Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

en aio käydä neuvolassa kertaakaan

Vierailija
08.04.2014 |

En raskausaikana enkä sen jälkeen. Mulla on aivan ihana gyne

joten käyn hänen luonaan raskausajan seurannoissa.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne yksityislääkäritkin on koulutettu verorahoilla, vai luuletko että yksityislääkärit on koulutettu lääkäreiksi yksityisyliopistoissa ja erikoistuneet yksityissairaaloissa.

Vierailija
62/85 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:32"]

Just tämän takia on niin vauhkoja ihmisiä, kun täällä lisätään vettä myllyyn, että neuvolassa ei tiedetä mitään ja yksityinen puoli vaan osaa hommansa. Neuvolasysteemi on mielestäni erittäin hyvä systeemi, mutta sitäkään ei tarvitse ottaa niin pilkun tarkasti(esim. minä syön nyt raskauden aikana enemmän d-vitamiinia, mitä suositellaan).

Miksi mennä yksityiselle, kun maksaa joka tapauksessa joka kuukausi julkisesta terveydenhuollosta veroina(koskee työssäkäyviä)?

Sairaudet, allergiat ja poikkeavuudet huomataan kyllä neuvolassakin. Joten ei huolta, vähempi stressiä niin tulee onnellisempi ja terveempi vauva :)

[/quote]

Koska haluan asioida lääkärin, en hoitajan kanssa. Yksityiselle saa myös ilta-aikoja esim klo 19. Eikä ole rahasta kiinni. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:43"]

Kai käyt siellä laakarissä sitten loppuraskaudessa usein? Kerta viikkoon ainakin? Itse lapseni lasketun ajan jälkeen, täysin yllättäen menettäneenä olen lukenut paljon viimeaikoina muiden kokemuksia jotka ovat myös lapsensa menettäneet loppuraskaudessa. Jotkut täysin yllättäen ja jotkut pidemmästä seurannasta tai seuraamattomuudesta huolimatta. Kehotan varsinkin loppuraskaudesta että käyt kuuntelemassa vähintään kerran viikkoon sydänäänet ja tarvittavissa pissatesteissä kerran viikossa. Joko lääkärissä tai neuvolassa, kunhan kaikki varmistetaan olevan kunnossa tarpeeksi usein. En halua sinua, tai ketään muutakaan enää surulliseen ryhmäämme. Tsemppiä raskauteesi teet sitten asian suhteen mitä ikinä haluatkin.

[/quote]

Joo, kerran pari viikossa. Ap

Vierailija
64/85 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:54"]

Kai ne yksityislääkäritkin on koulutettu verorahoilla, vai luuletko että yksityislääkärit on koulutettu lääkäreiksi yksityisyliopistoissa ja erikoistuneet yksityissairaaloissa.

[/quote]

Aa, ok. Muista sitten ettet käy kampaajalla ennenkuin hiuksesi oikeasti sitä tarttevat. Kampaajat kun on koulutettu verovaroin...Olisi tuhlausta käydä usein.

Vierailija
65/85 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain hyvinvointiyhteiskunnassa on varaa meuhkata ilmaisesta (verovaroin kustannetusta) neuvolajärjestelmästä.

Vierailija
66/85 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:59"]

Vain hyvinvointiyhteiskunnassa on varaa meuhkata ilmaisesta (verovaroin kustannetusta) neuvolajärjestelmästä.

[/quote]

En meuhkaa, en vain halua julkisia palveluita käyttää. Ap

Vierailija
67/85 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kampaajat ei tarjoa ilmaista palvelua verovaroin.... Menisin kyllä sinne. E ikä kampajapula juuri ole vaivannut, en ole kuullut keikkakampaajista, jotka isolla rahalla lentää syrjäseuduille keikalle

Vierailija
68/85 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun mukaan SUomen neuvolajärjestelmä pitäisi siis ajaa alas. Kortistoon vaan tylsät neuvolan tädit; kyllä ne hommat osaa kuka tahansa odottava äiti.

Vierailija
69/85 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neuvolajärjestelmä jota kadehditaan ympäri maailmaa, mutta eihän sekään kaikille kelpaa.

Ap:n kaltaiset tyypit syövät muuten verorahoja näillä ihan turhilla lääkärikäynneillään. Pitää olla aika saamarin tampio ettei tajua, että jokaisesta yksityislääkärikäynnistä maksetaan kela-korvaus.

Yksityislääkäri ottaa myös toimenpidemaksun siitä ap:n hurraamasta jokakertaisesta ultrasta. tästäkin Kela korvaa osan.

Nämä jatkuvat sokeriseurannat ja verenpaineen mittaukset kuulostavat muutenkin ihan hysteerisen ihmisen räpätykseltä.

Ole itse lääkärin vaimo, eikä minkään lapsen kohdalla edes ajateltu yksityistä.

Vierailija
70/85 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:04"]

Mutta kampaajat ei tarjoa ilmaista palvelua verovaroin.... Menisin kyllä sinne. E ikä kampajapula juuri ole vaivannut, en ole kuullut keikkakampaajista, jotka isolla rahalla lentää syrjäseuduille keikalle

[/quote]

Eivät tarjoa ykistyiset lääkäritkään verovaroin!

Vierailija
71/85 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 22:17"]

Miettikääs nyt: moni mamma elää kuin possu pellossa neuvolakäyntien välit ja skarppaa vain neuvolapäivää varten, jotta pissassa ei näkyisi sokeria. Mahtaa olla vauvalla hyvät olot siinä välissä. Skarppi mamma sentään tarkistaa verensokerinsa VÄHINTÄÄN kolmena päivänä viikossa koko raskauden ajan, sillä yli puolet raskausdiabeetikoista eivät kuulu näihin perinteisiin riskiryhmiin (eivät siis ole ylipainoisia jne.). Verenpaine mitataan kaksi kertaa päivässä ja pissa tsekataan ainakin kerran viikossa. Kuinka vaikeaa se voi olla?

[/quote]

Mitenköhän silloin entisaikoina maailmaan syntyi yhtäkään elävää ihmistä, kun ei ollut minkään valtakunnan seurantoja käytössä.

Vierailija
72/85 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiset lääkärit maksetaan osittain nimenomaan verovaroin. Tuskin ap sanoo Kela-korvaukselle ei. Kuulostaa kyllä siltä, että hän ei edes ole huomannut, että lääkärikuitissa lukee Kela-korvaus.

Vierailija
73/85 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin raskausaikana normaalisti neuvolassa ja vauvan kanssa ekat 1,5 vuotta. En kokenut tuota neuvolassa käyntiä mielekkääksi ja aina tuli valitusta lapsen painosta tai milloin mistäkin. Itse tiesin että tulee isänsä hoikkaan sukuun ja sillä hyvä. Lapsen sairastuessa vein yksityiselle lääkäriin. Näitä käyntejä oli ihan muutama. 

Koulussa tuli sitten ensimmäinen tarkastus 3. luokalla enkä ole noita pitänyt enää pahana, koulussa on onneksi aika tervehenkinen terkka joka ei rokottamattomuudestakaan liian kanssa ota kierroksia. 

Uskon että tuolla neuvolajärjestelmällä on puolensa enkä ole sitä vastaan enkä kannata sen alasajoa. Mutta kaikki eivät koe sitä omalla tai lapsensa kohdalla tarpeelliseksi / mielekkääksi. Yhteiskunnan rahojahan siinä säästyy, kun ihmiset eivät siellä vastentahtoisesti ramppaa. Tervettä lasta en lääkäriin vie, mutta sairaan kyllä. Hammashoitokin hoidetaan yksityisellä puolella, ei sekään ole muilta pois jos tehdään tilaa niille, joilla ei ole yksityiselle varaa mennä.

Vierailija
74/85 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on paljon hienompaa käydä itse ja käyttää lasta yksityisellä lääkärillä kuin neuvolassa, mutta minä olen aivan äärimmäisen tyytyväinen kuntamme neuvolapalveluihin ja suitsutan niitä aina tilaisuuden tullen.

Ensinnäkin molemmissa neuvoloissa on todella asiantuntevat pitkän linjan terveydenhoitajat, jotka ovat vielä persoonallisuudeltaan ihania ihmisiä. Ä-neuvolan terkka on myös kätilö, ja hän saa jatkossa hoitaa myös jälkitarkastukset. Ap kertoi, ettei halua asioida hoitajan, vaan lääkärin kanssa (ja se hänelle toki suotakoon), mutta ainakin minä olen huomannut, että molempien neuvoloiden th:t ovat paljon asiantuntevampia kuin neuvolan lääkärit. Esim. lastenneuvolassa lääkäri kehotti minua aika jyrkästi luopumaan rintakumista, koska se jotenkin pilaa imetyksen (imetin rintakumin kanssa suunnilleen 6 kk ja sen jälkeen ilman kumia lähes 1,5 vuotta), kun taas terkkari lähtiessämme tuli vielä sanomaan perään, että tee vain sen rintakumin kanssa ihan niin kuin itse haluat.

Meillä neuvola ei ole myöskään sellainen paikka, jossa käydään vain ne pakolliset käynnit, vaan lisäksi sinne voi ihan oikeasti soittaa muulloinkin. Mekin ollaan nyt hoidettu 2,5-vuotiaan ihottumaa neuvolan kautta, seuraavaksi ollaan menossa erikoislääkärille. Samoin äitiysneuvolasta saa tarvittaessa lisäkäyntejä, jos on jotain vaivaa, ja th pyytää myös soittelemaan tiettyinä aikoina, jos vointia pitää tarkkailla (itse esimerkiksi soittelelin th:n kanssa, kun minulla oli jatkuvia harjoitussupistuksia). 

Neuvoloissa on sellainen ilmapiiri, että niin äidit kuin lapsetkin hoidetaan tosi yksilöllisesti ja soittaa saa, jos on tarvetta. Esikoisen pikkuvauva-aikana soitin jonkun kerran vatsakivuista ja imetyksestä ja aina sain hyviä vinkkejä ja tukea.

Ihanat th:mme <3

Vierailija
75/85 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkäsin käydä neuvolassa raskausaikana. Terkka oli ihana ja oli mukava höpistä kaikenlaista raskaudesta. Tähän asti konkreettisin asia, minkä hyvinvointivaltio minulle tarjonnut. Kun ei laskuakaan tullut perässä - ihanaa! :)

Vierailija
76/85 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 02:02"]

Yksityiset lääkärit maksetaan osittain nimenomaan verovaroin. Tuskin ap sanoo Kela-korvaukselle ei. Kuulostaa kyllä siltä, että hän ei edes ole huomannut, että lääkärikuitissa lukee Kela-korvaus.

[/quote]

Voi siitä korvauksesta kieltäytyä :)

Vierailija
77/85 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se teitä haittaa jos ap haluaa käydä yksityisellä?

Vierailija
78/85 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei neuvolassa käyminen ole pakollista. Ei myöskään lääkärin vastaanotollä käyminen, tai ylipäätään minkään oman sairauden hoidattaminenkaan! Jopa oman syövän saa jättää hoidattamatta, jos niin tahtoo päätää! Yhteiskunnan varojahan tässä säästyy. 

Vierailija
79/85 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:43"]

Kai käyt siellä laakarissä sitten loppuraskaudessa usein? Kerta viikkoon ainakin? Itse lapseni lasketun ajan jälkeen, täysin yllättäen menettäneenä olen lukenut paljon viimeaikoina muiden kokemuksia jotka ovat myös lapsensa menettäneet loppuraskaudessa. Jotkut täysin yllättäen ja jotkut pidemmästä seurannasta tai seuraamattomuudesta huolimatta. Kehotan varsinkin loppuraskaudesta että käyt kuuntelemassa vähintään kerran viikkoon sydänäänet ja tarvittavissa pissatesteissä kerran viikossa. Joko lääkärissä tai neuvolassa, kunhan kaikki varmistetaan olevan kunnossa tarpeeksi usein. En halua sinua, tai ketään muutakaan enää surulliseen ryhmäämme. Tsemppiä raskauteesi teet sitten asian suhteen mitä ikinä haluatkin.

[/quote]

Se sama pissatikku mitä siellä sairaalassa/neuvolassa käytetään on ihan kaikkien ostettavissa apteekista. Eikä edes kallis - 50 liuskan purkki maksaa aivan naurettavan vähän. Jos pissa ei ole puhdas, täällä ainakin mennään synnärille kontrolliin, ei neuvolaan. Jos tikkuja tekee vaikka kerran päivässä viimeisen raskauskuukauden ajan, raskausmyrkytyksen huomaa, olettaen että osaa lukea ja noudattaa ohjeita. 

Jos ne sydänäänet kuunnellaan aamulla klo 09:00 siellä neuvolassa, ja seuraava aika on viikon päästä, vauva voi kuolla kohtuun viikon ajan ihan rauhassa eikä siinä se edellinen sydänäänten kuuntelu auttanut yhtään. Ja jos vauvan liikkeet vähenee, silloinkin mennään synnärille seurantaan, ei neuvolaan.

Vierailija
80/85 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:47"]

Meillä on neuvolajärjestelmä jota kadehditaan ympäri maailmaa, mutta eihän sekään kaikille kelpaa.

Ap:n kaltaiset tyypit syövät muuten verorahoja näillä ihan turhilla lääkärikäynneillään. Pitää olla aika saamarin tampio ettei tajua, että jokaisesta yksityislääkärikäynnistä maksetaan kela-korvaus.

Yksityislääkäri ottaa myös toimenpidemaksun siitä ap:n hurraamasta jokakertaisesta ultrasta. tästäkin Kela korvaa osan.

Nämä jatkuvat sokeriseurannat ja verenpaineen mittaukset kuulostavat muutenkin ihan hysteerisen ihmisen räpätykseltä.

Ole itse lääkärin vaimo, eikä minkään lapsen kohdalla edes ajateltu yksityistä.

[/quote]

Tuskinpa olet lääkärin vaimo. Nykyisin ei saa kela-korvausta yksityislääkärikäynnistä sen kakkosultran jälkeen. Minä halusin parempaa palvelua, sitä sai yksityiseltä. Jatkossakin näin, sillä synnytyslääkäri osaa kertoa paremmin mitä vauvalle kuuluu eikä synnytyksessä tule yllätyksiä (oho, olikin perätilassa vaikka neuvolan täti muuta sanoi...).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän