Ovatko Steiner-koulujen opettajat yleisesti ideologisia hörhöjä vai onko tämä yksi vain räikeän törkeä poikkeus?
Kommentit (46)
En yhtään tiedä, mistä on kyse, mutta on siellä normaalejakin tyyppejä, ainakin määräaikaisina ja sijaisina. Kaveri oli pari vuotta ja sitten riitti.
Opiskelin biodynaamista maataloutta ja jälkeenpäin mulle selvisi, että vain kolmella meidän opettajista oli opettajan koulutus :D
Toki joku maanviljelijä on paras kertomaan esim traktoreista ym koneista, mutta se, joka meillä oli, oli niin ujo ja kykenemätön opettamaan, että huhhuh. Eli siis jotain pedagogisia opintoja olisi tarvinnut niilläkin olla.
"Englanninope" ei osannut englantia ja opetti meitä kuvakorteilla. Ensimmäisellä tunnilla sanoi, ettei kenenkään ulkomaalaisen oppilaan tarvitse osallistua englannin tunneille, koska "te kuitenkin osaatte". Mä osasin joo, mutta kiva niille saksalaisille ja belgialaisille, jotka ei ja niiden piti päästä myöhemmin tasokokeista läpi...
Opin kyllä, koska halusin ja koulu oli tosi kiva, ei siinä mitään. :)
Vierailija kirjoitti:
Harkitsin steineropettajaksi ryhtymistä. Asiaan tarkemmin perehdyttyäni tajusin, että mun pitäisi silmät kirkkaina puhua läpsiä päähäni lapsille biodynaamisesta viljelystä ja luonnonhengistä. Päädyin sitten luokanopettajaksi, siinä työssä voin opetuksessaan soveltaa Steinerin ajattelusta parhaat palat ja kertoa sadut satuina.
Kerrotko lisää näistä luonnonhengistä? Mun 4-vuotisen koulun aikana näitä ei mainittu.
t: tuo biodynaamista maataloutta opiskellut
Suurin osa opettajista on ihan normaalia väkeä. Tosin kyllähän opettajakuntaan yleensä pari hippiäkin mahtuu. Mutta yleisesti ottaen opettajilla on duunit niin tiukassa, että kyllä asialliset ja hyvät opettajat ovat valmiita Steinereihinkin tulemaan.
t: ex-Steinerkoululainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkitsin steineropettajaksi ryhtymistä. Asiaan tarkemmin perehdyttyäni tajusin, että mun pitäisi silmät kirkkaina puhua läpsiä päähäni lapsille biodynaamisesta viljelystä ja luonnonhengistä. Päädyin sitten luokanopettajaksi, siinä työssä voin opetuksessaan soveltaa Steinerin ajattelusta parhaat palat ja kertoa sadut satuina.
Kerrotko lisää näistä luonnonhengistä? Mun 4-vuotisen koulun aikana näitä ei mainittu.
t: tuo biodynaamista maataloutta opiskellut
No en tiedä, miten paljon Suomessa näitä käsitellään. Perehdyin saksalaiseen Steiner-kirjallisuuteen. Lasten opetuksessa esitellään tarinoiden kautta luonnossa Steinerin mukaan vaikuttavia henkiolentoja , jotka personifikoidaan. On König Winter, Mutter Erde, Würzelkinder jne.
Kivoja satuja ei siinä mitään. Steiner vaan itse uskoi niihin tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa opettajista on ihan normaalia väkeä. Tosin kyllähän opettajakuntaan yleensä pari hippiäkin mahtuu. Mutta yleisesti ottaen opettajilla on duunit niin tiukassa, että kyllä asialliset ja hyvät opettajat ovat valmiita Steinereihinkin tulemaan.
t: ex-Steinerkoululainen
Avauksen esimerkki-Steinerilaisessa ei ole kyse hippeydestä vaan aggressiivisesta ideologisesta hörhöstä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa opettajista on ihan normaalia väkeä. Tosin kyllähän opettajakuntaan yleensä pari hippiäkin mahtuu. Mutta yleisesti ottaen opettajilla on duunit niin tiukassa, että kyllä asialliset ja hyvät opettajat ovat valmiita Steinereihinkin tulemaan.
t: ex-Steinerkoululainen
Eihän sinne pääse ilman opintoja Snellman-korkeakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkitsin steineropettajaksi ryhtymistä. Asiaan tarkemmin perehdyttyäni tajusin, että mun pitäisi silmät kirkkaina puhua läpsiä päähäni lapsille biodynaamisesta viljelystä ja luonnonhengistä. Päädyin sitten luokanopettajaksi, siinä työssä voin opetuksessaan soveltaa Steinerin ajattelusta parhaat palat ja kertoa sadut satuina.
Kerrotko lisää näistä luonnonhengistä? Mun 4-vuotisen koulun aikana näitä ei mainittu.
t: tuo biodynaamista maataloutta opiskellut
No en tiedä, miten paljon Suomessa näitä käsitellään. Perehdyin saksalaiseen Steiner-kirjallisuuteen. Lasten opetuksessa esitellään tarinoiden kautta luonnossa Steinerin mukaan vaikuttavia henkiolentoja , jotka personifikoidaan. On König Winter, Mutter Erde, Würzelkinder jne.
Kivoja satuja ei siinä mitään. Steiner vaan itse uskoi niihin tosissaan.
Okei. Mä olen käynyt ihan tavallisen peruskoulun ja lukion ja ihan vahingossa päädyin isona steinerkouluun. Mäkään en Suomen tilanteesta ole perillä - opiskelin itse Alankomaissa.
Näistä henkiolennoista ei puhuttu. Steiner oli uskovainen ja meidän kausijuhlat liittyi paljon pyhimysten juhliin, kuten Sint Jansdag (juhannuksen kieppeillä), Michaelsdag (sadonkorjuun aikaan) jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkitsin steineropettajaksi ryhtymistä. Asiaan tarkemmin perehdyttyäni tajusin, että mun pitäisi silmät kirkkaina puhua läpsiä päähäni lapsille biodynaamisesta viljelystä ja luonnonhengistä. Päädyin sitten luokanopettajaksi, siinä työssä voin opetuksessaan soveltaa Steinerin ajattelusta parhaat palat ja kertoa sadut satuina.
Kerrotko lisää näistä luonnonhengistä? Mun 4-vuotisen koulun aikana näitä ei mainittu.
t: tuo biodynaamista maataloutta opiskellut
Sopisi ihan hyvin vaikka "Pyhään Henkeen", jos tarkemmin asiaa ajattelee. Jotakin kasvuvoimaa tai sitä haittaavaa asiaa? Sadut ovat pullollan niitä, kuten Prinsessa Ruusunen ym. Katsos ennenmuinoin ei kukaan opettanut lapsia lukemaan, vaan sadut kirjoitettiin aikuisille, joilla saattoi olla jokin aavistus oikeista asioista.
Aika moni Steinerkoulun asia on ihan sama juttu kuin muissakin kouluissa ja tavallisessa elämässä mutta vain eri nimisenä esitelty. Mun lapset ovat käyneet Steinerkoulun läpi, ihan tavallisia, no ehkä keskivertoa sosiaalisempia, vähemmän takakireitä ja paremmin menestyviä nuoria aikuisia. Olen tyytyväinen siitä että aikanaan pistin heidät Steinerkouluun.
Osa on. ei kaikki. Ihan pimeetä touhua on kyllä, Saksassa vielä pahempaa toki. Itse en lapsiani altistaisi missään tapauksessa. T. koulun käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa opettajista on ihan normaalia väkeä. Tosin kyllähän opettajakuntaan yleensä pari hippiäkin mahtuu. Mutta yleisesti ottaen opettajilla on duunit niin tiukassa, että kyllä asialliset ja hyvät opettajat ovat valmiita Steinereihinkin tulemaan.
t: ex-Steinerkoululainen
Eihän sinne pääse ilman opintoja Snellman-korkeakoulussa.
Kyllä muuten pääsee. Normaalin opettajan yliopistokoulutuksen suorittanut on pätevä myös Steiner-koulun opettajaksi, mutta näillä Snelllman-korkeakoulun käyneillä ei ole mitään asiaa tavallisen peruskoulun opettajaksi.
Olen opettaja, minulla on ollut useita oppilaita jotka ovat aikansa olleet steinerissa. Ovat menneet sinne, koska heitä on kiusattu, mutt siellä heitä vasta onkin kiusattu! Ihmiset luulevat että heiidän pikku-adhd Kuurankukka Terotin Amalindaa ymmärretään siellä paremmin mutta pas kat....
"Steiner mm. kuvailee fysiologisten tapahtumien vaikutuksia lapsen kehitykseen. Hän esittelee ”aivan uutta fysiologiaa”, jota ”nykyisellä tieteellä ei vielä ole”. Tämän fysiologian mukaan ”päässä meillä on varsinainen pää. Päässä meillä on vartalo: kaikki mikä kuuluu nenään. Ja päässä meillä on jäsentenosa, joka jatkuu ruumiinonteloon: kaikki, mikä liittyy suuhun. Näin me voimme ihmisen päässä nähdä kaiken, mitä ihmisessä ruumiillisesti on”. "
"Ihmistä vastassa olevasta ulkomaailmasta” Steiner (mt., 181–182) toteaa, että ”henkis-sielullinen” pyrkii jatkuvasti imemään ihmistä itseensä, jolloin ihminen menettää ruumiillisuuttaan ulkomaailmaan. ”Ja ellei henki ole kyllin vahva, meidän itsemme täytyy leikata itsestämme kappaleita, kuten esimerkiksi kynsiä, koska ulkoapäin vaikuttava henki tahtoo imuvaikutuksellaan ne hävittää”. On syytä huomata, että kyseistä kirjaa käytetään yhä Snellman-korkeakoulussa steineropettajien koulutuksessa eräänä keskeisimmistä oppikirjoista."
Harkitsin steineropettajaksi ryhtymistä. Asiaan tarkemmin perehdyttyäni tajusin, että mun pitäisi silmät kirkkaina puhua läpsiä päähäni lapsille biodynaamisesta viljelystä ja luonnonhengistä. Päädyin sitten luokanopettajaksi, siinä työssä voin opetuksessaan soveltaa Steinerin ajattelusta parhaat palat ja kertoa sadut satuina.