Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys vuokranantajille liittyen lemmikeihin

Pohtija
29.11.2020 |

Miksi sallit tai et salli, että vuokralainen pitää asunnossa lemmikkejä? Kysyn ihan uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta, koska todella monissa asuntoilmoituksissa mainitaan lemmikkien olevan kiellettyjä.

Kommentit (215)

Vierailija
41/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin vahinko on tullut vuotaneesta akvaariosta. Tihkutti vähitellen aluskaapin ja seinän väliin noin vuoden. Siinä meni olohuoneen lattiaa, seinää ja lattialistaa vaihtoon.

Vierailija
42/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähänlaisia koiria ne ovat jotka saavat asunnon säpäleiksi?  En ole nähnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole vuokranantaja, vaan vuokralainen, jolla ei ole lemmikkejä. 

Kun muutettiin nykyiseen asuntoon, piti vuokranantajan tehdä siellä ensin täysremontti, esim. ulko-ovi (lienevät melko kalliita) oli aivan pilalle kynsitty ison koiran toimesta. Samoin oli raavittu sisäovetkin, sekä parketit ja ikkunalaudat. Ilmeisesti koiraa oli pesty suihkutiloissa, koska lattiakaivo oli täysi karvaa ja saunan ovesta sai suorastaan kaapia sitä kuivunutta mähmää. Haju oli sen mukainen. 

Joten en ihmettele, jos joku ei anna ottaa lemmikkejä asuntoihinsa. 

Vierailija
44/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin koiraihminen, mutta kielsin lemmikit ihan samoista syistä kuin moni täällä kertoo. Siinä asunnossa on kiinni isot rahat ja vaikka vuokra-asunnon omistankin, en kieriskele rahassa.

Moni vuokralainen on järkevä ja osaa esimerkiksi katsoa että lemmikki ei revi tapetteja (kuten erään kaverini koira teki vuokrakämpässä), pissaa parkettia piloille tai raavi ulko-ovea syville naarmuille. Mutta kun niitäkin mahtuu joukkoon joille ei tule mieleen että pentukoiran pissa-alustan pitäisi pitää kosteutta jos sen meinaa parketille laittaa, niin asunnossa on lemmikit kielletty. Voisin kuvitella että jos järkevä ja hyvin asuntoa hoitanut vuokralainen ottaisi minuun yhteyttä ja kysyisi lupaa lemmikkiin, sen varmaan antaisin; mutta tietämättä vuokralaista etukäteen, en.

Olen itseasiassa miettinyt, että jossain kohtaa voisin ainakin harkita sijoitusasunnon hankkimista. Miettisin kyllä huolella, haluanko sinne lemmikkejä, vaikka olenkin eläinrakas. Ketjun vastaukset ovat järkeenkäyviä ja on todella suuri harmi, että osa ihmisistä vie muilta mahdollisuuden pitää eläimiä, kun ei viitsitä huolehtia asunnosta. 

Ap

NIinpä. Toki sä koiraihmisenä olet tota mieltä. Mä taas olen sitä mieltä, että koirat vievät ainakin minulta mahdollisuuden asua rauhassa kotonani ilman likaisia porraskäytäviä (kuraa, koirankarvoja), räksyttävää yksinäistä pentua, jollainen just on yläpuolellani. Sitten kun emäntä tulee ip kotiin, alkaa koiran leikittäminen jollain kovalla pallolla vielä klo 22:n jälkeen. Pallo kiirii tällä kovalla vinyylilattialla hermoja raastaen ja koira kolistaa nurkissa pallon perässä. Tosin nyt on "leikitty" pitkin pvää, kun emäntä lienee työtön. Miksi ei vie pentua ulos riehumaan, mutta eipä hirveesti näytä emäntä ulkoilevan... Koiria on aivan liikaa Suomessa ja krs-taloissa. Palveluskoirat ovat erikseen. 

Vierailija
45/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parketti raavittu syville naarmuille. Ovienpieliä ja seinien kulmia järsitty rikki. Koira oli ilmeisesti repinyt myös sohvan pehmusteet riekaleiksi, vuokralainen jättänyt sohvan parvekkeelle lähtiessään. Koira oli pienikokoinen terrieri tms.

Vierailija
46/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piensijoittaja kirjoitti:

Koska yhden vuokralaisen "pieni, kiltti ja hyvin koulutettu" koira kusi laminaatit pilalle. Vuokratakuilla siitä selvittiin, mutta teetti turhaa työtä. Kyse ei siis ole lemmikkivihasta vaan riskien minimoinnista.

Asunto on tosiaan monille sijoitus. Siitä pitäisi joskus saada tuottoa. Jos joutuu uusimaan lattioita tms., koiran jäljiltä, tulee tappioita

Vuokralainenhan sen joutuu maksamaan, jos koiransa turmelee lattian. En ymmärrä lainkaan tätä varmuuden vuoksi kieltämistä. Kieltäisitte vuokralaiselta päihteiden käytön, sillä suurin osa vahingoista tapahtuu päihteiden vaikutuksenalaisena.

Ymmärtäisit ehkä, jos saisit pari kertaa periä niitä korvauksia käräjäoikeuden kautta. Tai sitten et ymmärtäisi silloinkaan. Joka tapauksessa, minulla ei ole sijoitusasunto sen takia että satunnaiset ihmiset ymmärtäisivät minua vaan siksi, että saan tuloja.

Vierailija
47/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen koiria omistava vuokranantaja ja minulla on ollut todella pahasta eroahdistuksesta kärsivä koira. Laski alleen kun jäi yksin, repi seiniä ja lattioita, sekä huusi pelkoaan niin että naapurit häiriintyivät. Toki tuo koira oli ääritapaus, mutta pahimmillaan se on tuollaista. Niin, ja asunto oli omani.

Vierailija
48/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syynä oli juuri tuo asunnon kunnon säilyminen mahdollisimman hyvänä. Itsellä on koira ja kissa ja tiedän että vahinkoja sattuu. Mutta tiedätkö että jännästi siitä asunnosta tulee pidettyä parempaa huolta kun asunto on oma.

Vuokra-asunnossa ei vissiin ole niin kiire siivota niitä pikku pupsin pikkupisuja pois parketilta. Koirat ja kissat myös raapii ovia ja siitä jää jäljet.

Vaikka olen eläinrakas en sallisi eläimiä vuokra-asuntooni ellei se olisi valmiiksi huonossa kunnossa. Ja miksi vuokraisin halvalla huonokuntoista kämppää kun voin vuokrata kalliilla hyvää asuntoa.

Tai sitten omassa silmä tottuu ja ei kyylää kaikkea. Mutta vuokra-asunnossa on valta-asema ja mahdollista kiukutella kaikesta. Mm. lattian naarmuntuminen on ihan normaalia ilman lemmikkejäkin. Nykyään osa vuokranantajista maksattaa normaalin kuluman vuokratakuusta, mikä on täysin väärin.

Lattian naarmuuntuminen ei ole normaalia kulumista. Jos vedät huonekalun ilman suojausta parketilla niin maksat kyllä parketin uusimisenkin. Vuokralaisen tulee hoitaa asuntoa huolellisesti.

Vierailija
49/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergikko- ja astmaatikkovuokralaisten takia en halua karvaisia enkä höyhenisiä lemmikkejä. Liskot, käärmeet ja  muut ei-allergisoivat ovat ok.  Olen itse astmaatikko, ja kokemusta on siitä, että esimerkiksi koiran hilseet lähtevät tosi hitaasti asunnosta, vaikka tekisi suursiivouksen.

Vierailija
50/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska yhden vuokralaisen "pieni, kiltti ja hyvin koulutettu" koira kusi laminaatit pilalle. Vuokratakuilla siitä selvittiin, mutta teetti turhaa työtä. Kyse ei siis ole lemmikkivihasta vaan riskien minimoinnista.

Hyvä huomio! Itse koiranomistajana olen niin keskittynyt jälkien yms. minimoimiseen (esim. lattiat vuorattu matoilla), että toisinaan unohtuu, ettei muilla ole välttämättä samoin. 

Ap

Eläimen hillsettä on oikeasti ihan hemmetin vaikeaa saada asunnosta pois. Allergiaahan ei aiheuta niinkään koirasi karvat vaan koirastasi lähtevä ihon pintasolukko. Se on niin pientä, että menee hyvin helposti esim jalkalistojen väliin tai ovenkarmeihin  Vuolralaisen muuton jälkeen pitäisi repiä kaikki em listat ja paljon muutakin, jos haluaisi asunnon olevan sopiva seuraavalle vuokralaiselle, joka olisikin eläimille allerginen. 

Eläimille allergiset ovat yleensä allergisia kaikelle muullekin. Vältän nipoja. Mielummin eläimen hilsettä jalkalistoissa, kuin valituksia. Sitäpaitsi ei se hilse siellä jalkalistassa kovin pitkään aiheuta allergiaa.

Kummallinen väite. Ja varmaan harvassa ovat sellaiset joiden allergia on niin paha, että siivouksenkin jälkeen saa kovia oireita.

Olemme mieheni kanssa allergisia, mutta meillä on vähän allergisoiva kissa. Olen allerginen muillekin asioille kuin eläimille, mutta eipä tulisi kyllä mieleen valittaa siitä vuokraajalle.

Leikkaamme muuten kissan kynnet, ehkä se vähentää naarmuja. Lattia on onneksi jotain puunnäköistä muovia. Mutta eipä se kissa paljon kuluta asuntoa, vähemmän ainakin kuin minä ja mies.

Vierailija
51/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunto on tosiaan monille sijoitus. Siitä pitäisi joskus saada tuottoa. Jos joutuu uusimaan lattioita tms., koiran jäljiltä, tulee tappioita

Vuokralainenhan sen joutuu maksamaan, jos koiransa turmelee lattian. En ymmärrä lainkaan tätä varmuuden vuoksi kieltämistä. Kieltäisitte vuokralaiselta päihteiden käytön, sillä suurin osa vahingoista tapahtuu päihteiden vaikutuksenalaisena.

Jep :D Nauratti mielikuva :D " Vuokrataan kaksio Kontulassa luotettavalle ja asiansa hoitavalle työssäkäyvälle vuokralaiselle. Luottotiedot oltava kunnossa koko vuokrasuhteen ajan, et saa tupakoida etkä käyttää päihteitä, värjätä hiuksiasi kylpyhuoneessa , lemmikkejä asuntoon ei saa myöskään tuoda ja onhan sinulla kahden kuukauden takuuvuokra jonka otan käteisellä " T. Asunnon välitys Ahlgrenn

Jos on hyvä asunto hyvällä hinnalla niin halukkaita löytyy jonoksi asti. Helsingissä on vuokra-asuntojen näytöillä ollut kymmeniä ihmisiä. Järkevät asunnot lähes revitään käsistä. Sellaisessa tilanteessa vuokranantajalla on varaa nirsoilla.

Vierailija
52/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä huomio! Itse koiranomistajana olen niin keskittynyt jälkien yms. minimoimiseen (esim. lattiat vuorattu matoilla), että toisinaan unohtuu, ettei muilla ole välttämättä samoin. 

Ap

Eläimen hillsettä on oikeasti ihan hemmetin vaikeaa saada asunnosta pois. Allergiaahan ei aiheuta niinkään koirasi karvat vaan koirastasi lähtevä ihon pintasolukko. Se on niin pientä, että menee hyvin helposti esim jalkalistojen väliin tai ovenkarmeihin  Vuolralaisen muuton jälkeen pitäisi repiä kaikki em listat ja paljon muutakin, jos haluaisi asunnon olevan sopiva seuraavalle vuokralaiselle, joka olisikin eläimille allerginen. 

Eläimille allergiset ovat yleensä allergisia kaikelle muullekin. Vältän nipoja. Mielummin eläimen hilsettä jalkalistoissa, kuin valituksia. Sitäpaitsi ei se hilse siellä jalkalistassa kovin pitkään aiheuta allergiaa.

Kummallinen väite. Ja varmaan harvassa ovat sellaiset joiden allergia on niin paha, että siivouksenkin jälkeen saa kovia oireita.

Olemme mieheni kanssa allergisia, mutta meillä on vähän allergisoiva kissa. Olen allerginen muillekin asioille kuin eläimille, mutta eipä tulisi kyllä mieleen valittaa siitä vuokraajalle.

Leikkaamme muuten kissan kynnet, ehkä se vähentää naarmuja. Lattia on onneksi jotain puunnäköistä muovia. Mutta eipä se kissa paljon kuluta asuntoa, vähemmän ainakin kuin minä ja mies.

Ihan sama vaikka siitä elukasta olisi kuinka vähän haittaa. Miksi vuokranantajan pitäisi hyväksyä mitään haittaa? Kun voi ihan yhtä hyvin ottaa vuokralaisen joka ei tuo mitään kirppusäkkejä mukanaan.

Vierailija
53/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikkejä ei saa lain mukaan kieltää, koska se eriarvoistaa ihmisiä. Ei lemmikistään tarvi vuokranantajalle mainita, ei se sille kuulu. Jos tulee vahinkoo, se tietenkin korvataan, teki sen eläin tai ihminen.

Vierailija
54/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska asunto haisee eläintarhalta sen jälkeen. Ainakin jos koira ollut asunnossa. Kissa ei ehkä niin pahasti saa haisemaan mutta varmuuden vuoksi olen kieltänyt kaikki eläimet.

Ainakaan koiraa en hyväksy ihan samasta syystä kuin en hyväksy asunnossa tupakointiakaan, hajun takia. Ehkä koiranomistaja itse on tottunut hajuun mutta eläimettömänä tunnistan kylle heti hajusta jos asunnossa asunut koira. Eikä ole mikään miellyttävä haju.

t. vuokranantaja

Vierailija
55/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on sisäkissa siellä kämpässä, niin mistä helkutista vuokranantaja sen tietää? Itse olen tavannut vuokranantajani silloin, kun sain avaimet ja toisen kerran loppusiivouksen jälkeen avaimia luovuttaessa. Hänellä ei ole aavistustakaan, minkälainen dungeon mulla asunnossa mahdollisesti on vuosien aikana ollut. Koira vähän eri juttu, kun sitä pitää kuskata pihalle tai se voi pitää meteliä, niin naapurit voivat juoruta.

Vierailija
56/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen koiria omistava vuokranantaja ja minulla on ollut todella pahasta eroahdistuksesta kärsivä koira. Laski alleen kun jäi yksin, repi seiniä ja lattioita, sekä huusi pelkoaan niin että naapurit häiriintyivät. Toki tuo koira oli ääritapaus, mutta pahimmillaan se on tuollaista. Niin, ja asunto oli omani.

Koirat kuuluu kouluttaa.

Vierailija
57/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirat kuuluu kouluttaa.

Noin paha eroahdistus ei kouluttamalla kummene, valitettavasti.

Vierailija
58/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vuokra-asunnoissa vuokralaisilla on lemmikkejä. Jos joku haluaa tuoda lemmikkinsä asuntoon, teemme vuokrasopimuksen yhteydessä selkeän sopimuksen lemmikkieläimen pidosta ja korvausvastuusta, jos lemmikki tuhoaa jotakin. Kissojen kohdalla on vaatimuksena Allergia- ja astmaliiton ohjeiden mukaisesti toteutettu allergiasiivous, koska kissan allergeenit ovat vaikeammin poistettavissa normaalilla siivouksella kuin koiran. Kaikki on sujunut vuokralaisten kanssa hyvin.  

Täällä lisätietoja allergiasiivouksesta: 

https://www.allergia.fi/site/assets/files/1250/lemmikkielainsaneeraus_o…

Vierailija
59/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on sisäkissa siellä kämpässä, niin mistä helkutista vuokranantaja sen tietää? Itse olen tavannut vuokranantajani silloin, kun sain avaimet ja toisen kerran loppusiivouksen jälkeen avaimia luovuttaessa. Hänellä ei ole aavistustakaan, minkälainen dungeon mulla asunnossa mahdollisesti on vuosien aikana ollut. Koira vähän eri juttu, kun sitä pitää kuskata pihalle tai se voi pitää meteliä, niin naapurit voivat juoruta.

Hajusta.

Vierailija
60/215 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kokemus vuokralaisesta JA lemmikistä, jompi kumpi raapi ovenkarmit tikuille sekä kolmen huoneen tapetit  suikaleeiksi noin metrin korkeuteen, asunto oli ennen vuokralle laittoa maalattu ja tapetoitu, muuten peruskuntoinen ja siisti. Kyseessä oli vanhemman ihmisen koti, hän itse teki vuokrasopimuksen ja muutti hoivakotiin,  joten ensialkuun oli vaikeuttaa saada vuokralainen uskomaan, että vuokraa on SILTI maksettava:) Kavereita ja luvattomia asukkaita lappasi senverran että pakko oli päättää vuokrasuhde, laittaa asunto myyntiin. Korjauskulut saatiin osittain, itse tein ilmaistyötä melkosesti. EI IKINÄ enää vuokralaista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi