"Itse sain lahjaksi vain suklaalevyn, villasukat, avaimenperän ja kuulakärkikynän ja katselin kun pikkusisko avasi paketista kalliita merkkivaatteita ja taas uuden älypuhelimen"
Siteerasin juuri erästä ystävääni joka puhui omasta lapsuuden joulusta 10 vuoden takaa. Ja tämä minua on aina ihmetyttänyt, Miksi varsinkin näin jouluna perheiden sisäinen eriarvoisuus lasten välillä korostuu? Eikö sitä rakkautta riitä perheen kaikille lapsille niin että voisi oikeasti ostaa samanarvoisia joululahjoja kaikille?
Kommentit (87)
En ole koskaan tosielämässä tavannut sellaista tapausta jossa sisarusparvesta yhtä olisi sorsittu enemmän. Kuulostaa erikoiselta. Minä ostan kahdelle isoimmalle lapselle kaksi kertaa kalliimmat lahjat kuin nuoremmille. Siksi että heidän isänsä ei juhli joulua muutoin kuin antamalla lahjoja itselleen, matkoja, jne. Joten lahjon meidän kummankin puolesta. Omillaan asuvien kaksikymppisten tarpeet ovat myös erinmoiset kuin teinien jotka saavat muutenkin jatkuvasti jotakin täällä kotona, isänsä ostaa. Loppujen lopuksi kaikki saavat yhtä paljon eikä kukaan jää huonommaksi.
Jessus mitä vanhempia tää maa päällään kantaa 😮😮jotenkin tämän syrjimisen yhdistän äiteihin.Naisten touhua tämmöinen kun ex satuttaa niin se kulminoituu sitten siihen lapseen,joka unohdetaan kun se iki-ihana uusioperhe toisen miehen kanssa perustetaan.
Eikä naiset pysty muutenkaan toimimaan porukassa ilman ongelmia,näköjään eivät edes omaa perhettään pysty hoitamaan syrjimättä,jättämällä ulkopuoliseksi sitä yhtä.
Epätasa-arvoisuus onkin juuri elämän suola. Miten tylsä olisikaan täysin tasa-arvoinen elämä? Elämältä ei olisi mitään odotettavaa, kun kaikki olisi täysin ennaltamäärättyä ja tiedettyä. Tasa-arvoa vaativat ovat elämän ankeuttajia.
Vierailija kirjoitti:
Jessus mitä vanhempia tää maa päällään kantaa 😮😮jotenkin tämän syrjimisen yhdistän äiteihin.Naisten touhua tämmöinen kun ex satuttaa niin se kulminoituu sitten siihen lapseen,joka unohdetaan kun se iki-ihana uusioperhe toisen miehen kanssa perustetaan.
Eikä naiset pysty muutenkaan toimimaan porukassa ilman ongelmia,näköjään eivät edes omaa perhettään pysty hoitamaan syrjimättä,jättämällä ulkopuoliseksi sitä yhtä.
Kyllä minun vanhemman sisarukseni lahjomiseen ja paapomiseen osallistui ihan molemmat vanhempamme tasapuolisesti. Olimme ydinperhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ajatellaan, ettei isompi enää tarvitse, ja odotetaan hänen ennemminkin hankkivan lahjoja muille. Sitten perheen yhdellä lapsella voi olla paljon anteliaammat kummit kun toisella.
Niin se aina menee että perheen nuorinta suositaan ja vanhempien suosikki joka saa erityiskohtelua ja lellimistä. Esimerkiksi oma pikkuveli sai aina kaikki lelut ja tavarat jota vain toivoi. Meille muille sanottiin että ei ole varaa ja saatiin tyytyä pikkulahjoihin ja matkamuisto krääsään.
Ei, kun perheen esikoista (vanhimpaa lasta) suositaan.
Vierailija kirjoitti:
Siksi meillä ei juhlita joulua ja olen sanonut ettei synttäreille ei ole pakko tuoda lahjoja.
Siis tarkittaako tämä sinun omaa perhettäsi(mies+lapset) vai lapsuudenperhettäsi jossa käyt viettämässä joulut?
Jos omaa perhettäsi, niin tuo on aika älytön syy olla juhlimatta joulua, koska nyt itse voit vaikuttaa 100% siihen, ettei noin käy.
Ostat vaan kaikille lapsillesi saman arvoiset lahjat. Joulu on lasten juhla ja on kurjaa jos lapsilta jää joulu tuollaisen takia kokematta.
Itse muistan, miten jännä ja tunnelmallinen joulunalus aika oli kaikkine hömpötyksineen.
Sisareni ei aikuisena halunnut "valehdella "omille lapsilleen joulupukista ja niinpä heillä lapset jäi sitä kokemusta vaille. Nyt nuo lapset ovat jo isoja ja heillä on omat perheet. Heillä käy joulupukki ja sisarenikin on ihan intopiukeana siitä, miten lapsenlapset nauttii. Omilta lapsiltaa vaan eväsi tuon hauskuuden, kun "ei lapsille saa valehdella".
Jos lapsena on kokenut vääryyttä, sen voi korjata omassa elämässään.
Uiui..valivali..pakkoko noita lahjoi ostaa.Lahjahevosen suuhun ei saa kurkkii!!mitä tarkottaa..
Faija ostaa taas Mersun joululahjaksi. Mä en siis kestä, korttikin kuivumassa.
Stefu.
Siihen yhden lapsen suosimiseen voi vaikuttaa myös sukupuoli, jos yksi lapsista on sitä toivotumpaa sukupuolta ja muut sitä toista.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä suolesta jos perheissä kohdellaan oikeasti noin erilailla lapsia.
Toki huonommin kohdeltu voi lohduttautua sillä, että hänestä kasvaa melkoisella varmuudella parempi tyyppi kuin hemmotellusta prinsessasta tai prinssistä.
Tuollaisesta omien vanhempien toimesta toisen lapsen yläpuolelle korotetusta kasvaa lähes takuulla täys virtsapää.
Niin kasvaa. Lapsuuden”perheeni” lellikki on nykyään vankilassa. Lisätuomiota odottamassa. Kyllähän se räikeä epätasa-arvoisuus vahingoittaa ihan kaikkia lapsia, sitä lellikkiäkin. Minä jouduin alaikäisenä maksamaan jopa omista ruoista, kun tämä yksi sai kaiken mitä halusi. Opin pärjäämään omillani jo hyvin nuorena, että sinällään parempi ehkä näin, kuin vankilakierre. Vaikkakin perheolot oli ihan helvetistä silloin lapsena ja nuorena...ja myönnän, olen kieltämättä hieman vahingoniloinen.
Vierailija kirjoitti:
Mun siskon perhe on tällainen. Nuorempi saa hirveät kasat ja kalliita lahjoja. Paketeista paljastuu yleensä viimeisimmät lelut ja uusimmat videopelit, uutta puhelinta yms. Vanhempi saa just jonku suklaarasian, jonka joutuu jakamaan siskonsa kanssa, kaupasta ostetut villasukat ja ehkä jonkun alennuksesta ostetun pokkarin. Yksi joulu minä ja mieheni päätettiin, että kahden opettajan palkalla saa aivan kivasti lahjoja ku ei oo omia lapsia ja jouluna se lapsi saa meiltä kunnolliset lahjat, kun ei vanhempansa kuitenkaan taaskaan häntä muista juurikaan. Ostettiin hänelle järjestelmäkamera, josta hän on haaveillut, mutta ei mun sisko ja hänen miehensä sitä tuu hänelle ikinä ostamaan. Lisäksi ostettiin leffalippuja. Tämä oli pari vuotta sitten kun lapset oli 12 ja 10.
Tänä vuonna lapset on 15 ja 13. Kysyin vanhemmalta tytöltä mitä hän haluaa ja vastaus oli, että hän haluais sisustusjuttuja, kun hänen huoneensa näyttää edelleen just samalta kuin silloin, kun se sisustettiin hänen ollessaan 8 ja on hirveän lapsellinen, kun kellona on joku nalle puh hirvitys ja päiväpeitto on vaan fleecehuopa. Hän laittoi mulle linkin yhteen goottisistusliikkeeseen ja sanoi, että eniten haluaisi sieltä päiväpeiton. Ostin päiväpeiton, seinäkellon, pari koristetyynyä ja hiirimaton. Lisäksi oon virkannut meille violettia pyöreää mattoa, mutta taidan antaa senkin siskon tytölle.
Iso käsi sinulle ja miehellesi! Kumpa teidänlaisianne olisi enemmänkin. Tämä siskosi vanhempi tyttö arvostaa taatusti teitä ja vielä enemmän mitä isommaksi kasvaa. Se asia, että lähipiiristä löytyy edes yksi aikuinen joka arvostaa, kantaa kauas elämässä.
Kapitalismiaate on pureutunut jälkikasvuun. Noh, muutama vuosi tai vuosikymmen niin hekin tajuavat onnen autuaansa verrattuna ihmisiin jotka tänäkin jouluna kivussa kärvistelevät ilman apukäsiä laskut pinoutuen ja pahimmassa tapauksessa ulkona asuminen odottaa.
Se tasa-arvo on tulossa... siihen vaaditaan vaan muutama iso ekokatastrofi. Sitten rikas bunkkerikansa erottuu bunkkereihinsa selvästi ja 95% jää ulos.
Meidän perheessä teini raivostui viime jouluna, kun pikkuveljensä sai ns. hienomman version samasta pelikonsolista. Unohti kuitenkin, että siinä missä tämä oli itselleen jo kolmas pelikonsoli (siis käytössä samaan aikaan), pikkuveli sai ensimmäisen omansa. Myös pikkuveljen kännykästä tuli mussutusta, vaikka teinin oma maksoi tuplat siihen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset jaksaa sääliä itseään jostakin lahjoista vuosia vielä myöhemmin?
Tämä on hyvä kysymys mutta vaikea vastata. Omalla kohdalla tuntuu siltä, että vaikka olen järkevä ja itsetuntoinen aikuinen, sisälläni on sama lapsi, jota vanhemmat sorsivat. Enimmän aikaa en mieti lapsuutta, mutta silloin tällöin muistot aktivoituvat. Ne tunteet ovat niin mustavalkoisia ja voimakkaita, että ikään kuin taannun.
Toki lapsuuden huonoissa kokemuksissa oli kyse muusta kuin pelkistä lahjoista. Jouluna ja syntymäpäivillä epätasa-arvoisuuden huomasi konkreettisesti.
Surullista oli minustakin kun siskoni joutui ostamaan lahjat itselleen jotka sitten aukaisi muitten mukana, koska epätasa-arvo. Riipaisee vieläkin. Minä oli pieni vielä mutta muistan tuon.
Vierailija kirjoitti:
Esikoiset on ainoita toivottuja lapsia. Vanhempien erikoissilmäteriä. He saavat ainoina lapsina alkuun jakamttoman huomion.
En usko, että sain edes tuolloin sellaista ns. normaalia huomiota. Mulla on epäilys äitini tuntien, että hän on jo vauvana minua pahoinpidellyt tai ainakin kaltoinkohdellut. Ollut vastaamatta tarpeisiini.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tosielämässä tavannut sellaista tapausta jossa sisarusparvesta yhtä olisi sorsittu enemmän. Kuulostaa erikoiselta. Minä ostan kahdelle isoimmalle lapselle kaksi kertaa kalliimmat lahjat kuin nuoremmille. Siksi että heidän isänsä ei juhli joulua muutoin kuin antamalla lahjoja itselleen, matkoja, jne. Joten lahjon meidän kummankin puolesta. Omillaan asuvien kaksikymppisten tarpeet ovat myös erinmoiset kuin teinien jotka saavat muutenkin jatkuvasti jotakin täällä kotona, isänsä ostaa. Loppujen lopuksi kaikki saavat yhtä paljon eikä kukaan jää huonommaksi.
Sinä et voi mitenkään tietää perheen sisäistä dynamiikkaa. Se mitä itse ei ole nähnyt tai kokenut, ei tarkoita ettei voi tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudenperheessä syrjijä on narsisti isä. Minut hän valitsi syntipukiksi (lapsista kiltein) ja yhden kultalapseksi(suosikki).
Oli jouluja että vain suosikki sai lahjoja. Aikuisena suosikille on ostettu autoja, omakotitalo, mökki lahjoitettu hänelle, jatkuvasti saa rahaa, ostetaan matkat ja kalliit hankinnat
Kaksi muuta ei saa mitään koskaan. Yllärinä (not) perintökin menee suosikille. Narsistit on erittäin usein tällaisia, tahallaan siis rikkoo lasten välit ja hajoittaa ilkeyttään kuviota.
Vierailija kirjoitti:
Mun siskon perhe on tällainen. Nuorempi saa hirveät kasat ja kalliita lahjoja. Paketeista paljastuu yleensä viimeisimmät lelut ja uusimmat videopelit, uutta puhelinta yms. Vanhempi saa just jonku suklaarasian, jonka joutuu jakamaan siskonsa kanssa, kaupasta ostetut villasukat ja ehkä jonkun alennuksesta ostetun pokkarin. Yksi joulu minä ja mieheni päätettiin, että kahden opettajan palkalla saa aivan kivasti lahjoja ku ei oo omia lapsia ja jouluna se lapsi saa meiltä kunnolliset lahjat, kun ei vanhempansa kuitenkaan taaskaan häntä muista juurikaan. Ostettiin hänelle järjestelmäkamera, josta hän on haaveillut, mutta ei mun sisko ja hänen miehensä sitä tuu hänelle ikinä ostamaan. Lisäksi ostettiin leffalippuja. Tämä oli pari vuotta sitten kun lapset oli 12 ja 10.
Tänä vuonna lapset on 15 ja 13. Kysyin vanhemmalta tytöltä mitä hän haluaa ja vastaus oli, että hän haluais sisustusjuttuja, kun hänen huoneensa näyttää edelleen just samalta kuin silloin, kun se sisustettiin hänen ollessaan 8 ja on hirveän lapsellinen, kun kellona on joku nalle puh hirvitys ja päiväpeitto on vaan fleecehuopa. Hän laittoi mulle linkin yhteen goottisistusliikkeeseen ja sanoi, että eniten haluaisi sieltä päiväpeiton. Ostin päiväpeiton, seinäkellon, pari koristetyynyä ja hiirimaton. Lisäksi oon virkannut meille violettia pyöreää mattoa, mutta taidan antaa senkin siskon tytölle.
Olet ihana <3