Mitkä murhatapaukset ovat jääneet mieleesi pysyvästi?
Kommentit (397)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:20"]
Sellainen ikivanha juttu jostain 70-luvulta, jossa äiti tappoi lapsensa metsässä kivellä hakaten. Ensin väitti jonkun "tuntemattoman" hyökänneen lasten kimppuun, mutta sitten lopulta taisi tunnustaa.
[/quote]
Mä muistan tämän! Se oli Virroilla. Äiti sepitti ensin jutun huppumiehestä. Muistan, miten pelkäsin, että se sama huppumies tulee muakin lyömään kivellä päähän. Omalla äidilläni oli selvästi vaikea paikka, kun piti miettiä, että lohduttaako totuuden kertominen ("ei se ollut huppumies, se oli sen oma äiti") vai pelottaako se vielä enemmän.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:07"]
Koulukaverini puukotus Tampereella -93. Edelleen alan itkeä kun kuulen Niin kaunis on maa -laulun, joka soitettiin koulun keskusradiosta kun uutinen kerrottiin.
[/quote]
Oliko tää se tapaus jossa alaikäiset pikkuskinit tappoi sen urheilijapojan? Yksi noista skineistä oli samalla luokalla kanssani tapahtuma-aikaan mutta ei enää sen jälkeen. Jonnekin laitokseen pistettiin.
[/quote]
Eikös tämä mainitsemasi tapaus sattunut keskustorin mäkkärin kulmalla, vai muistanko oikein?
[/quote]
Joo.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:37"][quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:20"]
Sellainen ikivanha juttu jostain 70-luvulta, jossa äiti tappoi lapsensa metsässä kivellä hakaten. Ensin väitti jonkun "tuntemattoman" hyökänneen lasten kimppuun, mutta sitten lopulta taisi tunnustaa.
[/quote]
Mä muistan tämän! Se oli Virroilla. Äiti sepitti ensin jutun huppumiehestä. Muistan, miten pelkäsin, että se sama huppumies tulee muakin lyömään kivellä päähän. Omalla äidilläni oli selvästi vaikea paikka, kun piti miettiä, että lohduttaako totuuden kertominen ("ei se ollut huppumies, se oli sen oma äiti") vai pelottaako se vielä enemmän.
[/quote]
Tapahtui Raumalla vuonna 77. Äiti tappoi 7-v tyttärensä Katjan kivellä hakkaamalla ja valehteli, että tappaja oli huppumies. Huopumiestä sitten jonkin aikaa etsittiin, mutta äiti paljastuikin tekijäksi. Motiivi: äidin uusi miesystävä oli vihjannut, että lapsi ei sovi kuvioon.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:37"][quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:20"]
[/quote]
[/quote]
Ei kai. Olen kotoisin Virroilta enkä oo ikinä kuullu tästä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 06:04"][quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:37"][quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:20"]
[/quote]
[/quote]
Ei kai. Olen kotoisin Virroilta enkä oo ikinä kuullu tästä.
[/quote]
Joo, se oli Raumalla.
Kannelmäen bunkkerisurma. Olin saman ikäinen kuin murhattu Sami ja asuimme suht koht lähellä Kantsua silloin. Muutaman päivän vanhemmat olivat ihan paniikissa ja me emme saaneet kauheasti ulkona yksikseen liikkua, ainakaan iltaisin. Kun tekijäksi paljastui itsemme ikäinen poika ja tämän murhatun kaveri, oli melkoinen järkytys. Murhaaja asui vieläpä perhetutun naapurissa...Oltiin muistaakseni n. 12-vuotiaita tapahtuma-aikaan.
"Pikku-Sami katosi maaliskuisena iltana vuonna 84. Sami oli aina noudattanut tunnollisesti kotiintuloaikoja ja kello 21 Samin vanhemmat huolestuivat ja lähtivät etsimään poikaansa. Samia ei löytynyt ja vanhemmat tekivät katoamisilmoituksen poliisille.
Samin isä teki ystävänsä kanssa järkyttävän löydön löytäessään Samin kuoliaaksi puukotettuna eräästä bunkkerista, noin 300 metrin päästä Samin kotoa. Suunniltaan mennyt isä kantoi Samin ruumiin läheisen kerrostalon alakertaan, mistä ruumisauton kuljettajat sen myöhemmin löysivät.
Samin murha herätti myös lehdistössä suurta huomiota. Poliisin tutkimuksissa selvisi, että Sami oli eronnut tutusta samanikäisestä leikkikaveristaan noin kello 21 mennäkseen kotiinsa. Leikkikaverin vanhemmat osallistuivat myös etsintään ja kaverin äiti antoi lehdille lausunnon, jonka mukaan Sami oli säikähtänyt paikallista nuorisojengiä ja piiloutunut näiltä.
Aikaa kului, mutta poliisi ei enää tiedottanut tapauksesta, joten jotain kummalista oli tekeillä. Poliisi oli omissa tutkimuksissaan päätynyt järkyttävään tulokseen. Tekijäksi paljastui samanikäinen leikkikaveri, juuri se sama josta Sami oli eronnut bunkkerin luona. Mitään järkevää syytä tekijä ei osannut teolleen kertoa. Sami oli surmattu useilla puukoniskuilla." (teksti Murha info:sta)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 22:40"]Eveliinan murha lappeenrannassa 2000 tai 2001. Teinityttö löydettiin ojasta maurhattuna, tekijää ei kai koskaan saatu kiinni?!
omassa kotikaupungissa murhattiin vanha koulukaveri ampulla kotiinsa, pienen lapsen äiti.
[/quote]
Eveliinan tapaus oli Imatralla eikä Lappeenrannassa. Tekijä saatiin kiinni. Näistä syistä alapeukku. ;)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:38"]Eerika, Jamie Bulger ja monet muut lapset.
Ulkomailta: Fogelin perheen teurastus Israelissa, josta ei Suomessa taidettu uutisoida lainkaan - tämä jäi mieleeni, koska se oli niin karmea ja vaiettu tapaus. Kuusilapsinen perhe, josta jäi henkiin kolme lasta, joista yksi löysi äitinsä, isänsä, perheen vastasyntyneen vauvan ja kaksi taaperoa kurkut auki viillettynä omista sängyistään.. asialla tietysti suuren rauhan uskonnon edustajat.
[/quote]
Taisit itse keksiä
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:07"]
Koulukaverini puukotus Tampereella -93. Edelleen alan itkeä kun kuulen Niin kaunis on maa -laulun, joka soitettiin koulun keskusradiosta kun uutinen kerrottiin.
[/quote]
Oliko tää se tapaus jossa alaikäiset pikkuskinit tappoi sen urheilijapojan? Yksi noista skineistä oli samalla luokalla kanssani tapahtuma-aikaan mutta ei enää sen jälkeen. Jonnekin laitokseen pistettiin.
[/quote]
Tellu puukotettiin Leinolassa kun oli kävelemässä bussilta kotiin.
Oli muuten Raumalla tämä "huppupäinen mies". Lapsi (Katja) oli 5-vuotias ja asunut käytännössä isovanhemmillaan koko elämänsä. Sitten äiti oli löytänyt miehen ja koki, että tämä lapsi on haittana uudessa elämässä. Miksi? Lapsihan asui isovanhemmillaan jo muutenkin...
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:37"]
[/quote]
[/quote]
Vähän ton Katjan tarinan ohessa muistan Usa:sta tapauksen, jossa äiti tappoi uuden poikaystävän takia kolme pientä lastaan. Kyse oli nuoresta äidistä, jolta oli high school jäänyt kesken lasten takia ja oli eronnut, asui lasten kanssa jossain trailer parkissa. Tapasi jonkun piirikunnan rikkaimman perheen pojan, jonka kanssa oli jotain pientä suhdettä. Näki unelmiensa prinssin viemässä hänet pois kurjuudesta, kunnes mies lopetti suhteen kirjeellä käyttäen perusteluna mm. elämäntyylien erilaisuutta. (lapset jne.) No, nainenpa päätti tappaa lapsensa, jotta saa prinssinsä, hienon talon ja rahaa. "Prinssi" oli jokseenkin järkyttynyt todistaja oikeudessa.:(
No ei sinänsä varmaan murhia ole, mutta surmia kuitenkin. Rikosoikeudellinen termistö ei ole minulle tuttua.
Henkilökohtaisella tasolla ehdottomasti kamalin on serkkuni surma 80-luvulla. Hän oli 22-vuotias, tappaja oli kaveri. Jo silloin asiaa reposteltiin iltapäivälehdissä, vaikkakin vähemmän kuin nykyään. Traumaattinen kokemus, ihan menee vilunväret kun ajattelee.
Toinen on Janne Aikalan surma Turussa. Muistan kuinka poikaa etsittiin ja etsittiin. Sitten löytyi ruumis. http://fi.wikipedia.org/wiki/Janne_Aikala
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 07:54"]
Oli muuten Raumalla tämä "huppupäinen mies". Lapsi (Katja) oli 5-vuotias ja asunut käytännössä isovanhemmillaan koko elämänsä. Sitten äiti oli löytänyt miehen ja koki, että tämä lapsi on haittana uudessa elämässä. Miksi? Lapsihan asui isovanhemmillaan jo muutenkin...
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tapauksesta oli laajat selostukset viikkolehdissä. Erityisesti mieleen jäi kuvat äidistä tytön hautajaisissa. Käsittämätöntä kuinka se nainen kuvitteli jotenkin elävänsä sellaisen teon kanssa. Onkohan vielä elossa tämä ihminen? Mitähän se "poikaystävä" ajatteli? Tunsikohan yhtään syyllisyyttä sekään.
Kotkassa aikoinaan muistaakseni vuonna 1997 tapahtunut Arto Pakkasen surma. Tämä oli 14-vuotiaana matkalla kouludiskosta kotiin, kun pöhnissä oleva nuorisojengi pysäytti tämän erään teollisuusalueen lähistöllä. Porukka puukotti tätä toista sataa kertaa eri puolille kehoa ja pudotti lopulta parikymmenkiloisen kiven tämän kasvoille kahdesti. Arto oli polvillaan anonut armoa tappajiltaan, jotka olivat tälle täysin tuntemattomia, mutta tuloksetta. Tuonkin jutun päätekijät ovat nyt jo vapaalla jalalla ja ymmärtääkseni jatkaneet siitä, mihin jäivät. Juttu jäi mieleeni etenkin raakuuden takia, mutta myös koska tapahtui lähes kotikulmilla.
Toinen Kotkalainen mieleen jäänyt rikos oli vuodelta 2007 tai 2008 kun Aittakorvessa isoveljellä napsahti riidellessään jostain koulutehtävistä pikkusiskonsa kanssa ja tappoi tämän suutuspäissään vasaralla (?). Kun toinen nuorempi sisko tuli kotiin kesken surmatyön ja näki tapahtuneen, veli tappoi vielä tämänkin. Aivan hirvittävä tapaus, niin turhia kuolemia.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 22:44"]
Omalla kotipaikkakunnalla tapahtuneet jutut tietysti päälimmäisenä. Mm. sisarussurma (vanhempi sisko oli kanssani samassa koulussa), Mika Murasen tekemät murhat (tosin tapahtuivat syntymävuotenani mutta vanhempien kertomukset ja uutiset jääneet myöhemmin järkyttävänä mieleen, on muuten pääsemässä pien vapaaksi) ja nyt tämä viimeisin, poltettu mies lasten ulkoilupaikalla (ihan kotini lähellä) ja monet muut.. Eerikan tapaus jäänyt minulle myös mieleen sekä koulusurmat suomessa.
[/quote]
Jos olet syntynyt 1994 niin olit kyllä nuoremman sisaren kanssa samassa koulussa. Vanhempi sisar oli jo lukiossa.
[/quote]
Joo arvasin että joku ton laskeekin. Samassa rakennuksessa oli yläaste ja lukio. Vanhempi sisar oli lukiossa, minä yläasteella. Koko koulussa järjestettiin hiljainen hetki ja joku tilaisuus juhlasalissa.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:33"]
Susanne Lindholmin tapaus ehdottomasti päällimmäisenä.
[/quote]
Kärkisijoille menee Susannen tapaus minullakin.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 08:18"]
Kotkassa aikoinaan muistaakseni vuonna 1997 tapahtunut Arto Pakkasen surma. Tämä oli 14-vuotiaana matkalla kouludiskosta kotiin, kun pöhnissä oleva nuorisojengi pysäytti tämän erään teollisuusalueen lähistöllä. Porukka puukotti tätä toista sataa kertaa eri puolille kehoa ja pudotti lopulta parikymmenkiloisen kiven tämän kasvoille kahdesti. Arto oli polvillaan anonut armoa tappajiltaan, jotka olivat tälle täysin tuntemattomia, mutta tuloksetta. Tuonkin jutun päätekijät ovat nyt jo vapaalla jalalla ja ymmärtääkseni jatkaneet siitä, mihin jäivät. Juttu jäi mieleeni etenkin raakuuden takia, mutta myös koska tapahtui lähes kotikulmilla.
Toinen Kotkalainen mieleen jäänyt rikos oli vuodelta 2007 tai 2008 kun Aittakorvessa isoveljellä napsahti riidellessään jostain koulutehtävistä pikkusiskonsa kanssa ja tappoi tämän suutuspäissään vasaralla (?). Kun toinen nuorempi sisko tuli kotiin kesken surmatyön ja näki tapahtuneen, veli tappoi vielä tämänkin. Aivan hirvittävä tapaus, niin turhia kuolemia.
[/quote]
Kirveellä muistaakseni tuo sisarussurma.. Näin olen ainakin kuullut että veli oli tullut hakkaamasta puita ja oli vielä se kirves käden ulottuvilla.. tiedä sitten taas mikä on huhua ja mikä totta mutta näin olen ymmärtänyt
Paljon on kauheita juttuja jäänyt mieleen, mutta henkilökohtaisesti mieleenpainuvin oli turkulaisen 17-vuotiaan pojan katoaminen ja muutaman kuukauden päästä löytyminen Aurajoesta. Tiesin itse tämän pojan samasta koulusta. Kyseessä oli henkirikos, ja asia vaiettiin kaikilta tahoilta visusti, ilmeisesti siksi koska tekijät olivat jotain turvapaikanhakijoita. Eivät saaneet tuomiota, vaan karkoitettiin maasta ja asia hyssyteltiin unohduksiin. Ikävää sinänsä, ettei asiiaa kerrottu reilusti vaikka poikaa haettiin poliisi-tv:tä myöten, sillä typerät huhut olisivat loppuneet siihen paikkkaan. Tapahtui muistaakseni vuonna 2000.
Mulla jääny mieleen se lääkäri, mikä Kulatunga olikaan, jonka vaimo lasautti hengiltä ja hautas kukkapenkkiin. On jääny sellainen käsitys, että tää vaimo olis nykyäänkin hoitsuna.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 22:36"]
Reindeerspotting-Janin tapaus (kyllä, uskon että oli murha), koska siihen liittyi niin paljon hämärää ja olin vähän no-life vuonna 2010, niin luin jokaikisen lauseen, joka netissä ikinä kirjoitettiin tästä.
Varmaan periaatteessa mikä tahansa tapaus jäisi mieleen, jos se jostain syystä jaksaisi kiinnostaa ja sitä pohtisi tarpeeksi.
[/quote]
Mulle on myös jäänyt tää päähän, kun internetin ihmemaassa törmäsin hirttäytyneen (hirtetyn?) Janin kuvaan.