Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KIRJASTOT kiinni 3 viikoksi, osittain?

Vierailija
27.11.2020 |

Että kirjastoissa jonkin verran palvelua, mitähän se tarkoittaa. Saako esim. varata ja noutaa jostain nurkasta?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun pystyy hoitamaan lainaamisen ja palauttamisen minuutissa ja pitämään turvavälin muihin, miksi pitäisi maskia pitää. Eikö tämä juuri ole sitä ylimitoitettua hysteriaa jolla ei saavuteta mitään positiivista tai konkreettista. Tarpeettomilla teoilla ei saavuteta mitään konkreettista kuitenkaan. 

Vierailija
22/28 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastossa ei ole itselläni ollut yhtään tilannetta, jossa olisi väkisin joutunut olemaan tappituntumassa vieraiden ihmisten kanssa koskaan. 

Et ole näköjään koskaan käyttänyt kirjastojen opinto lukusaleja-

Etkä lehtiluku saleja.

Ne ovat suurissa kaupungeissa aina täynnä, aamusta alkaen.

Nettilehdistä huolimatta, monet ihmiset käyvät lukemassa kirjastojen lehtisaleissa sanoma-ja aikakausilehtiä.  Luetaan eri kaupunkien ja alueiden lehtiä, luetaan suurimmat ulkomaiset sanomalehdet, ja lehtiä myös lainaillaan paljon kotiin.

Verkkolehdistä voi lukea vain ilmaiset uutiset, ei mitään muuta sisältöä eikä uutisten taustoitusta ja analyyseja.

Ei voi verrata aina sitä mitä itse tekee. On ihmisiä jotka eivät koskaan käytä mitään kirjastojen palveluja ja sitten niitä, jotka aloittavat päivänsä kirjaston lehtilukusalissa.

Suomessa on satojatuhansia iäkkäita eläkeläisiä joita maailmanmeno kiinnostaa, myös muita eläkeläisiä, työttömiä ja opiskelijoita, jotka ovat kirjastojen vakiokäyttäjiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai maski päällä kirjastoon. Kirjasto on yleensä muiden palveluiden yhteydessä, joten ei se nyt niin kamalaa voi olla. Minä ainakin käyn kirjastossa samalla kun käyn kaupassa tai apteekissa ja tuon välin kävelen maski päällä. Käytän, vaikka määräystä ei ole ollut ja käytän nyt sekä vastakin. Ei ole ongelma, vaikka mielestäni hieman ylimitoitettua varovaisuutta.

Vapsu 'jyrähti' kirjastot kiinni, koska ei olisi halunnut sulkea mm. liikuntapaikkoja. Käyttäytyy kuin taapero, jolla on uhmis. ;) "Jos kerta mä suljen liikuntahallin, mä suljen kirjastot kans, nih!". XD

Toivotaan, että tämä muiden toimien ohella siis auttaa. Eikö jokainen nyt toivoisi tilanteen parantuvan eikä turhaan kitisisi rajoituksia ja suosituksia vastaan? Kyllä ne minuakin hetkisen saattavat harmittaa, mutta kuitenkin... Mielelläni matkustaisin tapaamaan läheisiä tuonne 300 km:n päähän, mutta en nyt kolmeen viikkoon.

Otetaan kaikki ihan iisisti, jooko? Jos kirjastoista voi noutaakin varaukset sekä lainata vinkkihyllyiltä, kaikkihan on melkolailla OK. Erityisen iloinen olen siitä, että HelMet-alueella myös asiakaspäätteet pidetään käytössä. Olen itse joutunut niitä joskus käyttämään, kun itsellä oli kone rikki ja aikaisemmin ei ollut edes nettiä kotikäytössä muutamaan kuukauteen.

Vierailija
24/28 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se maski mitään auta. Sen muita tartuttuttamis estokin on vastaava kuin hihaan yskiminen. Se perustuu samaan tehoon kuin hihaan yskiminen eli estää roiskeet. 

Jos pidät turvavälit et yski etkä edes puhu, mikä ei kirjastossa ole mitenkään pakollista suoriudut nopeasti on maskin käyttö turhaa ja sen lisäksi vielä tarpeetonta tuhlausta jolla ei estetä mitään. 

Vierailija
25/28 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi maskipakko kun kirjastossa voi pitää turvavälit helposti? En ole koskaan ollut missään ruuhkaisessa normi kirjastossa, paitsi oodissa. 

Ainakin pienemmissä kirjastoissa tulee helposti ahdasta, kun on pitänyt sisustaa vähän ahtaasti, ja kyllähän asiakkaita Suomessa riittää.

Ainakaan minun kohdalleni tällaista ahdasta kirjastoa ei ole koskaan vastaan tullut jossa joutuisin olemaan väkisin liian ahtaasti muiden ihmisten kanssa. Olen asioinut Helsingissä, Vantaalla, Vaasassa, Lahdessa, Riihimäellä, Oulussa, Iniössä, Rovaniemellä ainakin. 

Kirjastossa on helppo pitää turvavälit joten maskpakko on aivan ylimitoitettu toimi jolla ei saavuteta mitään konkreettista. 

Jos kysytään näinpäin: mitä haittaa siitä on jos laitat maskin kasvoillesi siksi aikaa kun nopeasti noudat varauksesi? Visiitti kestää max. 10 minuuttia joten epämukavuuden määrä on aika hyvin siedettävissä ja hyvä vaihtoehto sille että kirjasto olisi kokonaan kiinni? Joo, ymmärrän erittäin hyvin että olisi helpompaa ilman maskia, mutta minusta vaihtoehto on silti vielä huonompi.

Visiittini kestää alle minuutin jos ja kun haluan miksi pitäisi käyttää maskia joka ei konkreettisesti muuta mitään. Miksi esität kysymyksen noin päin`? Pitääkö sinusta tehdä tarpeettomia asioita? Kun aikuisten oikeasti koronaa vastaan maskista ei ole todistettavasti mitään hyötyä ja toiseksi kirjastossa ei ole koskaan tilannetta jossa et voisi pitää turvaväliä, eli maskin tarve on silloin olematon. 

Esitän kysymyksen näin päin koska nyt on sellainen tilanne, jossa kirjaston pitäjä on esittänyt että toimitaan tällä tavalla, ja minusta tuo ei vaikuta asialta joka olisi kovin paljoa vaadittu, enkä itse viitsi tuhlata energiaani purnaamalla jostakin johon en voi vaikuttaa ja jolla ei ole minuun juuri minkäänlaista vaikutusta. Jos rajoitusten noudattaminen pitää kirjastot edes tällä tavalla auki, niin olen tyytyväinen.

Tiedostan myös sen, että on erilaisia kirjastoja ja kirjaston käyttäjiä, joten ehkä jossain tämä on oikeasti tarpeellista. Meidänkin kirjastossa aina silloin tällöin joku tulee välttämättä tutkimaan palautuskärryä kun olen palauttamassa kirjoja vaikka sen minuutin voisi odottaakin.

Vierailija
26/28 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastossa ei ole itselläni ollut yhtään tilannetta, jossa olisi väkisin joutunut olemaan tappituntumassa vieraiden ihmisten kanssa koskaan. 

Et ole näköjään koskaan käyttänyt kirjastojen opinto lukusaleja-

Etkä lehtiluku saleja.

Ne ovat suurissa kaupungeissa aina täynnä, aamusta alkaen.

Nettilehdistä huolimatta, monet ihmiset käyvät lukemassa kirjastojen lehtisaleissa sanoma-ja aikakausilehtiä.  Luetaan eri kaupunkien ja alueiden lehtiä, luetaan suurimmat ulkomaiset sanomalehdet, ja lehtiä myös lainaillaan paljon kotiin.

Verkkolehdistä voi lukea vain ilmaiset uutiset, ei mitään muuta sisältöä eikä uutisten taustoitusta ja analyyseja.

Ei voi verrata aina sitä mitä itse tekee. On ihmisiä jotka eivät koskaan käytä mitään kirjastojen palveluja ja sitten niitä, jotka aloittavat päivänsä kirjaston lehtilukusalissa.

Suomessa on satojatuhansia iäkkäita eläkeläisiä joita maailmanmeno kiinnostaa, myös muita eläkeläisiä, työttömiä ja opiskelijoita, jotka ovat kirjastojen vakiokäyttäjiä.

Toki mutta tuo onkin 100% eri juttu kuin se että normaalin lainaajan maski muuttaisi mitään korona tilanteessa. Saa olla aika puupää että tässä tilanteessa menee notkumaan julkiseen tilaan, kuten kirjastoon tarpeettomasti. Tällaiset kokoontumiset kuuluisikin jo kieltää kokonaan nekään eivät maskipakoista hyödy. Kauppakeskuksetkin sulkevat sitä oleskelua joka on hyvä koska siinä ei turvavälit välttämättä toteudu, tai hygienisyys maskista edelleen riippumatta. Itse olen ollut kirjaston vakiokäyttäjä koko ikäni, enkä ole koskaan notkunut ihan lapsuuden/kouluaikojen jälkeen kirjastossa. 

Kirjastojen maskipakkoa normi lainaajalle ei voi perustella sillä että on olemassa vakiokäyttäjiä, koska vakiokäyttäjä käy kirjastossa max 5 minuutiia, per käynti, eikä notku siellä. 

Vierailija
27/28 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi maskipakko kun kirjastossa voi pitää turvavälit helposti? En ole koskaan ollut missään ruuhkaisessa normi kirjastossa, paitsi oodissa. 

Ainakin pienemmissä kirjastoissa tulee helposti ahdasta, kun on pitänyt sisustaa vähän ahtaasti, ja kyllähän asiakkaita Suomessa riittää.

Ainakaan minun kohdalleni tällaista ahdasta kirjastoa ei ole koskaan vastaan tullut jossa joutuisin olemaan väkisin liian ahtaasti muiden ihmisten kanssa. Olen asioinut Helsingissä, Vantaalla, Vaasassa, Lahdessa, Riihimäellä, Oulussa, Iniössä, Rovaniemellä ainakin. 

Kirjastossa on helppo pitää turvavälit joten maskpakko on aivan ylimitoitettu toimi jolla ei saavuteta mitään konkreettista. 

Jos kysytään näinpäin: mitä haittaa siitä on jos laitat maskin kasvoillesi siksi aikaa kun nopeasti noudat varauksesi? Visiitti kestää max. 10 minuuttia joten epämukavuuden määrä on aika hyvin siedettävissä ja hyvä vaihtoehto sille että kirjasto olisi kokonaan kiinni? Joo, ymmärrän erittäin hyvin että olisi helpompaa ilman maskia, mutta minusta vaihtoehto on silti vielä huonompi.

Visiittini kestää alle minuutin jos ja kun haluan miksi pitäisi käyttää maskia joka ei konkreettisesti muuta mitään. Miksi esität kysymyksen noin päin`? Pitääkö sinusta tehdä tarpeettomia asioita? Kun aikuisten oikeasti koronaa vastaan maskista ei ole todistettavasti mitään hyötyä ja toiseksi kirjastossa ei ole koskaan tilannetta jossa et voisi pitää turvaväliä, eli maskin tarve on silloin olematon. 

Esitän kysymyksen näin päin koska nyt on sellainen tilanne, jossa kirjaston pitäjä on esittänyt että toimitaan tällä tavalla, ja minusta tuo ei vaikuta asialta joka olisi kovin paljoa vaadittu, enkä itse viitsi tuhlata energiaani purnaamalla jostakin johon en voi vaikuttaa ja jolla ei ole minuun juuri minkäänlaista vaikutusta. Jos rajoitusten noudattaminen pitää kirjastot edes tällä tavalla auki, niin olen tyytyväinen.

Tiedostan myös sen, että on erilaisia kirjastoja ja kirjaston käyttäjiä, joten ehkä jossain tämä on oikeasti tarpeellista. Meidänkin kirjastossa aina silloin tällöin joku tulee välttämättä tutkimaan palautuskärryä kun olen palauttamassa kirjoja vaikka sen minuutin voisi odottaakin.

Mitä saavutetaan sillä että keskitytään turhuuksiin jotka eivät muuta mitään koronan suhteen? Kirjasto on kyllä julkinen palvelu ja sen kuuluisi olla avoin kaikille. Tämä minusta ei palvele sitä tarkoitusta. 

Vierailija
28/28 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä pointti on se että kirjastoissa on kyllä aina tilaa väistää ne eivät ole niin ruuhkaisia että niissä maskilla savutettaisiin mitään olennaista eroa mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi