Mikä mun rahankäytössä mättää? Keskituloiset kertokaa vinkkinne.
Hei
Olin kuvitellu että meillä on hyvä rahatilanne kun on kaksi aikuista töissä. Perheen nettotulot 5200/kk + lapsilisät.
Kulut:
ruoka 1000
vastike 350
lainat 450
bensat/bussit 250
lounas työpaikalla (2aikuista) 250
kaikkien puhelimet + netti 80
vakuutus/sähkö 100
vaatteet 100-300/kk/perhe
lasten harrastukset 200/kk
vanhempien harrastukset 50/kk
päiväkoti 460/kk
MIhin se kaikki muu menee? Kerran vuodessa halpa ulkomaanreissu + jotain pientä matkaa.
Minkälaisilla palkoilla käydään perheen voimin ulkomailla monta kertaa vuodessa, tai voidaan ostaa kalliimpia vaatteita lapsille?
Jotenkin harmittaa, kun ajattelin että ei tarvitsisi enää kotiäitivuosien jälkeen nuukailla ja voisi ostaa itselleenkin useammin uusia vaatteita.
Meillä ei jää mitään säästöön..
Lapsia on kolme.
Kommentit (65)
Ap:n perheessä viisi henkilöä ja monesta heidän vaatekulut valtaisat. Kuukaudessa 100 - 300 euroa. Minusta tuo on vähän etenkin kun kirjoitti useimpina kuukausina summan olevan lähempänä sataa euroa. Kaikilla kun ei ole niitä vaatekaappeja täynnä vaatteita ihan itsestään vaan niitä on ostettava.
Seuraa muutama kuukausi kirjaamalla kaikki ylös!
Huomat että siellä on niitä kahvilla käyntejä yms pikkuostoksia niin paljon että ne vie loput. Ja tietty sit on niitä muita kuluja mitä et tuohon listanut, tulee autoveroa ja milloin mitäkin laskua.
Näin minä tein ja selvitin kirstun vuotamisen :D
Laita joka kk heti palkkaäivänä erilliselle tilille säästöön 500e. Hyvin pitäisi sen verran jäädä. Noista luettelemistasi menoista ei tarvi säästää, mutta tuki tarkemmin mihin ne loput menee.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 15:15"]
Vaatteisiin ei mene mitään kun meillä menee päälle vielä samat kuteet kuin yläasteella ja lukiossa ja nuo vaatteet ovat vielä hyväkuntoisia.
[/quote]
Apua. :D
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 15:28"]Terveydenhoito? Esim. Lääkärikäynnit ja lääkkeet
Luomu ei ole aina suositeltavin vaihtoehto, esim luomuliha on ympäristöä kuluttavampaa kuin normaali liha. Onko aina luomu paremman makuista? Kannattaa tutkia asiaa. Jos pystytte niin kasvattakaa tomaatit ja yrtit itse. Juuston kilohintaa kannattaa seurata, sitä kuluu helposti muutama kilo kuukaudessa ja hinnoissa on paljon eroja.
Melko pienet parturi/kosmetiikka kulut olet arvioinut. Itsellä Parturikulut: väri + leikkaus 100€/6-8 viikon välein, rasvat, meikit, tamponit, siteet, ehkäisy.. niihin kuluu melko paljon kuukaudessa. Lisäksi hemmotteletko itseäsi kasvohoidoilla, kynsihoidolla, tekoripsillä tms.
Sisustaminen, petivaatteet, autonhuolto, auton vaihto, ulkonasyönnit (ravintolailta 5 hlö n.80€), astiat, kahvilla käynti "ulkona" yms, häät, syntymäpäivät yms juhlat.
Noihin kaikkiin menee yllättävän paljon rahaa huomaamatta, jos laskee menot kuukautta kohden. Huomasin nimittäin itse sen, kun kävi samalla tavalla ja ihmettelin mihin ne rahat "katoavat".
[/quote]
Hei haloo! Kuka nyt kampaajaan tai parturiin pistää hirveitä rahoja? Meillä omalla parturilla helsingissä hiusten leikkaus maksaa sen 5-10€ per pää ja hiukset leikataan noin 3kk välein, jos leikataan, kun kotona voi ilmaiseksikin ne leikata. Kaikki ruokaostokset ostetaan aina tarjouksista, joten ruoka maksaa vain 250€/kk korkeintaa kolmelta henkilöltä.