Miten olette selittäneet lapselle kasvissyönnin?
Hassu kysymys, mutta huomasin olevan yllättävän vaikeaa selittää 5-vuotiaalle miksi yksi sukulaisensa ei syö lihaa. Sukulainen on siis eettisistä syistä kasvissyöjä, mutta en jaksaisi vielä noin pienen päätä ja ajatuksia hirveästi rasittaa selittämällä juurta jaksain tehotuotannon eläinten kohtelua ja lihan tuotannon suurempaa ympäristörasituksia, hiilidioksidijalanjälkeä sekä siitä johtuvaa ilmastonlämpenemistä. Minusta maailmantuskaa ehtii potemaan myöhemminkin ja tuon ikäisen elämässä riittää, että syö mitä vanhemmat antavat lautaselle ja me teemme ne maailmaaparantavat valinnat mitä teemme, eikä niitä tarvitse hänen vielä miettiä.
Miten siis kannattaisi tuon ikäiselle selittää asia, kun toisaalta en haluaisi kuitata sitä valheellisella "Minna ei tykkää lihasta" -selityksellä.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 13:48"]
Anna lapsen kysyä asiaa suoraan siltä sukulaiselta. Siinäpä onkin sukulaisella selittämistä.
Tässäkin asiassa tarvittiin lapsi sanomaan ettei keisarilla ole vaatteita.
[/quote]
En ajatellut tehdä näin. Sukulainen on aika nuori ja lapseton ja hieman vielä ehdoton mielipiteissään. Eli joko selittäisi asian liiankin ahdistavasti lapsen kannalta tai sitten ei osaisi selittää asiaa lapsen tasoisesti oikein ollenkaan. En siis usko, että kummankaan kannalta keskustelu olisi erityisen hedelmällinen. (Jos lapsi itse kysyisi tältä suoraan, sitten saisivat minun puolestani keskustella, mutta en aio tarkoituksella järjestää heille "palaveria" aiheesta."
Sukulainen muuten kyllä osaisi selittää asian varmasti erittäin hyvin. On hyvin pohdiskeleva tyyppi ja on miettinyt kasvissyöjäksi ryhtymisensä hyvin tarkkaan ja osaa antaa sille erittäin hyvät perusteet. Pärjää faktapohjaisessa väittelyssä aiheesta hienosti lähes kenelle tahansa, joten ei ole mikään keisarin uudet vaatteet -ilmiö tai muotijutun vuoksi dieettaus. Itse kunnioitan hänen ratkaisuaan ja periaatteellisella tasolla olen hänen kanssaan monista asioista samaa mieltä, vaikka en itse alakaan kieltäytymään lihasta.
t. ap
Anna lapsen kysyä asiaa suoraan siltä sukulaiselta. Siinäpä onkin sukulaisella selittämistä.
[/quote]
Et voi olla tosissasi? Jos joku ei halua, että hänen ruokansa takia eläimiä kasvatetaan epäinhimillisissä oloissa on se mielestäsi perusteetonta höyryämistä?
Minä en syö ihmisiä, en myöskään eläimiä. Eläimillä on ihan samoin kuin ihmisillä tuntoaisti, tunteet, perheyhteisöt jne. Minun moraalini mukaan eläinten syöminen (ja etenkin vankeudessa kasvattaminen hyödykkeeksi) on väärin ja täysin verranollinen keskitysleireihin.
Mieluusti kerron lapsillenne esim. broilereiden törkeistä kasvatusoloista, kivusta ja ahdistuksesta jota ne tuntevat. Voin alleviivata hyvinkin selvästi, että se kanankoipi on oikeasti sen broiskun jalka, jonka päätyminen lautaselle edellyttää tappamista...
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:27"]
[/quote]
Et voi olla tosissasi? Jos joku ei halua, että hänen ruokansa takia eläimiä kasvatetaan epäinhimillisissä oloissa on se mielestäsi perusteetonta höyryämistä?
Minä en syö ihmisiä, en myöskään eläimiä. Eläimillä on ihan samoin kuin ihmisillä tuntoaisti, tunteet, perheyhteisöt jne. Minun moraalini mukaan eläinten syöminen (ja etenkin vankeudessa kasvattaminen hyödykkeeksi) on väärin ja täysin verranollinen keskitysleireihin.
Mieluusti kerron lapsillenne esim. broilereiden törkeistä kasvatusoloista, kivusta ja ahdistuksesta jota ne tuntevat. Voin alleviivata hyvinkin selvästi, että se kanankoipi on oikeasti sen broiskun jalka, jonka päätyminen lautaselle edellyttää tappamista...
[/quote]
:)
Minä en syö eläimiä koska en pystyisi niitä itse tappamaan, joten ei mulla ole silloin mitään asiaa tai oikeutta niitä syödäkään. Ja tehotuotanto nyt vaan on perseestä. Jos lapsi kysyy (omat tai toisten) niin sanon että eläimet on niin kivoja etten halua syödä niitä.
En tajua miten tämä edes on näin päin. Ennemmin pitäisi kysyä että miksi te syötte lihaa, sehän on oikeasti aika kamala juttu nykypäivänä. Eri asia on itse metsästetty tai muuten mahd. ekologisesti itse tuotettu liha. Mutta nuo eläintehtaat antibiootti- ja hormonilihoineen -- hyi puistatus.
Minä en syä lihaa, ja lasteni mielestä se on aina ollut maailman luonnollisin asia. Kolme-viisivuotiaat ovat usein hyvin kiinnostuneita dinosauruksista, ja niissäkin on kasvinsyöjiä ja lihansyöjiä, eikä se paljon selityksiä kaipaa. Toinen hyvä selitys on se, että tykkää eläimistä enemmän elävinä.
Minä olen myös kasvissyöjä ja muu perhe syö lihaa. Jos lapset ovat marisseet että "en minäkään sitten syö lihaa", kerron kasvissyöjän korvaavan lihan pavuilla. Marina on yleensä loppunut siihen, koska pavut eivät ole mitään suodikkisapuskaa. Lapset saavat puolestani lopettaa lihansyönnin mutta ymmärtävät realistisen vaihtoehdon.
Varsinaiseen kysymykseen: käytän itsekin täällä jo esitettyä rehellistä vastausta. Eli pidän eläimistä enkä halua niitä syödä, koska muutakin voi ihminen syödä.
Sanot vaan että "Minna on ekohörhö" ja muutenkin pimahtanut.
Ei tarvii yhtään valehdella.