Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tottua vähäsuolaiseen ruokaan?

Suola
28.11.2020 |

Vaikka miten maustaisin, ruoka on ankeaa ja mautonta. Yritit käytössä, pippurit, maustesekoitukset, kaikki mahdollinen on käytössä, mutta en vain totu tähän suolattomuuteen. Yli puoli vuotta jo rämpinyt tämän kanssa. Tekisi mieli lopettaa ruoanlaitto kokonaan ja vetää vain jotain näkkileipää, kun en kerran osaa tehdä hyvää ruokaa ilman suolaa. Luulin olevani ihan ok kokki, mutta ilmeisesti en ilman suolaa pysty sitä olemaan.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola on välttämätön aine elimistölle. Älä ihmeessä jatka suolatonta syömistä.

Suola ei oikeastaan ole edes mauste, se tuo esiin ruuan ja mausteiden maun. Joten ei se ruuanlaitossakaan ole turha juttu.

Vierailija
2/32 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola ei edes ole vaarallista. Sokeri on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se suola vaarallista jos liikaa syö ja sama koskee sokeria.

Ap miksi yrität olla ilman suolaa? Keho tarvitsee suolaa.

Vierailija
4/32 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en kyllä tiedä - jos tuo on jatkunut puoli vuotta niin ei ehkä enää onnistu. Muole taas käy huomaamatta niin, että syön syön pitkään kotona itse tekemääni ruokaa, ja sitten menen johonkin lounaalle tai illalliselle, se ravintolaruoka on yhtäkkiä sietämättömän suolaista. Vaikka en siis tajua tehneeni mitenkään vähäsuolaista kotona itse.

Tai ehkä sunkin ap pitäisi vähentää sitä vähän kerrallaan, eikä yrittää jättää kerrralla kokonaan pois.

Tosin itse sitten olen joskus myös jättänyt kerralla kokonaan pois. Se ei ollut silloin ongelma, koska söin pelkästään tuoreita ja al dente kasviksia, joissa makua riitti ihan sinälläänkin.

Vierailija
5/32 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä, miksi meidän pitäisi saada teitää, miksi ap haluaa vähentää suolan kåyttöä. Ei se meille kuulu. Tyypillisiä syitä on esim korkea verenpaine, turvotus, sydämen vajaatoiminta ja menierin tauti. Mut edelleen se ei kuulu meille.

Jos ap haluaa vähentää suolan käyttöä, on aika varma että ei hän sen puutteeseen silti tule kuolemaan.

Vierailija
6/32 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä suolaa tarvitse normaalin ihmisen vähentää; teelusikallinen ~ 3-4g päivässä pitää natrium-kalium-pumpun toiminnassa. Toki edellyttäen, että ruokavaliosi sisältää päivittäisen kalium-tarpeen ~ 4700 -5700 mg. Monen väsymys ja neurologiset oireet helpottuisivat, jos huolehtisivat näistä ravintoaineista.

Vierailija
7/32 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolaa tulee minulle ainakin aivan tarpeeksi ja liikaakin piilosuolana esim. leivästä jne. Lääkärin kehotuksesta olen lisäämättä suolaa ruokiin, jotka itse teen, juuri tästä syystä.

Ap

Vierailija
8/32 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis korkean verenpaineen vuoksi. Kun sitä joku taisi kysyä.

Ap lisää

Vierailija
9/32 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaton ruoka on pahaa, hyi!

Vierailija
10/32 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolaa tulee minulle ainakin aivan tarpeeksi ja liikaakin piilosuolana esim. leivästä jne. Lääkärin kehotuksesta olen lisäämättä suolaa ruokiin, jotka itse teen, juuri tästä syystä.

Ap

Sinuna tekisin homman toisin päin: Laittaisin kohtuudella suolaa ruokaan, mutta jättäisin piilosuolat (suolaiset leivät jne) pois. On tärkeämpää,  että ruoka maistuu hyvälle, kuin että joku satunnainen välipalaleipä maístuu hyvälle.

Vierailija
11/32 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolattomaan ruokaan tottuu vähitellen. Mulla auttoi enimmäkseen tuoreisiin ja raakoihin kasviksiin ja hedelmiin perustuva ruokavalio. Niissä on itsessään riittävästi natriumia, kaliumia ym.

Vierailija
12/32 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinuna tekisin homman toisin päin: Laittaisin kohtuudella suolaa ruokaan, mutta jättäisin piilosuolat (suolaiset leivät jne) pois. On tärkeämpää,  että ruoka maistuu hyvälle, kuin että joku satunnainen välipalaleipä maístuu hyvälle.

Suolatonta tai edes vähäsuolaista leipää ja muita tuotteita on paljon vaikeampi löytää, ainakin täälläpäin. Esim. lähikaupassa ei ole yhtään sydänmerkillä varustettua leipää. On paljon yksinkertaisempaa jättää suola pois ruoasta.

Vierailija
13/32 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun laitat ruokaa, niin ripottele hiukan suolaa vasta valmiin ruuan pinnalle, silloin se maistuu. Esim. leivässä ja perunalastuissa voi olla saman verran suolaa, mutta leipä ei maistu niin suolaiselle, koska lastuissa suola on pinnalla.

Satsaa leivän vähäsuolaisuuteen, jos päällisissä vaikka levitteessä on suolaa. Muista lukea tuoteselosteesta sanotaanko sielllä natriumia vai suolaa. Joskus tuntuu, että tahallaan vielä huijataan noilla merkinnöillä niitä, joiden on pakko rajoittaa suolan syöntiä.

Itse käytän chiliä ja sitruunaa mausteena paljon (voi ensin harjoitella pienemmällä määrällä), silloin voin syödä lähes suolatonta itse tehtyä ruokaa. Osta vähäsuolaista ketsuppia.

Vierailija
14/32 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Suolatonta tai edes vähäsuolaista leipää ja muita tuotteita on paljon vaikeampi löytää, ainakin täälläpäin. Esim. lähikaupassa ei ole yhtään sydänmerkillä varustettua leipää. On paljon yksinkertaisempaa jättää suola pois ruoasta.

Et pysty syömään sitä pahaa suolatonta ruokaa, kuten juuri totesit. Homma ei siis toimi noin, mitä yrität. Älykäs muuttaa taktiikkaa.

Leipominen on äärettömän helppoa, ja onnistuu hyvin ilman suolaa. 

Vierailija
15/32 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan, että suolattomaan ruokaan tottuisi kahdessa viikossa.

Sitruuna, etikka ja mausteet antavat makua suolattomaan ruokaan.

Minkä verran syöt kasviksia? Ne eivät suolaa erityisemmin kaipaa, jos ei ole tottunut suolaiseen ruokaan.

Marjat monipuoliseen käyttöön.

Syön paljon tuoreita kasviksia, enkä kaipaa niihin suolaa.

Proteiinit saan pääasiassa siemenistä, manteleista...

Vierailija
16/32 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi se, että söin vain kun oli oikeasti nälkä. Ja kun on oikeasti nälkä niin sitä syö lähes mitä vaan. Jopa sitä mautonta ruokaa. Valkosipulista jos tykkää niin se auttaa aika paljon.

Ja tässä toimintamallissa pitää vain muistaa pitää annoskoot kohtuullisena ettei tule ahmittua.

Itse nautiskelen hyvästä ruuasta vain lähinnä viikonloppuisin ja pöydän ääressä. Arkena syön niin, että syön pari haarukallista, tyhjennän astianpesukoneen, syön taas vähän, teen jotain muuta jne. Pysyy annoskoko kohtuullisena. Ja työskentelen siis kotona. Enkä syö ikinä arkena pöydän ääressä vaan teen aina jotain samalla.

Toimii minulla.

Vierailija
17/32 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et pysty syömään sitä pahaa suolatonta ruokaa, kuten juuri totesit. Homma ei siis toimi noin, mitä yrität. Älykäs muuttaa taktiikkaa.

Leipominen on äärettömän helppoa, ja onnistuu hyvin ilman suolaa. 

Sitten täytyy vaan opetella syömään pahaa ruokaa. Se on ankeaa mutta paljon yksinkertaisempaa kuin yrittää löytää suolattomia leipiä sun muita joita ei ole.

Vierailija
18/32 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi se, että söin vain kun oli oikeasti nälkä. Ja kun on oikeasti nälkä niin sitä syö lähes mitä vaan. Jopa sitä mautonta ruokaa. Valkosipulista jos tykkää niin se auttaa aika paljon.

Ja tässä toimintamallissa pitää vain muistaa pitää annoskoot kohtuullisena ettei tule ahmittua.

Itse nautiskelen hyvästä ruuasta vain lähinnä viikonloppuisin ja pöydän ääressä. Arkena syön niin, että syön pari haarukallista, tyhjennän astianpesukoneen, syön taas vähän, teen jotain muuta jne. Pysyy annoskoko kohtuullisena. Ja työskentelen siis kotona. Enkä syö ikinä arkena pöydän ääressä vaan teen aina jotain samalla.

Toimii minulla.

Näin olen itsekin useimmiten tehnyt. Syönyt vasta, kun on niin kova nälkä, että taju lähtee. Meneehän se alas, mutta ankeaa on. No, toisilal ei ole ruokaa ollenkaan, niin että paras olla valittamatta.

Vierailija
19/32 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se alle 5g suolasuositus koskee pientä herkkää vähemmistöä joilla ei eritys toimi normaalisti.

Vierailija
20/32 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä mausteena punaviinietikkaa. Tai muuta viinietikkaa.

Tai jos kaloreita et pelkää niin mausta ruokasi neitsytoliiviöljyllä. Sitä saa laittaa vaikka kuinka runsaasti, niin että ruoka melkein ui öljyssä.