Vaipan vaihto sylissä
Miten se vaippa vaihdetaan sylissä niin ettei se falskaa? Voitteko kertoa ihan yksityiskohtaisesti?
Entäs miten ilta- ja aamupesut hoidetaan ilman hoitotasoa?
Taustaa sen verran että poika 8kk venkoilee niin etten uskalla hoitopöydällä enää pitää. Muutenkin haluaisin totuttaa pojan ja itseni mutkattomampaan hoitamiseen. Olen nyt sylissä vaihtanut vaipat mutta jostain syystä en saa teippejä kohdilleen niin että vaipat pitäisivät pissat sisällä. Muut hoitotoimenpiteet ovat yhtä helvettiä sylissä hoidettuna, esim kaulan pesu. Lapsi ei vielä seiso.
Kommentit (27)
Siitä on kymmenen vu0tta kun olen viimeksi vaippaa vaihtanut, mutta tin sen mielelläni sylissä ja nyt rupesin oikein asiaa miettimään, että miten... Eli ota lapsi syliin, vanha vaippa pois, sitten kannattele lasta hieman vasemmalla käsivarrella (olen oikeakätinen), ikäänkuin kallistat häntä sinne vasemmalle kasvot alaviistoon, aseta vaippa lapsen selkäpuolelle, siis korkeus sopivaksi takaa ja vissiinkin tuo hieman vaippaa oikealla kädellä takaa/jalkojen välistä ja laske lapsi istumaan. Näin vaippa jää pyllyn alle, asettele sitten vaippa edestä, ja teipit kiinni siinä lapsen istuessa (siis selkä sinuun päin normaalisti). Oiskohan jotenkin noin, itse en sitä milloinkaan edes iettinyt, se vaan tuli, ja ehkä se jotenkin noin meni. Vaikea sitä on kertoa kun sen tekee vaistomaisesti. Senhän saa näin kuulostamaan oikein rakettitieteeltä :) Harjoitus tekee mestarin.
Mä vaihdoin auna vaipat sylissä. Tekniikkaa en muista kun siitä aikaa jo 13v :) ai niin, taitoin vaipasta hiukan kourumaisen, teippasin napakasti kiinni ja muistin taitella resoorit auki reisiä vasten.
Pojilla tuo falskaaminen johtuu yleensä siitä että pippeli on ollut ylöspäin, eikä alaspäin. Housuvaipat heti käyttöön kun mahdollista, meillä oli ne käytössä 3 vuotiaaksi asti, ja öisin oli harvoin vuotoja, tosin meillä ei lapset juoneet yöllä mitään, illalla vaan iltapuuro, ei yön aikana tule sitten niin kauheesti pissaa.
T: kaksospoikien äiti
Vähän ot, mutta aina tämmösiä lukiessa tulee vähän järkytys oman vauvan koosta. Käyttää nyt kolmekuisena jo nelosen vaippojakin, tosin kolmosetkin vielä menee, mutta etenkin Liverossa nelonen on sopivampi. Yli seittemänkilonen ja 63senttinen tapaus kyseessä.
Varsinaiseen aiheeseen voisin sen verran sanoa, että itse koin aikanaan 7kk ikäsen hoitolapseni vaipanvaihdon helpoimmaksi lattialla juurikin tuon venkoilun takia. Miksi pitäisi sylissä vaihtaa?
Ei ne housuvaipat nyt niin kalliita ole. Lasten tarvikkeista en hintoja edes katsele.
Just aloin itsekin miettimään että miten päin se pippeli siellä vaipassa onkaan! Yläreunasta ne falskaukset on useimmiten tulleet.
26, samoja kokoja se tämäkin ukko on ollut :) nyt 8kk painoa on yli 12 kiloa ja pituutta 75cm. Nelosen vaipat on meilläkin olleet käytössä kolmikuisesta.
Ja sylissä tahdon vaihtaa siksi, etten joudu kaupungilla käydessä makuuttamaan poikaa vessojen lattioilla. Opettelen homman valmiiksi niin ettei mene sormi suuhun sitten ulkosalla :)
Kiitos kaikille tosi paljon vastauksista! Harjoittelemalla kai tämäkin homma selviää.
-ap
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:27"]Mä olen aina vaihtanut teippivaipat sylissä, omilta ja hoitolapsilta. Ihan joka kerta, kun uusi vaippaikäinen lapsi tulee hoitoon, saan kuulla vanhemmilta, että vaipat on sitten vaikea vaihtaa, kun lapsi ei pysy paikoillaan. Kerron, että vaihdankin ne sylissä, ja tähän tulee vastaus, että ei tule onnistumaan, mutta voithan kokeilla. Ja aina on onnistunut oikein loistavasti. Ei mulla siihen mitään kikkoja ole. Lapsi syliin, vaippa pois, uusi tilalle, teipit kiinni. Aikaa menee muutama sekunti. Housuvaippoja en hoitoon huolikaan, koska niiden vaihtamiseen menee kauemmin aikaa.
[/quote]
Eikö tosiaan sulla olis mitään pikku vinkkejä jakaa? Jotain sellaista mikä sinusta tuntuis itsestäänselvältä? Kummalla kädellä pitelet lasta ja miten pidät vaippaa teippejä kiinnittäessä? Laitatko teipit mieluummin ylemmäs kuin alemmas? Suoraan vai vinoon?
Mä en jotenkin saa vaipan etuosaa riittämään riittävän ylös tai edes leveälle. Se myttääntyy vauvan jalkojen väliin ja vaikka sitä kuinka asettelen ja suoristelen ja luulen saavani sen kunnolla, lapsen nostettuani etuosa on mytyssä ja takaosa puolessavälissä selkää.
Vauvalla on vielä nuo jonkun mainitsemat makaronijalat, eli seisottaminen ei onnistu.
Mulla ei nyt ole kotona housuvaippoja, ja niiden hinnan takia - sekä itsepäisyyteni - tahtoisin opetella tuon teippivaippojen vaihdon. Sylissä vaihtaminen tuntuu paremmalta ja todella harmittaa ettei sitä tullut laitoksella opeteltua.
-Ap