Tekeekö joku oikeesti lapsille eri ruokaa mitä aikuiset syö?
Mitähän nämä erikoiset ruuat on, joita lapset ei voi syödä ja mitä lapsille silloin tarjotaan?
Kommentit (97)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 00:00"]
Kamalaa ajatella että tässä maassa on lapsia, jotka elävät makaronilaatikolla. Siis millainen tulevaisuus heillä on edessään? Kuinka terveellistä tuo voi olla? Onko veriarvot katsottu? Mikä on mennyt pieleen että saman perheen kaksi lasta ovat noin nirsoja?
Jos olisivat minun lapsiani, tekisin yhdessä neuvolan kanssa suunnitelman siitä miten tuo kierre saadaan katkaistua!
[/quote]
Minä taas veikkaan, että makaronilaatikkoperheessä on yritetty kaikki mahdollinen. Mutta tietysti joku muu osaa aina paremmin...
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 00:12"]
Salaatti ei ole lasten ruokaa?? Kerro se meidän eskarille, jonka lemppari 2-vuotiaasta asti on ollut savukalasalaatti.
[/quote]
Niin minunkin 10 vuotiaan pojan, mutta hän ei salaatilla elä. Salaatilla ei voi korvata ateriaa, joita hän syö kolme päivässä+aamu.,ilta-,välipalat. Salaatti on lisuke. Teen usein salaatin mmeille molemmille ja lisäksi ruuan lapselle.
Meillä syödään aina samaa ruokaa.
Esim viime lauantaina meillä oli tuttavapariskuntia syömässä blinejä ja kyllä se kelpasi ihan hyvin 12v:llekin (kuten 11 kertaa aiemminkin). Rakastaa mätiä, sipulia ja lohta kaikissa muodoissaan joten herkkuahan se hänellekin oli:)
En tiedä mitä ruokia lapset eivät olisi voineet syödä koska eivät ole allergisia millekään. Vahvoja mausteita on käytetty aina, 1v lähtien ovat syöneet samaa ruokaa. Kuopus ei välitä perunamuussista mutta syö silloin lihan ja kasvikset/salaatin. En näe mitään syytä miksi hänelle pitäisi ko tapauksessa keittää makaronia tms??
Meidän lapsista onkin kasvanut todellisia hyvän ruuan arvostajia ja tuntijoita... Nauravia nakkeja ei varmaan ole koskaan edes maistaneet:)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 08:01"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 00:00"]
Kamalaa ajatella että tässä maassa on lapsia, jotka elävät makaronilaatikolla. Siis millainen tulevaisuus heillä on edessään? Kuinka terveellistä tuo voi olla? Onko veriarvot katsottu? Mikä on mennyt pieleen että saman perheen kaksi lasta ovat noin nirsoja?
Jos olisivat minun lapsiani, tekisin yhdessä neuvolan kanssa suunnitelman siitä miten tuo kierre saadaan katkaistua!
[/quote]
Minä taas veikkaan, että makaronilaatikkoperheessä on yritetty kaikki mahdollinen. Mutta tietysti joku muu osaa aina paremmin...
[/quote]
No, kuten jo sanoin, aika monta vuotta tässä on itketty ja painittu tämän asian kanssa. On todellakin tehty kaikki. Olemme yrittäneet ammattiauttajien avulla kaikkea mahdollista.
Toinen näistä ruokaongelmaisista oli aivan muutaman kuukauden ikäisestä asti hankala syömään. Toinen söi parivuotiaaksi asti ihan ok, mutta sen jälkeen ei enää. Nyt nämä lapset ovat 12v ja 10v. Koulussa eivät pysty syömään mitään, puolikkaan lasin maitoa vain.
Kyllä, olen ollut äärimmäisen huolissani heidän ruokavaliostaan. Saavat vitamiininsa pillereistä.
Lääkäreiden mukaan on paljon tärkeämpää se, että syövät edes sitä makaronilaatikkoa hyvällä ruokahalulla kuin se, että koko muu perhe ahdistuu jokapäiväisestä ruokataistelusta.
Nuo kaksi lasta ovat todellakin syömättä, jos ei ruoka maistu. Ovat molemmat alipainoisia. Heillä olisi lupa syödä ihan mitä vain, mutta eipä mikään maistu. Voisivat vetää vaikka suklaalevyn päivässä, mutta viime joulun suklaatkin lojuvat kaapissa vielä puolittain syötyinä.
Otan kyllä ilolla vastaan kaikki vinkit ja ohjeet, jos joku olisi tällaisesta ongelmasta päässyt eroon. Me jaksoimme viisi vuotta intensiivisesti, ei enää.
En tee eri ruokaa lapsille, teen ruuan lapsiille. En syö itse sitä. Syystä, etten pidä makaroonista, en jauhelihasta enkä lihapullista, pihveistä. Kalapuikkoja saatan joskus maistaa.
En syö ns. punaista lihaa.
Syön itse päivällistä joskus, esim. kun teen puuroa - päivälliseksi, kyllä vain, meillä on joskus puuropäiviä.
Syön riisiä, kanaa ja kalaa, mutta tätä ei lapset jaksa syödä niin usein kuin minä, enkä minäkään kovin usein.
Meillä lapset ovat nirsoja ja olen minäkin. Emme nosta siitä numeroa.
Minä olin lapsena niin nirso, että suurperheessämme äiti teki minulle eri ruuan. Söin noin viittä (5) ruokaa. ja leipää ja yhtä tiettyä makkaralaatua ja yhtä tiettyä juguttilajia.
Aikuisena makumaailmani on laajentunut ja on lähes normaali, mutta kaikkiruokainen en ole.
Syy löytyi vasta aikuisiällä, viime kesänä itseasiassa, ja se on suun limakalvoilla oleva yliherkkyys.
Lääkärit kehoittivat välttämään mm. voimakkaasti maustettuja ruokia, paprikaa, chiliä, sipulia. Kas, näitä olen koko ikäni inhonnut ja minua on pidetty ranttuilijana, nirsoilijana. Niitä on yritetty ujuttaa ruuan sekaan salaa: kun se ei tiedä, se ei maista ja tykkää. No, maistoin. Aina. Enkä tykännyt. : "suu ei siedä, vatsa ei kestä".
Toinen lapsistani on lievästi allerginen, mutta erittäin rohkea uusien makujen maistelija.
Toinen on vielä sen verran pienempi, että on luontaisesti vastaan kaikkea uutta, eikä pidä ns. kokolihasta, vaan vain sen jauhelihaisesta versiosta.
Epäluuloisuus outoa ruokaa kohtaan on luontaista ja on ollut lajimme hengissäpysymisen ehto. Lapsi ja ihminen ylipäätään on vielä aika alkukantainen näissä asioissa laajemminkin.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 08:05"]
Salaatti ei ole lasten ruokaa?? Kerro se meidän eskarille, jonka lemppari 2-vuotiaasta asti on ollut savukalasalaatti.
[/quote]
Niin minunkin 10 vuotiaan pojan, mutta hän ei salaatilla elä. Salaatilla ei voi korvata ateriaa, joita hän syö kolme päivässä+aamu.,ilta-,välipalat. Salaatti on lisuke. Teen usein salaatin mmeille molemmille ja lisäksi ruuan lapselle.
[/quote]
Salaatilla eläminen riippuu ihan salaatista. Lisäke- ja ateriasalaatti on eri asia. Kun salaattiin laittaa riittävästi proteiininlähdettä (kalaa, kanaa, raejuustoa, pähkinöitä yms.) sekä tilkan öljyä, niin varmasti käy ateriasta. Jos hiilihydraatit haluaa mukaan, niin ne hoituu krutongeilla tai leivällä.
Makaroonilaatikkoperhe, onko tutkittu onko lapsilla aistiyliherkkyyksiä? Siis nimenomaan yliherkkä makuaisti. Esim. adhd-lapsilla näitä esiintyy ja voi aistiyliherkkyyksiä olla myös ilman muita sairauksia.
Ainakin itselleni on ihan ammattilaiset sanonut, että jos lapsella on yliherkkä makuaisti niin sillon lapsen täytyy antaa syödä juuri sitä mitä lapsi haluaa. Muuten syömisestä tulee traumoja.
Kyllä. Tosin silloin jos valmistamani ruoka ei miellytä, saa lapsi tyytyä eineksiin, kaksia ruokia en ala tekemään. Tulee aina välilä tehtyä mausteista ruokaa, josta me aikuisten kovasti pidämme, mutta lapset nyrpistelee. (Ja ei, ei ole sama asia maustaa ruokaa vasta lautasella!)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 23:18"]
Mä olen päättänyt että jos eteen tuotu ruoka ei 4-v. herralle kelpaa, voi olla ilman. Kyllä se sitten kelpaa kun nälkä tulee.
Ja juu. Mulle on ravitsemuksen opettaja sanonut että ihan hyvin voi kolme päivää tarjota putkeen samaa ruokaa kunnes alkaa maistua. Kyllä lapsi sitten syö kun nälkä tulee.
En halua kasvattaa lapsestani nirsoa, sillä elämä on nirsona vaikeampaa ja oikeasti jää paitsi monesta herkusta. Usein kun ruokana on esim. kinkkukiusausta tai jotain ihan tavallista niin poika vain periaatteesta on syömättä. Ei edes maista koska "on pahaa".
Ei edes voi olla kovin terveellistä antaa lapsen syödä pelkkää perunaa ja leipää ja kiukutella kunnon ruualle. Lapsenkin pitää syödä monipuolisesti, eikä ole hyväksi olla syömättä lounaalla ja päivällisellä ja sitten aamuin-illoin ahtaa leipää vatsaan niin että sillä pärjää.
[/quote]
Ei ole hyväksi, että lapsi syö pelkkää perunaa 3 pv, mutta se on ok, että on syömättä ilman mitään päivällistä? On ok pitää lasta nälässä? kuin antaa syödä yksipuolisesti muutamana päivänä peräkkäin???
Ei allergioita ja hampaat löytyy, eli kaikki syö samaa. Ei olla törmätty vielä mihinkään mistä lapsi ei tykkäisi, vaikka aika monipuolisesti syödään.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 08:36"]
Makaroonilaatikkoperhe, onko tutkittu onko lapsilla aistiyliherkkyyksiä? Siis nimenomaan yliherkkä makuaisti. Esim. adhd-lapsilla näitä esiintyy ja voi aistiyliherkkyyksiä olla myös ilman muita sairauksia.
Ainakin itselleni on ihan ammattilaiset sanonut, että jos lapsella on yliherkkä makuaisti niin sillon lapsen täytyy antaa syödä juuri sitä mitä lapsi haluaa. Muuten syömisestä tulee traumoja.
[/quote]
Minä vastasinkin jo aikaisemmin tuolla.
Olen aikuiseksi ja äidiksi kasvanut ja lapsena minulla oli noin 5 ruokaa, joita suostuin syömään.
En vieläkään syö esim. hedelmäpommi-jugurttia vai mikä se on se, mitä saa jättipaketissakin, missä on persikan palasia. Aivan kamalaa. Palat ja se kirpeä maku.
Mutta päärynä-vanlija paloineen kaikkineen on herkkua.
Minä söin lapsena ruokia, jotka olivat mietoja. Ei sipulia, ei missään nimessä eikä vieläkään.
Ei paprikaa, ei vieläkään.
Nyt aikuisena, viime kesänä, minulla todettiin olevan "vika" suun limakalvoilla ja kehoitettiin välttämään juuri näitä ruokia, mitä en siedä.
Minä elin suunnilleen perunalla, leivällä ja pullalla lapsena. En tiedä mistä proteiinin sain. Maidosta? Kananmunista?
Väittämä, että lapsi syö, kunon nälkä, on puppua. Minulla on neljä lasta, ja varsinkin kaksi vanhinta aikoinaan olivat vaikka päiväkausia syömättä, jos ruoka ei kelvannut. Pieniä ja laihoja olivatkin, mutta kun kaikki hoki että "no ethän tuota iso ole itsekään ja jos kaapissa on ruokaa, niin lapset kyllä nälkäänsä syö" Kahden nuoremman kohdalla totesin,e tten kanna huonoa omaatuntoa sen suhteen, ovatko aliravittuja ja laihoja ja pieniä siksi, syökööt mitä syövät. Kaksi vanhintakin ovat nyt aikuisena hyvin monipuolisia ruokailijoita, ja muuten hyviä ruuanlaittajia. Salaatit ym. terveelliset maistuvat, vaikkei lapsena saanut edes pakotettuna - ja kun hoitopaikassa pakotettiin, tuli koko lapsuuden kestävä trauma ja kammo.
53, joo itselläni on adhd ja myös siihen liittyviä aistiyliherkkyyksiä ja pahimpia ne on makuaistin suhteen. Jonkin verran on laajentunut ruokavalio lapsuudesta, mutta esimerkiksi kalaa, kaalia, keittoja, pinaattia, maksaa tai veriruokia en voi syödä vieläkään. Ja jogurteista voin syödä vaan niitä, jossa ei ole hedelmän paloja.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 08:05"]
[/quote]
[/quote]
Siis ihan oikeasti... mitä siitä salaattiateriasta puuttuu ettei se kelpaa ateriaksi?
Kasvikset, proteiinilähde, öljykastike ja ruokajuomaksi maito, kuulostaa mun mielestä hyvinkin täysipainoiselta aterialta.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 08:36"]
[/quote]
On tutkittu. On katsottu aspergerit ja vaikka mitkä. Viidessä vuodessa ehtii tutkia syövistä lähtien kaikki.
Tarkemmilla tutkimuksilla on saatu tietää, että kahdella sukulaisella on ollut ihan samanlaista lapsena. Toinen alkoi syödä kouluun mennessä normaalisti, sitä ennen näykkäili ruokaa ja oli alipainoinen, toinen alkoi syödä vasta aikuisena. Aikuisena syömään alkanut olisi syönyt pelkkää riisipuuroa, ei mitään muuta.
Ehkä tämä on joku sellainen syömishäiriö, josta tiedetään enemmän vasta vuosien kuluttua. Nyt harvinainen, eikä ymmärrystä löydy. Monet sairaudethan ovat pitkään vain rypäs outoja oireita, mutta yhdisteään lopulta diagnoosiksi.
Olen luottavainen tulevaisuuden suhteen. Molemmat ovat hyviä koulussa, mitään muita ongelmia ei ole.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 08:39"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 23:18"]
Mä olen päättänyt että jos eteen tuotu ruoka ei 4-v. herralle kelpaa, voi olla ilman. Kyllä se sitten kelpaa kun nälkä tulee.
Ja juu. Mulle on ravitsemuksen opettaja sanonut että ihan hyvin voi kolme päivää tarjota putkeen samaa ruokaa kunnes alkaa maistua. Kyllä lapsi sitten syö kun nälkä tulee.
En halua kasvattaa lapsestani nirsoa, sillä elämä on nirsona vaikeampaa ja oikeasti jää paitsi monesta herkusta. Usein kun ruokana on esim. kinkkukiusausta tai jotain ihan tavallista niin poika vain periaatteesta on syömättä. Ei edes maista koska "on pahaa".
Ei edes voi olla kovin terveellistä antaa lapsen syödä pelkkää perunaa ja leipää ja kiukutella kunnon ruualle. Lapsenkin pitää syödä monipuolisesti, eikä ole hyväksi olla syömättä lounaalla ja päivällisellä ja sitten aamuin-illoin ahtaa leipää vatsaan niin että sillä pärjää.
[/quote]
Ei ole hyväksi, että lapsi syö pelkkää perunaa 3 pv, mutta se on ok, että on syömättä ilman mitään päivällistä? On ok pitää lasta nälässä? kuin antaa syödä yksipuolisesti muutamana päivänä peräkkäin???
[/quote]
Ihan pieni varoituksen sana näille allergiaperheille ja nirsojen lasten yksipuoliseen ruokavalioon ajautuneille:
suvussamme on nuori joka oli hyvin allerginen lapsena kaikelle mahdolliselle - ruokavalio koostui n 10v saakka pääasiassa keitetystä perunasta. Nyt tämä ennen erittäin urheilullinen ja reipas nuori on raihnainen 18v- hänellä todettiin osteoproosi ja kaikki liikkuminen on kielletty koska kroppa ei kestä. Tulevaisuus näyttää todella huonolta:(
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 09:02"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 08:36"]
[/quote]
On tutkittu. On katsottu aspergerit ja vaikka mitkä. Viidessä vuodessa ehtii tutkia syövistä lähtien kaikki.
Tarkemmilla tutkimuksilla on saatu tietää, että kahdella sukulaisella on ollut ihan samanlaista lapsena. Toinen alkoi syödä kouluun mennessä normaalisti, sitä ennen näykkäili ruokaa ja oli alipainoinen, toinen alkoi syödä vasta aikuisena. Aikuisena syömään alkanut olisi syönyt pelkkää riisipuuroa, ei mitään muuta.
Ehkä tämä on joku sellainen syömishäiriö, josta tiedetään enemmän vasta vuosien kuluttua. Nyt harvinainen, eikä ymmärrystä löydy. Monet sairaudethan ovat pitkään vain rypäs outoja oireita, mutta yhdisteään lopulta diagnoosiksi.
Olen luottavainen tulevaisuuden suhteen. Molemmat ovat hyviä koulussa, mitään muita ongelmia ei ole.
[/quote]
Laittavatko nämä "nirsot" lapset myös ruokaa? Pilkkovat kasviksia, paistavat munia, leipovat sämpylöitä, tekevät jälkkärirahkaa ja hedelmäsalaattia? Kun itse tekee joka päivä, tuntee raaka-aineet ja näkee myös miten toiset heidän tuotoksistaan nauttivat, niin ruoka ei tunnu enää oudolta sekoitukselta outoja raaka-aineita.
Tuota makaronilaatikkoa muuttaisin pikkuhiljaa niin että siinä olisi koko ajan vähenevä osa sitä makaronia ja jauhelihaa. Sekoittaisin paistettaessa jauhelihan sekaan soijarouhetta, kukkakaalimuruja, laittaisin munamaitoon enemmän munaa, käyttäisin osan kookosmaitoa, raejuustoa, kermaviiliä, luonnonjogurttia, eri muotoisia makaroneja (fusillia, perhosmakaronia yms. erilaista suutuntumaa). Porkkanaraastetta käytätkin jo,kannattaa kokeilla myös selleriä, palsternakkaa, tomaattia ja tomaattimurskaa. Päälle leipämurua, menisikö juustoraaste?Eiköhän se siitä pikkuhiljaa monipuolistu!
Onhan mediassakin uutisoitu viime vuosina että lasten ja jopa vauvojen syömishäiriöt ovat yleistymään päin.
Enkä yhtään ihmettele kun tätäkin keskustelus lukee.
Meillä on 3 lasta ja jokaisella erilaiset makumieltymykset. Silti teen vain yhden ruuan ja siitä syövät kaikki, jos ei tykkää voi ottaa vähän vähemmän ruokaa ja esim. kasviksia/ salaattia sitten enemmän.
Ruokailusta ei ole koskaan tehty meillä numeroa, jokainen syö sen minkä syö, seuraavan kerran ruokaa saa seuraavalla aterialla. Lapsista on kaikista tullut monipuolisesti syöviä vaikka kaikilla on omat juttunsa mistä ei pidä.
Nuo lapset, jotka syövät vain makaronilaatikkoa, kuuluvat syömishäiriöyksikön hoitoon! Tuollaiset ruokarajoitteet kertovat psyykkisistä ongelmista eikä niitä pysty yleislääkäri hoitamaan.
Meillä lapset syövät samaa. Ainoastaan keliaakikolle tehdään välillä oma versio. Lapset syövät kaikkea hyvällä ruokahalulla. Edellisten kirjoittamia kommentteja lukiessani olen niin onnellinen, ettei ole omalle kohdalleni sattunut nirsoa lasta!
Ja vielä tuohon makaronilaatikon muunteluun, jauhelihaakin on kaikenlaista, nautaa, sikaa, riistaa, broileria ja näiden sekoituksia kannattaa käyttää. Joskus voisi jauhetun sijasta käyttää pieniä pilkottuja palasia.
Ei ole koskaan tehty erikseen, kun ei ole mitään oikeita ruokarajoitteita kenelläkään. Eivät ole oppineet syömään kaikkea, mutta valmistamaan itse ruokaa.