Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 18v liian nuori äidiksi?

Vierailija
28.11.2020 |

Mitä mieltä olette? Minusta 18v on vielä niin lapsi itsekin, ettei vielä pitäisi tuossa iässä lisääntyä. Sopiva ikä olisi 25-35v välillä tehdä lapsia. Entä teistä?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mun mielestä 18- vuotiaana kannattaa keskittyä muihin asioihin elämässä kuin lapsia tekemään. Nuoruutta ei saa ikinä takaisin. Toki voi valmis olla, mutta taloudellisesti tuskin? Tietenkin nämä on ihan jokaisen oma asia enkä ala ketään arvostelemaan, mutta taloudellinen puoli nyt tulisi olla sen verran kunnossa, että pärjää. Eikä kaikki ole koskaan valmiita äidiksi, ei se ikä sitä kerro.

Vierailija
42/55 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100 vuotta sitten oli enempi sääntö kuin poikkeus tulla 18v äidiksi.

100 vuotta sitten äidiksi tultiin keskimäärin noin 25-vuotiaana, ei 18-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 vuotta sitten oli enempi sääntö kuin poikkeus tulla 18v äidiksi.

100 vuotta sitten äidiksi tultiin keskimäärin noin 25-vuotiaana, ei 18-vuotiaana.

No eikä tultu,25v oli jo vanhapiika ja joutui maksamaan veroa siitä.

Vierailija
44/55 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse 18, minulla on ammatillinen koulutus ja vakituinen työpaikka. En kuitenkaan koe vielä olevani valmis äidiksi, tarkoitus on vielä kouluttautua ja saada rahaa säästöön. Sopiva ikä lapsille on tosiaan siinä 25v+ vaiheessa, tosin harva on vielä tuossa vaiheessa korkeakoulusta valmistunut.

"Sosiaalisesti ok" ikä tulla raskaaksi lienee siinä 30v+ nykyään, kun eletään pitkitettyä nuoruutta ja uraa on vaikea ennen sitä saada käyntiin.

Toisaalta tunnen muutamia teiniäitejä ja kai he ihan hyvin pärjäävät, mutta kyllä alle 30v äidin yhdistää helposti elämänkouluun.

Milloin  on "sosiaalisesti ok" ikä tulla isäksi? Toivottavasti sekin on 30v+, koska uraahan on vaikea ennen sitä saada käyntiin...

Alle 30-vuotiaat nuoret miehet yhdistetään elämänkouluun. Alle 25-vuotiaat nuoret miehet ovat liian nuoria. 

Vierailija
45/55 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä olisi elää omaa nuoruutta ja hankkia elämänkokemusta ja koulutusta ensin.

Nuoret äidit usein jäävät henkisesti sinne teini-ikään.

Nuoret isätkin usein jäävät henkisesti teini-ikään.

Vierailija
46/55 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18v ei ole riittävän kehittynyt huolehtimaan toisesta ihmisestä täysipäiväisesti.

Jos lapsen isä on 40-vuotias, voi lapsi saada hyvän elämän.

Naiset eivät tule viisaammiksi vanhetessaan.

Vain kiloja ja ryppyjä tulee lisää.

Oksennan tälle kommentille.

Vierailija
47/55 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 30v ei ole riittävän aikuinen äidiksi.

Alle 30-v ei ole riittävän aikuinen isäksi.

Vierailija
48/55 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 30v äidit on weeeeeeeteeeeeee

Alle 30-vuotiaat isät on weeeeeteeeee.

Vierailija
49/55 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatisin aborttia. Jollei tekisi, niin sanoisin viimeisiksi sanoiksi: saat tyytyä lakiosaan. 

18-vuotias on täysi-ikäinen ja hän saa lain mukaan päättää itse asioistaan!

Saatat vielä itse joutua tyytymään lakiosaan...

Vierailija
50/55 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin kummallista että 30v olisi joku minimi-ikä äitiydelle!? Siinä iässähän on jo alkanut hedelmällisyyskin tilastollisesti laskea viidenneksen 25v verrattuna. 

Yhteiskunta onnistunut vakuuttamaan kansan tietynlaisesta mallista asioille, kuten nyt vaikka "kouluttautuminen" tai että jokaisen pitäisi huolehtia vain itsestään, että naisetkin saisivat tulla äidiksi vasta kun ovat varmistaneet että olisivat yksin pärjääviä kaikinpuolin. Tarjotaan ilmaisia ehkäisyjä aikuisille naisille vuosiksi, ja ihmetellään kun syntyvyys on laskenut kriittisen alhaalle.

Mitä se koulutus merkkaa niin paljon? Kun on käynyt lukion niin on jo saanut yleissivistyksen, miksi jokaisen äidin pitäisi erikoistua jonkin aihealueen koulutuksessa? Mitä hyötyä tästä on jos hän haluaa perheen? 

Tai se että pitäisi saada perhe vasta kun on säästänyt rahat omaan asuntoon, miksei voi perustaa perhettä ja mennä naimisiin ja antaa miehen huolehtia perheestään? 

Ja Suomen politiikkakin tehty tätä vastaan jo veroista alkaen, jos mies haluaa pitää perheestään huolta ja tienata paljon, vie verottaja valtaosan. Jos nainen tekisi puolet tuloista, yhtäkkiä verot olisivat paljon pienemmän kun tulot jaettaisiin kahden hengen veroprosenteilla paljon pienemmällä verotuksella. Miksi ei voi mennä perhekohtaisesti progressiviinen verotus vaan sekin tehty henkilökohtaisesti, vaikka olisi avioliitto? 

Vierailija
51/55 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 30v äidit on weeeeeeeteeeeeee

Minkä ikäisiä sinun vanhemmat tai isovanhemmat  kun heidän ensimmäinen lapsensa syntyi? 

Oliko sinun vanhemmat ja isovanhemmat wt, jos he olivat alle 30v.?

100 vuotta sitten ja vielä 50 vuotta sitten oli normaalia saada ensimmäinen lapsi  noin nuorena...

Isoäitini oli 18-vuotias,kun hänen ensimmäinen lapsensa syntyi.  Silloin tosin oli 1950-luku.

Miksi silloinen normaali ikä olisi nykyaikana wt?!

Vierailija
52/55 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lapsen 18v ja menin naimisiin, ehkä olin ehkä en liian nuori. Olin amiksessa ja kävin koulun kunnialla loppuun ja menin heti valmistuttuani töihin.

Vierailija
53/55 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotias on vielä ammattikoulussa tai lukiossa, joten mielestäni on kyllä melkoisen nuori tullakseen äidiksi.

Vierailija
54/55 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan oikea ikä! näin se on luonto tarkoittanut. 18v on luonnollista tehdä lapsia, ei 40v ikäisenä

Vierailija
55/55 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole valmis äidiksi eikä isäksi alle 20-vuotiaat. Nuori vanhemmuus on aivan ok ja hyvä, positiivinen asia niille jotka sitä haluaa, mutta kannattaa olla vähintään 20+. Sitä ennen on auttamatta liian nuori, ja paljon sopivampi ikä nuoreksi vanhemmaksi tulemiselle on esim. 22-23v. 

Vanhempien polvien lestadiolaisissa on vielä jonkin verran sellaisia pariskuntia, jotka ovat menneet naimisiin heti 18-vuotiaana, ja sitten tullut jo ensimmäinen lapsi, mutta ketään muita ns. normaaleja ihmisiä en tiedä joilla noin olisi. Normaalilla tarkoitan nyt sitä, ettei pariskunnalla ole mitään ongelmia vaan ovat ihan tavallinen perhe. Osa nuista 18-19-vuotiaana isäksi tulleista vanhempien polvien lestadiolaismiehistä on hyvinkin menestyneitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi