Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä mun rahankäytössä mättää? Keskituloiset kertokaa vinkkinne.

Vierailija
04.04.2014 |

Hei

Olin kuvitellu että meillä on hyvä rahatilanne kun on kaksi aikuista töissä. Perheen nettotulot 5200/kk + lapsilisät.

Kulut:

ruoka 1000

vastike 350

lainat 450

bensat/bussit 250

lounas työpaikalla (2aikuista) 250

kaikkien puhelimet + netti 80

vakuutus/sähkö 100

vaatteet 100-300/kk/perhe

lasten harrastukset 200/kk

vanhempien harrastukset 50/kk

päiväkoti 460/kk

MIhin se kaikki muu menee? Kerran vuodessa halpa ulkomaanreissu + jotain pientä matkaa.

Minkälaisilla palkoilla käydään perheen voimin ulkomailla monta kertaa vuodessa, tai voidaan ostaa kalliimpia vaatteita lapsille?

Jotenkin harmittaa, kun ajattelin että ei tarvitsisi enää kotiäitivuosien jälkeen nuukailla ja voisi ostaa itselleenkin useammin uusia vaatteita.

Meillä ei jää mitään säästöön..

Lapsia on kolme.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa.

Selvää on se, että listauksesta puuttuu kuluja, ja kyllä ihan seuraan tilejäni. En nyt vain jaksanut niin kauhean tarkkaan tänne kirjata.

Mutta pakollisia kuluja, joihin ei mene rahaa kuukausittain on sitten juuri lomat, joihin säästyy ehkä 200/kk. Sitten on jatkuvasti hankintoja: pyörät lapsille (yleensä käytettynä), kun isommat lapset eri sukupuolta ei keskimmäinen peri toisiltaan paljon mitään. Välillä on ostettava kotiin asioita, esim. rikkimennyt pesukone + asennus yms. melkein 1000e. Ehkä kerran kuussa leffassa käynti. Käydään myös esim. katsomassa pelejä lasten kanssa. UImassa tms.

Kertokaahan te, jotka käytettä rahaa vaatteisiin vähemmän, niin miten paljon niitä omistatte samoin kuin lapsenne ja ostaako kaikki muka kaiken käytettynä?

Onko mun siis tehtävä johtopäätös että eletään itse asiassa leveästi?

Ehkä mun ympärillä on varakkaita, joten niihin nähden tuntuu että raha ei riitä mihinkään. Ehkä on kyse vain siitä kehen vertaan..

Vierailija
22/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kysyt täältä neuvoa jos mikään ei kelpaa`? Etkä listaa edes kaikkea. 

Pidä luomu omenasi, mutta älä sitten valita jos rahat ei riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on todella siitä, kehen vertaa. Ihan hyvin teillä on asiat. Miksi pitäisi olla säästöjä, jos ei ole hirveitä luottokorttivelkojakaan?

Vierailija
24/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:25"]Hei

Olin kuvitellu että meillä on hyvä rahatilanne kun on kaksi aikuista töissä. Perheen nettotulot 5200/kk + lapsilisät.

Kulut:

ruoka 1000

vastike 350

lainat 450

bensat/bussit 250

vakuutus/sähkö 100

päiväkoti 460/kk

MIhin se kaikki muu menee? Kerran vuodessa halpa ulkomaanreissu + jotain pientä matkaa.

Minkälaisilla palkoilla käydään perheen voimin ulkomailla monta kertaa vuodessa, tai voidaan ostaa kalliimpia vaatteita lapsille?

Jotenkin harmittaa, kun ajattelin että ei tarvitsisi enää kotiäitivuosien jälkeen nuukailla ja voisi ostaa itselleenkin useammin uusia vaatteita.

Lapsia on kolme.

[/quote]

Esim noi jatkuvat vaateostokset voitte lopettaa. Ihan hirveitä summia käytätte vaatteisiin joka kuukausi. Ja ihmeesti tuhlaatte muutenkin rahaa. Minä tulen toimeen 1250€:n tienesteillä vaikka minulla on lapsi ja vaimo on äitiyslomalla. Asumme pääkaupunkiseudulla, eikä rahaa pala juur mihinkään, vaan suurinosa jää säästöön.

[/quote]

No tuo on kyllä jo sellainen houdinisuoritus, että olisi kiva kuulla lisää. Miten se tehdään? Meillä kun kanssa rahaa valuu jonnekin, vaikka kuvittelen säästäväni ja aloittajan listaamat kulut tuntuvat suurilta. Meillä ei esim. vaatteita osteta uutena kuin ehkä satasella vuodessa, ja kengät kestävät vuosia. Ruuastakin olen alkanut katsoa tarkkaan, ettei sitä vanhene kaappiin, ja kaupassa menee pitkään kytätessä hintoja ja miettiessä edullisinta hyvää ravitsemusta. Lihaa esim. ei juurikaan osteta, kulut ovat semmoiset 500-600. Mutta helppohan minun on uskoa, että pari lasta enemmän ja halu olla tinkimättä laadusta johtaa äkkiä siihen tonniin.

Vierailija
25/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tutkia tarkemmin vaatekuluja. Tuo 300 voi tulla silloin, kun jompikumpi aikuinen ostaa uuden talvitakin, ja sitten niistä kuukausista kun kaikille joudutaan ostamaan uudet kengät tms. Mutta pääasiassa siis menee keskimäärin 100/kk ja ei tietenkään joka kk mene yhtään. Tässä kuussa käytettyjä kenkiä 20e, välikausitakki 30, juhlapaita 8e, aikuisen paita 50e, toppi 8e.

2 aikuista 3 lasta.

Vierailija
26/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todellakaan paljon tuo summa 5-henkisen perheen vaatteisiin. Jotain rajaa siihen köyhäilyynkin!

Vierailija
27/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:25"]

Esim noi jatkuvat vaateostokset voitte lopettaa. Ihan hirveitä summia käytätte vaatteisiin joka kuukausi. Ja ihmeesti tuhlaatte muutenkin rahaa. Minä tulen toimeen 1250€:n tienesteillä vaikka minulla on lapsi ja vaimo on äitiyslomalla. Asumme pääkaupunkiseudulla, eikä rahaa pala juur mihinkään, vaan suurinosa jää säästöön.

[/quote]

No tuo on kyllä jo sellainen houdinisuoritus, että olisi kiva kuulla lisää. Miten se tehdään? Meillä kun kanssa rahaa valuu jonnekin, vaikka kuvittelen säästäväni ja aloittajan listaamat kulut tuntuvat suurilta. Meillä ei esim. vaatteita osteta uutena kuin ehkä satasella vuodessa, ja kengät kestävät vuosia. Ruuastakin olen alkanut katsoa tarkkaan, ettei sitä vanhene kaappiin, ja kaupassa menee pitkään kytätessä hintoja ja miettiessä edullisinta hyvää ravitsemusta. Lihaa esim. ei juurikaan osteta, kulut ovat semmoiset 500-600. Mutta helppohan minun on uskoa, että pari lasta enemmän ja halu olla tinkimättä laadusta johtaa äkkiä siihen tonniin.

[/quote]

Ok. Käytät mun mielestä todella vähän rahaa uusiin vaatteisiin. Ymmärrän jos lapselle saa kaiken käytettynä. Mutta että aikuinenkin käyttää noin vähän, eli 100e? Täytyy siis olla kiitollinen siihen, mitä mulla on, koska kyllä mulla vähintään tuon verran menee pelkkiin uusin kenkiin vuodessa, tai yhdet hyvät verkkarit kerran kolmessa vuodessa, tai talvitakki noin 5 vuoden välein, mutta ainakin yhdet farkut vuodessa (50e), lisäksi ostan trikoopaitoja, toppeja uutena joka vuosi. Mutta teillä siis molemmat aikuiset pärjää tuolla summalla ja vielä lapsikin. Onnittelut!

Ja ihan oikeasti tämä ketju muutti sen, että en ainakaan viitsi enää ajatelle, että mulla on liian vähän. Oikeasti saan lähes kaiken mitä haluan, mutta olen vertaillut vääriin ihmisiin.

Vierailija
28/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:12"]

Ei ole todellakaan paljon tuo summa 5-henkisen perheen vaatteisiin. Jotain rajaa siihen köyhäilyynkin!

[/quote]

Niin, olen jo siinä vaiheessa elämää, että köyhäily ei enää maistu, enkä pidä sitä itseisarvona, että elää mahdollisimman halvalla :) vaan haluan nauttia.

ap

Vierailija
29/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän bruttotulot on noin 6500 euroa ja perheessä 4 henkeä. En siltikään raski käydä kampaajalla kuin pari kertaa vuodessa (pidän hiuksissa semmoisen mallin että tämä on mahdollista ja lyhentelen itsekin välillä). Leikkaan mieheni ja poikieni hiukset itse. Saamme pojille vaatteita kaverilta, jolla on isompi lapsi. Pojille on pakko ostaa uudet kesä ja talvikengät joka vuosi, mutta meillä vanhemilla on varmaan 4 vuotta vanhat. Pojille ostan joka kevät ja syksy jotain uusia huppareita ja farkkuja, mutta eipä ne paljoa tervitse. Itsellenikin ostan vaatteita todella vähän, jos ei liho, voi pitää vanhoja. Käy kirpputorilla. Ruokaan meillä menee 700-800 euroa kuussa, syömme koulussa ja työpaikalla. Olemme kerran käyneet ulkomailla. Matkailemme kotimaassa sukulaisten luona. Joskus olemme vuokranneet mökin laskettelukeskuksesta ja pojat on saaneet lasketella. Olemme sijoittaneet rahamme osakkeemme remontointiin. Pojista toinen harrastaa  pöytätennistä (100 euro vuodessa) ja toinen salibandyä 200 euroa vuodessa). Ei olisi missään nimessä ollut vara harrastaa esim. ratsastusta tai jääkiekkoa.

On siis ihan normaalia, että joutuu kokoajan miettimään mihin on varaa.

Vierailija
30/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sinänsä tietysti totta, että jonkun on syytä ostaa uutta että meille muille riittää käytettyä. Mutta jos et ole huomannut, köyhäilyyn joutuu turvautumaan koko ajan isompi osuus keskituloisistakin. Ostovoima tulee alaspäin. Kun nykymuotoisessa kapitalismissa sosialisoidaan sijoittajariski, maksajana ovat ne, jotka eivät voittoihin osallistu koskaan. Muistelen haikeana lapsuuteni elintasoa, jolloin duunarilla oli neljä lasta ja vaimo kotona, kiva paritalonpuolikas eikä oltu köyhiä. Olen syntynyt -68.

Vierailija
31/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloilla tai edes hyvätuloisuuden alarajalla ei Suomessa eletä kuin kroisokset. Asun itse yksin Helsingissä ja 3500e nettotuloilla elämä on kohtuullisen vaivatonta, jotain jää säästöönkin, mutta jos esim. ajaisin nykyistä paremmalla/uudemmalla autolla (eli jos autona olisi noin 45 tuhannen euron auto, vaihto kolmen vuoden välein), menisivät nekin rahat helposti. Helposti se raha häviää tililtä, jos ei mieti jokaista ostosta.

Vierailija
32/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:21"]

Meidän bruttotulot on noin 6500 euroa ja perheessä 4 henkeä. En siltikään raski käydä kampaajalla kuin pari kertaa vuodessa (pidän hiuksissa semmoisen mallin että tämä on mahdollista ja lyhentelen itsekin välillä). Leikkaan mieheni ja poikieni hiukset itse. Saamme pojille vaatteita kaverilta, jolla on isompi lapsi. Pojille on pakko ostaa uudet kesä ja talvikengät joka vuosi, mutta meillä vanhemilla on varmaan 4 vuotta vanhat. Pojille ostan joka kevät ja syksy jotain uusia huppareita ja farkkuja, mutta eipä ne paljoa tervitse. Itsellenikin ostan vaatteita todella vähän, jos ei liho, voi pitää vanhoja. Käy kirpputorilla. Ruokaan meillä menee 700-800 euroa kuussa, syömme koulussa ja työpaikalla. Olemme kerran käyneet ulkomailla. Matkailemme kotimaassa sukulaisten luona. Joskus olemme vuokranneet mökin laskettelukeskuksesta ja pojat on saaneet lasketella. Olemme sijoittaneet rahamme osakkeemme remontointiin. Pojista toinen harrastaa  pöytätennistä (100 euro vuodessa) ja toinen salibandyä 200 euroa vuodessa). Ei olisi missään nimessä ollut vara harrastaa esim. ratsastusta tai jääkiekkoa.

On siis ihan normaalia, että joutuu kokoajan miettimään mihin on varaa.

[/quote]

Teillä siis hyvin samankaltaiset tulot kuin meillä, yksi lapsi vähemmän. Ja samankaltainen rahojen käyttö, osa vanhoina ja osa uusina.

Kyllä aina ensin etsin huutonetistä, ja jos ei löydy, niin sitten ostan uutena, mutta en esim Lindexistä lasten farkkuja (25e) vaan HM 12e. Kaikessa tällaisessa katsotaan hintaa. Aikuisten vaatteet saattavat olla kalliimpaa merkkiä ja merkkivaatteet kestävätkin sitten todella kauan, mutta pääasiassa ostan paidat yms. HMstä.

Lasten vaatteita emme ole saaneet muilta lahjoituksina ikinä.

Mullekin tuli jopa vähän yllärinä, että koko ajan saa laskea mihin rahan käyttää. Ei tosin samallalailla kun silloin kun oli kotihoidontuella ja nyt on varaa käydä laskettelemassa yms.silloin tällöin.

Mun listauksesta puuttui kampaajat, olisko 50/kk. Kosmetiikka, rasvat, lääkkeet yms. ei säännön mukainen.

Vierailija
33/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat tietää tarkalleen, mihin rahat menevät, aloita kirjanpito. Itse olen nuoresta likasta lähtien merkannut vihkoon sarakkeittain (ruoka, vaatteet, terveys...) menot, joka kuukaudelle oma sivunsa. Säästän myös kuitit, ja jos esim. ruokaan on mennyt yllättävän paljon tai vähän, voin kuiteista katsoa, miksi.

Sinänsä ihmisen ei ole pakko nuukailla, jos ei ole tarvetta. On myös turha vertailla muihin. Monet viettävät todellista kulutusjuhlaa samaan aikaan, kun velkaa on rutosti, eivät he minusta ole rikkaita. Jos haluat mieluummin laittaa rahaa luomuruokaan kuin tyyriimpiin ulkomaanmatkoihin, niin se on oma valintasi ja varmasti ihan hyvä sellainen. Joku toinen valitsee toisin.

Jos haluat säästää, niin saahan tuosta ruoasta tingittyä, vaikka ainakin osin käyttäisitte luomutuotteitakin. Ainahan se terveellinen ei ole kallista, ei ne luomuperunat ja -porkkanat ole niin kalliita kuin monet muut luomutuotteet :) Jos syötte arkisin lounaan muualla, niin aika kalliita päivällisiä laitatte. Ehkä töihin voisi ainakin välillä ottaa eväät kotoa? Ja etenkin lapsille löytää kirppareilta vaatteita hyvin edullisesti. Samaten kirppareilla näkee leluja ja kirjoja, joista näkee, ettei niillä ole tehty juuri mitään, siis lelut saattavat olla pakkauksissaankin. Niitä voi keräillä lahjavarastoon.

Mutta joo, eläminen Suomessa on todella kallista, niin se vaan on... Kauhistelemme muiden maiden systeemejä, ja samaan aikaan olemme ihan tyytyväisiä, kun S- ja K-ryhmä määrittelevät ruoalle ja päivittäistavaroille suomalaisille sopivan hinnan :)

Vierailija
34/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:22"]

[/quote]

Sinänsä tietysti totta, että jonkun on syytä ostaa uutta että meille muille riittää käytettyä. Mutta jos et ole huomannut, köyhäilyyn joutuu turvautumaan koko ajan isompi osuus keskituloisistakin. Ostovoima tulee alaspäin. Kun nykymuotoisessa kapitalismissa sosialisoidaan sijoittajariski, maksajana ovat ne, jotka eivät voittoihin osallistu koskaan. Muistelen haikeana lapsuuteni elintasoa, jolloin duunarilla oli neljä lasta ja vaimo kotona, kiva paritalonpuolikas eikä oltu köyhiä. Olen syntynyt -68.

[/quote]

Tätä mäkin ihmettelen, kun vertaan omaan lapsuuteeni. Kaikilla oli kesämökit. Nyt käydään isovanhempien mökillä. Velkaa ei välttämättä ollut asunnosta jne.

Silloin taisi keskiluokka elää suhteellisesti leveämmin.

Vierailija
35/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomu on ihan selvä iso kulu, jos haluatte sitä ostaa niin älkää valittako. Luomuun ne rahat menee!

Etkä edes listannu AUTON kuluja. Listasit vaan BENSAT. Kai muistat että se autovakuutuskin maksaa?

Sun pitää muutenkin listata kaikki. Just ne leffaliput ja muut "pienet" lisäkulut joista tulee ekstraa.

Ja siis täh, pitääkö vaatteita ostaa koko ajan? Ja aina jotain tosi kallista?

Älä oo snobi jos ei oo varaa 

Vierailija
36/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten (ja omissakin) vaatehankinnoissa ennakoin ja ostan paljon alesta. Hutiostoja ei kyllä vuosien varrella ole ollut paria enempää ja rahansäästö on kuitenkin ollut huomattava. Viime viikolla ostin lapselle yli satasen talvikengät kolmella kympillä, ensi talveksi. Jos nyt kävisi joku aivan ihmeellinen kasvupyrähdys, uskon, että saan kyllä omani pois myymällä kengät eteenpäin. Koululaisille ei välttämättä enää tahdo löytyä kirppareilta vaatetta, mutta aiemmin hyödynsin kirppareita tosi paljon. Ja tietysti myös niin päin, että olen myynyt kaapeista turhaa tavaraa pois itse.

Ennen kaikkea kannattaa luopua sellaisesta ajattelutavasta, että hyvä elämä olisi suoraan verrannollinen käytettävissä olevan rahan määrään. Kaikkea ei voi saada minkä haluaa, mutta kyllä ap:n tuloilla pitäisi saada helposti kaikki, mitä oikeasti tarvitsee.

Vierailija
37/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että vastaus löytyy sieltä listan ulkopuolisista menoista. Nuo nyt on tuollaisia pakollisia menoja, mielestäni ihan kohtuullisiakin. Ruokalaskussakin saattaa olla sukkaa ja askartelutarviketta, kaverisynttärilahjoja mukana (ainakin meillä on).

Minkä ikäisiä lapsia? Viikkoraha, leffaliput, karkkipussit, lehtitilaukset, auton huollot, katsastus ja kuluvat osat, kaiken maailman keräykset milloin mihinkin töissä, tarhassa ja harrastuksissa, lasten lelut/polkupyörät.... Niihin uppoaa huomaamatta, ellei pidä kirjaa.

Vierailija
38/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi älytön ja turha aloitus. Täällä kysellään antaen vaillinaisia tietoja; ei ole edes listattu kaikkia kuluja, kun kuka tahansa saa laskettua että tuossa jää 2000 euron kuukausittainen erotus tulojen ja kulujen välillä, mutta kuitenkin sanotaan että kaikki menee mikä tulee. Omaa pankkitiliään seuraamalla voi ihan helposti katsoa, mihin ne rahat valuvat. Me ei sitä voida tietää, kun ap ei kerro.

Jos rahaa kuluu liikaa, niin kukkaronnyörejä tiukennetaan, siinä se. Tuhlailu lopetetaan ja turhia ei osteta. Noilla tuloilla ja tuolla ilmoitetulla kulutuksella ei luulisi olevan vaiekaa.

Vierailija
39/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakuluista kannattaa alkaa karsimaan, jo 50€ säästö kuussa tekee vuodessa 600euroa, jos saat 100€ pienemmäksi ruokakauppaan menevän summan, säästät vuodessa 1200euroa.

Muttama vinkki:

-Osta (jos et vielä näin tee) vihanneksia isoissa säkeissä, ja mielellään vielä suoraan tilalta. Perunaa, porkkanaa, lanttua, kaalia, sipulia, punajuurta jne. jos teillä ei ole kellaria tmv. säilytystilaa, jaa säkeottäin ostetut jutut muutaman tutun kanssa, esim. sukulaisten tai (työ-)käverien kanssa.

-Vähennä leikkeiden ym. käyttöä, leivän päälle esim. vain siivu juustoa ja muutama siivu kurkkua eikä sen seitsemää sorttia kerralla.

-Leivo leipä itse, tässä säästää silläkin että esim. omaa herkkuani on itse tehty hyvä tuore leipä voin kanssa. Itse tehty ei kaipaa mitään päälle vert. kaupan leipä joka usein mautonta/kuivaa ja pakko laittaa päälisiä.

Halutessasi voit myös tehdä levitteitä itse esim. rahkaa/voita/yrttejä/mausteita/pestoa ym. käyttäen.

-Pidä ainakin yksi keittopäivä viikossa, kun teet keiton laita siihen paljon juureksia/kasviksia ja vähän lihaa/makkaraa/kalaa.

-Mieti kelpaisiko esim. wokkiin ihan pakastealtaan pussit, jos ostat (talvella) paprikat sun muut kasvikset wokkiin tulee hintaa paljon, vert. valmis pussi. Rainbow, Pirkka ja Lidlin pussit edullisia, ja ihan yhtä hyviä mitä ns. merkkituotteet. Ja noissa se hyvä puoli, että pakastettu parhaimpaan satoaikaan =hyvin vitamiineja jäljellä vert. jostain kaukaa Suomeen rahdatussa puolipaleltuneessa paprikassa.

-Jos tekee mieli jotain hyvää leivo itse. Valmiit pullat sun muut tulevat kalliiksi vert. tekee itse. Useimmat leivonnaiset on vieläpä erittäin helppo tehdä itsekin, esim. kaurakeksit, samoin myös esim. vanukas jne.

-Älä tee salaatteja vaan lisää esim. edullisia juureksia ravintoon. Jos teet esim. perus salaatin jossa rucolaa, tomaattia, kurkkua jne. (puhumattakaan että lisäät siihen esim. fetaa tmv.) niin kalliiksi tulee, vert. teet hunajaiset uunijuurekset lisukkeeksi. Samoin kaalilaatikkoa tmv. jos tekee niin vitamiineja saa jo siitä ruuasta hyvin, ja paljon halvemmalla mitä salaatista.

-Säännöstele ruuan määrää, mikä ei tarkoita sitä että lapset elävät nälässä tai eivät saa ottaa mitä haluavat jääkaapista, vaan sellaista fiksua säännöstelyä. Esim. aamupalalla saa lasillisen appelsiinimehua (enempää ei ravintosuostusten mukaan edes tarvita) sen sijaan että joisi koko tölkillisen kerralla, mutta sitten taas esim. puuroa saa niin paljon kun napa vetää jne.

-Osta tarjouksessa olevia/kauden hedelmiä, omenoita silloin kun niitä saa edullisesti, banaaneja kun ovat tarjouksessa, luumuja silloin kun on niiden sesonki jne. Ja tässä kannattaa miettiä onko kaiken oltava luomua, on tutkittu ettei se luomu yllättäen olekaan parempaa vaan paremmuus perustuu enemmän mielikuviin.  Sitten taas esim. maidossa kannattaa ostaan vain luomua, elli valikoiden osta ns. tavallista ja luomua.

Vierailija
40/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:25"]

Hei

Kulut:

ruoka 1000

vastike 350

lainat 450

bensat/bussit 250

vakuutus/sähkö 100

päiväkoti 460/kk

Lapsia on kolme.

[/quote]

Voin kertoa, että meillä oli tuollaista, kun lapset oli tarhaiässä. Ei satasta kahta enempää säästöön. Sitten kun ne meni kouluun, kustannuspuoli helpotti. Ainoat missä voit säästää, on työpaikkaruokailu, matkakulut (jos on n. 10-15 km matka, niin fillaroi kesäisin), ruoka ja vaatteet, joissa kannattaa etsiä aina halvempi vaihtoehto ja pitää joskus uunipuuro/pinaattilettu/kalapuikkopäivä.

Paitsi kovalle kulutukselle joutuvissa tavaroissa ja vaatteissa (haalarit ja kumpparit) ei kannata säästellä, vaan ostaa laadukasta.