Löysin 16-vuotiaan huoneesta kolme tyhjää kaljatölkkiä
Olen kieltämättä aika pettynyt. Tänään syttyy sota tässä perheessä. Varokaa oululaiset. Suosittelen ostamaan kauppareissulla korvatulpat tai jopa ihan kuulosuojaimet
Kommentit (44)
Miksi? Mitä haittaa kolmesta kaljasta on? Kokeileminen kuuluu tuohon ikään. Hae huutamisen sijaan itsellesi apua, ensiksi jokin rauhoittava lääke, sitten ratkaisukeskeistä terapiaa.
Viestikään ei lähtenyt... Siis kamalaa on tässä se että lapsi on luvannut viimeksi, että lopettaa. Sanoin että kahden vuoden päästä tehköön mitä vaan mutta mun katon alla en katsele laittomuuksia. Mutta kun sen saamarin kaverit on opettanut sen pahoille tavoille, eilen kävivät ja tänään löytyi kaljaa. Viimeksi oli sama juttu. Voi helkkari kun ärsyttää. Ja tiedän ettei huuto ole hyvä mutta en voi mitään kun ärsyttää niin helkkaristi. Ja kyllä poikakin osaa huutaa. Huutaa jopa kovemmin kun minä. Ei se jalkoihin jää
Vierailija kirjoitti:
Viestikään ei lähtenyt... Siis kamalaa on tässä se että lapsi on luvannut viimeksi, että lopettaa. Sanoin että kahden vuoden päästä tehköön mitä vaan mutta mun katon alla en katsele laittomuuksia. Mutta kun sen saamarin kaverit on opettanut sen pahoille tavoille, eilen kävivät ja tänään löytyi kaljaa. Viimeksi oli sama juttu. Voi helkkari kun ärsyttää. Ja tiedän ettei huuto ole hyvä mutta en voi mitään kun ärsyttää niin helkkaristi. Ja kyllä poikakin osaa huutaa. Huutaa jopa kovemmin kun minä. Ei se jalkoihin jää
Tottakai jätkä huutaa kun sille huudetaan.. näytä aikuisena mallia että huudolla ei selvitetä välejä. Ja jos teini huutaa niin ymmärrä että se vasta harjoittelee ja testosteroni jyllää
Palauta tölkit ja pidä panttirahat. Siinäpä oppii piilottamaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisessa on jotain vikaa jos kasvatus tehdään huutamalla.
Missä kohtaa ap kertoi kasvattavansa huutamalla?
Ei meidän perheessäkään huudeta lapsille (paitsi pihalla jos ovat kaukana), mutta kurinpitotilanteet ovat silti usein melkoista huutoa, koska se on lapset jotka huutavat. Yleensä täyttä huutoa alkaen siitä hetkestä, kun rangaistus on määrätty ja jatkuen vielä pitkään rangaistuksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisessa on jotain vikaa jos kasvatus tehdään huutamalla.
Missä kohtaa ap kertoi kasvattavansa huutamalla?
Ei meidän perheessäkään huudeta lapsille (paitsi pihalla jos ovat kaukana), mutta kurinpitotilanteet ovat silti usein melkoista huutoa, koska se on lapset jotka huutavat. Yleensä täyttä huutoa alkaen siitä hetkestä, kun rangaistus on määrätty ja jatkuen vielä pitkään rangaistuksen jälkeen.
Sanoi että huutaa kun ärsyttää niin kovin
Vierailija kirjoitti:
Palauta tölkit ja pidä panttirahat. Siinäpä oppii piilottamaan paremmin.
Ei ollut edes piilottanut. Olivat pöydän päällä kun menin vaihtamaan lakanoita
Tuollaiset perheet aiheuttavat lasten kuolemia lumihankiin, kun lapset ovat salaa juoneet ja jostain saaneet. Jäävät pihalle talvella nököttämään, kun eivät uskalla mennä kotiin. Ajattelevat että kyllä se haihtuu pois.
Sitten löytyvät aamulla hohdon isän kaltaisessa tilassa jostain kuusen alta.
Kun kotona oli konservatiivinen seiväst perseestä niskaan asenneilmapiiri.
Tai hyvin uskonnollinen tausta.
Koti pitäisi olla aina sellainen ettei tarvitse pelätä ja asioista voisi keskustella ilman huutamista.
Minä en nimittäin 16v miehenä olisi kuunnellut äidiltä yhtään huutamista tai isältä. Omalla rahalla on kaljat hankittu jumalauta.
Jos kiinni olisi käynyt niin olisin pistänyt takaisin ja soittanut lastensuojeluun apua.
antoiko se lahkon setä ne täytenä ennen fyysistä siunausta
Onneksi en asu Oulussa. Mutta ap, sääliksi käy poikaasi.
Toivottavasti pääsee omilleen eikä tarvitse hävetä oman äidin tökeröä käytöstä ja rääkymistä. Ei ihme että kalja (huikeat 3kpl) maistuu.
Ap, suosittelen terapiaan hakemista, oikeasti.
Ihan normaalia mutta ikävää. Itse löysin kaksi tölkkiä.
Ei hyväksytä mutta näin nyt kävi.
Täyttää kohta 17 vuotta.
Tiukka puhuttelu.
Hyvä jos nuoret kokeilee varovasti ja pienillä määrillä.
Ajatella että tuosta kun jää kiinni niin joutuu lastensuojeluun vaikka olisi juonut vaan yhden tölkin.
Ap se on ansa. Ehkä poika on kertonut kavereilleen että äiti huutaa pää punasena kun jäi edellisen kerran kiinni. Nyt pojat keksineet että jättää tölkit oikein näkyvälle että sä löydät ne. Poika tietää että huudat ja saa susta kivaa snäppimatskua ja kaveritkin pääsee todistamaan sun käytöstä! Ole askel edellä ja ota asia rauhallisesti mutta määrätietoisesti esille. Älä huuda
Vierailija kirjoitti:
Eli teini KAVEREINEEN on juonut kolme kaljaa? Eli poikasi on juonut yhden jos sitäkään kokonaan. Okei yksikin on laitonta, mutta eikö ole parempi että kotona turvassa juo kuin jossain pimeässä puistossa salaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset perheet aiheuttavat lasten kuolemia lumihankiin, kun lapset ovat salaa juoneet ja jostain saaneet. Jäävät pihalle talvella nököttämään, kun eivät uskalla mennä kotiin. Ajattelevat että kyllä se haihtuu pois.
Sitten löytyvät aamulla hohdon isän kaltaisessa tilassa jostain kuusen alta.
Kun kotona oli konservatiivinen seiväst perseestä niskaan asenneilmapiiri.
Tai hyvin uskonnollinen tausta.
Koti pitäisi olla aina sellainen ettei tarvitse pelätä ja asioista voisi keskustella ilman huutamista.
Juurikin näin, kyllä kotio pitäisi uskaltaa tulla aina vaikka olisi tehnyt laittomuuksiakin. Jos raivoat kolmesta perkeleen keskikaljasta niin (joita ei välttämättä edes juonut kokonaan/ollenkaan) mitäs luulet kuinka paljon pojan tekee mieli tulla kotio sixpäkin jälkeen tai sen 10 kaljan jälkeen, jota en itsekään hyväksy mutta parempi se on tuommoisten jälkeen kotiin tulla kun jäädä hillumaan kylille. Kerron myös pari omakohtaista kokemusta mutsista jonka ajatusmailma oli suht sama.
Minunkin äitini hoiti nämä asiat raivoamalla,itkemällä ja syyllistämällä, kuinka hän on vihainen ja epäonnistunut kasvattajana. En todellakaan tuntenut huonoa omatuntoa kaljoista tai tupakeistani mutta tunsin viiltävän pahaa mieltä äitini pahasta mielestä. Samalla ajattelin ja tiesin että en minäkään oikein ole tehnyt mutta ei ole oikein lastakaan syyllistää vanhempien "huonosta vanhemmuudesta". No minun reaktio tähän oli että silloinkun alaikäisenä kaljoiteltiin niin aloitin suht ajoissa ja kiskoin kaikki minun kaljat niin nopeasti kun vaan on mahdollista että ehtisin selvitä hieman ennenkuin on kotiintuloaika. Eihän semmoinen kaikki ns ykkösellä alas meno sovi aikuisillekaan niin mitä veikkaat sopiiko se teinille. Ei todellakaan ja tästä syystä kävi muutama paha läheltä piti tilannne jotka olis tapahtunut paljon pienemmällä todennäköisyydellä jos kotona ei olisi maailmansota kaljanhajusta jolloin olisin juonut vähemmän ja hitaammin koska ei tarvitse pelätä maailmansotaa ja sitä kipua rinnassa joka tuli kun sen sodan jälkeen sai katsoa sitä itkua ja syyllistämistä kuinka hän on huono vanhempi enkä rakasta tai välitä kenestäkään kun en voi olla juomatta silloin tällöin viikonloppuisin kaljaa. Eihän se laillista ja fiksua ole mutta sitä ne teinit suurella prosentilla kuitenkin tekevät odotti kotona sota tai ei. Tämä hiersi välejämme ja keskinäistä luottamusta puolin ja toisin.
2 osa
Aloitin pilvenpolton 18 vuotiaana ja 19 vuotiaana jäin siitä "kiinni" vanhemmilleni. Taas alkoi sama huuto ja syyllistäminen vaikka olin jo täysi ikäinen. No minut leimattiin heroiininarkkarin kaltaiseksi ihmisroskaksi joka ei ole enää edes heidän poikansa ja heittivät minut kadulle. No hommasin heti asunnon ja sain työpaikankin suht järkevään aikaan vaikka lama jo kolkutteli. Noin vuosi meni niin että vanhempani ottivat yhteyttä ehkä kerran tai kaksi kuussa ja aina samaa syyllistämistä vaikka maksoin työllä vuokrani sekä ne kaljat ja pilvet. Sen jälkeen sanoin että en enää edes vastaa teille koska ette muuta tee kun hauku ja syyllistä vaikka olen muuten normaalii työtä tekevä ja veronsa maksava kansalainen lukuunottamatta rikollisuuttani koska poltan kukkaa. Noin 2 vuoteen en heidän yhteydenottoihin vastannut koska alkoi käydä itsellekin henkisesti todella raskaaksi että kaksi elämäsi TÄRKEINTÄ ihmistä vie sun ihmisarvon huutamalla ja syyllistämällä joka helvetin kerta kun uskallat heidän puheluun vastata. No tämän parinvuoden jälkeen hekin kuuliva kyliltä ja näkivät että en ole 4 vuoden polttamisen jälkeenkään alkanut piikittämään heroiinia vaan käyn töissä,maksan veroni enkä tee juurikaan pahaa kellekkään. Suostuin pikkuhiljaa pitämään yhteyttä ja jopa käymään heidän luonaan ja noin 6 vuotta kiinnijäämisestä että meidän välit normalisoitui kun he tajusivat että heidän tapansa elää EI OLE AINOA OIKEA vaikka ovatkin minun vanhemmat, minua vanhempia ja viisaampia. Tänä päivänäkin teen töitä,maksan veroni enkä tee ihmisille pahaa,poltan kukkaa ja juon sitä perkeleen keskikaljaa sillon kuin huvittaa ja ihan omilla rahoillani. Tämä sai myös äitini heräämään ja ihan vapaaehtoisesti "myöntämään" että on itsekin ollut tyhmä ja olisi pitänyt tajuta että huutaminen ei auta teinin kanssa samanlailla kun vaikka 7 vuotiaan (en toivo että heillekään huudetaan mutta ymmärrätte varmaan pointin). Ja syyllistäminen vielä vähemmän, olisi kuulemma pitänyt täysi ikäisyyden kynnyksellä ohjata,tukea ja neuvoa löytämään itse omat mielipiteeni ja polkuni sen sijaan että olisi tuputtanut omaa elämänkatsomustaan ainoaksi oikeaksi. Pakottaminen harvoin toimii ja omallakin kohdalla ne suurimmat oivallukset on tullu ihan omista mokista tai asettautumalla toisen asemaan vapaaehtoisesti, ei huutaen "pakottamalla".
Ps vaikka toinen osa onkin kukasta niin en ole se pelle joka tänne spämmää niitä "kannabis on vaaraton ja pelastaa maailman", todella typerää myös tommonen uskontoasenne päihteeseen.
Ps pikkusiskoni saikin sitten teininä mennä hieman vapaammin kun minä, tietenkin vastuusta muistuttaen ja hänelle ostettiin 16 v lähtien se muutama siideri jotka sai juoda kotona , 17 v lopulla sai sitten mennä jo kavereidenkin kanssa sillä määrällä minkä vanhempani ostivat. Poltti myös pilveä 16-18 vuotiaana mutta arvatkaapas kummalla kasvatusmetodilla saatiin vähemmän päihteitä käyttävä lapsi.
Siskoni ei enää polttanut pilveä 18 v jälkeen,alkoholiakin juo vähemmän kun minä ja on lopettanut tupakoinnin. Itse tosiaan edelleen juon ja poltan mutta kuten sanoin,olen aina tehnyt työni,maksanut veroni enkä ole pahaa kellekkään tehnyt. Tai eipäs valehdella, olen tehnyt tutuille pieniä raksahommia pimeenä mutta hyvin vähän, en koe niistäkään huonoa omatuntoa.
Niinhän siinä kävi. Poika hermostui totaalisesti, sanoi ettei se asis kuulu mulle. Huudettiin puolin ja toisin. Kummallakin paha mieli. Pojalla siitä kun ei oo lupaa mennä ulos ja mulla siitä kun ei ollut luottamuksen arvoinen. Ap
Ai ai, eipäs täällä lietsota väkivallan asennetta! Muuten tuun hakemaan putkaan ja annan kovat rapsut!
hysteerisin terveisin epäileväinen kansalainen!