Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te keillä on murrosikäisiä/jo vanhempia poikia tulkaa auttamaan! (Liittyy pojan kehittymiseen)

Vierailija
29.11.2020 |

Oletteko keskustelleet pojan kanssa kehittymiseen liittyvistä asioista, hygienian tärkeydestä tai esimerkiksi ehkäisystä? Jos olette niin onko asian ottanut esille äiti vai onko mies mennyt puhumaan "miesten kesken"?

Mulla on 13-vuotias poika, joka on ulkoisesti vielä melko nuoren/pienen näköinen, mutta toisaalta alkanut kasvamaan pituutta melko nopeasti viime aikoina. Mietin, että pitäisikö pojan kanssa ottaa nämä asiat jotenkin puheeksi ja jos "pitäisi" niin miten?
Meillä on hyvät välit ja kysellään joka päivä kuulumisia yms, joten siitä ei jää kiinni.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös ollut aina läheiset välit. Meillä mies otti nuo asiat pojan kanssa puheeksi (poika oli silloin 12 tai 13) ja minä tyttöjen. Varmasti miellyttävämpi tilanne molemmille. Älkää lässyttäkö vaan puhukaa niin kuin aikuiselle. Antakaa tilaa esittää kysymyksiä. Hyvin menee, puhuminen ei ole koskaan huono asia!

Vierailija
2/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nyt puheeksi ennen kuin murrosikä puskee päälle. Jos on mies kuvioissa mukana ja läheinen pojan kanssa niin ehdottomasti hän menee puhumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ehkäisyjuttuja käydään kyllä niin paljon läpi koulussa viidennestä luokasta alkaen, että käytännössä useimmat teinit tietävät asiasta enemmän kuin vanhempansa.

Vierailija
4/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liian aikaisin liian paljoa, nyt vois alkaa vaik kertoo siitä omasta hygieniasta, ostaa ekat omat dödöt ja kasvojenpuhdistus tuotteet...

Sitten kun alkaa "tytöt" kiinnostaa niin otat ehkäisyn puheeksi. Lapset kehittyy niin eri tahtia.

Vierailija
5/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen jutellut. Erityisesti on käyty läpi tunne-elämä. Kun hän on välillä ihan pohjalla ja välillä hyppelehtii ja puhuu kuin papupata. Itsetunto on toisinaan ihan pohjamudissa ja hän kuulee ja olettaa ihan olemattomia. Ollaan käyty läpi sitä miten hormonit voi vaikuttaa omaan ajatteluun niin että tulkitaan ympäristöä väärin. Minä olen selittänyt miten kaikkia tunteita tarvitaan ja miten hänen otsalohkonsa nyt kehittyy ja se väistämättäkin on joskus ikävä tunne. Mikään kasvu ei ole kivutonta. Minulla on vaihdevuodet alkamassa ja pmdd joten meillä sitä hormonisensitiivisyyttä nyt tarvitaan ja ymmärrystä puolin ja toisin. Hyvin on toiminut. Fiksu ja ajatteleva nuori minulla.

Vierailija
6/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies käy kerran viikkoon pojan kanssa saunassa "miesten kesnken" ja siellä he puhuvat kaikki "miesten jutut", joihin nämäkin liittyvät.

Vierailija
7/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nuorilla usein paremmat tiedot seksistä kuin yli 45-vuotiailla.

Nuoret ovat yleisesti ottaen saaneet parempaa seksuaalikasvatusta kuin vanhemmat"

https://yle.fi/uutiset/3-11669816

Vierailija
8/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otettiin tuossa iässä hygienia puheeksi. Tälläkin hetkellä hoitaa hyvin itsensä vaikka on ihan hirveä murrosikä päällä (15v). Ehkäisystä ei ole puhuttu, sillä tällä hetkellä ei tytöt (tai pojat) siinä mielessä kiinnosta.

Vierailija
9/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selaapa vaikka pojan terveystiedon kirjaa, siellähän ne kaikki on käyty läpi kattavasti. Kun kuulustelet kokeeseen, saat selville onko jotain myös opittu.

Oikeasti nuoret on nykypäivänä näissä asioissa fiksumpia kuin vanhempansa.

Vierailija
10/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks pitää oottaa näiden asioiden kanssa viime tippaan? Kehosta, kehittymisestä, seksuaalisuudesta ym. pitäisi puhua lapsentasoisesti jo aiemmin! Niin, että asioista tehdään normaaleja, eikä käydä jotai "THE keskustelua kukista ja mehiläisistä" juuri (esi) murrosiän keskellä.

Vierailija
11/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks pitää oottaa näiden asioiden kanssa viime tippaan? Kehosta, kehittymisestä, seksuaalisuudesta ym. pitäisi puhua lapsentasoisesti jo aiemmin! Niin, että asioista tehdään normaaleja, eikä käydä jotai "THE keskustelua kukista ja mehiläisistä" juuri (esi) murrosiän keskellä.

Kuule, ei me eletä missään katolisessa tai muslimiyhteiskunnassa. Nuo on opetussuunnitelmassa jo alakoulussa monella vuosiluokalla. Kukaan seiskaluokkalainen EI ole tietämätön noista asioista.

Vierailija
12/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdynnästä puhutaan jo tokaluokan ympäristöopissa, vitosella ehkäisyasiat, murrosikäjutut ja uudelleen/perusteellisemmin nämä kaikki yläkoulussa.

Miten te luulette että 13 v olisi täysin tynnyrissä kasvanut?

Vierailija
13/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsesi kotikoulussa vai miksi luulet ettei hän tiedä mitään ilman sinua?

Vierailija
14/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on puhuttu asiat niin kuin ovat. Onneksi poika on aina käynyt päivittäin suihkussa. Kerrottiin hänelle, että hän on siinä iässä, että jos työntää pippelinsä jonkun tytön riemurasiaan, hänestä voi tulla isä. Hän tiesi ehkäisyasiat. Ei halua isäksi.

Vierailija
15/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme puhuneet teemaan liittyvistä asioista silloin tällöin pienestä pitäen. Keskustelut on käyty "luonnollisissa" tilanteissa ja minun (äiti) ja pojan kesken. Kauheasti kannustin miestäni (siis pojan isä) puhumaan asioista, mutta eipä vaan puhu. Pojalle olen kymmeniä kertoja sanonut, että puhuisi tarkemmin esim. pesuun liittyvistä asioista isän kanssa, mutta eipä tunnu keskusteluyhteyttä syntyvän. Minusta on tosi outoa, että edes parranajoon liittyviä asioita eivät saa miesten kesken hoidettua. Pojan kanssa etsitään sitten vastauksia netistä ja vauvapalstalta.

Vierailija
16/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on puhuttu asiat niin kuin ovat. Onneksi poika on aina käynyt päivittäin suihkussa. Kerrottiin hänelle, että hän on siinä iässä, että jos työntää pippelinsä jonkun tytön riemurasiaan, hänestä voi tulla isä. Hän tiesi ehkäisyasiat. Ei halua isäksi.

Kaverin puolesta kyselen...Ihanko oikeasti käytitte sanaa riemurasia...?

Vierailija
17/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen murrosikäisen pojan ( 13v) yh-äiti. Olemme puhuneet näistä asioista kohtalaisen avoimesti jo usean vuoden ajan. Olen kertonut hänelle, että äitinsä voi olla joskus haastavaa puhua näistä asioista, koska oma seksuaalikasvatus oli niin surkeaa. Kotona ei mainittu kuukautisia, ja koulussakin hypättiin aiheitten ylitse. Pojan mielestä olen osannut silti keskustella, ja vastata kysymyksiin.

Yhteen kysymykseen en ole osannut vastata: Mitä tehdä, jos seisokki tulee esim. kesken oppitunnin, kun on taululla? Osaisiko tällä joku vastata/kysyä mieheltään.

Vierailija
18/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen murrosikäisen pojan ( 13v) yh-äiti. Olemme puhuneet näistä asioista kohtalaisen avoimesti jo usean vuoden ajan. Olen kertonut hänelle, että äitinsä voi olla joskus haastavaa puhua näistä asioista, koska oma seksuaalikasvatus oli niin surkeaa. Kotona ei mainittu kuukautisia, ja koulussakin hypättiin aiheitten ylitse. Pojan mielestä olen osannut silti keskustella, ja vastata kysymyksiin.

Yhteen kysymykseen en ole osannut vastata: Mitä tehdä, jos seisokki tulee esim. kesken oppitunnin, kun on taululla? Osaisiko tällä joku vastata/kysyä mieheltään.

Ei kai siinä muuta kun kääntyy opettajaan päin ja heiluttelee: kato mulla on tällainen

Vierailija
19/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset odottamattomat seisokit on merkki siitä ettei poika runkuttele tarpeeksi usein.

Ehdota pojalle että ottaa tästä päivittäisen rutiinin.

Vierailija
20/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies käy kerran viikkoon pojan kanssa saunassa "miesten kesnken" ja siellä he puhuvat kaikki "miesten jutut", joihin nämäkin liittyvät.

Uh...juuri tuosta syystä monet pojat välttelee saunomista isänsä kanssa. Siitä tulee vaivaannuttava oppitunti asioista, jotka tietää muutenkin. Usein etukäteen jo tiedossa, että valistusta taas luvassa. Se on joku ihme myytti, että saunassa pitää aina puhua ns. miesten jutut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi