Muiden somekäytöksessä ihmetyttävät asiat -peukutusketju
Ihmetteletkö jotain tiettyä asiaa toisten somekäytöksessä? Hämmästyttääkö joku tietty tapa, johon somessa säännöllisesti törmäät? Mitä ilmiötä somessa et voi käsittää? Peukku ylös = ihmetyttää minuakin, peukku alas = ei ihmetytä minua. Yksi asia per viesti.
Somessa ihmetyttää, kun ihmiset kyselevät toisilta ihan yksinkertaisia asioita. Jos Matti kertoo facessa käyneensä kahvilassa X, niin Maija kirjoittaa somessa kommentin ”missäs tuo kahvila on”? Tuossa ajassa ehtisi jo googlata kyseisen paikan ja saada tiedon ihan itse selville. Ihmetyttää nämä, jotka odottavat muiden vastaavan kaikkiin kysymyksiin, eikä itse viitsitä nähdä vaivaa.
Ap
Kommentit (478)
Vierailija kirjoitti:
Se, että somessa kommentoidaan "ei niin upeita" naisia kaverien toimesta näin: "Olet kaunotar! Sädehtivä ystäväni! Hehkut toiselle puolelle katua!" Sitten joku oikeasti kaunis ei välttämättä saa kehun kehua.
Miksi ylipäätään pitää koko ajan kehua?
Miettikääpä hiukan iäkkäämmät ihmiset, jos aikaan, jolloin ihmisillä oli hiukan vielä järkeä päässään, olisi istuttu katsomassa ystävän lomakuvia ja hoettu; olet ihana, olet rakas, ihqu jne.
Kaveri olis kyllä vdduiluna pitänyt.
Ihan tajutota kun joskus vilaseen näitten perce-ja tissiliisojen instaa (siepit, aitolehmät, belörfit ja mitä näitä typeryksiä nyt onkaan) niin siellä jaellaan sydämiä ja kehuja, samat törkyäijät ja silikoniläskipäåt joka kuvaan ha joka päivä.
En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä itsensä esittelyä ” yhden miehen vaimona”. Pitääkö tehdä selväksi polyamoristeille, että ei ole saatavilla? Ylipäätään se, että on vaimo, ei kerro ihmisestä kovin paljon.
Joo, nämä "yhden vaimo ja neljän äiti"-ihmiset.
Ei kukaan oikeasti perheestään ja roolistaan onnellinen ja ylpeä suolla tuollaista julkisesti, vaan tuo on lähinnä itselleen vakuuttamista...
No eikö tuo nyt vaan ole tuollainen sanaleikki?!? Jestas, en kyllä ole koskaan mitään piilomerkityksiä keksinyt noista kaivella! 😂
T: yhden vaimo, kolmen äiti, neljän emäntä, kahden tytär, kahden sisko, kolmen kummi, 12 täti, 15 työkaveri
Kaikenkirjavien testitulosten jakaminen.
Olen viisas, kaunis ja hyväsydäminen. Olisin siis skotlannin paimenkoira.
Ahaa!
"MINÄKIN olen käynyt terapiassa"-tyypit. Ja avaudutaan kaikista masennuksista ja itsariyrityksistä. Mielenterveysasioista voi juu puhua, mutta pientä rajaa...
Vierailija kirjoitti:
Se, että somessa kommentoidaan "ei niin upeita" naisia kaverien toimesta näin: "Olet kaunotar! Sädehtivä ystäväni! Hehkut toiselle puolelle katua!" Sitten joku oikeasti kaunis ei välttämättä saa kehun kehua.
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Aina, kun siskoni joku kuva osuu fiidiini, hätkähdän miten ränsistyneeltä se näyttää kuvissa, vallankin jos on meikkiä (luonnossa meikittä on paljon nätimpi). Sitten sen kaverit kommentoi: "oih Irma, olet aina niin kaunis!" tai "Mikäs filtteri on käytössä kun näytät niin nuorelta?" jne.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset, jotka julkaisevat vihjailevia selfieitä: pää kallellaan, huulet mutrussa, etumus tiskiin jne. Ymmärrän, että teinit ovat epävarmoja ja kaipaavat kehuja ulkonäöstään, mutta miksi nelikymppiset tekee tuota?
Yksi kaverini harrastaa tätä. 42 v perheenäiti. Joka toiminnosta pitää otta selfie, ja jos vaikkapa saunaa pestään, se kuva otetiin niin että mamma on kontillaan ja suurin piirtein napa näkyy rintavaosta... Kyseinen nainen on muuten tosi fiksu, mukava ja menestynyt yrittäjä, joten en tiedä mikä sokea piste sillä on tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Mua naurattaa, kun eräs +40 v työkaveri julkaisee itsestään upeita kuvia, joissa hän on täysin rypytön. Naisella on kuvissa usein päässä saparot, kuin pienellä tytöllä. Kuvat ovat ylivalottuneita tai sellaisessa valaistuksessa otettuja, joissa ryppyjä ei näy lainkaan. En ymmärrä, miksei iän voi antaa ihan reilusti näkyä ja olla ihan ikäisensä.
Olen varmaan kaverisi, vaikken saparoita pidäkään. Tosin otan aika harvoin selfieitä, mutta 90 % kerroista ihmettelen, mihin ryppyni hävisivät? Kännykkäni selfiekamera on ilmeisesti niin huono, että ei pysty toistamaan niin pieniä yksityiskohtia, ellei valotus ole täydellinen.
Minulle tulee myös selfieissä aina sellainen omituinen sielukkaan lehmän ilme silmiin. En näytä YHTÄÄN itseltäni. Joten olen kokolailla luopunut itseni kuvaamisesta.
Sairastuneen lapsen kuvat somessa on jotenkin luokattoman noloa. Pahin kohdalle osunut oli otettu kun lapselta oli murtunut jalka ja itkukuvia, ambulanssikuvia oli jaettu someen.
En vaan tajua.
Voi olla toki Suomessakin nähtyä, mutta tässä joitakin mitä olen lähinnä amerikkalaisten internet käyttäytymisessä ihmetellyt: cancel-kulttuuri, wokeismi, hyvesignaloiminen, yleisesti esittäminen, tuntematon kutsuu sinua kullaksi, rakkaaksi yms. kerrotaan kaikki diagnoosit, asuinpaikat tai itse missä sijaitsee, siis yleisesti kerrotaan liikaa yksityisasioista ihan tuntemattomille ihmisille, kerjätään rahaa elämiseen gofundme-tyyppisten nettisivujen kautta ja korostunut itsekeskeisyys, kerrotaan miten juuri MINÄ olen loukkaantunut asiasta x, miten tämä vaikuttaa MINUN tämän hetkisen tilaani jne jne.
Toisin sanoen keskustelu kulttuuri heillä on mennyt agressiiviseksi ja oudoksi, välillä todella vaikea keskustella, kun joku saattaa kesken argumentoinnin kertoa että ”onneksi lähden viikonlopuksi leirille / matkalle”. Sitä miettii, että tämä yksityisasia ei liittynyt keskusteluun mitenkään enkä minä edes kysynyt, mutta selevä.
Jotkut kertovat omalla nimellään esim. suurissa ryhmissä seksimokistaan (pill*pierut ym), pettämisistään, parisuhdeongelmistaan, vaikeuksistaan ym.. Luulevatkohan, että nuo jutut pysyvät vain näiden ryhmien sisällä? Esim. on käynyt joskus niin, että jotkut trollit ovat lähteneet heti levittämään näitä juttuja näiden henkilöiden profiilista löytyville läheisille henkilöille.
Selkä notkolla ja perse pitkällä kuvatut "belfiet". MIKSI. Eihän kukaan oikeasti edes seiso, saati kulje tuolla tavalla perse ojossa. :D Näyttää idioootilta.
Olen eräässä suljetussa vertaistukiryhmässä. Siellä päivystää eräs jäsen, joka jakaa milloin mitäkin aiheeseen nippanappa liittyviä uutisia ym., joiden perässä on aina sama vetoomus ("allekirjoita nyt, jotta kaikki ryhmään x kuuluvat saavat etuuden y!"). Mielestäni ylläpitäjä voisi jo puuttua tuohon touhuun.
Instagramissa sellaisia tyyppejä, jotka haluavat itselleen seuraajia, mutta eivät itse halua seurata ketään. Alkavat ensin seuraamaan sua, sitten kun itse seuraat takaisin, niin lopettavat seuraamisesi. Näin sai taas itselleen yhden seuraajan. Onko siinä jotain noloa, että seuraa itse useampia, kuin itsellä on seuraajia, vai mikä juttu tää on?
Aina kun joku laittaa kuvan perseestään, tulvahtaa kamala paskanhaju nenään.
Eräs faceystäväni julkaisee ivaillen ja naureskellen kuvakaappauksen saatuaaan ylläpidosta varoituksen vihapuheesta. "että taas kävi näin.." Niin...mikä pakko on aika ajoin linkittää rasistisia blogikirjoituksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä itsensä esittelyä ” yhden miehen vaimona”. Pitääkö tehdä selväksi polyamoristeille, että ei ole saatavilla? Ylipäätään se, että on vaimo, ei kerro ihmisestä kovin paljon.
Joo, nämä "yhden vaimo ja neljän äiti"-ihmiset.
Ei kukaan oikeasti perheestään ja roolistaan onnellinen ja ylpeä suolla tuollaista julkisesti, vaan tuo on lähinnä itselleen vakuuttamista...No eikö tuo nyt vaan ole tuollainen sanaleikki?!? Jestas, en kyllä ole koskaan mitään piilomerkityksiä keksinyt noista kaivella! 😂
T: yhden vaimo, kolmen äiti, neljän emäntä, kahden tytär, kahden sisko, kolmen kummi, 12 täti, 15 työkaveri
Siis totta kai se on sanaleikki, mutta miksi se pitää tehdä? Mitä ”vaimous” edes kertoo kenestäkään?
Ihmetyttää melkein kaikki somekäyttäytyminen, ja vihaan melkein kaikkia somessa, paitsi lähimpiä ystäviäni ja perhettäni. Silti selaan sitä monta tuntia päivässä.
ihmetyttää toisinajattelevien vaino. esim kampanjat "hei ilmiantakaa ton twitter tai tube."
esim. silakat erikoistuneet tälläiseen. samoin piff ja varisverkosto ym. tonkivat joidenkin yksityisasioita ym.
kansallismieliset saa kärsiä vainoa vaan sen takia et vastustaa esim.rikoksia ja pedoja.
kun me ollaan niitä parempia ihmisiä niin me voidaan kiusata ja vainota esim.päivi räsästä, sebastian tynkkystä ym.ym. panu huhtamäki ? oliko nimi oikein postas jotain tappouhkauksia joita joku saanut twitteris
Vierailija kirjoitti:
ihmetyttää toisinajattelevien vaino. esim kampanjat "hei ilmiantakaa ton twitter tai tube."
esim. silakat erikoistuneet tälläiseen. samoin piff ja varisverkosto ym. tonkivat joidenkin yksityisasioita ym.
kansallismieliset saa kärsiä vainoa vaan sen takia et vastustaa esim.rikoksia ja pedoja.
kun me ollaan niitä parempia ihmisiä niin me voidaan kiusata ja vainota esim.päivi räsästä, sebastian tynkkystä ym.ym. panu huhtamäki ? oliko nimi oikein postas jotain tappouhkauksia joita joku saanut twitteris
Siis wat? Meinaat että vasempaan kallelleen päin olevat eivät vastustaisi rikoksia ja pedoja? Elät aika kahtiajakautuneessa todellisuudessa... Itse en ole huomannut tuommoisia erikoisuuksia omien tuttavieni parissa, äänestivät sitten vasempaa, oikeaa tai keskempää reunaa.
En ole LinkedInissä mutta eikös se ole työn hakua tms varten? Aika turha paikka jos ei aio siellä kehua itseään?