Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toinen etunimi kutsumanimenä, kuinka vaikeaa käytännössä?

Vierailija
28.11.2020 |

Onko kenelläkään joku muu kuin järjestyksessä ensimmäinen etunimi kutsumanimenä? Esimerkiksi nimetty Maria Johannaksi, jolloin Johanna kutsumanimi? Onko miten hankalaa käytännön arjessa?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille kävi niin, että sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, nimen valintaan en jaksanut paneutua ja lapselle tuli annettua erittäin yleinen mutta kaunis nimi Sofia. Toinen nimi on paljon harvinaisempi ja tuntuisi sopivan tytölle paremmin muutenkin. Kovasti olen miettinyt, että onko tytölle haittaa tuosta, jos otamme järjestyksessä toisen nimen käyttöön kutsumanimeksi. Ap

No ei ole. Mikä tahansa nimi on parempi kuin Sofia.

Vierailija
22/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hankalaa, vieläkään kaikki sähköiset järjestelmät eivät ymmärrä, että kakkosnimi on kutsumanimi. Silloin ei ole ongelmaa, jos itse voi ilmoittaa vain yhden nimen.

Mä en ole kokenut mitenkään hankalaksi, että sähköisissä järjestelmissä on muu kuin kutsumanimi. Kyllä minä tunnistan molemmat nimeni, joten osaan mennä lääkäriin, kun kutsutaan "Tiinaa" vaikka kaverit kutsuvatkin "Riikaksi". Ja eteisen lattialta osaan poimia kirjeen molemmilla etunimilläni.

Suurin ongelma tuntuu olevan ihmisillä, jotka ovat tottuneet siihen, että kutsumanimi ja "viranomaisnimi" ovat samat. Kun ne eivät koskaan ole olleet itsellä tai lapsilla samat, ei asiaa tule yleensä edes ajatelleeksi, vaan tuntuu itsestäänselvältä, että "rakkaalla lapselle on monta nimeä".

Käytännön vinkkinä tosin suosittelen kirjoittamaan virallisiin lomakkeisiin aina molemmat nimet, joka vähentää tilanteita, joissa kahdessa dokumentissa olisi eri nimet. Käytännössä tämä ei olen aiheuttanut hämmennystä kuin naimisiin mentyäni ja juuri sukunimeäni vaihdettuani, kun virallisemmassa yhteydessä toisessa paperissa luki "Tiina Virtanen" ja toisessa "Riikka Jaakkola", mutta sekin ratkesi henkkarit esittämällä.

t. 16

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla