KIRJASTOT kiinni 3 viikoksi, osittain?
Että kirjastoissa jonkin verran palvelua, mitähän se tarkoittaa. Saako esim. varata ja noutaa jostain nurkasta?
Kommentit (28)
Ainakin pk-seudulla saa viedä kirjat palautusautomaattiin ja noutaa etukäteen varattuja kirjoja varaushyllystä.
Älä lue jos kerran häiritsee. Mitä tuo osittainen sulku tarkoittaa ja mitenkä se käytännössä voidaan toteuttaa? Pitääkö lapsillakin olla maskit?
Lehdissähän on listattu nämä.
Kirjoja voi varata ja noutaa. Kirjoja voi palauttaa. Kirjastossa on käytössä myös pieni lainaushylly, josta voi tehdä löytöjä. Asiointi ensisijaisesti itsepalveluna. Asiakastietokoneet ovat käytössä välttämätöntä asioimista varten (eli niille, joilla ei ole omaa konetta, mutta pitää hoitaa esim. virastoasioita tms). Maskin käyttö niille, joiden muuallakin edellytetään käyttävän, eli ei koske lapsia.
Täytyy tänään käydä vielä kun ehtii. Toivottavasti kukaan ei varaa kirjojani vaan saan lukea niitä kunnes pääsee taas normaalisti lainaamaan.
Ihmettelen tätä kirjastojen "sulkemista". Itse käyn kirjastossa hakemassa kirjan tai pari ja palauttamassa edelliset.
Tiedän etukäteen mitä haen ja olen kirjastossa maksimissaan viisi minuuttia. Yleensä kun yksin käyn olen siellä minuutin tai kaksi ja poistun.
Onneksi ovat sentään auki, aukioloajat tiedotetaan pian. Saa nopsaan asioida ja noutaa varauksia. Jopa asiakkaiden koneita käytössä, mikä auttaa niitä, joiden on pakko hoitaa virallisia asioita ilman omaa konetta. Maskipakko.
https://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Uutispalat/Helmetkirja…
Näin olen ymmärtänyt, että varata saa ja hakea jostain. Myös asiointia varten koneita pidetään auki.
Miksi maskipakko kun kirjastossa voi pitää turvavälit helposti? En ole koskaan ollut missään ruuhkaisessa normi kirjastossa, paitsi oodissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi maskipakko kun kirjastossa voi pitää turvavälit helposti? En ole koskaan ollut missään ruuhkaisessa normi kirjastossa, paitsi oodissa.
Ainakin pienemmissä kirjastoissa tulee helposti ahdasta, kun on pitänyt sisustaa vähän ahtaasti, ja kyllähän asiakkaita Suomessa riittää.
Ihanaa, mulla on muutama varaus matkalla ja harmittaisi jos joutuisin odottamaan niitä vielä pidempään. Ja tosiaan mullakin kirjastoreissu on yleensä vain varausten hakemista ja palauttamista. Toivottavasti tilanne ei huononnu.
Luuleeko aloittaja tosiaan,että tätä palstaa käyttävät helsinkiläiset
?
Eivät käytä. Tätä käyttää koko Suomi päästä päähän.
Joten älä tee noin kaheleita otsikoita.
Meillä eikä muuallakaan suljeta kirjastoja
Niitä suljetaan vaan alueilla joissa korona on tosi pahana.
Keväällä kirjastot suljettiin koko maassa, valmiuslaina nojalla.
Ja Helsingin ulkopuolisenakin tiedän, että kirjoja saa hakea varaushyllystä, lainata automaatilta, käytettävä maskia siellä asioidessa ja asioinnin on oltava joutuisaa ja pikaista.
Hyllyjen väliin ei saa mennä kirjoja etsiskelemään, ainoastaa saa noutaa jo itse verkossa varaamansa kirjan ja palautta kirjoja.
Asiakaspalvelua ei ole.
Näinhän Hesari uutisois eilen.
No, eikö Helsingin alueet ja Oodi osaa viestintää.
Tottahan heidän pitäisi sivuillaan tiedottaa, millaisia palveluja tarjoavat sulkuaikoina, vai tarjoavatko mitään palveluja.
Ja kaikkihan on kiinni siitä, mitä palveluja AVI salliin kirjosten jatkaa, sulkemisista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko aloittaja tosiaan,että tätä palstaa käyttävät helsinkiläiset
?
Eivät käytä. Tätä käyttää koko Suomi päästä päähän.
Joten älä tee noin kaheleita otsikoita.
Meillä eikä muuallakaan suljeta kirjastoja
Niitä suljetaan vaan alueilla joissa korona on tosi pahana.
Keväällä kirjastot suljettiin koko maassa, valmiuslaina nojalla.
Ja Helsingin ulkopuolisenakin tiedän, että kirjoja saa hakea varaushyllystä, lainata automaatilta, käytettävä maskia siellä asioidessa ja asioinnin on oltava joutuisaa ja pikaista.
Hyllyjen väliin ei saa mennä kirjoja etsiskelemään, ainoastaa saa noutaa jo itse verkossa varaamansa kirjan ja palautta kirjoja.
Asiakaspalvelua ei ole.
Näinhän Hesari uutisois eilen.
Pidä tauko, ehkä olo helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pienemmissä kirjastoissa tulee helposti ahdasta, kun on pitänyt sisustaa vähän ahtaasti, ja kyllähän asiakkaita Suomessa riittää.
Ainakaan minun kohdalleni tällaista ahdasta kirjastoa ei ole koskaan vastaan tullut jossa joutuisin olemaan väkisin liian ahtaasti muiden ihmisten kanssa. Olen asioinut Helsingissä, Vantaalla, Vaasassa, Lahdessa, Riihimäellä, Oulussa, Iniössä, Rovaniemellä ainakin.
Kirjastossa on helppo pitää turvavälit joten maskpakko on aivan ylimitoitettu toimi jolla ei saavuteta mitään konkreettista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan minun kohdalleni tällaista ahdasta kirjastoa ei ole koskaan vastaan tullut jossa joutuisin olemaan väkisin liian ahtaasti muiden ihmisten kanssa. Olen asioinut Helsingissä, Vantaalla, Vaasassa, Lahdessa, Riihimäellä, Oulussa, Iniössä, Rovaniemellä ainakin.
Kirjastossa on helppo pitää turvavälit joten maskpakko on aivan ylimitoitettu toimi jolla ei saavuteta mitään konkreettista.
Lisäksi ainoa ahdas kirjasto on ollut Oodi joka ei ole pieni vaan suuri ja siellä on paljon ihmisiä kapeilla käytävillä. Tämä on minusta tyypillistä tarpeetonta reagointia tavalla jolla ei saavuteta mitään konkreettista, mutta se on näyttävää muka huolehtimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kysytään näinpäin: mitä haittaa siitä on jos laitat maskin kasvoillesi siksi aikaa kun nopeasti noudat varauksesi? Visiitti kestää max. 10 minuuttia joten epämukavuuden määrä on aika hyvin siedettävissä ja hyvä vaihtoehto sille että kirjasto olisi kokonaan kiinni? Joo, ymmärrän erittäin hyvin että olisi helpompaa ilman maskia, mutta minusta vaihtoehto on silti vielä huonompi.
Ei ole maskipakkoa kirjastoissa, se on edelleen pelkkä suositus.
Kirjastossa ei ole itselläni ollut yhtään tilannetta, jossa olisi väkisin joutunut olemaan tappituntumassa vieraiden ihmisten kanssa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kysytään näinpäin: mitä haittaa siitä on jos laitat maskin kasvoillesi siksi aikaa kun nopeasti noudat varauksesi? Visiitti kestää max. 10 minuuttia joten epämukavuuden määrä on aika hyvin siedettävissä ja hyvä vaihtoehto sille että kirjasto olisi kokonaan kiinni? Joo, ymmärrän erittäin hyvin että olisi helpompaa ilman maskia, mutta minusta vaihtoehto on silti vielä huonompi.
Visiittini kestää alle minuutin jos ja kun haluan miksi pitäisi käyttää maskia joka ei konkreettisesti muuta mitään. Miksi esität kysymyksen noin päin`? Pitääkö sinusta tehdä tarpeettomia asioita? Kun aikuisten oikeasti koronaa vastaan maskista ei ole todistettavasti mitään hyötyä ja toiseksi kirjastossa ei ole koskaan tilannetta jossa et voisi pitää turvaväliä, eli maskin tarve on silloin olematon.
Toivottavasti se sulku on vain osittainen.
https://yle.fi/uutiset/3-11667772