Voiko opiskelija-asuntola suostua tällaiseen?
Asumme siis opiskelija-asunnossa, jossa irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi. Eli jos nyt irtisanoutuisimme, tulisi irtisanominen voimaan vasta toukokuun lopussa.
Asumme kolmannessa kerroksessa (ei hissiä) ja sairastan fibromyalgiaa ja kipuoireyhtymää. En pysty kävelemään rappusia alas koska lonkkani ovat niin kipeitä olleet jo jonkin aikaa. Kouluni on myös järjestetty nyt etäopiskeluna koska en pysty menemään koululle. En myöskään voi käydä töissä koska en pääse itse rappusia alas, poikaystävä ei ole auttamassa koska on töissä..
Olen myös kysynyt tästä opiskelija-asuntofirmasta voisimmeko vaihtaa asuntoa ykköskerrokseen, mutta se ei kuulema onnistu.
Nyt on käynyt niin että poikaystäväni on saanut työpaikan Kuopiosta, ja olemme saaneet myös asunnon sieltä. Muutto olisi kuitenkin 1.5.
Suostuisikohan tämä firma poikkeukseen tässä irtisanomisasiassa tässä tapauksessa? Minulla on lääkärintodistus tästä.
Koska jos ei, menetämme sekä asunnon että työpaikan.
Soittelen aamulla tähän firmaan mutta en saa unta ellen saa edes jonkilaista suuntaa antavaa vastausta, joten ajattelin kysyä tietäisikö kukaan :(
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 22:30"]
Rankkaa! Mä itse jouduin lopettamaan kesätyön kioskilla sähköallergian takia. Tajuan hyvin ap:ta.
[/quote]
Haha. Tämä oli hauska, vaikka trolli olikin.
Ilmeisesti olette siis ~18v ja suhteellisen varakkaista perheistä (vanhempien vuositulot yli 60000e), jos ei mitään tukia opiskeluun (lukioon) omillaan asuvakaan saa. Ykkösvaihto varmaan olisi se, että nielette vaan sen ylpeyden ja kysytte, josko jomman kumman vanhemmilta se yhden kuukauden ylimääräinen vuokra irtoaisi. Nuo pikavippiehdotukset jättäisin ihan täysin omaan arvoonsa, parempi hankkia vaikka luottokortti minimiluottorajalla ja maksaa se 1kk sillä tai sitten käydä ihan pankissa kysymyssä muutaman satkun lainaa, korot on ihan eri luokkaa kun pikavipeissä ja pikavippeihin kerran turvaantuneena tietysti kierre on jo hyvin pohjustettu...
Kokeilepa, ap, gluteenitonta ruokavaliota noiden oireidesi hoitoon.
Fibromyalgia-diagnoosi yleensä annetaan, kun ei päästä selville mikä kiputilat aiheuttaa.
Miehille annetaan aivan yleisesti fibromyalgia-diagnooseja kun he kärsivät alhaisesta testosteronitasosta, koska kenellekään ei tule mieleenkään mitata testosteroniarvoja.
Kaikkein yleisin ongelma fibromyalgia-diagnoosin taustalla on kuitenkin yliherkkyys viljan gluteenille. Tätä ei voi mitata mitenkään, siihen ei ole testiä. Eikä keliakia-testi reagoi silloin kun kyseessä on pelkkä yliherkkyys gluteenille. Eikä varsinainen keliakia. Gluteeniyliherkkyys voi kuitenkin tehdä ihmisestä täydellisen invalidin.
Kokeile elää 2 kuukautta täysin ilman gluteenia. Jos oireesi helpottuvat, kyseessä on gluteeniyliherkkyys.
Lue aiheesta lisää:
Oma mieheni kuuluu reumasukuun ja kärsi kovista nivelkivuista, vaikka hänellä ei ollutkaan diagnosoitua reumaa. Hän aloitti gluteenittoman ruokavalion ja kaikki vuosia vaivanneet nivelkivut katosivat. Tyttäreni kärsi muutaman vuoden ajan kovista vatsakivuista ja epämääräisistä säryistä. Hän aloitti nyt vuoden alussa gluteenittoman ruokavalion ja kaikki oireet ovat poissa. Kannattaa kokeilla!
Niin kuin joku jo sanoi. Olettehan maksaneet aikoinaan Takuuvuokran!!!
Sanotte sinne asuntolalle että nyt tuli lähtö, ja tämän kuun vuokran saa ottaa Takuuvuokrasta. Simple as that!
Jos välttämättä tarvitsette vielä rahaa niin oikeesti..... Miks ei teidän vanhemmat maksa???? Minulla ainakin vanhemmat ovat auttaneet asuntojen hankkimisessa. Alle parikymppisellä (opiskelijalla) EI yleensä ole vielä rahaa kattamaan satojen tai tuhansien eurojen vuokratakuita.
Vanhempien tehtävänä on silloin auttaa, jos ei mukula enää kotipesässä asu. Ugh
Jos et saa opintotukea vanhempiesi tulojen takia, vanhemmillasi on ilmeisesti valtion mielestä velvollisuus elättää sinua, joten minusta heidän pitäisi auttaa muissakin kuluissa kuin pakollisissa lääkkeissä. Oletko varmistanut, ettet voi saada kuntoutustukea tai sossusta apua edes niiden lääkkeiden maksamiseen?
Aika omituiselta kuulostaa.... Kyllä teidän pitäisi ihan täysi opintotuki saada jos olette kuintekin yli 18 (ja todennäköisesti olette, koska poikaystäväkin kirjoittamassa) ja koska asutte itsenäisesti, ettekä vanhempien luona saatika vanhempien omistamassa asunnossa. Eli ei silloin vanhempien tulot teidän tukiin vaikuta (omat tulonne toki vaikuttavat).
Toisekseen, oletteko muuttamassa Kuopioon ainoastaan kesätöiden vuoksi? Minnekäs sitten syksyllä? Takaisin nykyiselle paikkakunnalle vai? Jos teillä riittää asumisoikeutta tuossa nykyisessa asunnossanne, niin voisittehan te yrittää alivuokrata sen kesän ajaksi. Ei tarvitsisi kahta vuokraa maksaa yhdeltä kuulta ja olisi sitten paikka mihin palata kesän jälkeen.
Kyllä ap:n pitäisi aika helpolla saada nuoren kuntoutusrahaa, koska opintoon sairauden vaikutukset ovat noinkin isot ja hänenhän täytyy olla alle 20. Harmi jos ei ole kohdalle sattunut lääkäriä, joka siitä osaakertoa. Siihen ei vanhemipen tulot vaikuta mitenkään, vaan nuoren oma kunto ja lääkärin lausunto sekä suunnitelma pitää kyllä olla. Ilman lausuntoa ja suunnitelmaa sitä ei saa. Nimimerkillä lähipiirissä ihminen, jolla useita sairaalareissuja vuodessa niin ettäj outuu koulusta olemaan pois ja helposti sen sai.
Ap ilmeisesti opiskelee toisen asteen tutkintoa? Meillä nuori lähti amk:aan 18-v ja sai kyllä täydet opintotuet kun muutti omilleen, olisi meidänkin tulorajat ylittäneet toisen asteen tutkinnon. Täytti 19 siis vasta joulukuussa.
Opintorahan perusmäärä (brutto) eri koulutusasteilla
Toinen aste (euroa/kuukausi)Korkeakoulu (euroa/kuukausi)Avioliitossa tai elatusvelvollinen
246
298
Itsenäisesti asuva 20 vuotta täyttänyt
246
298
Itsenäisesti asuva 18–19-vuotias
246 C
298
Itsenäisesti asuva 17-vuotias
100 B
145 A
Vanhempansa luona asuva 20 vuotta täyttänyt
80 A
122 A
Vanhempansa luona asuva 17–19-vuotias
38 B
55 A
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:36"]
Voi suostuakin, jos saa asuntoon uuden asukkaan = maksajan. Tyhjänä ei kyllä kämppää suostu pitämään.
[/quote]
Ainakin niissä opiskelija-asunnoissa joissa minä olen asunut, ei asukas itse ole saanut alkaa hommaamaan uutta asukasta tilalle vaan sen on hoitanut asuntofirma itse. Lisäksi jos ko. asuntofirmalla on asuntojono, ei sitä niin vain ohitella niin, että nykyinen asiakas etsisi jonkun muun asukkaan tilalle.
[/quote]
Ainakin olen asunut monissa opiskelija-asunnoissa kesätöitä tehdessäni. Jopa soluissa. Isommissa kaupungeissa tarvitaan aina väliaikaisia asuntoja. Ei se ehkä niin unelmatyö ja asunto ole, koska noin helposti voi sen ohittaa.
Millä ihmeellä te meinasitte elää, jos ette mistään mitään rahaa saa?? Sillä 700eurolla makselette vuokran ja ruoat ja laskut...?
Voittehan alivuokrata asunnon siltä kuukaudelta, kun olette jo muuttaneet pois. Fibromyalgia ei todellakaan ole mikään syy saada erioikeuksia vuokranantajalta. Sairastan samaa oireyhtymää itsekkin, lisänä myös ihan autoimmuunisairauksia ja paljon muuta. Ei ole koskaan tullut mieleenkään, että voisin asumisen kannalta jotenkin hyötyä sairauksistani. Fibron kannalta on myös tärkeää, että liikut. Jalat kyllä menee eteenpäin, vaikka tekee helvetin kipeää. Kiputila vain jatkuu ja jatkuu, kun et liiku. Ilmeisesti lääkkeilläkään ei ole kauheasti vastetta, jos tilanne on tuo? Kannattaako niistä siis maksaa useita kymppejä, kun eivät kertomasi perusteella edes toimi? Ainahan voit jäädä sairauslomalle taikka hakea kuntoutusrahaa opiskeluun. Opiskelijan sairauspäiväraha on kuukaudessa noin 590€, toki siitä otetaan ennakon pidätystä se 20%. Siihen lisäksi saa vielä asumislisää, mikäli vuokraosuus on tarpeeksi suuri. Kuntoutusrahan suuruudesta en tiedä, mutta käsittääkseni kuitenkin enemmän kuin normaali opintotuki.
Eihän teidän muutontarve johdu sairaudesta, vaan työpaikan saamisesta, joten en ymmärrä miten sairaustodistus voisi auttaa? Sairauskaan ei ilmeisesti tullut äkillisesti, sen perusteella olisit vonut irtisanoa asunnon viimekuun puolella, nythän on vasta kolmas päivä. Saattaa olla nihkeää, kun asuntoja on muutenkin varmaan jäämässä tyhjilleen alkukesästä. Syksyllä voisi olla toinen tilanne kun hakijoita on jonossa.
Johtuuhan? Työpaikka on sivuseikka, mutta unelma-asunnon saisimme nyt, ja muutto olisi 1.5. Asunto olisi paritalo, joten rappuja ei tarvitsisi kävellä. Vuokrakin olisi edullinen näin opiskelijalle, kerrostalottomia asuntojakun on hankala löytää. Mutta kämppä lähtee toisaalle ellemme voi muuttaa heti annettuna päivämääränä.
-ap
Ei taida onnistua joten ehdotan et mies muuttaa kuopioon ja sinä menet sitten perässä. Tai miksi sun pitäisikään odottaa vaan muutatte yhdessä ja maksatte yhden kuun tyhjää kämppää. Mikä ihmeen ongelma tossa muka on?
En mä usko että joustavat, tuohan on hyvin yleinen tilanne, että uuden asunnon saamisesta saa tietää vasta alle kuukausi muutosta. Joudutte nyt maksamaan vaan kuukauden kahta vuokraa. Tietty kannattaa soittaa ja yrittää neuvotella! Mutta en tosiaan minäkään usko, että sairauteesi vetoamisesta on hyötyä, kun oikeasti kiireellinen muutto ei johdu siitä vaan työstä.
Voisitteko ottaa vaikka opintolainaa sen verran, että voitte maksaa kahta vuokraa kuukauden verran jos ei muuten ole varaa?
Eihän siellä oo pakko asua, vaikka vuokran maksaa. Vai mikä ongelma?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:23"]
Ei taida onnistua joten ehdotan et mies muuttaa kuopioon ja sinä menet sitten perässä. Tai miksi sun pitäisikään odottaa vaan muutatte yhdessä ja maksatte yhden kuun tyhjää kämppää. Mikä ihmeen ongelma tossa muka on?
[/quote]
A) olemme opiskelijoita joten millä luulet että maksamme kahta kämppää?
B) en edelleenkään pääse rappuja itse alas, miten pääsen kauppaan yms? Millä elän, kun en pääse töihin?
C) maailman hölmöin idea ikinä, mutta kiitos kuitenkin :D et tainnut lukea tekstiäni.
-ap
Mies menee edellä ja sinä pakkailet rauhassa loppuun? Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin? Tosin maksatte kahta kämppää samaan aikaan, mutta muuttoa ei tartte tehdä kiireellä
Ap. Ikävää että sinulla on sairaus. MUTTA tämä asia ei nyt liity mitenkään siihen!! Lopeta valittaminen. Muuton syy on poikaystävän kesätyö! Saatte vielä unelma-asunnon siihen kaupan päälle. Tottakai otatte molemmat vastaan. Tuplavuokran maksaminen on hyvin yleistä ja jos lopetat valittamisen ja alat miettimään niin saatte varmasti asian ratkaistua. Voit koittaa saada asuntoonne seuraavaksi muuttavien yhteystiedot ja kysyä heiltä haluavatko muuttaa jo 1kk aiemmin tai voit itse koittaa alivuokrata asuntoa. Tai sitten vain maksatte. Eikä siinä ole mitään ihmeellistä, oli sitten sairas tai terve. Ota selvää etuuksista joita sinulla olisi mahdollisuus saada.