hintaan. Yks pyys jopa satasen enemmän :D Kaupungiltakin sain tarjouksen mutta se kämppä oli toki vähän isompi mutta ihan hirveä ja vain 100e halvempi...

Vierailija
144/215 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu antoi muuttaessaan kaksi kissaansa pois koska uuden asunnon vuokranantaja ei antanut lupaa lemmikkiin. Nyt pitää kaveriensa eläimiä hoidossa siellä kämpässä kuitenkin :D Aika iso riski jos jää kiinni. Jos kielto on sopimuksessa, sen rikkominen oikeuttaa sopimuksen purun ja asunnon tehosiivouksen lasku tulee asukkaalle. Mut eihän nää välitä ku itsestään.

Vierailija
145/215 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu antoi muuttaessaan kaksi kissaansa pois koska uuden asunnon vuokranantaja ei antanut lupaa lemmikkiin. Nyt pitää kaveriensa eläimiä hoidossa siellä kämpässä kuitenkin :D Aika iso riski jos jää kiinni. Jos kielto on sopimuksessa, sen rikkominen oikeuttaa sopimuksen purun ja asunnon tehosiivouksen lasku tulee asukkaalle. Mut eihän nää välitä ku itsestään.

Hän on laittanut siis useita kuvia näistä kylässä olevista eläimistä julkiselle sometililleen. Tulee tykkäyksiä kivoista kissoista.

Vierailija
146/215 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kuules. Vuokralaisellakin on vara valita, asuntoja on pilvin pimein. Miksi tunkea itseään eläinkieltokämppään, jos on eläimiä. Vuokranantajat voivat samoin valita vuokralaisensa. Eivät kummatkaan mitään jumalia ole. T.vuokranantaja

Vierailija
147/215 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa vaikka oikotietä pk-seudulla, kåmppiä on todella paljon vuokralla. Kyllä vuokranantaja ja vuokralainen löytävät sopivan vastinparin taatusti. Turha kummankaan uhota.

Vierailija
148/215 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär muutti opiskelemaan yliopistoon ja halusi koiransa mukaan, eli "ensimmäinen ja tärkein" kriteeri vuokra-asunnolle opiskelukaupungissa oli lupa lemmikille. Laittoi kuvallisen ilmoituksen itsestään ja viisikiloisesta vähän allergisoivasta koirastaan (bichon frise) ja asuntotarjouksia tuli muutamassa tunnissa toistakymmentä. Hyvän asunnon ovat löytäneet ja koira ei ole pissannut, kuolannut tai muuten tuhonnut asuntoa, eikä edes ulvonut yksin ollessaan. Vuokranantaja on ollut tosi tyytyväinen vuokralaiseensa ja harmittelee jo nyt, kun tytär on palaamassa aiemmalle kotipaikkakunnalle töihin, kunhan saa loput opiskeluasiat päätökseen keväällä. :)

Vierailija
149/215 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

e vuokrattiin asunto parille tytölle muutamaksi kuukaudeksi. Oli ihan siistejä j

En olisi itse lemmikkejä kieltänyt mutta kun pantiin kämppä kerran välittäjän kautta vuokralle, tuollainen klausuuli oli, Kun vuokralaiset lähti, oli tiskipöyän aluskaapissa muutama kymmenen käytettyä kissanruokatölkkiä ja n. miljoona kärpästä, nehän tietty huomattiin vasta helleviikon jälkeen. Ei viitsitty huudella perään eikä kieliä vuokravälittäjälle mutta harmitti kun joutui tuulettamaan ja suihkuttelemaan raidia.

Elikot on kyllä kivoja mutta enpä ole sellaista vuokralaista ollut josta ei olisi ollut harmia. Jopa sen pari kertaa kun olen asunnon ostanut, on edellisen roinia saanut viedä pihalle ja mm. vessat on olleet paksun töhnän peitossa. Kun itse olen vaihtanut kämppää, olen putsannut kämpän, jopa pessyt ikkunat. En ole mikään supersiisti pirkottaja mutta jokainen hoitakoon jälkensä.

Mielenkiinnolla lukenut kommentteja ja tämä vain esimerkiksi. Miten tätäkin on alapeukutettu. Antaa todella hyvää kuvaa ihmisisistä, jotka ovat todennäköisesti juuri niitä vuokralaisia joita kukaan ei halua. Monessa muussakin kommentissa joissa on asiallisesti kerrottu ne syyt miksi ei eläintä haluta, saa se runsaasti alapeukkuja.

Vierailija
150/215 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että inhoan koiria ja niiden hajuakin, tykkään kissoista, mutten ottaisi itselleni ja tiedän mitä kaikkea lemmikeistä on ollut tuhoa, en vuokraa asuntoani niille. Ihmisille ainoastaan.

Vierailija
151/215 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta: kuinka paljon on liikkeellä näitä allergisia asunnonhakijoita? Useassa vastauksessa perustellaan sillä lemmikkikieltoa. Todella monissa kerrostaloissa on sisäilmaongelmia ihan ilman lemmikkejäkin. Pahasti herkistyneet & allergiset tapaukset ei tällaisissa asunnoissa voi asua sama onko siellä ollut eläimiä vai ei.

15 prosenttia suomalaisista on allergisia eläimille. Miksi jättää sekin mahdollinen vuokralainen jättää ulkopuolelle sallimalla eläimen aiheuttaman allergiariskin.

Varsinkin jos on vuokralaisen markkinat ja ylitarjontaa vuokra-asunnoista.

Vierailija
152/215 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syynä oli juuri tuo asunnon kunnon säilyminen mahdollisimman hyvänä. Itsellä on koira ja kissa ja tiedän että vahinkoja sattuu. Mutta tiedätkö että jännästi siitä asunnosta tulee pidettyä parempaa huolta kun asunto on oma.

Vuokra-asunnossa ei vissiin ole niin kiire siivota niitä pikku pupsin pikkupisuja pois parketilta. Koirat ja kissat myös raapii ovia ja siitä jää jäljet.

Vaikka olen eläinrakas en sallisi eläimiä vuokra-asuntooni ellei se olisi valmiiksi huonossa kunnossa. Ja miksi vuokraisin halvalla huonokuntoista kämppää kun voin vuokrata kalliilla hyvää asuntoa.

Olen asunut sekä vuokralla, että omassa asunnossa kissojeni kanssa. Ainakin itse pidin vuokra-asuntoa kuin "kukkaa kämmenellä". Eli en halunnut valituksia tai mitään takuuvuokran palautuksia. On meitä lemmikkien omistajia monenlaisia. Nyt kun on oma talo, niin annan vapaammin kissojen olla, kun itse vastaan.

Vierailija
153/215 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta: kuinka paljon on liikkeellä näitä allergisia asunnonhakijoita? Useassa vastauksessa perustellaan sillä lemmikkikieltoa. Todella monissa kerrostaloissa on sisäilmaongelmia ihan ilman lemmikkejäkin. Pahasti herkistyneet & allergiset tapaukset ei tällaisissa asunnoissa voi asua sama onko siellä ollut eläimiä vai ei.

15 prosenttia suomalaisista on allergisia eläimille. Miksi jättää sekin mahdollinen vuokralainen jättää ulkopuolelle sallimalla eläimen aiheuttaman allergiariskin.

Varsinkin jos on vuokralaisen markkinat ja ylitarjontaa vuokra-asunnoista.

Mutta toisaalta rajaat isomman määrän mahdollisia vuokralaisia pois koska 30 prosentilla on lemmikki. Se on tuplasti isompi määrä kuin allergikkoja.

Ei siis mulla mitään väliä mutta tuo logiikka ontuu :D

Vierailija
154/215 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissan tai pari voisin sallia, mutta ei muita eläimiä. Kissa tepsuttelee aina kynnet tassujen sisällä eikä järsi hampaillaan mitään.

Esim koiran kynnet raapivat parketit pilalle ja koulutuksen onnistumisesta riippuu, tuleeko kuinka paljon muuta tuhoa (vaikkapa eroahdistuksissaan järsii seinät ja kiinteät kaapistot yms pilalle). Ja sitten jos omistaja ei ehdi/jaksa viedä ajoissa pihalle, niin saattaa käydä pissavahinkojakin sinne parketille. Voivat myös olla meluhaitaksi muille naapureille.

Vierailija
155/215 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sallin kämpässäni lemmikit vuokralaisella. Jos tulee korvattavaa, sitten se peritään, mutta oon itse eläinrakas ja on mukava ajatus, että saan tarjota myös vaikka koiralle kodin. Omaan vuokrakämppään ei saa tuoda lemmikkejä ja se surettaa.

Vierailija
156/215 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syynä oli juuri tuo asunnon kunnon säilyminen mahdollisimman hyvänä. Itsellä on koira ja kissa ja tiedän että vahinkoja sattuu. Mutta tiedätkö että jännästi siitä asunnosta tulee pidettyä parempaa huolta kun asunto on oma.

Vuokra-asunnossa ei vissiin ole niin kiire siivota niitä pikku pupsin pikkupisuja pois parketilta. Koirat ja kissat myös raapii ovia ja siitä jää jäljet.

Vaikka olen eläinrakas en sallisi eläimiä vuokra-asuntooni ellei se olisi valmiiksi huonossa kunnossa. Ja miksi vuokraisin halvalla huonokuntoista kämppää kun voin vuokrata kalliilla hyvää asuntoa.

Olen asunut sekä vuokralla, että omassa asunnossa kissojeni kanssa. Ainakin itse pidin vuokra-asuntoa kuin "kukkaa kämmenellä". Eli en halunnut valituksia tai mitään takuuvuokran palautuksia. On meitä lemmikkien omistajia monenlaisia. Nyt kun on oma talo, niin annan vapaammin kissojen olla, kun itse vastaan.

Sama itsellä koirien kanssa. En halua tuhota toisen omaisuutta

Vierailija
157/215 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun vuokra-asunnossa , jossa lemmikit on kielletty. Tämä ei ole ongelma, en omista lemmikkejä, mutta se mitä ihmettelen, on, että valitetaan lemmikkien tuhoja. Eikös se vuokralainen ole velvollinen korvaamaan , jos jotain sattuu ? Olen käsittänyt, että nykyään vaaditaan lähestulkoon aina vuokralaiselta vakuutus, jossa on myös vastuuvakuutusosa, eikö se korvaa lemmikkituhoja , jos niitä syntyy ? En siis tiedä, kunhan mietin.....

Olen vuokranantaja. Käytännössä aina vuokralainen pyrkii peittelemään asunnon tuhoja, oli ne sitten lemmikin tai ihmisen itsensä aihauttamia. Jos koiran pissa turvottaa lattiaa jostain kohti, suurin osa vuokralaisista on hiljaa vaan ja toivoo ettei vuokranantaja huomaa.

Sallimalla lemmikit vuokranantaja hankkii itselleen lisää kuluja ja hankaluuksia.

Vierailija
158/215 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun vuokra-asunnossa , jossa lemmikit on kielletty. Tämä ei ole ongelma, en omista lemmikkejä, mutta se mitä ihmettelen, on, että valitetaan lemmikkien tuhoja. Eikös se vuokralainen ole velvollinen korvaamaan , jos jotain sattuu ? Olen käsittänyt, että nykyään vaaditaan lähestulkoon aina vuokralaiselta vakuutus, jossa on myös vastuuvakuutusosa, eikö se korvaa lemmikkituhoja , jos niitä syntyy ? En siis tiedä, kunhan mietin.....

Olen vuokranantaja. Käytännössä aina vuokralainen pyrkii peittelemään asunnon tuhoja, oli ne sitten lemmikin tai ihmisen itsensä aihauttamia. Jos koiran pissa turvottaa lattiaa jostain kohti, suurin osa vuokralaisista on hiljaa vaan ja toivoo ettei vuokranantaja huomaa.

Sallimalla lemmikit vuokranantaja hankkii itselleen lisää kuluja ja hankaluuksia.

Älä viitsi yleistää

Vierailija
159/215 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vuokrasopimukseen "Ei satiaisia isompia lemmikkejä".

Vierailija
160/215 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi laitatte kolisevaa laminaattia asuntoihin? Muovimatto on paljon järkevämpi ja helppohoitoisempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä