~*~*~*~ Tonskat elokuussa ~*~*~*~
Tonskat ovat toista lastaan odottavia yhden lapsen äitejä. Suurin osa on tuttuja toisilleen jo kirjoiteltuaan esikoista odottaessaan Ensikoissa. Mukaan mahtuu myös uusia tuttavuuksia!
Liity mukaan kertomalla itsestäsi seuraavat tiedot:
NIMIMERKKI
OMA & MIEHEN IKÄ
ASUINPAIKKA
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA
TONSKAN LASKETTU AIKA
SYNNYTYSSAIRAALA
TONSKIEN LASKETUT AJAT:
28.7.08 Larsku85
18.8.08 sapa-82
28.8.08 kamomilla06, pesukarhu83
5.9.08 Mörötin
6.10.08 Coltsfoot, flipperi
30.10.08 Viipero
5.11.08 Osborne
21.11.08 Sonteri
25.11.08 napero79
29.11.08 AinoAurora
10.12.08 Niamey_85
25.12.08 Karssuli
28.12.08 Iida-Linnea
01/09 Han-han
8.1.09 Alessandra
16.1.09 Laventeli, Jepsis
20.1.09 MiaMik
26.1.09 Mammanalku77
1.2.09 maikiss
12.2.09 amanda
helmi-maaliskuu 09 Kesis
13.3.09 Pi-Ki
5.4.09 Pikku-milli
SYNNYTTÄNEET TONSKAT:
Henna, tyttö
Burde, tyttö
Queen, poika 21.6.08
Quiero, poika 30.7.08
Poikia yhteensä: 2
Tyttöjä yhteensä: 2
Kommentit (42)
pesukarhulle tsemppiä synnytykseen, eiköhän ne lääkärit tee aika turvallisia päätöksiä, ja saatpahan ainakin kunnon seurannan koko synnytyksen ajaksi!
Q:lle ja Larskulle kiitos myös minun puolesta synnytyskertomuksesta, en tiedä miksi nyt on alkanut niin kovasti jännittää synnytys, vaikka viimeksikään ei mitään isoja komplikaatioita ollut ja toivuttiin tytön kans molemmat nopeasti tytön teholla olosta huolimatta.
Ne neuvolakuulumiset: kaikki oli ok, ainut huvittava juttu oli et sf-mitta oli kasvanut viime käynnistä 10 cm ja pomppasi alakäyrältä yläkäyrälle... eli ilmeisesti oli ekalla kerralla mittausvirhe, musta se 18cm kuulostikin silloin aika vähälle. Nyt siis 28cm ja reilusti yli navan jo. Sokerirasituksen tuloksia ei jostain syystä vielä ollut tullut, mutta th lupasi soittaa, jos niissä on jotain häikkää. Seuraava neuvola kk päästä ja viimeinen lääkäri siitä pari viikkoa.
Mut nyt töihin.
-Osse, typy 1v9kk ja Raju rv 27+6
Tänää oli siis se äippäpolikäynti naikkarilla. Ja niinhän siinä kävi, kun pelkäsinkin. Näillä näkymin siis synnytän alakautta. Lääkäri oli sitä mieltä, että Kirppu on just oivallisessa asennossa syntymään alateitse ja kokokin oli muka hentoinen. Painoarvioksi sai kumminkin 2,8-2,9kg tällä hetkellä. Lääkäri siis suositteli mulle alatiesynnytystä, koska kaikki olosuhteet olisi suotuisat, jos vaan lantiomitat on hyvät. Hänen mielestään alatiesynnytys perätilassa olevalle vauvalle on parempi vaihtoehto, kun sektio, jos kaikki edellytykset vaan täyttyvät. Mulla ne mitä ilmeisemmin täyttyy. Sanoi myös, että yleensä perätilasynnytykset menee tosi hyvin ja sektioon kesken synnytyksen joudutaan äärimmäisen harvoin. Synnytystä valvotaan tosi tarkasti. Kait mun on sitten ammattilaisen sanaan luotettava, kun en itse ainakaan paremmin asiasta tiedä.
Kirppu voi ultran mukaan mainiosti. Lapsivettä oli normaalisti, mutta kuitenkin aika vähän, joten se varmaan rajoittaa Kirpun kääntymistä. Pylly oli hienosti lähtökuopassa ja jalat linkkuveitsiasennossa. Kohdun tilanne on edelleen epäkypsä. Kanavaa jäljellä 2 cm ja kanavassa hiukan pehmentymää, mutta kohdunsuu visusti kiinni. Lääkäri käski tulemaan lanssilla makuuasennossa sairaalaan, jos vedet menee. Paikallisessa sairaalassa vaan sanottiin, että voi tulla omalla autolla kunhan lähtee suht heti tulemaan. Aika erilaisia nää ohjeet eri synnäreillä.
Synnytyksen spontaania käynnistymistä odotellaan rv 41+3 saakka ja sitten leikataan, jos ei synny. Jonskuhan syntyi rv 41+0, joten tuskin tääkään kauheen paljon aikasemmin syntyy. Mulla on ainakin ollut tosi hyvä olo nyt ja ei yhtään kipeitä suppareita. Jaksan tehdä pitkiä kävelylenkkejä ja pyöräilläkkin, joten ei Kirppu ihan lähiaikoina ole ulos tulossa.
Se magneettikuvaus olikin sitten oma kokemuksensa. En todellakaan tiennyt, että mut laitetaan sellaseen samanlaiseen koneeseen, missä kait syöpäpotilaitakin ym. tutkitaan. Se oli siis sellanen ahdas pyöree kenno, johon mut liuvutettiin. Olin siellä 10 minuuttia SELÄLLÄNI. Voitte varmaan kuvitella, että näillä viikoilla selällään olo on jo aika tukalaa. Onneksi Kirppu oli sen verta pelästynyt niistä koneen kovista äänistä, että liikkui koko ajan. Keskiviikkona saan sitten tietää tuloksen. Toisaalta vähän ehkä toivoisin, että mulla olis pieni lantio ja mentäis suoraan sektioon. Tuskin kuitenkaan. Nyt sitten vaan oottelemaan, millon se Kirppu päättäis rueta syntymään.
Quierolle ja Larskulle kiitokset synnytyskertomuksista. Molemmilla taisi olla tosi onnistuneet synnytykset. Ihanaa, että ootte molemmat jo onnellisesti nyytit kainalossa :)
Opelle paljon kiitoksia tsemppauksesta ja tosta naapurin perätilasynnytyskokemuksesta. Mä en oo tähän mennessä kuullut yhtäkään huonoa kokemusta perätilan alatiesynnytyksestä, mutta toisaalta en sektiostakaan. Tosin yhtään perätilan alatiesynnytyskokemusta en oo kuullut kenenkään itsensä kokeneena vaan aina jonkun tuttu on synnyttänyt tai sitten joku on työnsä puolesta ollut katsomassa. No, kohta mä oon itse se kokenut :)
Anteeksi taas omanapaisuuteni, mutta mun pää on taas vaan ihan täynnä tätä synnytysasiaa.
pesukarhu rv 37+4