Miten tottua vähäsuolaiseen ruokaan?
Vaikka miten maustaisin, ruoka on ankeaa ja mautonta. Yritit käytössä, pippurit, maustesekoitukset, kaikki mahdollinen on käytössä, mutta en vain totu tähän suolattomuuteen. Yli puoli vuotta jo rämpinyt tämän kanssa. Tekisi mieli lopettaa ruoanlaitto kokonaan ja vetää vain jotain näkkileipää, kun en kerran osaa tehdä hyvää ruokaa ilman suolaa. Luulin olevani ihan ok kokki, mutta ilmeisesti en ilman suolaa pysty sitä olemaan.
Kommentit (32)
Mä ainakin käytän raffinoimatonta merisuolaa ihan niin paljon kuin haluan, että ruoka maistuu hyvältä.
Muistaakseni evoluutio-opin mukaan ihmisenkin sukujuuret on merestä.
Paistoin eilen itse leipää ja laitoin päälle aitoa voita, jossa oli merisuolarakeita.
Ai että oli hyvää 😋
Tomaattia, chiliä, suolaa, siinä on hyvät mausteet ja suolaa ei edes kaipaa.
Etikat antaa hyvän happamuuden varovasti käytettynä, esim. kasviksille ja siis sellaset omenaviinietikat ja balsamicot nimenomaan.
Huomaa, että ostat tuoretta chiliä tai ainakin tarkastat suolamäärän, jos ostat pullona/mausteseoksena.
Muun muassa srirachoissa ja maustemyllyissä on tolkuttomasti suolaa!
Tsemppiä!
Mulla on sellaisia suolalastuja kaapissa, joita voi käyttää moneen mm. siemennäkkileivän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Se alle 5g suolasuositus koskee pientä herkkää vähemmistöä joilla ei eritys toimi normaalisti.
Naisille suositellaan 5 grammaa ja miehille 6 grammaa päivässä, eli ei mikään herkkä vähemmistö. Siitä yli on monelle jo terveysriski.
Minä tilasin Maustemaasta valikoiman suolattomia mausteseoksia. Teen itse oman sekoituksen lasipurkkiin, siinä on chilijauhetta, valkosipulijauhetta, kurkumaa, timjamia, kuivattua sitruunankuorta, pippuria, suolatona broilerimaustetta ym vähän vaihdellen. Olen paistanut ihan leivitettyjä ruokia (kohtuudella tietysti), esim.maissijauhoon tuota mausteseosta ja kananmunan ja tuon seoksen kautta kala- ja kanafileet pannuun, ovat maistuneet hyvin perunan (kaliumia) ym juuresten kanssa talouden suolavammaiselle. Leipää hän syö muutaman palan päivässä ja lisäksi itse paistettuja lähes suolattomia sämpylöitä.
Lisäksi tietysti on suolatonta salaatia usein ja myös marjoja puuron kera syödään päivittäin.
Eniten on harmittanut juustojen suolaisuus, ne olivat ennen herkkua. Teen joskus esim. kasvislaatikoa siten, että laitan hieman jauhoja munamaitoon ja vähän suolatonta voita tai öljyä pinnalle, niin maistuu ilman suolaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se alle 5g suolasuositus koskee pientä herkkää vähemmistöä joilla ei eritys toimi normaalisti.
Naisille suositellaan 5 grammaa ja miehille 6 grammaa päivässä, eli ei mikään herkkä vähemmistö. Siitä yli on monelle jo terveysriski.
Suositus kaikille niin mutta perustuu pienen vähemmistön suolaherkkyyteen, tämän sanoi tutkimusprofessori Antti Aro. Ruotsissa tutkittiin suolan eritystä virtsaan, poistui kymmeniä grammoja vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola ei edes ole vaarallista. Sokeri on.
On se suola vaarallista jos liikaa syö ja sama koskee sokeria.
Ap miksi yrität olla ilman suolaa? Keho tarvitsee suolaa.
Suolaa tulee minulle ainakin aivan tarpeeksi ja liikaakin piilosuolana esim. leivästä jne. Lääkärin kehotuksesta olen lisäämättä suolaa ruokiin, jotka itse teen, juuri tästä syystä.
Ap
Kiloja on pudonnut miehellä 7 kiloa puolen vuoden aikana, mutta ainoastaan leivän ja makkaran on jättänyt pois. Juustoissa on liikaa suolaa, tarvii verenpainelääkkeen sen takia.
No lopeta se leivän syönti! Kokeile pätkäpaastoa, lisää ruokaan pehmeää rasvaa, joka saa sen maistumaan, harrasta enemmän liikuntaa ja pudota muutama kilo.
Leivissä on järkyttävä määrä suolaa. Auttaisiko vähentämään suolaa, jos leivot itse leivät? Olen myös yrittänyt vähentää suolaa ja ruoka on todella mautonta. Miten ei ole keksitty "vaaratonta" suolaa?
Vierailija kirjoitti:
Leivissä on järkyttävä määrä suolaa. Auttaisiko vähentämään suolaa, jos leivot itse leivät? Olen myös yrittänyt vähentää suolaa ja ruoka on todella mautonta. Miten ei ole keksitty "vaaratonta" suolaa?
Suola on jo vaaratonta.
Tunnin ulkoilu 4-5 kertaa viikossa auttaa paremmin.