Kysymys vuokranantajille liittyen lemmikeihin
Miksi sallit tai et salli, että vuokralainen pitää asunnossa lemmikkejä? Kysyn ihan uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta, koska todella monissa asuntoilmoituksissa mainitaan lemmikkien olevan kiellettyjä.
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Pahimmat ongelmavuokralaiset ovat olleet päihteidenkäyttäjiä tai nuoria, jotka juhlivat liikaa. Myös liikaa koneella viihtyvät yksinäiset ovat epäilyttäviä.
Liian menestyvät eivät viihdy pitkään, ostavat oman asunnon pian. Keski-ikäiset ja vanhemmat naiset ovat nipoja, valittavat joka asiasta.
Millainenkohan vuokralainen sinulle kelpaisi? Taidat olla todella ikävä vuokranantaja, kannattaisi harkita toisenlaista sijoituskohdetta, kuin vuokra- asunto.
Yleensä puhutaan vain kissoista ja koirista- entä jyrsijät, matelijat ja linnut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimmat ongelmavuokralaiset ovat olleet päihteidenkäyttäjiä tai nuoria, jotka juhlivat liikaa. Myös liikaa koneella viihtyvät yksinäiset ovat epäilyttäviä.
Liian menestyvät eivät viihdy pitkään, ostavat oman asunnon pian. Keski-ikäiset ja vanhemmat naiset ovat nipoja, valittavat joka asiasta.
Millainenkohan vuokralainen sinulle kelpaisi? Taidat olla todella ikävä vuokranantaja, kannattaisi harkita toisenlaista sijoituskohdetta, kuin vuokra- asunto.
Mielestäni olen hyvä vuokranantaja. En halua pyytää viimeistä hintaa, koska haluan pitkäaikaisia vuokralaisia. Tämä tietysti syö tuottoja. Keskinmäärin vuokralaiset ovat olleet 3-4 vuotta. En ole yhdenkään vuokralaisen kanssa tapellut oikeastaan mistään asiasta
Kelpaa kyllä tavalliset työssäkäyvät ihmiset myös. Olen havainnut, että kun asunto on pieni, niin pariskunta ei viihdy siinä pitkään. Pysyvimmät vuokralaiset ovat olleet yksineläjiä.
En halua joka vuosi etsiä uusia vuokralaisia.
Asunnon vuokraamisesta tuleva tuotto on minimaalinen. Yhtiövastikkeen, rahoitusvastikkeen ja verojen jälkeen käteen jää 1 %. Surkeaa tuottoa. Toki asunnon arvo nousee, mutta ei se juuri nyt lämmitä. Rahaa on kuitenkin tosi paljon kiinni asunnossa. Joten olet oikeassa, joku muu sijoitus olisi parempi.
Mulla on kaksi asuntoa ja laitan aina ilmoitukseen, että lemmikit voidaan sallia tapauskohtaisesti. Koska mun mielestä joku hamsteri tai hämähäkki on ihan ok, mutta iso koira ei. Ja se koirakin lähinnä siksi, että asunnot on pienehköjä ja kerrostaloissa, eikä sellainen oo mun mielestä kiva paikka koiralle.
Jos asuntoon on muuttanut lemmikki, joka liikkuu asunnossa (ei siis mikään terraarioeläin), niin olen kirjannut sopimukseen, että loppusiivouksen tekee ammattilainen.
Yhtä kertaa lukuunottamatta kaikki on mennyt hyvin, eikä mitään vahinkoja ole näkynyt. Se yksi kerta oli vielä sellainen, että lemmikit oli kielletty sopimuksessa. Kämpässä (28 neliötä) oli liki säännöllisesti vuokralaisen siskon iso koira. Lopputuloksena kiinteän vaatekaapin nurkka sekä parvekkeen seinälaudoitus(!) oli pureksittu aivan säpäleiksi ja parketti oli koko asunnossa aivan täynnä kynsien painaumia. Korjauslaskut oli muistaakseni reilusti yli tonnin ja meni lopulta perintään, kun vuokratakuu ei kattanut. Vuokralainen oli pahana, kun meni kuulemma luottotiedot näiden laskujen takia. Tuli kyllä itellekin vähän kurja mieli keissistä, mutta lähinnä siksi, että aikuinen ihminen ei tajua tekojensa seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä puhutaan vain kissoista ja koirista- entä jyrsijät, matelijat ja linnut?
Me asuttiin asunnossa jossa oli lemmikit kielletty. Kun oltiin jonkun aikaa asuttu, otettiin pieni lisko, vuokranantajan luvalla. Piti kyllä selittää, että kyseessä on tosiaan ihan pieni kuivalla maalla asuva lisko joka on aina terraariossa, ei tuhoa tapetteja, pidä meteliä tai aiheuta vesivahingon riskiä, ennen kuin saatiin lupa.
Itse vuokranantajana ajattelisin myös vähän asunnon kuntoa, vasta rempattuun en koiraa antaisi ottaa, kuluneempaan kyllä. Kuluneempi asunto kerää herkemmin epämääräisiä vuokralaisia, koiranomistaja voi olla ihan hyvä vaihtoehto siihen verrattuna. Akvaario tai joku vedessä elävä lisko aiheuttaa vesivahinkoriskin, semmoiseen suhtautuisin aika varauksella. Linnut ja jyrsijät en tiedä, vähän riippuen tilanteesta.
ongelma aiemmin tässä ketjussa esitettyjen lisäksi on nykymuotia olevat kääpiökoirat "kääpiöaivoisilla" instahoroilla. Heillä kun ei tunnu olevan käsitystä siitä miten koira opetetaan sisäsiistiksi ja sisäsiisteyden edellytys on se, että ihan aikuisten oikeasti koiraa käytetään ulkona kakatus- ja pissatuslenkeillä useita kertoja vuorokaudessa. Tämä johtaa siihen, että koirat aina silloin tällöin kakkaa ja pissaa sisälle eikä jätöksiä aina korjata heti, koska koiran omistaja on muualla tai vaikka syventynyt ottamaan kuvia itsestään.
e vuokrattiin asunto parille tytölle muutamaksi kuukaudeksi. Oli ihan siistejä j
En olisi itse lemmikkejä kieltänyt mutta kun pantiin kämppä kerran välittäjän kautta vuokralle, tuollainen klausuuli oli, Kun vuokralaiset lähti, oli tiskipöyän aluskaapissa muutama kymmenen käytettyä kissanruokatölkkiä ja n. miljoona kärpästä, nehän tietty huomattiin vasta helleviikon jälkeen. Ei viitsitty huudella perään eikä kieliä vuokravälittäjälle mutta harmitti kun joutui tuulettamaan ja suihkuttelemaan raidia.
Elikot on kyllä kivoja mutta enpä ole sellaista vuokralaista ollut josta ei olisi ollut harmia. Jopa sen pari kertaa kun olen asunnon ostanut, on edellisen roinia saanut viedä pihalle ja mm. vessat on olleet paksun töhnän peitossa. Kun itse olen vaihtanut kämppää, olen putsannut kämpän, jopa pessyt ikkunat. En ole mikään supersiisti pirkottaja mutta jokainen hoitakoon jälkensä.
Vierailija kirjoitti:
linnuista tulee ulostetta, kiipeilevät joskus myös pitkin seiniä, josta tulee jälkiä seiniin, jyrsijät pissailevat minne sattuu (ja ulostetta niistäkin tulee). matelijoiden heimo on suuri, monet niistä kantavat salmonellaa, joka sekin leviää mukavasti ulosteiden välityksellä. Yhdellä tietämälläni tyypillä oli lemmikkinä maakilpikonna, joka rikkoi asunnosta patterit (halusi aina kiilautua patterin ja seinän väliin ja eräänä päivänä patteri sitten antoi periksi). Tuloksena patteri tietenkin valutti vedet asuntoon.
minulla on koira, tosin on omistusasuntokin, mutta ei ne vahingot sitä katso onko vuokralla vai omistajana, joka ahdistuessaan saa itselleen kakkahädän (ahdistuu esim. ennakoimattomista rappukäytävän äänistä ja kolahduksista, kun ei pääse tarkistamaan mitä ne olivat). Koiran olen sen vuoksi opettanut tekemään hätäkakat kylpyhuoneeseen kakkapaikalle. Se on helppo puhdistaa, kun on laatat kylpparissä.
Mielestäni myös alkoholi pitäisi kieltää vuokra-asunnoissa. Ei siitäkään aiheutuva kuluminen ole normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Koska sen lemmikin tekemistä tuhoista saattaa tulla turhaa vääntöä. Esim jos lattia ja ovet on pilalle raavittu, ei siihen vuokratakuu riitä edes.
Lisäksi olen itse allerginen.
.....
Tähän viestiin yllä tiivistyy kaikki.
Kynsityt ovenpielet, tapetit, ehkä parketit = ei riitä kk vuokratakuu. Harva lähtee oikeuteen peräämään saataviaan.
Itse olen myös sen verran allerginen, että jos muuttaisin asuntoon, jossa pidetty koiria tai kissoja, pitäisi teettää ensiksi kallis ja perusteellinen allergiasiivous.
Siispä on paljon helpompaa vain kieltää lemmikit.
Me muutettiin uuteen vuokrakämppään ja lattian lämmetessä kissan kusen haju vain voimistuu vaikka miten siivoaa.
Mun puolesta kaikki kissat sais hävittää siksi koska niin v.tuttaa tämä asia.
Sallin lemmikit, ikinä ei ole ollut niistä mitään jälkiä. Sen sijaan viimeisin "kiva lapsiperhe" hajotti kaiken ja raapi parketit käsittämättömän kauheaan kuntoon. En salli enää lapsiperheitä. Olen tosissani! Tosi hirveesti menin miinukselle tämän viimeisen vuokrauksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
linnuista tulee ulostetta, kiipeilevät joskus myös pitkin seiniä, josta tulee jälkiä seiniin, jyrsijät pissailevat minne sattuu (ja ulostetta niistäkin tulee). matelijoiden heimo on suuri, monet niistä kantavat salmonellaa, joka sekin leviää mukavasti ulosteiden välityksellä. Yhdellä tietämälläni tyypillä oli lemmikkinä maakilpikonna, joka rikkoi asunnosta patterit (halusi aina kiilautua patterin ja seinän väliin ja eräänä päivänä patteri sitten antoi periksi). Tuloksena patteri tietenkin valutti vedet asuntoon.
minulla on koira, tosin on omistusasuntokin, mutta ei ne vahingot sitä katso onko vuokralla vai omistajana, joka ahdistuessaan saa itselleen kakkahädän (ahdistuu esim. ennakoimattomista rappukäytävän äänistä ja kolahduksista, kun ei pääse tarkistamaan mitä ne olivat). Koiran olen sen vuoksi opettanut tekemään hätäkakat kylpyhuoneeseen kakkapaikalle. Se on helppo puhdistaa, kun on laatat kylpparissä.
Lintu häkissä, siementen kuoria lentelee häkin ympärille, voi muuton jälkeen löytyä jalkalistan takaa.
( Isot papukaijat erikseen, mutta eiköhän nekin ole vapaana vain valvottuna? )
Käärmeet lukituissa terrarioissa, voipi olla salmonellaa, mutta niiden ulosteet ja pissa"kivettymät" helppo kerätä ja tiputtaa pönttöön. Salmonella ei jää asuntoon, eikä aiheuta allergiaa sen enempää kuin siementen kuoretkaan!
Kilpikonnallakin pitäisi olla terra lämpölampulla, vapaana vain valvotusti. Koko ajan vapaana kaipaakin sinne patterin alle lämpöön! Tietämäsi tyyppi voi vain katsoa peiliin.
Eli lintu ja "madot" ihan vuokranantajan luvalla, vaikkei karvaisia salli.
Uuteen en ota, koska ei ole välttämätöntä ottaa riskiä, hyvän vuokralaisen saa muutenkin. Vanhaan ja pinnoiltaan kuluneeseen ota mielelläni, sillä esim koiranomistaja on usein paljon parempi vaihtoehto, kuin moni muu vuokralaiskandidaatti ei-haluttuun kohteeseen. Silloinkin se on riski, mutta pienempi ja kannattavampi.
Itselläni on koiria, yhtä asuntoa lukuunottamatta olen sallinut lemmikit tapauskohtaisesti. Kissat ei käy oman allergian takia. Lemmikkien takia ei ole koskaan ollut ongelmia, ihmiset ovat muutaman kerran aiheuttaneet ongelmia, maksamattomat vuokrat yleensä siinä kohtaa kun ovat irtisanoneet vuokrasuhteen, oletus että voi lupaa kysymättä kuitata viimeiset vuokrat takuusta, niistä on joutunut vääntämään jo useamman kanssa. Ilmeisesti pitää lisätä sopimukseen tuokin asia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Koska yhden vuokralaisen "pieni, kiltti ja hyvin koulutettu" koira kusi laminaatit pilalle. Vuokratakuilla siitä selvittiin, mutta teetti turhaa työtä. Kyse ei siis ole lemmikkivihasta vaan riskien minimoinnista.
Asunto on tosiaan monille sijoitus. Siitä pitäisi joskus saada tuottoa. Jos joutuu uusimaan lattioita tms., koiran jäljiltä, tulee tappioita
Vuokralainenhan sen joutuu maksamaan, jos koiransa turmelee lattian. En ymmärrä lainkaan tätä varmuuden vuoksi kieltämistä. Kieltäisitte vuokralaiselta päihteiden käytön, sillä suurin osa vahingoista tapahtuu päihteiden vaikutuksenalaisena.
Ymmärtäisit ehkä, jos saisit pari kertaa periä niitä korvauksia käräjäoikeuden kautta. Tai sitten et ymmärtäisi silloinkaan. Joka tapauksessa, minulla ei ole sijoitusasunto sen takia että satunnaiset ihmiset ymmärtäisivät minua vaan siksi, että saan tuloja.
Jos et ole saanut korvauksia käräjien kauttakaan, niin ilmeiseti olet vaatinut jotain, johon sinulla ei ole ollut laillista oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Jos hyväksyy lemmikit niin silloin hyväksyy myös lemmikeistä aiheutuvan normaalin kuluman. Kynnenjäljet ym.
Silloin joutuu hyväksymään asunnon isommat kulumisjäljet.
Ja höpö höpö. Normaali kuluminen ei riipu siitä että onko keiltänyt lemmikkejä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
1) Lemmikistä voi olla haittaa asunnon kunnolle.
2) Lemmikistä ei ikinä ole hyötyä. (Vuokranantajalle)Miksi haluaisin lemmikkejä asuntoon jos kerran voin valita? Lemmikistä voi olla haittaa, eikä parhaassakaan tapauksessa mitään hyötyä.
Ihan tutkitusti lemmikkieläimiä pitävät ihmiset ovat vastuuntuntoisempia ja elävät säännöllisempää elämää, joten se voi olla melko merkittävä etu juuri vuokra-asunossa.
Vierailija kirjoitti:
Ostin sijoitusasuntoja Nokian pääkonttorin vierestä ja asunnot menivät työsuhdeasunnoiksi.
Kätevää. Mutta, etenkin ulkkarit, tekivät pitkiä työpäiviä, olisi lemmikkien päivät tulleet kohtuuttomiksi.
Yhdessä asunnossa asuu ystäväni, jolla on kirjapitofirma. Hän hoitaa paperiasiat kaikki. Hän narautti yhden ulkkarin, kun rappukäytäviin kuului koiran haukunta. Vuokrasopimuksessa kiellettiin lemmikkieläin 10 000 e sakolla.
En tiedä kuka maksoi ja mitä, mutta kun hän lähti, sain 10 000 e tililleni. Valtio vei tietty ison siivun.
Takuuvuokra ei riitä pitkälle ja lemmikkieläimet kuluttavat asuntoa.
Sellainen voimafantasia tähän väliin.
Omistan itse koiran ja pidän koirista, mutta vuokranantajana en ainakaan suoralta kädeltä hyväksy mitä tahansa lemmikkiä vuokrasopimuksessa. Uusiin vuokra-asuntoihin en helpolla minkäänlaista lemmikkiä. On melko paljon väliä, onko kyseessä esimerkiksi 5kg vai 50kg koira. Sisäkissoja en sallisi missään tapauksessa sen perusteella mitä olen sellaisissa asunnoissa käynyt missä sisäkissoja on pidetty. En usko että se kissankusen -ja paskan haju lähtee kovin helpolla pois kissojen lähdettyäkään. Ei tuo ole kovin luonnollistakaan pitää luontoon tarkoitettuja eläimiä 4 seinän sisällä koko ikänsä.
Joskus olen ehdottanut vuokralaiselle sellaista mallia, että lemmikin saa ottaa, mutta tällöin vuokraa korotetaan lisääntyneen kulumisen takia 30-50e/kk ja lisäksi vuokralainen kustantaa poismuuttaessaan ammattilaisen suorittaman allergiasiivouksen. En nimittäin halua että en voi enää jatkossa vuokrata asuntoa allergikolle ollenkaan. Korotetusta vuokrasta huolimatta vuokralainen vastaa asunnon kulumisesta samalla tavalla kuin ennenkin.