Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021

Vierailija
28.11.2020 |

Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?

Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.

Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.

Kommentit (551)

Vierailija
201/551 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on alkuvuosi lähtenyt käyntiin?

Mulla ei ole tullut vielä yhtään ostosta,  mies teki pienet täydentävät ruokaostokset, mutta pääosa ruuista on kaiveltu kaapeista ja pakastimesta. 

Ap

Pelkkää ruokaa on tullut ostettua. Olisin ostanut Facebookin kierrätysryhmästä sohvan tulevaa muuttoa ajatellen, mutta en saanut sille järjestettyä kuljetusta. Vähän harmittaa, koska vastaan ei varmaan tule yhtä sopivaa ja halpaa, mutta säästyivätpähän nekin rahat tällä kertaa.

Vierailija
202/551 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talouden kannalta nyt ei ole hyvä hetki minimoida kulutusta, vaan keskittää sitä kotimaisuuteen.

Kotimaisuuden suosiminen onkin hyvä sääntö. Se varmasti auttaa karsimaan turhaa ostella, sillä aika iso helposti ostettavista tavarasta tehdään muualla kuin Suomessa.

Suomessa kuluihin liittyy byrokraattilisä. Meillä ei ole kansainvälistä kilpailukykyä  sen takia.  Yksistään  kuntia on aivan liikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/551 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostokset nollassa lukuunottamatta muutamia pakollisia ruokaostoksia eilen. Ruokavarastoja ei paljoa ole.

Vaikka olisi hyvä suosia palveluita yms. mitkä työllistävät niin eilen siistin itse teinien hiukset. Säästöä tästä n. 50 €. Leikkaan myös mieheni hiukset useimmiten itse. Joskus hankin koneen niin sille on kyllä ollut käyttöä.

Huomenna vähän ruokaostoksia ja pe-la isommalti kauppaan.

Ensimmäiset turhat ostokset tulee kun keskimmäinen lapsi tarvitsee vaatetäydennyksiä. Nämä olin hänelle luvannut ja oma sääntöni oli että Teinien hankinnat teen, mutta itselle en tee hankintoja kuin välttämättömät.

Kukkia ja kynttilöitä ostaisin normaalisti, mutta nämä jääköön nyt kauppaan samoin muut heräteostokset kuten ne aikaisemmin mainitut lehtien irtonumerot.

Vierailija
204/551 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne tuli vuoden ensimmäinen tavaraostos rytinällä. Huomasin kauhukseni, että 2-vuotiaamme osaa kiivetä ikkunalaudalle ja saisi halutessaan ikkunan myös auki. Asumme kerrostalossa, joten eikun lähimpään rautakauppaan ostamaan lapsilukot ikkunoiden kahvoihin. Hintaa tuli euroiksi muutettuna noin 25e.

Vierailija
205/551 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkosuomalainen ostolakossa kirjoitti:

Tänne tuli vuoden ensimmäinen tavaraostos rytinällä. Huomasin kauhukseni, että 2-vuotiaamme osaa kiivetä ikkunalaudalle ja saisi halutessaan ikkunan myös auki. Asumme kerrostalossa, joten eikun lähimpään rautakauppaan ostamaan lapsilukot ikkunoiden kahvoihin. Hintaa tuli euroiksi muutettuna noin 25e.

Erittäin tarpeellinen ja välttämätön ostos!

Vierailija
206/551 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitin tänään palkanlaskentaan uuden verokortin, johon nostin veroprosenttia tarkoituksella liian suureksi. Joo, fiksumpaa olisi pitää juuri oikeaa veroprosenttia tai jopa vähän liian alhaista ja sijoittaa rahat sen sijaan että odottelee veronpalautuksia. Olen kuitenkin saamassa palkankorotuksen kesällä mutta en vielä tiedä minkäsuuruisen joten pihistelyn nimissä nostin prosenttia jo nyt.

Laskin myös, että jos nostan kuukausittaista säästöön menevää summaa 60 eurolla, loppuvuodesta on säästötilillä kasassa mukava pyöreä summa.

Vierailija
207/551 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AiVITTUmä nauran teidän akkojen harhaisille lupauksille 😂

Teit vielä erikseen oman aloituksenkin tälle. Voi hellanlettas kun sua tuntuu harmittavan muiden ostamiset ja ostamatta jättämiset.

Vierailija
208/551 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella kun on omat painotukset näissä ostolakoissa, niin itse nimenomaan pyrin ostamaan enemmän palveluja. Ruokapalveluja, teatterissa käymistä, keikkoja ja niin edelleen. Paikallisia toimijoita on kiva tukea.

Vierailija
209/551 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella kun on omat painotukset näissä ostolakoissa, niin itse nimenomaan pyrin ostamaan enemmän palveluja. Ruokapalveluja, teatterissa käymistä, keikkoja ja niin edelleen. Paikallisia toimijoita on kiva tukea.

Olet kyllä ihan oikeassa. Itse olen yrittänyt elää niin varovasti, että en ole teatterissakaan käynyt. Keikoilla voisin käydä tietyissä paikoissa, joissa tiedän, että ollaan tarkkoja. Ja keikoilla pystyy itse paremmin huolehtimaan turvaväleistä yms. 

Samoin kuin moni käy täällä nyt ruokavarastojaan läpi. Kyllä minäkin huolehdin siitä, että mikään ei vanhene, ja ruoka kiertää sopivasti, mutta silti pyrin pitämään myös jonkinlaiset ruokavarastot ihan jo mahdollisen karanteerininkin takia. Me kun asummekin sen verran syrjässä, että tänne ei saa kuljetuksellakaan kuin paikallista kebabia:)

Juuri kyllä ajattelin, että nyt kun tuli pakkaset, täytyy joku päivä sulattaa pakastin. Siinäpä sisältökin tulee samalla käytyä läpi, ettei mihinkään nurkaan ole mitään unohtunut. 

Vierailija
210/551 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin koko haasteen. Joten, kun hain erästä lvi-tarviketta Prismasta, mukaan tarttui kaksi kaunista koristetyynyä.

Muuta turhaa on pari mäkkärireissua työpäivinä.

Vähän turhaa oli myös alennus joulukoristeet, mutta ne jäi viimevuoden puolelle sentään.

Olisin tilannut villapuseroon alennuslangat tänään, mutta verkkokaupan sivu jumitti, ja nyt olen tyytyväinen siitä. Alennuksia tulee myöhemminkin, jos on pakko saada.

Lapselle pitää ostaa syntymäpäivälahja, ja itselleni lupasin erään himoitsemani seinäkellon, kunhan minulla on ylimääräistä rahaa se ostaa. Saapa nähdä, milloin tämän hankinnan raskin toteuttaa. Olen sitä jo kuukausia haaveillut, joten ostan kyllä, kun vain raskin

Vierailija
211/551 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä osta koskaan mitään turhaa. Tänä vuonna on ostettava vaatteita, mm. pojalle huppareita, itselle rintsikoita, tarvitsen uuden puhelimen, just ostin uuden maton koska sille on tarve jne.

Mitä se turha on mitä ihmiset yleensä ostavat?

Vierailija
212/551 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalisti kirjoitti:

Katsokaa Netflixistä Minimalismi-dokumentti. Siitä saa motivaatiota lisää ostolakkoon🙂

Kiitos vinkistä, pitääpä illalla katsoa. 

Vierailija
213/551 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä osta koskaan mitään turhaa. Tänä vuonna on ostettava vaatteita, mm. pojalle huppareita, itselle rintsikoita, tarvitsen uuden puhelimen, just ostin uuden maton koska sille on tarve jne.

Mitä se turha on mitä ihmiset yleensä ostavat?

Mulle esimerkiksi vaate, joka ei ole välttämätön. Esim punaiset juhlakengät, kun mulla on mustatkin. Mustilla pärjää oikein hyvin. Tai ylipäätään mikä tahansa tavara, jos aiempikin vastaava on edelleen ihan käyttökelpoinen. Nyt etätyön aikana monet asiat kuten esimerkiksi meikit ovat muuttuneet turhiksi. 

Vierailija
214/551 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiedä monetta vuotta täällä mennään. Ostan vain tarvittaessa, esim kasvovesi on loppu, ostan uuden jne. 

Vaatteita olen saanut lahjoituksena vuosien varrella satoja. En tule eläessään käyttämään niitä loppuun, etenkin nyt kun olen töissä etänä kotona. 

Ainoastaan ostan uusia astioita, tai nekin vaihdan. Konkreettista rahaa en tule juurikaan käyttämään. Aion muuttaa 5 v sisällä, uuteen kotiin toivottavasti saan lähes kaikki uutena. Nyt tiukka linja. 

Sain vaihdoissa tosi kaunista mohair lankaa ja kudoin itselleni siitä pipon. Laitoin kuvan siitä FB.hen ja tilauksia tuli heti yli 20. Näitä nyt sitten teen niin kauan, kun lankaa riittää. Pipo valmistuu illassa.

Vierailija
215/551 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois on jo loppuvuodesta jäänyt ja tänä vuonna jää kaikki ulkona syöminen, kahvilat (täällä ne on muutenkin kokonaan suljettu koronarajoitusten vuoksi), ruoan ja veden tilaaminen kotiin, alkoholi ja tupakka (aiemminkin niihin on kulunut vain vähän), kauneushoitolat (geelikynnet, ripsipidennykset mutta tukkaa on pakko ainakin kerran käydä leikkauttamassa) sekä vaatteet. Jo loppuvuodesta nuo karsimalla lähti kuluista yksi kolmasosa. Tavoitteena että rahaa menisi vain vuokraan, laskuihin ja ruokaan.

Vierailija
216/551 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kun minä olen jo vuosikaudet tehnyt näin!

Mun ei tarvii edes yrittää, tämä on minulle elämäntapa.

En osta käytännössä mitään uutta.

Taloustavarat kirpparilta jne.

Vierailija
217/551 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on alkuvuosi lähtenyt käyntiin?

Mulla ei ole tullut vielä yhtään ostosta,  mies teki pienet täydentävät ruokaostokset, mutta pääosa ruuista on kaiveltu kaapeista ja pakastimesta. 

Ap

Vain ruokaa ja päivittäistavaroita on tullut ostettua. Tilaan verkkokaupasta kotiinkuljetuksella, koska en riskiryhmään kuuluvana käy pandemian aikana kaupassa. Koska pandemia nyt jatkuu ja jatkuu ties kuinka pitkään, ostolakostani tulee varsin helppo. 

Vierailija
218/551 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukoristeet saa kirppareilta, poikien huppareita saa myös.

Lautasia saa kirppareilta.

Myös Tori.fi, fb ym.

Miksi te tuhlaatte luonnonvaroja?

Vierailija
219/551 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi ostaa verkkokursseja? Opiskelu kannattaa aina!

Muutoin olisin mukana, mutta tuon takia en.

Minäkin maksoin juuri seuraavan avoimen yliopiston verkkokurssini. Miksi opiskelu olisi turhaa?

Vierailija
220/551 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talouden kannalta nyt ei ole hyvä hetki minimoida kulutusta, vaan keskittää sitä kotimaisuuteen.

Kotimaisuuden suosiminen onkin hyvä sääntö. Se varmasti auttaa karsimaan turhaa ostella, sillä aika iso helposti ostettavista tavarasta tehdään muualla kuin Suomessa.

Maammekauppa.fi kannattaa katsastaa kun tarvii jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi