Te keillä on murrosikäisiä/jo vanhempia poikia tulkaa auttamaan! (Liittyy pojan kehittymiseen)
Oletteko keskustelleet pojan kanssa kehittymiseen liittyvistä asioista, hygienian tärkeydestä tai esimerkiksi ehkäisystä? Jos olette niin onko asian ottanut esille äiti vai onko mies mennyt puhumaan "miesten kesken"?
Mulla on 13-vuotias poika, joka on ulkoisesti vielä melko nuoren/pienen näköinen, mutta toisaalta alkanut kasvamaan pituutta melko nopeasti viime aikoina. Mietin, että pitäisikö pojan kanssa ottaa nämä asiat jotenkin puheeksi ja jos "pitäisi" niin miten?
Meillä on hyvät välit ja kysellään joka päivä kuulumisia yms, joten siitä ei jää kiinni.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks pitää oottaa näiden asioiden kanssa viime tippaan? Kehosta, kehittymisestä, seksuaalisuudesta ym. pitäisi puhua lapsentasoisesti jo aiemmin! Niin, että asioista tehdään normaaleja, eikä käydä jotai "THE keskustelua kukista ja mehiläisistä" juuri (esi) murrosiän keskellä.
Onko lapsesi kotikoulussa vai miksi luulet ettei hän tiedä mitään ilman sinua?
Lisääntymisestä puhutaan 1. ja 2. luokan ympäristöopissa, sekä murrosiästä ja lisääntymisestä 5. luokalla OPS:n mukaan. Tämän toki tiedän, kun noita tunteja olen itse opettanut.
On kuitenkin todella hämmentävää, ettei tällaisista asioista jutella kotona normaalisti, vaan ajatellaan, että kyllä koulu hoitaa. Murrosikä alkaa tytöillä koko ajan vaan aiemmin ja aiemmin, ja 5. luokan ympän tunnit on jo auttamattomasti liian myöhään.
Olen joutunut lohduttelemaan 3. luokkalaista tyttöä, jolla alkoivat kuukautiset, eikä hänellä ollut mitään käsitystä, mitä tapahtuu. Olen selvitellyt 6. luokkalaisten kesken whatsapissa lähetettyjä alastonkuvia. Olen nähnyt 2. luokkalaisen toistuvasti vilauttelevan pippeliään luokkakavereille. Olen joutunut käsittelemään 1. luokkalaisen tytön jatkuvaa unnuttamista koulussa.
Jo lapsetkin ovat seksuaalisia olentoja, heitä kovasti kiinnostavat sukupuolielimet ja osa kehittyy keholtaan hyvin varhain. Siksi lapsella pitäisi olla keskusteluyhteys tutun ja turvallisen aikuisen kanssa. Ei se ope ja koulu vaan pysty kaikkeen...
Etenkin hygieniasta kannattaa puhua. Murrosikäiset pojat valitettavasti nyt vaan usein haisevat. Sukkien, alushousujen ja t-paidan vaihto päivittäin! Liikuntatunneille AINA vaihtovaatteet.
Seksistä ja ehkäisystäkin kannattaa puhua, vaikka ei ookkaan ajankohtasta.
Puhuisin myös ns. tyttöjen jutuista, kuukautisista ym. Onhan se hyvä poikien tietää, mitä tulevilla tyttöystävillä on meneillään. Normaali suhtautuminen kuukautisiin, kuulautissiteisiin ym. Ja empaattinen suhtautuminen kuukautiskipuihin ovat myöhemmin valtti.
Tuntuu, että hygieniasta saa 13-vuotiaalle puhua kuukausittain.
Ai tääkin on sellanen asia, joka jätetään täysin koulun vastuulle. Olihan se nyt tyhmää olettaa, että lapsen elämässä tärkeät aikuiset loisivat keskusteluyhteyden lapseen ajoissa. Nykyäänhän se kasvatusvstuukin on sysätty kouluille, joten hoitakoon opet tänkin. My bad...