Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toinen etunimi kutsumanimenä, kuinka vaikeaa käytännössä?

Vierailija
28.11.2020 |

Onko kenelläkään joku muu kuin järjestyksessä ensimmäinen etunimi kutsumanimenä? Esimerkiksi nimetty Maria Johannaksi, jolloin Johanna kutsumanimi? Onko miten hankalaa käytännön arjessa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tehdä noin, kun voi laittaa sen kutsumanimen ensimmäiseksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tehdä noin, kun voi laittaa sen kutsumanimen ensimmäiseksi?

on käynyt niin että lapsen kasvaessa toinen nimi tuntuukin paremmalta.

Vierailija
4/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä suosittele. Koulussa ainakin jatkuvasti ongelmaa, kun wilmaan on syötetty se kutsumanimi ja sitten kaikki kouluterveyskyaelyt, sähköpostikäyträjätunnukset ym. on tehty sillä ensimmäisellä etunimellä. Siinä sitten selvitellään, että miksi samat oppilaat eivät ikinä onnistu kirjautumaan eivätkä he itsekkään ymmärrä, että kaikki etunimi / sukunimi yhdistelmäiset käyttikset pitäisi tehdä sillä ensimmäisellä etunimellä.

Miksi sitä kutsumanimeä ei voi laittaa ekaksi nimeksi? Olisi helpompaa kun koko ikänsä selitellä että mä olen Susanna vaikka siellä listassa lukee että Sanna.

Vierailija
5/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on väliviivanimen jälkimmäinen osa kutsumanimenä. Ei ole ollut hankalaa.

Vierailija
6/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on käytössä kolmas. Ei se tietenkään ole yhtä helppoa kun jos käytössä olisi ensimmäinen, mutta ei siitä liiemmin haittaakaan ole. Joskus kuljen lyhyissä kohtaamisissa suosiolla ensimmäisellä nimellä jos en jaksa korjata.

Vierailija
7/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on noin ja useammalla meidän suvussa, en tiedä miksi.

Ei siitä haittaa ole kuin virallisissa yhteyksissä, lääkäri kutsuu huoneeseen ”väärällä” nimellä jne.

Itse en kuitenkaan antaisi lapselle kutsumanimeksi nimeä, joka ei ole nimilitanian ensimmäinen nimi.

Vierailija
8/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta jotka ovat isompina ottaneet toisen nimen käyttöön kutsumanimenä. Osaa on pienestä asti jostain syystä kutsuttu toisella nimellä ja osa on vain päättänyt, että haluaa jatkossa tulla kutsutuksi toisella nimellään. Ilmeisesti vaatii ilmoituksen maistraattiin jos haluaa toisen nimen virallisesti kutsumanimekseen, vaikka ei vaihtaisi nimien järjestystä.

Vierailija
9/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä suosittele. Koulussa ainakin jatkuvasti ongelmaa, kun wilmaan on syötetty se kutsumanimi ja sitten kaikki kouluterveyskyaelyt, sähköpostikäyträjätunnukset ym. on tehty sillä ensimmäisellä etunimellä. Siinä sitten selvitellään, että miksi samat oppilaat eivät ikinä onnistu kirjautumaan eivätkä he itsekkään ymmärrä, että kaikki etunimi / sukunimi yhdistelmäiset käyttikset pitäisi tehdä sillä ensimmäisellä etunimellä.

Miksi sitä kutsumanimeä ei voi laittaa ekaksi nimeksi? Olisi helpompaa kun koko ikänsä selitellä että mä olen Susanna vaikka siellä listassa lukee että Sanna.

Meillä ainakin tulee vuosittain koulusta täytettäväksi henkilötietolomake, jossa ilmoitetaan myös kutsumanimi. Ei mitään ongelmia.

Vierailija
10/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toinen nimi kutsumanimenä ollut aina. En edes muista ensimmäistä nimeäni yleensä kun ei sitä kukaan ole käyttänyt. Jos jossain tilanteessa joku sillä kutsuu, en tajua kovin nopeasti. Olen sanonut jollekin, että taisit erehtyä henkilöstä. Sen olisi voinut kyllä tiputtaa pois ja jättää vain yhden etunimen. En vain ole viitsinyt ruveta kaikkia kortteja vaihtamaan.

Vierailija
11/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsella on toinen etunimi kutsumanimi. Ei ole ollut ongelmia, wilmankaan kanssa. Joskus lääkärissä kutsuttiin sisään ensimmäisellä nimellä eikä kumpikaan meinannut tajuta asiaa :) en sanoisi kummoiseksi ongelmaksi.

Vierailija
12/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kävi niin, että sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, nimen valintaan en jaksanut paneutua ja lapselle tuli annettua erittäin yleinen mutta kaunis nimi Sofia. Toinen nimi on paljon harvinaisempi ja tuntuisi sopivan tytölle paremmin muutenkin. Kovasti olen miettinyt, että onko tytölle haittaa tuosta, jos otamme järjestyksessä toisen nimen käyttöön kutsumanimeksi. Ap

Vierailija
13/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla (nyt jo aikuinen) on toinen nimi kutsumanimenä. Ei ongelmia. Mun mielestä hänellä on ajokorttiin kutsumanimellä.... Mopokortti aikoinaan ainakin oli.

Vierailija
14/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö esim tuonne wilmaan sitten pysty saamaan kutsumanimellä tunnuksia? Jos asiasta ilmoittaa kouluun?

Vierailija
15/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsumanimeni on kolmas etunimeni. Vanhempani nimesivät meidät sekä äidinkielellään että suomeksi ja suomalainen nimi on viimeisenä. Ja jotta menisi vielä monimutkaisemmaksi niin sillä toisella kielellä kutsumanimi on järjestyksessä toisena ja etunimi voi olla sukupuolineutraali. Minulla on sama etunimi veljeni kanssa, joten molempien asuessa kotona ei voinut aina olla varma kummalle osoitettu kirje oli kyseessä.

Käytännön ongelmia harvemmin sattuu. Varmaan isoin homma on ollut lentomailien keräämisessä, kun olin tietenkin luonut tilin kutsumanimelläni. Koska lipussa luki koko nimeni, pisteet eivät kirjautuneet automaattisesti. Lentoyhtiö ratkaisi asian lisäämällä etunimen tietoihini.

Vierailija
16/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ja lapsilla kutsumanimi on toinen nimi. Ei ole ollut hankalaa. Ihan pienet lapset ei tajua, kun heitä kutsutaan esim. lääkärissä ekalla nimellään, mutta sillä ei ole merkitystä, koska niin pienen kanssa vanhempi on aina mukana, ja voi kertoa kutsumanimen. Nykyään tosin moniin rekistereihin voi ilmoittaa erikseen myös kutsumanimen, joten ongelma on vielä pienempi kuin omassa lapsuudessani.

Itse olen kokenut jopa mukavaksi sen, että henkilökohtaiset tutut ja viranomaiset kutsuvat minua eri nimellä.

Kävin juuri kysymässä alakoululaiseltani onko hän kokenut vaikeaksi, että eka nimi ei ole kutsumanimi. Katsoi mua pitkään ja sitten ihmetteli mitä vaikeaa siinä pitäisi olla. Ei kuulemma tule missään koskaan ilmi.

Eli kutsu vaan toisella nimellä.

Vierailija
17/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö esim tuonne wilmaan sitten pysty saamaan kutsumanimellä tunnuksia? Jos asiasta ilmoittaa kouluun?

Saa. Meidän lapsella on tunnukset toisella etunimellään. On tullut automaattisesti noin, ei olla pyydetty.

t. 16

Vierailija
18/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hankalaa, vieläkään kaikki sähköiset järjestelmät eivät ymmärrä, että kakkosnimi on kutsumanimi. Silloin ei ole ongelmaa, jos itse voi ilmoittaa vain yhden nimen.

Tuttavani on Satu Johanna, jostain syystä häntä kutsutaan lapsuuden kodissaan Johannaksi ja muualla Satuksi.

Vierailija
19/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni (syntynyt - 42) on. Ei muuta haittaa kuin että esimerkiksi lääkärin tms vastaanotolla huudetaan melkein aina ensimmäisellä nimellä. Ja joskus jotkut postit voi tulla ensimmäisellä nimellä.

Vierailija
20/22 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on toinen nimi kutsumanimenä eikä ole ollut hankalaa. Lääkärissä yms tietenkin kutsutaan sisään etunimellä mutta siihen on niin tottunut että kerran kun kutsuttiinkin kutsumanimellä niin en meinannut ensiksi tajuta että minua kutsutaan eikä jotain muuta. Anna mennä vaan jos tuntuu että toinen nimi sopisi lapselle paremmin!