Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021
Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?
Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.
Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.
Kommentit (551)
Katsokaa Netflixistä Minimalismi-dokumentti. Siitä saa motivaatiota lisää ostolakkoon🙂
Kävin tänään läpi laatikon, jossa pidän kosmetiikkajemmoja. Siellä oli yllättävän vähän mitään, mutta päätin, että en osta uutta ennen kuin sen kategorian jemmat on käytetty. Jos tuote ei sovikaan iholle, laitan sen heti eteenpäin niin että joku muu voisi sitä käyttää ja sitten vasta hankin uuden. Muutenkin minun on ihan turhaa yksiön pienissä säilytystiloissa pitää paljon jemmoja, kun saan käyttämäni ihonhoitotuotteet tavallisista tavarataloista tai nettikaupoista tarpeen mukaan nopeastikin. Eniten käyttämäni sarja on joskus Citymarketeissa 40 % alennuksessa, ja sieltä saan ostaa tuplat tai triplat jotain, kun tiedän sen tulevan käytetyksi.
Ravintoloiden, kahviloiden ja noutoruuan kanssa pidän linjaa, että en käy niissä/tilaa yksin. Ihan liian monesti olen vain ajatellut että en viitsi tehdä kotona ruokaa ja käynyt ulkona syömässä tai tilannut Woltilla kotiin.
Alan myös kokeilla viikkobudjettia. Kun asuntolainan lyhennys+korko ja laskut on maksettu ja säästötilille laitettu rahaa, jaan loppukuun käytettävissä olevan rahan neljään osaa ja siirrän sitä käyttötilille viikoksi kerrallaan. Ihan kaikkea rahaa en ota viikkobudjettiin, vaan jätän sitä siltä varalta että tulee yllättäviä menoja. Minulle sopii tällainen vapaaehtoinen niukkuus, ja viikkobudjetissa pysyminen ei vaadi mitään mahdottomia. Sillä tulee toimeen oikein hyvin, mutta paljoa ylimääräistä se ei salli. Tämän viikon budjetti (to-to) meni heti heti vähän vinoon, kun maksoin osuuteni uudenvuoden vieton kuluista ja teen ison ruokakauppatilauksen tänään. Toisaalta tuosta ruokatilauksesta riittää syötävää pariksi viikoksi ja siinä välissä pitänee täydentää vain maitoa. Tuossa tilauksessa on kuljetusmaksu, mutta maksan sen koska säästän sillä aikaa ja hermoja, kun ei autottomana tarvitse raahata isoja kauppakasseja ja toisaalta ei altistu heräteostoksille, kun kauppaan ei ole asiaa samaan malliin kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Kotona on kasvava lapsi...pakko ostaa vaatteita 😎
Missä tropiikissa asut?
No lasten vaatetta löytyy myös käytettynä
Mukana, paitsi että on jotain ennalta suunniteltuja ostoksia tälle vuodelle kuten juoksukengät ja silmälasit. Lisäksi saan ostaa verkkokursseja JOS sitoudun suorittamaan niitä vähän joka päivä.
Mutta en tiedä onko tämä ketju hyväksi - heti alkoi tehdä mieli vaellustarvikkeita, kun joku mainitsi niistä. Viime vuonna yövyin ensi kertaa teltassa ja sellainen matkustustapa alkoi houkutella.
Onko teillä hyviä vinkkejä siihen, mitä kannattaa tehdä, kun jonkun tavaran kohdalla iskee sellainen pakko saada -fiilis?
Itsellä tahdonvoima ei yleensä riitä enää siinä vaiheessa, jos olen väsynyt/stressaantunut/tylsistynyt. Olen ollut aika paljon tunneshoppailija, ja ostoksilla on tullut sekä lievitettyä negatiivisia tunteita että juhlistettua saavutuksia ja muuta positiivista. Olisi kiva päästä eroon siitä ajatuksesta, että kaikkia mahdollisia tunnetiloja käsittelee ostamisen kautta. Tämä on vähentynyt tosi paljon viime vuosina, mutta aina välillä tulee ikäviä retkahduksia.
Ostan grafiikkakortin (RTX 3090 tai jos tulee Ti versio niin se sitten) jonka vuoksi täytyy uusia myös muita tietokoneen komponentteja. Sitten pitäs uusi autokin hommata. Harmi vaan, ettei voi käyttää romutuspalkkiota kuten viime romutuspalkkiokokeilun aikaan. Mitähän vielä?
Miten tämä liittyy yhtään mihinkään, nii'i, en tiiä, näin, nih, että näihin kuviin ja tunnelmiin täältä tähän t. nörttimies
Olen nyt lukemassa ketjua sivulla 4 ja jatkan kohta, mutta kirjoitan nyt tähän väliin ennen kuin unohdan.
Tuossa aiemmin oli keskustelua palveluiden ostosta. Siitä tuli mieleeni, että hieroja, jolla olen käynyt jo vuosia noin 1-2 kuukauden välein ihan kiitteli keväällä kun tulin normaalisti hierontaan. Korona-aika oli kuulemma vähentänyt töitä kovasti ja oli huolissaan toimeentulosta. Sen innoittamana varasin hiustenleikkuun ihan kampaamoon vaikka normaalisti veljeni vaimo tekee tavallisesti minulle latvojen tasauksen. Kampaamossakin sitten erikseen mainittiin, että kiva kun uskalsin tulla.
Oma ostamiseni on jo parin vuoden ajan ollut aika hyvällä tolalla, mutta kyllähän sitä silti tulee joskus tehtyä turhia heräteostoksia. Joten mukana ollaan täälläkin! Mutta palveluita en edelleenkään laske mukaan vaan käyn hierojalla kuten ennenkin. Hartiat ja niskat menevät tosi pahasti jumiin jos en jumppaamisen ja venyttelyn ohella käy hieronnassa vähintään kahden kuukauden välein. Usein pitää käydä kuukaudenkin välein.
Nyt jatkan tämän mielenkiintoisen ketjun lukemista :)
Taivaanrannanmaalari kirjoitti:
Onko teillä hyviä vinkkejä siihen, mitä kannattaa tehdä, kun jonkun tavaran kohdalla iskee sellainen pakko saada -fiilis?
Itsellä tahdonvoima ei yleensä riitä enää siinä vaiheessa, jos olen väsynyt/stressaantunut/tylsistynyt. Olen ollut aika paljon tunneshoppailija, ja ostoksilla on tullut sekä lievitettyä negatiivisia tunteita että juhlistettua saavutuksia ja muuta positiivista. Olisi kiva päästä eroon siitä ajatuksesta, että kaikkia mahdollisia tunnetiloja käsittelee ostamisen kautta. Tämä on vähentynyt tosi paljon viime vuosina, mutta aina välillä tulee ikäviä retkahduksia.
Olen ollut "Ostolakossa" jo 1,5 vuotta, eli yritän olla ostamatta ikinä yhtikäs mitään sellaista, mitä en ole etukäteen suunnitellut. Esim. jos tarvitsen uudet kengät, mietin tosi harkiten, millaiseen käyttöön ne tulevat, mikä merkki/väri olisi mieluisin, ja sitten vertailen hintoja ja odotan aleja. Hankintaprosessi voi kestää viikoista useampaan kuukauteen, mutta ostan vasta kun olen sataprosenttisen varma ostopäätöksestä. Nukun aina vähintään yön yli ennen isoja hankintoja.
Nytkin mulla on lista, mitä kaikkea saan ostaa "heti", kun löydän juuri oikeanlaisen tuotteen: listalla on nyt tuulipuvunhousut ja yöpaita (molemmista määritelty tietty väri ja maksimihinta :D). Mitään muuta en yksinkertaisesti saa ostaa. Paitsi jos keksin jonkun uuden asian, mitä tarvitsen - silloin teen selvityksen minkälaisen ja millä hinnalla, ja lisään sen hankintalistalle odottamaan omaa vuoroaan.
En koskaan osta mitään turhaa, paitsi toissapäivänä ostin.
Sincc
Vierailija kirjoitti:
En koskaan osta mitään turhaa, paitsi toissapäivänä ostin.
Sincc
Soli poikkeus. Ostin puolivalmiin tuotteen, että pääsen rakentelemaan ja parantelemaan sen paremmaksi.
Itse tuotteelle ei mitään pakollista käyttöä, tietty, kyllä se hyödyllinen on, muttei pakollinen.
Sincc
Toisaalta. Mikä tässä maailmassa pakollista on kuin syöminen ja hengittäminen.
Peruutin tänään muutaman sähköpostiin tulevan verkkokauppojen uutiskirjeen. Taas yksi asia heräteostoksille altistava tekijä vähemmän. Loputkin perun sitä mukaa kun niitä sähköpostiin tipahtelee. Jos jotain tarvitsen, osaan kyllä itsekin mennä verkkokauppoihin etsimään.
Vierailija kirjoitti:
Peruutin tänään muutaman sähköpostiin tulevan verkkokauppojen uutiskirjeen. Taas yksi asia heräteostoksille altistava tekijä vähemmän. Loputkin perun sitä mukaa kun niitä sähköpostiin tipahtelee. Jos jotain tarvitsen, osaan kyllä itsekin mennä verkkokauppoihin etsimään.
Tämä on hyvä vinkki! Itse poistelin uutiskirjeiden tilauksia valmiiksi viime vuoden puolella ja nyt poistan aina tulleista tilaukset. Samalla siivosin instasta ja facebookista seurattavat kaupat. Jotenkin ne alennukset ja uutuustuotteet houkuttelivat, etenkin kosmetiikan ja lankojen osalta.
Ap
Miten on alkuvuosi lähtenyt käyntiin?
Mulla ei ole tullut vielä yhtään ostosta, mies teki pienet täydentävät ruokaostokset, mutta pääosa ruuista on kaiveltu kaapeista ja pakastimesta.
Ap
Mulla on jo jokunen vuosi ollut pyrkimys olla ostamatta mitään turhaa. Yleensä onnistun, mutta välillä sitä lankeaa. Ja on tullut ostettua myös muka "tarpeellisia" juttuja, jotka on sitten alkuinnon jälkeen osoittautuneetkin turhiksi.
Mulla auttaa paljon se, että taulukoin kaikki menot selvästi näkyviin. Lisäksi silloin, kun ostan jotain, niin ostan mieluiten Suomessa tai edes EU alueella valmistettua. Tällöin yksittäinen tuote tietty maksaa enemmän, mutta toisaalta tulee senkin vuoksi ostettua vähemmän ja ostokset on luultavasti eettisempiä: aikuinen ihminen on tehnyt ne palkalla, jolla voi elää ja ympäristöasiatkin on valmistuksessa luultavasti huomioitu tarkemmin. Eikä yhtään haittaa, jos samalla luo ostokäyttäytymisellään työpaikkoja Suomeen silloin, kun tulee jotain "ylimääräistä" ostaneeksi.
Tavaran sijaan ostan mieluummin kokemuksia ja palveluita. Nyt korona-aikaan vähemmän kuin normaalisti, mutta silti silloin tällöin. Näitä en pyrikään vähentämään.
Samalla linjalla jatkan tämänkin vuoden. :) Mulle ostamisen vähentäminen ei ole rahakysymys vaan eettinen kysymys. Toki kiva, jos vähän jää extraa rahaakin sijoitettavaksi, mutta se ei ole tässä se pääasia.
Ja tuon edellisen pitkän sepustuksen kirjoittajan täytyy myöntää, että tuli jo tähän vuoden alkuun tehtyä yksi iso ostos: tilasin pitkään harkinnassa olleen Lundian Suomessa valmistetun kaapin.
Kaappi tulee avokirjahyllyn tilalle ja avokirjahylly pääsee häkkivarastoon, jossa sitten voi vihdoin järjestellä tavarat hyllyyn niin, etteivät ne ole vaan kasassa häkkivaraston lattialla. Ei tarvi joka kerta sitten kaivamalla etsiä esim. joulukoristeiteita remppatarvikkeiden, kausivaatteiden yms. muodostamasta kaaoksesta, kun kaikki on nätisti hyllyllä.
Vierailija kirjoitti:
Miten on alkuvuosi lähtenyt käyntiin?
Mulla ei ole tullut vielä yhtään ostosta, mies teki pienet täydentävät ruokaostokset, mutta pääosa ruuista on kaiveltu kaapeista ja pakastimesta.
Ap
Oikein hyvin on alkanut! Ruokakauppaan meni reilu satanen, mutta ostin vain ruokaa ja seuraavan kerran pitää mennä kauppaan vasta parin viikon päästä. Kaveri ehdotti, että olisimme menneet töiden jälkeen glögille jokin päivä, mutta sovittiin että hän tulee sittenkin luokseni kun minulla sattuu olemaan lahjaksi saamani glögipullo. Säästöä tulee vähän siitäkin ja myös hyvä kannustin siivota paikat kuntoon. ☺️
Pakollisia ostoksia: hammasharjoja, hydrokortisonia, Bepanthen-salvaa
Muita ostoksia: mandariineja, suklaanmakuinen proteiinijuoma
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet ovat turhaa? Nakunako ulkona pitäisi mennä?
Ostan kyllä alusvaatteita ja sukkia/sukkahousuja rikki tai pilalle menneiden tilalle.
Muuten minulla on jo vaatteita kaapit täynnä. Pärjäisin varmaan loppuikäni nykyisillä, vaikken ostaisi enää mitään koskaan. Viime vuonna ostin kaksi t-paitaa ja hatun. Tänä vuonna vähennän vielä siitäkin.
Kotona on kasvava lapsi...pakko ostaa vaatteita 😎