Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Söin illalla gluteenia ja nyt on ripuli

Vierailija
03.04.2014 |

Söin siis eilen illalla, joskus 8-10 aikaan pari palaa kakkua, jossa oli gluteenia. Olen muutaman kuukauden ollut syömättä gluteenia, koska epäilen että se ei sovi suolistolleni (keliakiaa ei löytynyt verikokeessa). Paria poikkeusta (esim. kaksi keksiä kerran) lukuunottamatta olen ollut täysin gluteenittomalla ruokavaliolla, paitsi joskus olen syönyt tuotteita jotka "saattaa sisältää gluteenia".

Illalla oli aika pahanhajuisia ilmavaivoja ja vatsaakin väänsi vähän. Aamulla (12 h tuon syömisen jälkeen) uloste oli löysää ja maha sekaisin. Nyt sitten oli ihan kunnon vesistä ripulia x2 lyhyen ajan sisällä. On myös huonovointinen olo. Voiko olla mahdollista, että johtuisi gluteenista?

Kärsin suolisto-oireista noin muutenkin silloin tällöin ja syyhän voi olla muuallakin, mutta osuvasti tämä sattui juuri nyt, kun päätin syödä gluteenileivosta.

Mitä mieltä olette ja onko vastaavia kokemuksia?

Onko jollakulla muuten todettu keliakiaa tähystyksessä, vaikka verikokeessa ei näkynyt mitään?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas. Ap tässä, nostin tämän nyt... Monta päivää tämän aloituksen tekemisen jälkeen olin huonovointinen, vatsa löysänä, vesiripulia, pahoinvointia, mutta ilman oksentelua. Menin aika heikkoon kuntoon. Pahoinvoinnin ja keston takia ajattelin, että ilman muuta on kyse vatsataudista, ja että tämä gluteenin syöminen oli vaan sattumaa.

No mitä nyt taas, söin tavallista leipää eilen päivällä, koska kaapissa ei juuri ollut muuta. Tänä iltana on ripuli taas. Ei jumalauta, jos tämä on taas samanlaista rumbaa monta päivää! :D En voi uskoa, että olisi taas joku vatsapöpö. Soittelenpa siis heti pääsiäisen jälkeen lääkäriin ja vaadin tarkastuksia.

Voiko keliakiassa/gluteeniherkkyydessä olla tällaisia oireita, jotka kestää useamman päivän???

Vierailija
2/18 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa aika monta taas-sanaa tuohon. Hups :) Anteeksi, kun kirjoitan vatsani toiminnasta tänne, en vaan saa unta kun pitää istua vessassa vähän väliä!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulet huonovointiseksi gluteenin takia niin älä syö sitä. Miksi aina pitäisi jonkun lääkärin todeta vika jossain?

Vierailija
4/18 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 04:26"]

Jos tulet huonovointiseksi gluteenin takia niin älä syö sitä. Miksi aina pitäisi jonkun lääkärin todeta vika jossain?

[/quote]No siitä diagnoosista on se hyöty, että saa varmasti erityisruokavalion esim. juuri sairaalassa tai vaikka vain työpaikkaruokailussa. Lisäksi diagnoosilla saa Kelalta pienen korvauksen erityisruokavalion kuluista. Naurettavan pieni se korvaus on, mutta kyllä siitäkin iso summa kertyy vuosien mittaan. Ja sitten on vielä se, että diagnoosin jälkeen ei tarvitse kuunnella kanssaihmisten pään aukomista muotidieetin noudattamisesta, ainakaan ihan yhtä paljon...

Vierailija
5/18 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se keliakia voi olla, vaikkei veressä näkyisikään. Suosittelisin menemään uudestaan lääkärille, viime kädessä voit tähystyttää yksityiselläkin (hinta taisi olla jotain 300-400€).

Sitä varten tosin pitäisi sitten tuhota ohutsuolta gluteenilla. Eli gluteenia vaan poskeen ja koita kestää, jos diagnoosin haluat.

Keliaakikolla lääkärin diagnoosi helpottaa kuitenkin elämää. Jos joudut vaikka sairaalaan, niin saat sielläkin gluteenittoman erityisruoan jos on näyttää todistus. Sama juttu esimerkiksi oppilaitoksissa.

Sitten on tietty vielä jatkoseuranta, eli keliakian toteamisen jälkeen seuraillaan että paranet asianmukaisesti.

Lisäksi vielä, mikä tällä palstalla luulisi kiinnostavan: keliakia on periytyvä sairaus, eli jos sinulla on lapsia/tulee joskus olemaan, niin heillä on kohonnut riski sairastua. Keliaakikoiden lapsia seuraillaan kolmesta ikävuodesta ylöspäin verikokeilla, jotka siis ovat ihan rutiinia eivätkä vaadi dramaattista oireilua.

Vierailija
6/18 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikkei keliakiaa olisikaan, maha voi silti reistailla tosi pahasti viljojen takia. Kannattaa ihan itse testailla, kuten olet tehnytkin, pari kertaa varmistaa "testitulokset" ja sitten vielä kokeilla erikseen, kestääkö suolisto esimerkiksi kauraa tai ruista.

Minä voin syödä ruista pienen annnoksen vaikka päivittäin mutta muita viljoja vain satunnaisesti. Jos syön enemmän, vatsa pullistuu ja sitten myös - ööh tyhjenee.

Keliakiaa ei ole, se tähystettiin.

Vierailija
7/18 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa gluteenittoman ruokavalion sairaalassa ilman todistustakin ja jos ei saa, ain voi jättää syömättä .

Vierailija
8/18 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 15:34"]

Ja vaikkei keliakiaa olisikaan, maha voi silti reistailla tosi pahasti viljojen takia. Kannattaa ihan itse testailla, kuten olet tehnytkin, pari kertaa varmistaa "testitulokset" ja sitten vielä kokeilla erikseen, kestääkö suolisto esimerkiksi kauraa tai ruista.

Minä voin syödä ruista pienen annnoksen vaikka päivittäin mutta muita viljoja vain satunnaisesti. Jos syön enemmän, vatsa pullistuu ja sitten myös - ööh tyhjenee.

Keliakiaa ei ole, se tähystettiin.

[/quote]

Keliakian mahdollisuus pitäisi silti sulkea pois varmuudella, muuten on kuin hidas itsemurha jos onkin keliakia eikä noudata ehdotonta gluteenittomuutta.

Eikä sitäpaitsi edes tiedä, milloin sairaus on puhjennut. Jollakin voi olla sairaus vasta alussa, vaikka oireet olisivatkin rajuja. Elimistö ei ole vielä ehtinyt mennä siihen pisteeseen, että näkyisi verikokeissa tai edes tähystyksessä.

Itse kärsin pari vuotta satunnaisista oireiluista, oli närästystä, yhtäkkisiä ripuleja joita ei voinut yhdistää mihinkään (kahvia en voinut aamuisin juoda, laukaisi heti vesiripulin) ja sitten ehkä vuoden jälkeen alkoi jatkuva, paikallaan pysyvä kipu alavatsalla.

Verikokeet olivat totta kai todellakin positiiviset, mutta tähystyksessä todettiin nukkavaurioiden olevan hyvin pieniä. Saatiin juuri ja juuri todettua "alkava keliakia" vaikka olin jo kaksi vuotta kärsinyt.

Vierailija
9/18 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 15:37"]

Saa gluteenittoman ruokavalion sairaalassa ilman todistustakin ja jos ei saa, ain voi jättää syömättä .

[/quote]

En kyllä uskaltaisi syödä ruokaa, jota ei varmasti voi tietää gluteenittomaksi. Kun ei tiedä koskaan, miten tarkkoja keittiössä ollaan jos halutaan erityisruokavalion annos ilman, että olisi lääkärintodistus eristyisruokavalion tarpeellisuudesta.

Vierailija
10/18 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallistuisin kyllä ihan normaalin vatsaflunssan kannalle.

Vierailija
11/18 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ehdottomasti siis keliakian mahdollisuus pitää tutkia. Tarkoitin että vaikkei sitä olisikaan, niin silti mahaoireilun syy voi olla viljoissa.

Minun lääkärini pyöritti päätään ihmeissään eikä osannut auttaa minua mahavaivoissani. Jätin viljat ja "paranin". Jäi suuri ihmetys lääketieteen tiedoista ja käsityksistä! - Kolmonen -

Vierailija
12/18 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 15:46"]

Kallistuisin kyllä ihan normaalin vatsaflunssan kannalle.

[/quote]

Ja perustelu tälle?

Vierailija
13/18 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä se tuoksuu?

Vierailija
14/18 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset asiallisista vastauksista :)

Omassa tapauksessani suvusta löytyy keliakiaa ja muita autoimmuunisairauksia, itsellänikin on kilpirauhasen vajaatoiminta, joten sellaista perintörasitetta on..

Kun söin vielä gluteenia en kärsinyt ripulista, mutta kärsin turvotuksesta, vatsakivuista ja ilmavaivoista. Oireet ovat vähentyneet (eivät poistuneet) sen jälkeen kun jätin gluteenin kokonaan pois ja joitakin muita ruoka-aineita vähensin.

Tämänpäiväinen sai pohtimaan, että jos olisikin kyse ihan keliakista, vaikka voi olla "vain" vilja-/gluteeniherkkyyskin. Lääkärit näyttävät jo poissulkeneen keliakian kohdallani, mutta ehkä vaadin vielä päästä tähystykseen, niin saisin varmuuden :/ Tähystyksen perusteella varmaan voidaan selvittää muitakin suolistosairauksia?

- Ap

Vierailija
15/18 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä oli yhdesti keltaistaripulia olin syönyt gluteenia ja ilmavaivat hausi epämielyttäviltä ja tulen heti huonovointiseksi jos syön gluteenia ja gluteenin jälkeen pitää ulostaa paljon mutta se ei ole löysää yhdesti söin jäätelöä ja sitten alkoi vatsakivut ja löysä uloste mutta ei ripuli voisitteko kertoa mikä minua vaivaa

Vierailija
16/18 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

aha

Vierailija
17/18 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä voi olla muutkin viljan ainesosat kuin gluteeni. Voit olla esim. vehnälle allerginen tai sulla voi olla IBS.

Vierailija
18/18 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sfdkjlkjfdsa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi