Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako lapsi kastaa?

Vierailija
05.04.2014 |

En kuulu kirkkoon, mutta lapsen isä kuuluu (tapakristitty, maksaa veroja, mutta ei uskonasiat kiinnosta). Kummallekin kastaminen tai kastamatta jättäminen on hyvin neutraali asia. Kumpi nyt sitten olisi järkevämpää lapsen kannalta ajatellen lapsen elämää (koulu, kaverit, kerhot jne)? Meidän kummankin vanhemmat toivovat lapsen kastamista.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:14"]

Kyllä huomaa tästä kastekielteisyydestäkin että lopunaikoja eletään. Jeesus tulee siis pian. Kannattais vielä pelastaa itsensä kun voi.

[/quote]

Muutama tuhat vuotta olette jo tuota hokeneet... Tuleeko se nyt ennen juhannusta?

Vierailija
22/41 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa tästä kastekielteisyydestäkin että lopunaikoja eletään. Jeesus tulee siis pian. Kannattais vielä pelastaa itsensä kun voi.

[/quote]

Kaste ei pelasta ketään. Joka uskoo ja kastetaan pelastuu. Kastettavan on siis ymmärrettävä ja vastaanotettava evankeliumi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:20"]

[/quote]

Muutama tuhat vuotta olette jo tuota hokeneet... Tuleeko se nyt ennen juhannusta?

[/quote]

Varmasti sinun elinaikanasi, tai jopa kymmenen vuoden sisällä. Tosin sinä itsehän voit kuolla vaikka silloin juhannuksena, kukaan ei tiedä, ja sitten olet pulassa. Uskovien pilkkaaminen ei sinua pelasta, eikä se että saat mahdollisimman monta puolellesi ja ateistiksi. Jumala ei lakkaa olemasta sillä että suurin osa ihmisistä lakkaa siihen uskomasta, ei vaikka kuinka niin toivoisit. Ihan turhaa siis tuo uskovien haukkuminen.

Vierailija
24/41 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Jumala kerta on olemassa, niin miksi mun lapseni kuoli ennenkuin ehti kunnolla elääkkään?

Tätä olen nyt miettinyt ja paljon ja tapauskovaisen tapausko on ollut kovasti mietinnässä. Varsinkin kun seurakunnalta saatu tuki oli aivan persiistä.

Vierailija
25/41 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohtisitko myös, liittäisitkö lapsesi poliittisen puolueen jäseneksi, mikäli se olisi mahdollista? Pidätkö uskonnonvapautta tärkeänä? Sinä voit taata uskonnonvapauden myös  lapsellesi.

Vierailija
26/41 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmiä ootte kaikki, kun käytte koko asiasta keskustelua!

Vierailija
27/41 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:25"]

Jos Jumala kerta on olemassa, niin miksi mun lapseni kuoli ennenkuin ehti kunnolla elääkkään?

Tätä olen nyt miettinyt ja paljon ja tapauskovaisen tapausko on ollut kovasti mietinnässä. Varsinkin kun seurakunnalta saatu tuki oli aivan persiistä.

[/quote]

Ehkä Jumala halusi lapsesi Taivaan kotiin. Ehkä lapsen elämästä olisi tullut sellainen että hän olisi joutunut kärsimään (esim. vakava sairaus tai vamma) ja Jumala katsoi että Taivaassa ilman sairauksia ja vaivoja on parempi lapselle. Tämä elämä täällä maan päällä on kuitenkin aika lyhyt ja mitätön verrattuna iäisyyteen(tosin pitkä jos pitää kärsiä)  ja sen iäisyyden kenties saatte olla yhdessä terveinä

Vierailija
28/41 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:20"]

[/quote]

[/quote]

Muistelen, että jossain laulussa laulettiin: "Valvokaa, sillä ette tiedä milloin herramme tulee. Valvokaa, sillä ette tiedä milloin päättyy yö."

Vierailija
29/41 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aika sama tilanne. Mies kuuluu kirkkoon, minä en. Kummallekaan kaste ei ole kovin tärkeää muta päädyimme kuitenkin loppujen lopuksi siihen. Minä en jaksaisi mitään ristiäisiä tai nimijuhlia juuri edes järjestää mutta koska sellaiset on kuitenkin oltava niin mielummin jossain muualla kuin meillä kotona. Ei siitä kasteesta mitään haittaakaan varsinaisesti ole vaikka periaatteessa vähän hölmöä minusta onkin liittää joku kirkkoon häneltä kysymättä.

Vierailija
30/41 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohje on: "kastakaa ja opettakaa". Valitettavasti suurin osa on ns. tapauskovaisia, jotka eivät kuitenkaan opeta lapselle kristinoppia vaan haluavat vain perinteen vuoksi kastetilaisuuden.

Lapsi ei ole vastuussa vanhempiensa valinnoista eikä hän kastamattomana joudu kadotukseen, vaikka lapsikaste sinänsä ei ole Raamatun vastainen. Tärkeintä tietysti olisi, että lapsi saa tietoa kristinuskosta, jotta voi itse valita uskon ja ottaa kasteen vastaan. 

Kirkkoon kuulumaton voi tietysti valita koulussa ET-opetuksen. Toisaalta moni lapsi haluaisi käydä kavereiden kanssa seurakunnan kerhoissa, kymppileirillä, riparilla jne. Nämä eivät ole pelastuksen kannalta oleellisia, mutta voivat olla osa kasvatusta.

Itse olen opiskellut ET:tä ja jäänyt paitsi rippikoulusta ym. Tavallaan harmi, mutta aikuisiällä tulin kuitenkin uskoon. Ehtii sitä myöhemminkin.

Vierailija
31/41 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:25"]

[/quote]

Voit olla varma siitä, että lapsesi on Jumalan luona. Uskonnollisuus tai kirkon sakramenttien vastaanottaminen ei itsessään pelasta, vaan ihmisen on uskottava syntinsä anteeksi Jeesuksen Kristuksen nimessä ja veressä. Pieniltä lapsilta ei tuollaista ratkaisua vaadita. Vain Jumala yksin tietää, miksi lapsesi ei saanut elää pitempään, mutta sinulla on jälleennäkemisen toivo. Katso vaikka tämä ohjelma, jossa virolainen lapsensa menettänyt pariskunta kertoo Jumalan ihmeellisestä lohdutuksesta: Menneisyydestä uuteen elämään: Tõnu ja Rita Paju

http://www.tv7.fi/vod/series/?series=15064

Vierailija
32/41 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kastaisi. ET-opetuksen sisällöt ovat paljon järkevämpiä kuin uskonnon, se on jo yksistään suuri syy. Lapsi voi liittyä kirkkoon myöhemminkin jos tahtoo. Itse erosin kirkosta heti kun pystyin, minua ainakin risoi todella pahasti käydä esimerkiksi rippikoulu. Toisaalta tuttavapiirissäni yksi kirkkoon kuulumaton tyttö kastettiin ripari-ikäisenä ihan vaan että pääsi kavereiden mukaan... Mutta tuokin nyt osoittaa sen että kastamattomuus ei ole mitään peruuttamatonta.

Vierailija
33/41 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia on teille vanhemmille neutraali niin mitäs jos antaisitte lapsen päättää kun on siihen tarpeeksi vanha? Voihan hän vaikka rippi-iässä liittyä jos niin tahtoo.

Vierailija
34/41 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:04"]

No itse en koe reiluksi sitä, että liitetään vauva uskonnolliseen yhteisöön. Siinä vaiheessa, kun lapsesi menee kouluun, on et:n opetus ainakin yhtä yleistä kuin uskonnonkin opetus, jos ei suorastaan ainut vaihtoehto.

[/quote]

Olen samoilla linjoilla. Ei ketään pitäis pakkoliittää mihinkään. Oman ainokaiseni kastoin reilu 20 vuotta sitten ja nyt se kaduttaa. Toki aika oli silloin hieman toinen ja kastamattomuus paljon harvinasempaa kuin nykyään ja me molemmat lapsen äidin kanssa kuuluimme silloin kirkkoon (itse en nykyään kuulu), vaikka emme vähäisimmässäkään määrin olleet uskovaisia.

Antakaa lapsellenne vapaus valita ihan itse, sitten kun tulee siihen ikään, että alkaa itse asioita tiedostamaan. Kun lapsesi on täysi-ikäinen niin lapsista tuskin puoliakaan enää kastetaan.

Vierailija
35/41 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaste on lahja, jota kautta Pyhä Henki vaikuttaa. Toisaalta kasteeseen pitäisi liittyä myös opetus. Vanhemmat eivät kuitenkaan menetä siinä mitään, jos lapsi saa kasteen lahjan. 

Minut on kastettu ja liitetty ev. lut. kirkkoon, josta erosin 15-vuotiaana. Tätä ennen olin kuitenkin ollut seurakunnan harrastuksissa (esim. sählykerho) mukana, ja niistä on todella mukavia muistoja.

Sitten kun myöhemmin tulin uskoon, oli kaste jo valmiina. Sama kaste kelpaa myös, jos liittyy esim. anglikaaniseen, ortodoksiseen tai katoliseen kirkkoon. 

Ette siis mitenkään vähennä lapsenne mahdollisuuksia, jos hänet kastetaan.

Lapsi voi myös erota kirkosta, jos haluaa et:n opetukseen. Myös alle 15-v. voi erota, jos toinen vanhemmista ei kuulu kirkkoon.

Vierailija
36/41 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 18:09"]

Kaste on lahja, jota kautta Pyhä Henki vaikuttaa. Toisaalta kasteeseen pitäisi liittyä myös opetus. Vanhemmat eivät kuitenkaan menetä siinä mitään, jos lapsi saa kasteen lahjan. 

Minut on kastettu ja liitetty ev. lut. kirkkoon, josta erosin 15-vuotiaana. Tätä ennen olin kuitenkin ollut seurakunnan harrastuksissa (esim. sählykerho) mukana, ja niistä on todella mukavia muistoja.

Sitten kun myöhemmin tulin uskoon, oli kaste jo valmiina. Sama kaste kelpaa myös, jos liittyy esim. anglikaaniseen, ortodoksiseen tai katoliseen kirkkoon. 

Ette siis mitenkään vähennä lapsenne mahdollisuuksia, jos hänet kastetaan.

Lapsi voi myös erota kirkosta, jos haluaa et:n opetukseen. Myös alle 15-v. voi erota, jos toinen vanhemmista ei kuulu kirkkoon.

[/quote]

Nää pyhähenki jorinat vaikuttaa ainoastaan niihin, jotka sellaisiin satuihin uskoo. Tässä on kyseessä pariskunta, joka käsitykseni mukaan ei moisista jorinoista perusta.

Miksi ihmeessä lapsi pitäisi kastaa vähän niin kuin varmuuden vuoski varmuuden vuoksi??? Jos lapsi joskus hurahtaa johonkin uskontoon, niin hän voi ottaa kasteensa siinä vaiheessa. Luulisi, että se siinä vaiheessa olisi hienompaakin, kun saa kasteen juuri silloin kun on uskoon tullut ja juuri siihen uskonyhteisöön, johon liityy (toki ei tarvi liittyä yhtään mihinkään yhteisöön, vaikka tulisikin uskoon).

Vierailija
37/41 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luulisi, että se siinä vaiheessa olisi hienompaakin, kun saa kasteen juuri silloin kun on uskoon tullut ja juuri siihen uskonyhteisöön, johon liityy (toki ei tarvi liittyä yhtään mihinkään yhteisöön, vaikka tulisikin uskoon)."

Näinhän se on, ensin usko ja sitten kaste. Minut kastettiin lapsena (hätäkaste) ja kävin uudelleen kasteella, kun olin tullut uskoon, erosin kirkosta ja liityin helluntaiseurakuntaan.

Vierailija
38/41 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Kiitos näkökulmista! Illalla miehen kanssa asiaa syvällisesti pohdiskelimme.Päätimme kastaa lapsen syillä:

- Lapsen isovanhemmille tämä on niin tärkeä asia (kunnioitamme myös heidän mielipidettään)

- Arvostamme kirkon tekemään hyväntekeväisyystyötä ja montaa muuta kirkon toimintaa, vaikka emme kaikkia sen opetuksia pysty hyväksymään

- Haluamme lapselle ihanat kummit (kummius on kristillinen perinne)

- Meidän kunnassamme kastamaton lapsi olisi hyvin poikkeava j saattaa olla, että harrastustoimintaa löytyy seurakunnasta.

Kastamatta jättämiseen syiksi jäivät:

- Olisi fiksua antaa lapsen isompana ja ajattelevana valita oma katsomuksensa

- Kirkkomme ei toteutua kristinuskon perusaatteita (!!!)

Vierailija
39/41 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiroilevat riparilaiset ovat kauhistus Jumalalle. Ja tapakristillisyys ei vie taivaaseen.

Vierailija
40/41 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene massan mukaan eli jätä kastamatta. Meillä ei ole kastettu lapsia ja heillä ei ole massanimiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan