Olettekos miettineet miten talvella....
...mahtuu mihinkään talvitakkiin?
Mulla la on n. 20.3. Edellinen syntyi elokuussa, joten en ole joutunut aiemmin miettimään koko asiaa. Nyt pitäisi koko talvi saada pöngettyä maha johonkin lämmikkeeseen... Ja jos edellisestä raskaudesta opin jotain niin maha tulee olemaan ISO. (Nyt jo näkyy niin ettei mitään epäselvää)
Olen 170cm ja normaalisti n.62kg eli vaatteet ei ihan hirveän suuria ole olleet.
Pitää varmaan kehittää joku takkiauki-mahalämmitin -viritelmä...
Kommentit (14)
käytin bonzoa läpi talven. Kylmimpinä aikoina oli villaponzon alla villapaita ja lämpiminä talvipäivinä oli vaan collegepaita.
Yks vaihtoehto on kans kantotakki, minkä voi netistä tilata babyidean sivuilta.
Must Benettonin villaponzo riitti hyvin.
silloin sain lainaksi loppuajaksi anoppikokelaalta reilun mallisen toppatakin, johon iso maha mahtui, aika pitkään tonne loka-marraskuulle mahduin villakangastakkiini, kunhan jätin alinta nappia auki. Kysele tutuilta/sukulaisilta lainaan tai käypä syksymmällä kirppiksellä, ei kannata ehkä isoa hintaa maksaa ihan uudesta. Mulla muuten ongelma oli toppikset, en raaskinut odotustalvihousuja ostaa, joten pakkasin välihousuja useammat odotusfarkkujen alle.
eka-vekara (nyt maalisvauvaa odottamassa)
Itse hommasin tätä kyseista talvea varten kirpparilta siistin toppatakin, oli enemmän sellainen laskettelumalli. Oli kyllä pari kokoa normaalia suurempi, mutta mahan ansiosta ei niinkään pahan näköinen.
Yksi kaveri käytti miehensä laskettelutakkia yhden talven.
Tosin siinä ei ollut kovin paksu vuori, ei se mihinkään -25 asteen pakkasiin sopinut.
Maha oli tosi iso, mutta mahduin vähän reiluun toppatakkiini, jossa oli kiristysnyörit vyötäröllä, jotka avaamalla sa mahankohdasta tosi suuren. Leveät villapaidat oli myös tarpeen ja itsekkin käytin vain välihousuja äitiyshousujen alla.
Mä olen normaalisti kokoa 34 ja kun esikoista odotin mulla oli TODELLA iso maha. Mä en raaskinut kuitenkaan ostaa äitiystoppatakkia, kun ne on niin hirmuisen kalliita ja käyttöikäkin vaan muutama kuukaus, mutta löysin sitten sellasen ulkoilutakin/kevyt-toppiksen, muistaakseni kokoa 40, jota pidin sitten viimeset kuukaudet. Olihan se ISO ja hihojakin juotui hieman käärimään, mutta mahan kasvaessa se ei näyttänyt ollenkaan liian isolta, vaan mahtui juuri ja juuri kiinni mahan korkeimmalta kohdalta. Siinä oli ne kiristys nauhat sielä helmassa, että pystyi mukavasti taittamaan mahan alle sen helman, että ei näyttänyt liian pitkältä, ja lämmittikin sitten ihanasti. :)
Nyt odotan pikkukakkosta syntyväksi lokakuussa, joten sitä takkia tuskin tarvin vielä lokakuussa, mikäli emme saa ennätys kylmää lokakuuta.
Eka muksu syntyi elokuussa...
Mutta luotan ja toivon, että mun A-linjainen nahkatakki palvelee syksyllä ja toinen A-linjainen villakangastakki sitten pakkasilla....
Ja jos ei mahdu, niin pakko kai johonkin kauppaan on mennä...ja ostaa joku halpis kutjake.
Onneksi mulla työmatka on lyhyt ja senkin teen omalla autolla, että takkiaukikin voi viilettää myös (niin kuin monesti teen normaalistikin).
Kaveriltani meinaan ottaa mallia ja käyttää talvella toppahousuja V-tyylillä. Eli kun housuissa on henkselit niin ne pysyy jalassa ja jättää vetskarin auki.
Kedelig jolla laskettu aika 19.2.
..Nyt toisen kanssa meinasin tehdä itelleni sellasen kantotakin (koska meinaan kuskata vauvaa kantoliinassa ja esikkoa rattaissa), johon mahan mahtuu ja sen jälkeen vauva. La on tammikuussa ja takkin meinasin tehdä fleecevuoren ja tuulenpitävän ulkopuolen (kuten vastaavissa markkinoilla olevissa on..). Laitan sitten sinne alle vaan paljon lisäkerroksia jos on oikeen kylmä...
Miehen vaatekaapilla kannattaa käydä ihan oikeesti! ;-)
Tuota kantotakkia mäkin mietin. Kuitenkin raskausaikaa on koko talviaika, eikä se mahakaan ihan heti katoa synnytyksen jälkeen.
Kantoliinaakin olen ajatellut kakosratkaisuksi ratikalla liikkuessa.
....nooo pitäää pohtia. Neuvolakin on vasta ensi viikolla (tai pitäisi sanoa JO.... Viime kerralla eka neuvola oli vasta viikolla 10 tai jotain, nyt toisen kanssa jo 8. viikolla)
ja pärjäsin pakkasten ajan ihan tavallisella toppatakilla, jossa oli kiristysnyörit vyötäröllä. Löysäsin niitä vaan tarpeen mukaan. Toppahousujen kanssa olikin sitten asia erikseen, kun omat ei inahtaneetkaan jalkaan... Niinpä lainasin kovilla pakkasilla miehen henkselitoppahousuja, joissa jätin vyötärön vetoketjun ja napin auki (ei ois mahtunutkaan kiinni). Leudoimmilla keleillä oli sitten verkkareiden alla pitkiksiä yms.
Nyt tämän toisen raskauden alkuvaihe osui talvelle ja A-linjainen villakangastakki sopi hyvin vielä pienen mahan kanssa. Mutta ne miehen toppahousut kaivelin taas esiin, mahaa ei kärsinyt puristaa niin mikään!
Ei kannata kyllä tosiaankaan ostaa mitään kalliita vaatteita. Odotusaika on lyhyt ja hyvällä lykyllä niitä tulipalopakkaspäiviä ei montaa osu sille ajalle.
jos takki ei mahdu kiinni ja käy sitten talviliinailuunkin.
Kuvia löytyy ainakin http://www.touhutoukka.com/poncho.html ja http://www.babyidea.fi/aidille/kantosuoja.html
aama (la 26.2.)
esikoinen syntyi joulukuussa. Ostin kirpparilta noin 10 eurolla siistin toppatakin kokoa M. Normaalisti olen kokoa S, hyvin mahtui takki päälle koko raskauden. Hartioista oloi toki jonkin verran iso, mutta en todellakaan viitsinyt haaskata enempää rahaa takkiin, joka tulisi jäämään niin vähälle käytölle.
Mulla oli molemmissa raskauksissa (toisessa LA maaliskuun lopussa) iso vatsa, joka kuitenkin mahtui tavallisen talvitakkini alle. Takki on mustavalkea, pitkähkö A-linjainen ja tyylikäs, sopii esim. jakkupuvun tai farkkujen kans. Olen ostamassa uutta ensi talveksi, joten jos kiinnostaa niin Helsingin Töölössä olis kaupan tällainen takki. Virallisesti kokoa 36 mut mun " normaalikokokin" vaihdellut 36-42 välillä ja siis loppuraskaudestakin mahtui nätisti kiinni. Jos kiinnostuit laita mailia.
kristiinan.mese@hotmail.com
... Mulla näiden sivujen laskurin mukaan on la 21.3. Ja toivottavasti ei tule helmikuusta törkeen kylmää.. Mulla ei ole edes aavistusta mahan koosta, koska esikoinen tulossa.
Toi takki auki- vaihtoehto ei kyllä mua kiinnosta, koska olen vilukissa pahimmasta päästä. =)
Onko sulla ollu jo eka neuvola?Mä joudun odottamaan vielä 2vkoo.