Tuli paha mieli. Työkaveri kommentoi vaatteitani.
Kyseli mkksi käytän aina samoja vaatteita. Työpäivisin käytän aina samoja vaatteita. Käytössä kahdet farkut ja kolme neuletta ja yksi ohuempi tunika jota käytän lämpimimmillä ilmoilla kesällä tai keväällä. Yhdistelmä siis aina farkut, toppi ja neule.
Meinas tulla itku mutta sain vastattua kuitenkin ettei ole muita sopivia ja rahat todella tiukilla.
Jaksoi ihmrtellä ettei ole muka varaa vaikka käyn töissä.
Olis tehnyt mieli vajota maanrakoon ja juosta kotiin.
Miten voin mennä nyt enää töihin? Olen nyt lomalla ja jo eilen kaivelin kaappiani, mutta en löytänyt sopivia.
Kommentit (73)
Minusta pukeutuminen, itsensä meikkaaminen ja muutenkin edes tietylle tasolle itsensä laittaminen ja puhtaalta freessiltä näyttäminen tuo hyvänolon tunnetta tottakai itselle, mutta on kohteliaisuus myös kanssaihmisille. Yleensä ulkomailla noudatetaan enemmän tätä ajatusmallia, Suomessa valitettavan usein jätetään se itsensä hemmottelu taka-alalle ja ollaan sitä mieltä että saan kelvata tällaisena kuin olen eli useimmiten sen näköisenä että ollaan lähdetty töihin suoraan sängyn pohjalta.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 11:14"]
Minusta pukeutuminen, itsensä meikkaaminen ja muutenkin edes tietylle tasolle itsensä laittaminen ja puhtaalta freessiltä näyttäminen tuo hyvänolon tunnetta tottakai itselle, mutta on kohteliaisuus myös kanssaihmisille. Yleensä ulkomailla noudatetaan enemmän tätä ajatusmallia, Suomessa valitettavan usein jätetään se itsensä hemmottelu taka-alalle ja ollaan sitä mieltä että saan kelvata tällaisena kuin olen eli useimmiten sen näköisenä että ollaan lähdetty töihin suoraan sängyn pohjalta.
[/quote]Suomessa lähdetäänkin töihin sängyn pohjalta. Kuinkas muuten. Matkusta itse 3 tuntia päivässä töihin ja takaisin, niin näet miten paljon ehtii ja jaksaa tälläytyä.
Hohhoijaa, minulla on kaappi täynnä vaatteita, mutta vuodenajan mukaisia vaatteita käytössä aina kutakuinkin tuo kuvailemasi määrä. Minua ei vaan vaatteet kiinnosta ja siksi päädyn aina pitämään niitä muutamia hyväksi havaittuja kausittain vaihtuvia vetimiä.
Vähän kade olen oikeastaan sen takia, että olet osannut valita vaatteesi siten, ettei turhia vaatteita ole.
Olen insinöörityöpaikassa, ja täällä ei kyllä kukaan toisaalta kiinnitä erityisesti huomiota vaatteisiin, ne ovat epäolennaisuuksia.
Minua häiritsee se kun ostan toki jonkin verran vaatteita, enkä jostain syystä kiinnitä koskaan huomiota muiden vaatteisiin koska työpaikalla ollaan töissä eikä muotinäytöksessä, mutta aina kun minulla on jotain uutta (tai sellaista monta vuotta vanhaa "uutta" jota en ole vielä työpaikalle pukenut) niin vähintään kaksi tai kolme henkilöä tulee heti ensimmäisenä aamulla että "sulla on uus kiva paita/hame/mekko/housut/koru/laukku, mistä ostit?" En vaan kestä sitä että pitäisi olla selittelemässä muille mistä minä vaatteeni ostan tai tilaan. Jotkut niistä ovat olleet kalliita luksusmerkkejä koska käytän hyväkseni hyviä alennusmyyntejä ulkomailla matkustaessani eli jopa -75%, ja sitten jos sanon että olen ostanut vaikkapa neulejakun Milanon Dolce&Gabbanalta ja hinta alunperin vaikka 650 euroa, mutta sain 99 eurolla, vaikka en kerro hintoja koska en tykkää puhua rahasta, niin tottakai nämä alkavat ryhmäjuoruamaan että milläs rahalla minä niitä ostelen ja että sponssaako mies tai joku muu. Ei kivaa sekään.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 11:17"]
Suomessa lähdetäänkin töihin sängyn pohjalta. Kuinkas muuten. Matkusta itse 3 tuntia päivässä töihin ja takaisin, niin näet miten paljon ehtii ja jaksaa tälläytyä.
[/quote]
moni suur-nykissä tai suur-lontoossa matkustaa 4-5 tuntia töihin. silti jaksavat laittaa itseään. eli töihin käytettävä matka ei ole selitys näyttää miltään pyryharakalta, sitä paitsi se matka on oma valintasi.... tai tekosyysi.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 08:49"]
Törppö työkaveri, mutta onhan se totta että kahdet farkut ja neljä paitaa ON todella vähän vaihtelua. Eli sanottu asia oli ihan totta, mutta on huonotapaista sanoa se toiselle ääneen.
Minäkään en usko etteikö työssäkäyvällä olisi varaa ostaa vaatteita, aleista saa ihan hyviä paitoja ja housuja alle kympillä. Myös nettikaupoista, joten ajanpuutekaan ei käy tekosyyksi. MUTTA jos sinua ei pukeutumiseen panostaminen kiinnosta, niin se on vain sinun asiasi ja voit niin sanoa kollegallekin.
[/quote]
Tarkkaan ottaen et voi tietää, mihin ap:n tulot menee. Meilläkin tulee ihan kohtuullisesti rahaa lapsiperheeksi nytkin, kun olen kotona ja kuitenkaan ei ihan hirveitä määriä ylimääräistä jää. Katson, että lapsille on eskariin ja hoitoon siistit, ehjät ja tarkoituksen mukaiset vaatteet. Kunnolliset ulkovaatteet mm. maksaa aika kohtuullisesti, varsinkin jos niitä joutuu ostamaan useammalle. Ja itse ainakin huomaan priorisoivani ja hankkivani itselleni vain välttämättömän.
Onneksi työnantajani "tarjoaa" työvaatteet, tosin äitiyshousut oon ostanu ite ja niitä tässä jo seitsemännen raskauden pidin päälläni, työkengät on 8v vanhat jnejne. Mieheni saa myöskin työnantajalta vaatteet.
Ymmärrän, jos lapset esim. koulussa vielä keskenkasvuisina kommentoi toistensa (tai jopa opettajan) vaatteita, mutta aikuisten ihmisten ei kuulu kyselemättä kommentoida toisten vaatetusta, jos päällä on kuitenkin ehjät, puhtaat siistit ja ko. työhön soveltuvat vaatteet. Oikeastaan näkisin, että ainoastaan esimiehellä on oikeus puuttua työntekijän vaatetukseen ja hänelläkin vain oikeasti perustellusti.
Unohda, ap, työtoverisi kommentti ja pidä sellaisia vaatteita, joihin itse olet tyytyväinen. Mieti asiaa uudelleen, jos esimiehesi huomauttaa, etteivät vaatteesi ole hänen mielestään asianmukaiset ja hänellä on kunnolliset perustelut. Se ei siis riitä, että sinulla on usein samat vaatteet päällä töissä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 07:47"]
Kyseli mkksi käytän aina samoja vaatteita. Työpäivisin käytän aina samoja vaatteita. Käytössä kahdet farkut ja kolme neuletta ja yksi ohuempi tunika jota käytän lämpimimmillä ilmoilla kesällä tai keväällä. Yhdistelmä siis aina farkut, toppi ja neule.
Meinas tulla itku mutta sain vastattua kuitenkin ettei ole muita sopivia ja rahat todella tiukilla.
Jaksoi ihmrtellä ettei ole muka varaa vaikka käyn töissä.
Olis tehnyt mieli vajota maanrakoon ja juosta kotiin.
Miten voin mennä nyt enää töihin? Olen nyt lomalla ja jo eilen kaivelin kaappiani, mutta en löytänyt sopivia.
[/quote]Minä käytän myös samoja vaatteita ihan mukavuuden takia, ei tarvitse pähkäillä aamuisin mitä laittaa kun käytössä on parit farkut ja pari paitaa. Yksi vanhempi hiekkapillu joskus naureskeli asiaa ja sanoin että "juu, minulla on aina samat vaatteet ja jos joku niistä kuluu, ostan tismalleen samanlaisen tilalle. Helppoa, eikös vaan." Hän jotenkin luuli että häpeäisin asiaa mutta en toki, tämä on minun valintani. Eli työkaverisi yrittää kiusata sinua epäaikuismaisesti, sääli häntä äläkä itseäsi :)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 11:14"]
[/quote]
Mikäs siinä, jos jollekin se meikkaus ja laittautuminen tuo hyvää oloa, mutta mulle tulee ainakin se hyvinvointi ja itsensä hemmottelu ihan muista hommista kuin asukokonaisuuden valinnasta ja aamuisesta meikkisessiosta. Mun mielestä se osoittaa vaan meän ihmiskunnan pinnallisuudesta ja apinamaisuudesta (tollakin on tollanen laukku, mäki haluun), kun keskitytään niin paljon siihen miltä näytetään. Ja ennen kaikkea me naiset kustaan ihan omaan nilkkaan, kun ollaan tehty omasta pärstäkertoimesta maailman tärkein asia -samaan aikaan kun miehet verkostoituu ja käyttää energiansa ihan toisenlaisiin asioihin (ja näin ollen myös menestyvät uralla). Onhan siinä uralla etenemisessä paljon muitakin kysymyksiä, kuten naisten suoranaista syrjintää, mutta edesauttaako se naaman maalailu tai toisten naisten vaatteiden kyyläily meitä naisia mitenkään? Tai muiden naisten lyttäys ulkonäön vuoksi? Ei, vaan päinvastoin. Just tällasten paskapuheiden vuoksi ollaan ihan yleinen vitsi me naiset, mitä tulee palkkoihin tai uralla menestymiseen. Samaan aikaan kun miehet luo hyväveli -järjestelmiään, me naiset keskustellaan siitä kellä oli mitäkin päällä, ja kuinka kannattaa meikata silmät jotta olisi nätti mut ei vaan liian tyrkky, kuten se johdon sihteeri Irma joka varmaan reittä pitkin kapusi paikalleen. (tämä nyt kärjistetty esimerkki meidän sielunmaailmastamme)
Ja kyllä mäki olen sen verran kulttuurin uhri, että katon mitä päälleni laitan ja meikkaan aamuisin. Pari kertaa vuodessa värjään hiukset jne. Mutta onko se itsensä hemmottelua tai hyvinvointia? Ei todellakaan. Mun hyvä olo tulee siitä kun aamulla en jaksa mennä suihkuun ja juon pari tuntia kahvia kalsarisillani, tukka likaisena ja ilman meikkiä, samalla lueskelen jotain hyvää romaania ja mietin mitä herkkua tekisin lounaaksi. Se on hyvinvointia.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 11:06"]
Minulla on työkaveri joka pitää vain kolmea paitaa ja monesti monta päivää peräkkäin. Yleensä 3-4 päivää ja sitten seuraava 2-3 päivää ja seuraava 3-4 päivää jne. Ne vaatteet alkavat haisemaan hänen yllään tuona aikana (hikoilu, jokin lääkitys ehkä?) mutta hän ei tajua haisevansa millekään koska uittaa itsensä ja vaatteensa hajuvedessä, mutta sen pistävän hajuveden läpi tulee se hien ja kuonan haju! Joten sen sijaan että pesisi vaatteensa (jotka tarvitsisivat kunnon pesut lämpimämmässä lämpötilassa jotta kaikki ne entisetkin pinttyneet hiet ja hajut lähtisivät pois, huom!) niin hajustaa ne jollain härskiintyneellä tuoksulla uudelleen ja uudelleen ja voin vain kuvitella miltä se pesustakin tullut vaate jo haisee valmiiksi. Pahinta on että sille ei uskalla sanoa mitään koska suuttuu niin helposti.
Eli voisiko taustalla olla jotain tällaista, joku yrittänyt vihjata että vaatteet eivät ehkä tuoksu puhtaalle.....?
[/quote]Minä vaihdan alustopin joka päivä, neule menee viikon ja paita max kaksi päivää ja sitten pesuun. Mutta koka minulla on samanlaisia paitoja pari kappaletta, näyttää siltä että on aina samat vaatteet :) Ilkeyttä tuo oli.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 11:17"]
Suomessa lähdetäänkin töihin sängyn pohjalta. Kuinkas muuten. Matkusta itse 3 tuntia päivässä töihin ja takaisin, niin näet miten paljon ehtii ja jaksaa tälläytyä.
[/quote]
moni suur-nykissä tai suur-lontoossa matkustaa 4-5 tuntia töihin. silti jaksavat laittaa itseään. eli töihin käytettävä matka ei ole selitys näyttää miltään pyryharakalta, sitä paitsi se matka on oma valintasi.... tai tekosyysi.
[/quote]
Hyvähän se vaan on, että liikenteessä on vähemmän huoliteltujakin ihmisiä, että on sullakin jotain, mistä voit tuntea paremmuudentunnetta ja ylemmyyttä.
On tämä ihme maa, ne saa paskaa niskaan jotka pukeutuu kivasti ja ostelee vaatteita ja laittautuu, ja ne jotka eivät välitä pukeutumisesta eivätkä osta paljon vaatteita niin nekin saa paskat niskaan. Pitäisikö vaan olla sitä mainstream-massaa joka talsii mauttomina ja värittöminä näiden välimaastossa?
Törppö työkaveri. Omistan kahdet tismalleen samanlaiset farkut joita käytän vuorotellen, ostan uudet samanlaiset kun hajoavat. Näiden lisäksi on 3 hametta, 2 mekkoa ja muutamat shortsit/caprit. Siinä arjen alaosani, niin työ- kuin vapaa-aikaan. Yläosaan on 4 neuletta, 3 trikoopaitaa (pitkähihaista), muutama toppi ja muutama kangaspaita. Näillä pärjään kesät ja talvet. Miksi pitäisi olla enemmän vaatetta?
Välillä ihmiset ei vaan mieti mitä puhuvat tai sanansa asettavat. Mulla on pitkä tukka, josta kerran leikkautin huonoja latvoja pois noin 20cm, siltikin jäi vielä pitkästi jäljelle. Otin samalla raitoja piristyksesksi. Työkaveri sanoi mulle lohduttaen, että harmi kun menit leikkaamaan ja kasvaahan ne takaisin. Muttei sanonut lainkaan, että onpas tämä nykyinen kiva tai vain, että oletkin käynyt kampaajalla. Piti heti alkaa voivottelemaan, että huonon ratkaisun tein.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 13:07"]
Välillä ihmiset ei vaan mieti mitä puhuvat tai sanansa asettavat. Mulla on pitkä tukka, josta kerran leikkautin huonoja latvoja pois noin 20cm, siltikin jäi vielä pitkästi jäljelle. Otin samalla raitoja piristyksesksi. Työkaveri sanoi mulle lohduttaen, että harmi kun menit leikkaamaan ja kasvaahan ne takaisin. Muttei sanonut lainkaan, että onpas tämä nykyinen kiva tai vain, että oletkin käynyt kampaajalla. Piti heti alkaa voivottelemaan, että huonon ratkaisun tein.
[/quote]
tuo on niin tyypillisen suomalaista toimintaa, pitää vääntää väkisin se ainoakin kommentti sellaiseksi että ihminen pahoittaa mielensä, ja sitten ovat vaan voitonriemuisena että annoinpa palautetta sille hähähää :-(
työkaveri oli todennäköisesti kateellinen uudelle raikkaalle kampauksellesi, ja hänen mielestä sinun pitkät kuivettuneet latvat olisivat olleet pienempi "uhka" hänelle itselleen :)
Valitettava tosiasia on se että suomalaiset pistää mieluummin rahansa viinaan kuin vaatteisiin tai ulkonäköönsä yleensä. Toki meneehän se alkoholikin ulkonäön piikkiin muttei välttämättä positiivisessa mielessä...
Miten muka joku voi olla noin riippuvainen toisten ihmisten mielipiteistä? Ei voi olla todellista, vaan provo.
Suomi taitaa olla ainoa maa tällä pallolla jossa samassa marketissa myydään vaatteita ja ruokaa? Pelkästään se kertoo tämän maan huonosta pukeutumistasosta.
Ongelma nyt ei ole työkaverin typerä kommentti vaan se miksi loukkaannut noin pienestä? Varmaan melko rankka elämä, kun kaikenlaisia töksäyttäjiä on kuitenkin.
Loukkaannuit varmaan munkin viestistä, vaikka olen vain joku tuntematon av:lla.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 13:14"]
Suomi taitaa olla ainoa maa tällä pallolla jossa samassa marketissa myydään vaatteita ja ruokaa? Pelkästään se kertoo tämän maan huonosta pukeutumistasosta.
[/quote]
Ootko sä matkustellut yhtään missään? Tai siis käynyt siellä muuallakin kuin turistimarketeissa ja kauppahallissa?
En ole vielä käynyt sellaisessa maassa, jossa ei olisi Prisma-tyyppisiä marketteja. Jopa Ranskassa, ah tuolla pukeutumisen mekassa mm. Carrefourissa myydään kaikkea maan ja taivaan väliltä, myös vaatteita. Ja niitä myös ostetaan.
Onko sun työkaveri 15v vai mikä sitä vaivaa? Hei, ihan oikeesti, tosi monet ihmiset käyttää tismalleen samoja vaatteita aina töissä. Yliopistolla tunnistaa luennoitsijat suurin piirtein vaatteista, kun niillä on aina samat päällä! Se on ihan normaalia, ja jopa ekologisen tiedostamisen merkki! Älä välitä siitä idiootti työkaverista, se on jäänyt jollekin teini-ikäisen tasolle, jos luulee että päivittäin vaihtuvat vaatteet on joku varallisuuden tai normaaliuden kriteeri. Tulee ihan mieleen kun nuorena oli niin kamalaa ku oli samat farkut jalassa useamman päivän, ei oo tosi että joku ajattelee aikuisenakin niin! :D Sun työkaverin pitäs hävetä, eikä sun!