Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä mun rahankäytössä mättää? Keskituloiset kertokaa vinkkinne.

Vierailija
04.04.2014 |

Hei

Olin kuvitellu että meillä on hyvä rahatilanne kun on kaksi aikuista töissä. Perheen nettotulot 5200/kk + lapsilisät.

Kulut:

ruoka 1000

vastike 350

lainat 450

bensat/bussit 250

lounas työpaikalla (2aikuista) 250

kaikkien puhelimet + netti 80

vakuutus/sähkö 100

vaatteet 100-300/kk/perhe

lasten harrastukset 200/kk

vanhempien harrastukset 50/kk

päiväkoti 460/kk

MIhin se kaikki muu menee? Kerran vuodessa halpa ulkomaanreissu + jotain pientä matkaa.

Minkälaisilla palkoilla käydään perheen voimin ulkomailla monta kertaa vuodessa, tai voidaan ostaa kalliimpia vaatteita lapsille?

Jotenkin harmittaa, kun ajattelin että ei tarvitsisi enää kotiäitivuosien jälkeen nuukailla ja voisi ostaa itselleenkin useammin uusia vaatteita.

Meillä ei jää mitään säästöön..

Lapsia on kolme.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:44"]

Miksi ihmeessä vaatteisiin noin paljon rahaa? Ruokakulutkin aikamoiset. Teettekö itse ruoat vai ostatteko valmiina?

[/quote]

Meillä menee ihan sama. Käytetään Lidliä ja Prismaa. Mitään rotukarjan sisäfilettä ei todellakaan syödä, mutta jos kuukauden päivittäistavarat laskee yhteen niin tonni niihin menee. Syödään paljon kasviksia ja hedelmiä. 

Viisihenkinen perhe ei pärjää vähemmällä ellei sapuskasta tehdä todella yksipuolista, tyyliin perunaa ja jauhelihaa, makaronia ja jauhelihaa.

[/quote]

Meilläkin menee tuo 1 000 €/kk ruokaan. Selitys? Syödään tosi paljon kasviksia ja hedelmiä. Ne on KALLIITA! Ostan myös välillä luomua. Kalaa ostan kerta viikkoon, mutta useamminkin esim. kylmäsavustettua lohta. Vältän eineksiä. Karkkia emme syö usein. Limsoja ostan vain juhliksi. LIhaa syödään melkein päivittäin.

Kyllä hyvä ruoka maksaa, näin se vain on!

Ymmärrän kyllä että tämän saisi alas jos alkaisimme syödä tyyliin makaronilaatikko, puuro, perunamuusi jne...

Leipää leivon kyllä itse.

Marjoja poimin myös jonkin verran, mutta nyt ovat loppuneet jo pakastimesta.

Lisäksi kaksi kohta 13-vuotiasta lasta syövät PALJON. Enemmän kuin vanhempansa kohta. Joten lasten ikäkin vaikuttaa.

Vierailija
42/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää Lidlissä. Siellä on kasviksetkin edullisia. 

Ai ettei halua vai? Olkaa sitten valittamatta..

ja ap ei tainnut listata edes sähkölaskuaan tuohon, kauheasti aukkoja menoissa joten ei ihme että rahat häviää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksatko kaiken luottokortilla? Silloin ei ajattele miten rahaa menee: palkkapäivänä pakollisten kulujen joukossa on pakollinen luottokorttilaskun lyhennyserä. Vaatekuluista minäkin ekana karsisin, ruoan hinta on noussut ja siksi varmasti 1000 euroa realistinen.

Vierailija
44/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:47"]

On totta, että ruokakulut isot. Tehdään itse, mutta käytetään pääasiassa luomua, se selittänee. Silti kyllä tingitään, ei osteta kalliita kaloja, kuhaa tms., liha on jauhelihaa tai broileria, ei herkutella ostamalla mitään erikoisjuttuja. Ei juurikaan herkkuja. Toki luomumaito, munat, omenat yms. ovat kaikki kalliimpia kuin tavalliset.

Ruoan laatu on se, mistä en haluaisi tinkiä.

[/quote]

Oikeasti moni tuote on lidlissä laadukkaampaa. Esim jugurtit, juustot,jäätelö ja moni muu... Itse ostan sieltä lähes kaiken paitsi maidon ja jauhelihan, koska laadukkaampia&halvempia.

Vierailija
45/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:10"]

Täytyy tutkia tarkemmin vaatekuluja. Tuo 300 voi tulla silloin, kun jompikumpi aikuinen ostaa uuden talvitakin, ja sitten niistä kuukausista kun kaikille joudutaan ostamaan uudet kengät tms. Mutta pääasiassa siis menee keskimäärin 100/kk ja ei tietenkään joka kk mene yhtään. Tässä kuussa käytettyjä kenkiä 20e, välikausitakki 30, juhlapaita 8e, aikuisen paita 50e, toppi 8e.

2 aikuista 3 lasta.

[/quote]

Mä en edes tiedä paljon meillä menee vaatteisiin? Vaihtelee tosi paljon. Nyt olen ostellut kolmelle lapselle kenkiä, myös itselleni lenkkarit. Kengät olivat yhteensä 130 €... Omat lenkkarini tulevat kestämään ainakin pari vuotta. Yhdelle lapselle ostin kevättakin -> 30 €. Parille jouduin ostamaan ulkohousut -> 50 €. Muutama paita 40 €. Tuosta tuli 250 € n. kuukauden sisään. Että kyllä se helposti tuohon menee kun lapset kasvaa ja kuluttaa. Enkä ostanut vaatteita itselleni ja mies nyt harvoi mitään ostaa!! Että kyllä vaatteetkin maksaa Suomessa ja jos vielä ostais jotain merkkivaatteita. Ei ole varaa sellaiseen.

Vierailija
46/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä tästä!!

"Ja tässä kannattaa miettiä onko kaiken oltava luomua, on tutkittu ettei se luomu yllättäen olekaan parempaa vaan paremmuus perustuu enemmän mielikuviin."

Vierailija
47/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:54"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:47"]

On totta, että ruokakulut isot. Tehdään itse, mutta käytetään pääasiassa luomua, se selittänee. Silti kyllä tingitään, ei osteta kalliita kaloja, kuhaa tms., liha on jauhelihaa tai broileria, ei herkutella ostamalla mitään erikoisjuttuja. Ei juurikaan herkkuja. Toki luomumaito, munat, omenat yms. ovat kaikki kalliimpia kuin tavalliset.

Ruoan laatu on se, mistä en haluaisi tinkiä.

[/quote]

Oikeasti moni tuote on lidlissä laadukkaampaa. Esim jugurtit, juustot,jäätelö ja moni muu... Itse ostan sieltä lähes kaiken paitsi maidon ja jauhelihan, koska laadukkaampia&halvempia.

[/quote]

Kyllä LIDL on edullisempi kuin moni kauppa, mutta huomioikaa ettei sekään ole kaikilla ihan siinä lähistöllä :(. Käyn siellä jos muuten on asiaa kaupunkiin, muuten lähin Lidl on 30 km päässä... Kasvikset on siellä kyllä edullisia, kuten muukin tavara.

Vierailija
48/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on hyvät tulot, joihin suhteutettuna minusta ruokakulut ja vaatekulut on ihan ok. Sinuna en tinkisi siis ainakaan ruuasta. Juuri oli myös ketju, jossa keskimäärin naiset vastasivat ostavansa n. 50-100€/kk vaatteita pelkästään itselleen. Jos koko perheen vaatekuluja ajattelee, niin noilla tuloilla 300€ ei mielestäni ole liikaa. 

Luulen, että teillä raha katoaa johonkin arkisiin, mukamas pieniin kuluihin. Käytte ehkä ulkona syömässä, lapset käy usein elokuvissa,  ostatte uuden kännykän tai uuden maton jne. Näistä kuluista kertyy yllättäen iso summa rahaa. Pidä kirjaa pari kuukautta, johon kirjaat kaikki menot. Summaat aina viikonloppuisin mihin sillä viikolla on mennyt rahaa.

Vierailija
49/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:56"]

Samaa mieltä tästä!!

"Ja tässä kannattaa miettiä onko kaiken oltava luomua, on tutkittu ettei se luomu yllättäen olekaan parempaa vaan paremmuus perustuu enemmän mielikuviin."

[/quote]

Mutta on myös tutkittu että luomu sisältää enemmän vitamiineja.

Vierailija
50/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika suurilla tuloilla ihmiset joutuu köyhäilemään...

Meillä on nettotulot luokkaa 5000-6000 euroa kuussa ja vaikka on asuntivelkaa jäljellä, 4 lasta ja 2 autoa niin tuntuu, ettei mistään tarvi tinkiä. En edes tiedä, miten paljon meillä menee esin. ruokaan rahaa. Harrastuksiin menee useita tuhansia vuodessa.

Vierailija
51/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:25"]Hei

Olin kuvitellu että meillä on hyvä rahatilanne kun on kaksi aikuista töissä. Perheen nettotulot 5200/kk + lapsilisät.

Kulut:

ruoka 1000

vastike 350

lainat 450

bensat/bussit 250

vakuutus/sähkö 100

päiväkoti 460/kk

MIhin se kaikki muu menee? Kerran vuodessa halpa ulkomaanreissu + jotain pientä matkaa.

Minkälaisilla palkoilla käydään perheen voimin ulkomailla monta kertaa vuodessa, tai voidaan ostaa kalliimpia vaatteita lapsille?

Jotenkin harmittaa, kun ajattelin että ei tarvitsisi enää kotiäitivuosien jälkeen nuukailla ja voisi ostaa itselleenkin useammin uusia vaatteita.

Lapsia on kolme.

[/quote]

Esim noi jatkuvat vaateostokset voitte lopettaa. Ihan hirveitä summia käytätte vaatteisiin joka kuukausi. Ja ihmeesti tuhlaatte muutenkin rahaa. Minä tulen toimeen 1250€:n tienesteillä vaikka minulla on lapsi ja vaimo on äitiyslomalla. Asumme pääkaupunkiseudulla, eikä rahaa pala juur mihinkään, vaan suurinosa jää säästöön.

[/quote]

Niin ja semmoinen vielä että meidän 3 hengen ruokiin menee vain 250€/kk. Ja vakuutuksiin meillä menee vain noin 400€/vuodessa ja se on vain kertamaksu. Puhlinlasku minulla on 20€/kk sisältäwn puheen,tekstarit, multimediaviestit,videopuhelut ja internetin. Vaimolla on sama puhelinlasku omassa liittymässään.

Vierailija
52/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yhden hengen ruokalaskuihin menee n. 35e/viikko ja siinä ei tarvitse pihistellä yhtään sen mukaan mitä ostaa. Käyn yleensä Lidlissä. Kuussa siis n.140e. 

Vierailija
53/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:56"]

Samaa mieltä tästä!!

[/quote]

Totta ja niistä mielikuvista toiset maksaa, mainosmiehet miljoonilla luoneet mielikuvia joista jotkut maksaa :/

Samaa mielikuvaa että stockan puolta kalliimpi paprika olisi muka parempi kuin se sama paprika lidlissä...

Vierailija
54/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

100-300 euroa kuussa vaatteisiin ei tosiaankaan ole paljoa. Meillä menee helposti tuon verran, ja olemme lapseton pariskunta. Mies kun ostaa puvun vuodessa, se tekee kahdelletoista kuukaudelle jyvitettynä jo sen satasen. Puvunkengät, kauluspaidat, solmiot eivät nekään ilmaisia ole. Mun vaatteet sitten siihen päälle vielä.

Vierailija
55/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:04"]Ap jatkaa.

Selvää on se, että listauksesta puuttuu kuluja, ja kyllä ihan seuraan tilejäni. En nyt vain jaksanut niin kauhean tarkkaan tänne kirjata.

Mutta pakollisia kuluja, joihin ei mene rahaa kuukausittain on sitten juuri lomat, joihin säästyy ehkä 200/kk. Sitten on jatkuvasti hankintoja: pyörät lapsille (yleensä käytettynä), kun isommat lapset eri sukupuolta ei keskimmäinen peri toisiltaan paljon mitään. Välillä on ostettava kotiin asioita, esim. rikkimennyt pesukone + asennus yms. melkein 1000e. Ehkä kerran kuussa leffassa käynti. Käydään myös esim. katsomassa pelejä lasten kanssa. UImassa tms.

Kertokaahan te, jotka käytettä rahaa vaatteisiin vähemmän, niin miten paljon niitä omistatte samoin kuin lapsenne ja ostaako kaikki muka kaiken käytettynä?

Onko mun siis tehtävä johtopäätös että eletään itse asiassa leveästi?

Ehkä mun ympärillä on varakkaita, joten niihin nähden tuntuu että raha ei riitä mihinkään. Ehkä on kyse vain siitä kehen vertaan..

[/quote]

Meillä on vaatekaapit täynnä vaatteita, joten ei ole tarve ostella vaatteita. Kun nuo vanhatkin vaatteet saisi edes kulutettua loppuun, niin sitten voisi ostaa lisää. Minulla on esim noin 2 metrin pinkka t-paitoja kaapissa,collegeja, housuja, huppareita on yli metrin pinkka, sukkia on monta laatikkoa, kuten kalsareita ja pitkiäkalsareita. Ulkotakkeja talvi, syksy, kevät ja kesäkäyttöön on jokaisia noin 10kpl, kenkiä on noin 10 paria erilaisia jne. Käytän vielä suurimmaksi osaksi samoja vaatteita kuin yläasteella ja lukiossa ja olen kuitenkin 32v mies. Vaimolla kans o, hirveä kasa vaatteita, sekä muksulla, joten ei tule moneen vuoteen vaatteita osteltua.

Vierailija
56/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, ja sama juttu on tosi monissa merkkivaatteissakin! Ne saatetaan tehdä oikeasti vierekkäisillä tehtailla jossain halpamaissa, ja maksat satasen ekstraa vaan siitä brändistä. Ihmiset ei oikeasti tunnu tajuavan tätä ja olen järkyttynyt siitä. Sellaiset käsintehdyt vaatteet on eri asia, niissä maksetaan siitä ihmisen käsityöstä ja kenties myös paremmasta laadustakin.

Tosi monet karsastaa jotain H&M:ääkin. Mulla on suurin osa sieltä ostetuista vaatteista kestänyt hyvin vuosikausia. Vain muutama paita on nukkaantunut, mutta se johtuu lähinnä materiaalista. Mutta siis joo, maksakaa vaan brändeistä jos haluatte.

Vierailija
57/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

www piste balancion piste com. On ilmainen ohjelma talouden rahatilanteen seurantaan. Käytin tuota aiemmin kun oli maksullinen ja nyt taas kun se on muuttunut ilmaiseksi. Tuolla nettisivulla totuus tulee nopeasti ilmi! Suosittelen, varsinkin tuollaisilla älyttömillä nettotuloilla! Meillä tällä hetkellä yksi työssäkäyvä ja nettona tilille tulee kuukausittain noin 2700e. Lapsia kaksi ja rahat koko ajan tiukilla..

Vierailija
58/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:25"]Hei

Kulut:

ruoka 1000

vastike 350

lainat 450

bensat/bussit 250

vakuutus/sähkö 100

päiväkoti 460/kk

Lapsia on kolme.

[/quote]

Esim noi jatkuvat vaateostokset voitte lopettaa. Ihan hirveitä summia käytätte vaatteisiin joka kuukausi. Ja ihmeesti tuhlaatte muutenkin rahaa. Minä tulen toimeen 1250€:n tienesteillä vaikka minulla on lapsi ja vaimo on äitiyslomalla. Asumme pääkaupunkiseudulla, eikä rahaa pala juur mihinkään, vaan suurinosa jää säästöön.

[/quote]

No tuo on kyllä jo sellainen houdinisuoritus, että olisi kiva kuulla lisää. Miten se tehdään? Meillä kun kanssa rahaa valuu jonnekin, vaikka kuvittelen säästäväni ja aloittajan listaamat kulut tuntuvat suurilta. Meillä ei esim. vaatteita osteta uutena kuin ehkä satasella vuodessa, ja kengät kestävät vuosia. Ruuastakin olen alkanut katsoa tarkkaan, ettei sitä vanhene kaappiin, ja kaupassa menee pitkään kytätessä hintoja ja miettiessä edullisinta hyvää ravitsemusta. Lihaa esim. ei juurikaan osteta, kulut ovat semmoiset 500-600. Mutta helppohan minun on uskoa, että pari lasta enemmän ja halu olla tinkimättä laadusta johtaa äkkiä siihen tonniin.

[/quote]

Ei tuossa ole mitään houdinisuoritusta. Vastikkeet noin 100€/kk, puhelinlasku 20€/kk, niin minulla kuin vaimollani, ruokaan menee noin 250€/kk 3 henkilön ruuat. Siinä ne laskut sit on. Bussilippuun menee noin 40€ ja kuntosaliin ja uintiin 40€ yhteensä. Vaatteisiin ei mene mitään kun meillä menee päälle vielä samat kuteet kuin yläasteella ja lukiossa ja nuo vaatteet ovat vielä hyväkuntoisia. Kämpässä on kaikki tarpeellinen, joten ei sit tule tuhlailtua. Matkoilla käydään noin 4 kertaa vuodessa, eikä niihin paljoa rahaa mene.

Vierailija
59/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 15:10"]

Niinpä, ja sama juttu on tosi monissa merkkivaatteissakin! Ne saatetaan tehdä oikeasti vierekkäisillä tehtailla jossain halpamaissa, ja maksat satasen ekstraa vaan siitä brändistä. Ihmiset ei oikeasti tunnu tajuavan tätä ja olen järkyttynyt siitä. Sellaiset käsintehdyt vaatteet on eri asia, niissä maksetaan siitä ihmisen käsityöstä ja kenties myös paremmasta laadustakin.

Tosi monet karsastaa jotain H&M:ääkin. Mulla on suurin osa sieltä ostetuista vaatteista kestänyt hyvin vuosikausia. Vain muutama paita on nukkaantunut, mutta se johtuu lähinnä materiaalista. Mutta siis joo, maksakaa vaan brändeistä jos haluatte.

[/quote]

Kyllä H&M:n vaatteet on tosi monet pelkkää kuraa. Monesti selaan kuvasto, että onpa kauniita vaatteita, mutta kun oikeasti menen ostamaan, niin kangas on ohutta lirpuketta ja kaukaa jo näkee kyseessä olevan halppisvaate (lue: ruma). Joitakin nappiostoksia olen H&M:ltä tehnyt. Etenkin lastenvaatteista osa on hyviä. Itseltäni kuitenkin sekä farkut että paidat on hajonneet tavallista nopeammin. 

Ostan harvoin H&M:ltä, koska niiden vaatteista näkee jo kaukaa, mistä ne on ostettu. 

Vierailija
60/65 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoito? Esim. Lääkärikäynnit ja lääkkeet

Luomu ei ole aina suositeltavin vaihtoehto, esim luomuliha on ympäristöä kuluttavampaa kuin normaali liha. Onko aina luomu paremman makuista?  Kannattaa tutkia asiaa. Jos pystytte niin kasvattakaa tomaatit ja yrtit itse. Juuston kilohintaa kannattaa seurata, sitä kuluu helposti muutama kilo kuukaudessa ja hinnoissa on paljon eroja. 

Melko pienet parturi/kosmetiikka kulut olet arvioinut. Itsellä Parturikulut: väri + leikkaus 100€/6-8 viikon välein, rasvat, meikit, tamponit, siteet, ehkäisy.. niihin kuluu melko paljon kuukaudessa. Lisäksi hemmotteletko itseäsi kasvohoidoilla, kynsihoidolla, tekoripsillä tms. 

Sisustaminen, petivaatteet, autonhuolto, auton vaihto, ulkonasyönnit (ravintolailta 5 hlö n.80€), astiat, kahvilla käynti "ulkona" yms, häät, syntymäpäivät yms juhlat. 

Noihin kaikkiin menee yllättävän paljon rahaa huomaamatta, jos laskee menot kuukautta kohden. Huomasin nimittäin itse sen, kun kävi samalla tavalla ja ihmettelin mihin ne rahat "katoavat".