Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Subjektiivinen päivähoito-oikeus poistuu!!!

Vierailija
03.04.2014 |

Ylen teksti-tv nyt.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tama koskee sairaslomalaisia, jatkuuhan tyosuhde sairaslomallakin.

Ma hurraan taman puolesta. Tamahan tarkoittaa etta koshta on taas tilausta yksityisille leikkikouluille alkaa taas tulemaan samoin kuin kerhoille. Ihan kaikkea ei yhteiskunnan tarvitse maksaa.

Kaikki mun kollegat joiden lapset ovat jatkaneet tarhassa ovat olleet siella ihan mitaan masennuksia, uupumusta yms vaans e asia on jo ollut paatettyna ennekun on jaaty aitiyslomalle. Ja aina on syyna ollut "en ma jaksa villia esikoista kotona". Miak on fine, mutta siita pitaisi sitten mielestani maksaa ihan itse.

Vierailija
42/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 17:46"]

Kyttäys ja rajanveto lisääntyy. Mitä muuta "voitetaan"?

Itse olin sairaslomalla uupumuksen vuoksi + terapiassa, 5-vuotiaani virallisesti kokopäivähoidossa. Jatkuvasti jouduin kuitenkin vääntämään oikeudestani pitää lasta yli 6 tuntia hoidossa per päivä, koska työntekijät tiesivät minun olevan kotona: "tänään vois sitten hakea vähän aiemmin...no entäs huomenna...entäs..." jne. Monta kertaa sanoin, että en voi hakea aiemmin, koska terapiani alkaa klo. 15. Lapsi meni hoitoon klo. 9 koska halusivat että syötän hänet kotona, ja jotta ryhmäytyminen pääsee tapahtumaan, hänet piti tuoda viimeistään puoli kymmeneltä. Mistä päästä olisi siis pitänyt leikata hoitoaikoja??

Lopulta kyttääminen ja puheet aikaisemmin hakemisesta menivät niin törkeiksi, että psykiatrinen sairaanhoitaja soitti päiväkotiin ja pyysi lopettamaan touhun, vedoten hyvinvointiini. Hetkeksi se loppuikin, mutta alkoi sitten taas.

[/quote]

ja tämä varmaan sitä " empaattisuutta" hoitajien puolelta. Järkyttävää! Mielestäni vanhempien puuhat eivät kuulu päiväkodin henkilökunnalle, jos kerran paikka on saatu ja siitä maksetaan!!! Keskittykööt työhönsä ja siihen, että lapsilla on hyvä olla. Olkoot ne sitten siellä 5 tuntia tai 10! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 17:35"]

Eli siis jos olen kotona työttömänä työnhakijana päivärahalla, niin tämä ei vaikuta minuun mitenkään? Eihän tässä sitten mitään hätää ole.

[/quote]

Joo, voit lusmuilla ihan rauhassa. 

Vierailija
44/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 17:01"] 

Subjektiivinen päivähoito-oikeus poistuu!!!

Ylen teksti-tv nyt.

[/quote]

eihän poistu ap vaan sitä rajoitetaan, opettele lukemaan!

Vierailija
45/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 17:21"]Varmaan sitä, ettei ole kotona vauvaa hoitavalla ole oikeutta hoidattaa isompaa esim. 2-vuotiasta 10h päivässä arkipäivisin päiväkodissa.

[/quote]En ole edes ajatellut että tuollainen on mahdollista. Ei kai kukaan tee noin?

Vierailija
46/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 17:13"]

Hyvästi kaikkien lapsien oikeus varhaiskasvatukseen,itse asiassa joko sana saadaan haudata tässä maassa. Päiväjotien väki, kannatatteko kaikki tätä?!

[/quote]

Mitä ihmeen varhaiskasvatusta on 8 alle 3v lasta yhden vanhustenhoitoon pätevöityneen lähihoitajan kanssa? Ei se rakennus eli päiväkoti tee toiminnasta varhaiskasvatusta

Vierailija
47/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 17:47"]Mites esim 4-vuotiaan äiti, joka työskentelee perhepäivähoitajana, mutta kotona on myös nuorempi lapsi josta äiti nostaa kotihoidon tukea?

[/quote]Osaatko lukea? Tuohan on töissä olemista.

Vierailija
48/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 17:21"]

Todennäköisesti tämä tarkoittaa vain sitä, että persaukisten laiskojen lusmuilijoiden lapset saavat edelleen jatkaa päivähoidossa yli 8h per päivä, että äippä ja faija ehtivät ja jaksavat löhötä sohvalla, kaivaa persettään ja haukkua hallitusta ja yhteiskuntaa ja rikkaita ja toimeentulotukien määrää.

Ja ne jotka ovat aina maksaneet puolet liksastaan veroa ja haluaisivat pitää 5-vuotiaansa vuoden päiväkodissa osa-aikaisesti, jotta kaverit ja hoitopaikka säilyvät kunnes vauva menee hoitoon ja itse palataan veroja maksamaan, menettävät oikeuden päivähoitoon.

Niin se Suomi toimii.

[/quote]

Utopistisella tasollahan lähdetään siitä, että työttömälle työnhaku on se ensisijainen tehtävä, lastenhoito tulee vasta toisena. Ihanteellista olisi, että jokainen työtön työnhakija kirjoittelisi hakemuksia aamusta iltaan ja kävisi haastatteluissa, jolloin lapsi vaan pitää saada hoitoon. Monilla nuoremman lapsen kanssa kotona olevilla tätä ongelmaa ei ole, kun heillä on työpaikka, mihin palata.

Tietenkin tämä on se ihannetilanne. Ihan varmasti hyvin suuri osa työttömistä voisi hoitaa lapsiaan kotona osan päivästä, mutta nyt he eivät siihen suostu, kun ei ole pakko. Valitettavasti näitä päätöksiä ei voi tehdä sen laiskimman aineksen perusteella, vaikka varmasti ajatus näistä päiväkotiin koko päiväksi lapsensa raahaavista elämäntapatyöttömistä raivostuttaakin.

Vierailija
49/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 18:00"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 17:46"]

Itse olin sairaslomalla uupumuksen vuoksi + terapiassa, 5-vuotiaani virallisesti kokopäivähoidossa. Jatkuvasti jouduin kuitenkin vääntämään oikeudestani pitää lasta yli 6 tuntia hoidossa per päivä, koska työntekijät tiesivät minun olevan kotona: "tänään vois sitten hakea vähän aiemmin...no entäs huomenna...entäs..." jne. Monta kertaa sanoin, että en voi hakea aiemmin, koska terapiani alkaa klo. 15. Lapsi meni hoitoon klo. 9 koska halusivat että syötän hänet kotona, ja jotta ryhmäytyminen pääsee tapahtumaan, hänet piti tuoda viimeistään puoli kymmeneltä. Mistä päästä olisi siis pitänyt leikata hoitoaikoja??

Lopulta kyttääminen ja puheet aikaisemmin hakemisesta menivät niin törkeiksi, että psykiatrinen sairaanhoitaja soitti päiväkotiin ja pyysi lopettamaan touhun, vedoten hyvinvointiini. Hetkeksi se loppuikin, mutta alkoi sitten taas.

[/quote]

ja tämä varmaan sitä " empaattisuutta" hoitajien puolelta. Järkyttävää! Mielestäni vanhempien puuhat eivät kuulu päiväkodin henkilökunnalle, jos kerran paikka on saatu ja siitä maksetaan!!! Keskittykööt työhönsä ja siihen, että lapsilla on hyvä olla. Olkoot ne sitten siellä 5 tuntia tai 10! 

[/quote]

Musta olis aika kamalaa, jos pk:n väellä ei olis mitään herkkyyttä ja empaattisuutta just noita 10 tunnin virikelapsia kohtaan, siis että konemaisesti pitäisi hyväksyä ja kuunnella vanhempien tarinat, miten päivä on sujunut joogassa ja sitä rataa. Jos se kaikki tehdään pienen lapsen olotilan kustannuksella, jos se pikkuinen kaipaa silminnähden sitä omaa vanhempaa. Vaikka kuinka laadukasta päivähoitoa saisikin. Perheen olosuhteet ja esim. vanhemman sairastaminen on eri tilanne. Kaikki päiväkotihenkilökuntaan kuuluvat eivät todellakaan osaa tällaiseen suhtautua, tietämättömyyttään tai muusta syystä. Sen voi lukea ammattitaidottomuudeksi, eikä sellaista pitäisi kenenkään kohdata/hyväksyä.

Vierailija
50/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapset puolipäivähoidossa silloin kun olin työtön. Niitä haastatteluja mulla todellakin oli paljon, kun hain kursseille ja töihin niin paljon. Sitten kun tärppäsi, piti aloittaa nopeasti ja vaihdoin vain kokoaikaiseen. Hyvä systeemi se oli. Mulla ne työttömyysjaksot olivat kuitenkin todella lyhyitä ja olisi ollut kamalaa ihan lasten kannalta etsiä jatkuvasti uutta hoitopaikkaa, varsinkin kun olivat ujon sorttisia. 

Vierailija
51/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 18:11"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 17:13"]

Hyvästi kaikkien lapsien oikeus varhaiskasvatukseen,itse asiassa joko sana saadaan haudata tässä maassa. Päiväjotien väki, kannatatteko kaikki tätä?!

[/quote]

Mitä ihmeen varhaiskasvatusta on 8 alle 3v lasta yhden vanhustenhoitoon pätevöityneen lähihoitajan kanssa? Ei se rakennus eli päiväkoti tee toiminnasta varhaiskasvatusta

[/quote]No, niinpä! Nythän on yritetty väsätä uutta päivähoito / varhaiskasvatuslakia. Eihän siitä mitään tule. Päiväkodit ovat lapsimassojen säilötäpaikkoja näköjään sekä hoitajien että vanhempien mielestä. Siis unohdetaan koko varhaiskasvatus sana myös päättäjien puheissa. T. Peruskoulun ope

Vierailija
52/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 18:11"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 17:13"]

[/quote]

[/quote]No, niinpä! Nythän on yritetty väsätä uutta päivähoito / varhaiskasvatuslakia. Eihän siitä mitään tule. Päiväkodit ovat lapsimassojen säilötäpaikkoja näköjään sekä hoitajien että vanhempien mielestä. Siis unohdetaan koko varhaiskasvatus sana myös päättäjien puheissa. T. Peruskoulun ope

[/quote]kävin 5 vuotta oman lapsen vasukeskusteluissa. Ihan kivoja papereita mutta mitä merkitystä niillä oli? Eskarista oli jotain hyötyäkin.

Vierailija
53/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan montaa perhettä tämä oikeasti koskee? Aika monelle suositellaan syystä tai toisesta päivähoitopaikkaa. En tiedä muuttuuko päiväkodin arki rikkonaisemmaksi, kun on enemän lapsia osapäiväisinä. Juoruja lähtee sitten liikkeelle, jos vaikuttaa että lapsi on pitkiä päiviä hoidossa. Joku syyhän siihen pitää olla...

Vierailija
54/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 17:21"]Varmaan sitä, ettei ole kotona vauvaa hoitavalla ole oikeutta hoidattaa isompaa esim. 2-vuotiasta 10h päivässä arkipäivisin päiväkodissa.

[/quote]En ole edes ajatellut että tuollainen on mahdollista. Ei kai kukaan tee noin?

[/quote]

Heh... tekee aika monikin ...valitettavasti. Ajatellaan, että vauvalla oikeus olla äidin kanssa kahdestaan, kun esikoisellakin oli oikeus siihen.

Vierailija
55/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jippii! Tätä on odotettu. Ylivetelät mammat saavat hoitaa lapsensa ihan itse. Tämä olisi pitänyt tehdä jo kauan sitten. Hyvä että rajoitetaan kotiäitien lasten virikehoitoaikaa.

Vierailija
56/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 17:41"]Heh heh, tämä vaan tarkoittaa sitä että kaikki on yhä sen 1-veen kanssa kotona ja isompi hoidossa, äipät vaan ilmottautuu työttömäksi ja thats it!!

[/quote]

No onneksi tässä maassa on semmoisiakin ihmisiä jotka on hoitovapaalla omasta työpaikastaan, silloin on vähän vaikea ilmoittautua työttömäksi. Lisäksi esim omalla alallani on sellainen tuövoimapula että joutuisin varmasti viikon sisällä töihin jos menisin ilmoittautumaan työttömäksi.

Tiedän tässä lähipiirissäkin yhden lapsen joka on täyspäiväisesti hoidossa äidin hoitaessa kahta pienempää kotona ja mies vie ja hakee työmatkoillaan niin hoitopäivä on reilu 8h. Syynä se että päoväkoti on kaukana ja yksityinen jossa ei SAA tehdä puolikasta.

Vierailija
57/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 17:46"]

[/quote]

[/quote]

Niin että sä saat vetää lonkkaa kotona ja syödä sipsejä kaikessa rauhassa kun lapsi on hoidossa. Mitäs jos miettisit sitä lapsesi etua etkä vaan omaa persettäs. Päivähoidon väki ajattelee asiaa lapsen kannalta toisin kun sinä.

Vierailija
58/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, sossuslangiin on taas keksitty uusi sana - "ujoutua". Siis himamamma ujoutuu eikä sen seurauksena vaadi esikoisilleen hoitopaikkaa vaan yrittää selvitä itse.. ja varmaankin sitten yksinäistyy ja avuttomusoituu. Nämä ujoutujat saavat keskimäärin pari lapsukaista ja elävät heidän kanssaan hyvinkin parikymmentä vuotta ja lisäksi hoitavat omiakin asioitaan. Eikö silloin kannattaisi tosiaan paneutua varsinaiseen syyhyn eikä lääkitä pelkkää oiretta virka-aikana? Jospa heille annettaisiin topakka täti opettamaan tunti pari päivässä muutaman kuukauden ajan, kuinka huushollia pyöritetään, lapsia hoidetaan ja taloutta pidetään, niin he saisivat siitä avun koko lopuksi elämäkseen.

Vierailija
59/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mielestä hyvä. En alkuunkaan ymmärrrä, että lapsia laitetaan hoitoon, kun vauva tulee. Itsellä tuntuu väärältä viedä hoitoon, kun kuitenkin olen kotona, vaikka hoitoon onkin hyvä syy.

Vierailija
60/63 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se viiden tunnin päivä on oikein sopiva ja kyllä suurin osa kotona oleva pitää osa-aikaisesti hoidossa.

No onneksi on nuorin 10v. niin eipä koske meitä, mutta joskus voi olla tilanteita tai asunpaikkoja jossa ei onnistu osa-aikainen hoito. Esim. Ei kulkuyhteyksiä ja äidillä ei ole autoa. Sitten on kait vaan pakko ottaa kotihoitoon. Voi olla sairautta ja äiti ei kykene hakemaan lasta hoidosta. Joillakin siis voi olla noin.

Toki ei huvinvuoksi lapselle pitkiä päiviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan