Onko 18v liian nuori äidiksi?
Mitä mieltä olette? Minusta 18v on vielä niin lapsi itsekin, ettei vielä pitäisi tuossa iässä lisääntyä. Sopiva ikä olisi 25-35v välillä tehdä lapsia. Entä teistä?
Kommentit (55)
On liian nuori.
Ei olla viidakossa. Ei olla elukoita jotka alkaa heti.
Hyvä olisi elää omaa nuoruutta ja hankkia elämänkokemusta ja koulutusta ensin.
Nuoret äidit usein jäävät henkisesti sinne teini-ikään.
Kukaan ei voi olla liian nuori itsekeskeisen elämän lopettamiseen ja suurimman ja SYVEMMÄN merkityksen hyväksymiseen elämän keskiöksi!!!!!!!!1
Vierailija kirjoitti:
Alle 30v äidit on weeeeeeeteeeeeee
Entäs alle 30v isät?
Taitavat nekin olla wt
Vierailija kirjoitti:
Ei ole liian nuori.
10-vuotiaskin voi tulla raskaaksi.
Ei se talo vielä ole valmis vaikka putket toimivat.
Tulin äidiksi 18-vuotiaana, mutta opiskelin kuitenkin yliopistotutkinnon ja olen vakituisessa työssä. En kadu lainkaan sitä, että sain lapset opiskeluaikana. Työnantajakin ollut tästä tyytyväinen, kun lapset tehty ennen työelämään siirtymistä. Ei ole ollut taloudellisia vaikeuksia missään vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 18-vuotiaan työ on saada hyvä yo-todistus ja sen jälkeen hyvä opiskelupaikka ja valmistua sieltä. Sitten työpaikka ja asunto ja sitten voi alkaa miettiä lapsia.
Melkein samaa mieltä, mutta onhan niitä muitakin teitä ammattiin kuin yo. 18-vuotias ei vielä ole elänyt tarpeeksi kauaa itsenäisen aikuistuneen ihmisen elämää, ei ole oppinut elämän koulusta vielä juuri mitään.
Poikkeuksiakin toki on.
20-30v. on sopiva ikä tehdä lapsia.
Ei tietenkään, jos hän haluaa mummoksi jo alle nelikymppisenä.
13-16 on sopiva ikä kuinka luonto sen tarkoittikin
Vierailija kirjoitti:
Vaatisin aborttia. Jollei tekisi, niin sanoisin viimeisiksi sanoiksi: saat tyytyä lakiosaan.
🤣 🖕
100 vuotta sitten oli enempi sääntö kuin poikkeus tulla 18v äidiksi.
Ei ainakaan jos mietitään että hedelmällisyys on tuossa iässä vielä ihan huipputasolla. Kaikki muu on yhteiskunnan luomia sääntöjä, jotka tuntuu muuttuvan aina eri vuosisatojen aikana. Biologian kannalta siis ei ole liian nuori mutta yhteiskunta ei tällä hetkellä kannusta siihen.
No ei se varmaan mikä ihannetilanne ole, mutta osa selviytyy nuoresta äitiydestä tosi hyvin.
On liian nuori, olin vielä neitsyt . Nauttikaa nuoruudesta, ehkäisy kunniaan, ehtii myöhemminkin ja niin minä kin ehdin just ja just :) niin tiopalle ei pidä jättää, tosin laskin ns hedelmälliset päivät, mies ei tiennyt mitään laskelmista :)
Ei ole liian nuori. Äitini ja muut hänen ikätoverinsa saivat lapset 18-20 vuotiaina, kun äitini täytti 21 oli jo kaksi lasta. Hyvin on mennyt ja äiti oli ihana ja huolehtiva. Muutenkin ennen lapset saatiin hyvän ikäisinä, nykyään isoäiti- iässä jos silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä kyllä, että harvalla on kovin korkeaa koulutusta tai vakituista työpaikkaa tai säästöjä. Mielestäni taloudellinen vakaus on tärkeintä perhettä perustaessa.
N19
Kypsä vastaus nuorelta naiselta 👍
Kun itse olin 18-vuotias, niin olin kyllä ihan aikuinen, mutta en mielestäni olisi ollut valmis äidiksi. Toisaalta nyt 20 vuotta myöhemmin en vieläkään koe olevani sen valmiimpi.