Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö joku oikeesti lapsille eri ruokaa mitä aikuiset syö?

Vierailija
02.04.2014 |

Mitähän nämä erikoiset ruuat on, joita lapset ei voi syödä ja mitä lapsille silloin tarjotaan?

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan haluan pastaa ja pestokastiketta. Lapsi ei syö makaronia missään muodossa ja pesto on liian suolaista. Mies taas vetää joskus makkaraa tai nakkia, mulle ei maistu ne eikä lapsillekaan. Lapsi voi saada esim perunaa, riisiä tai kuskusia ja vaikka kanaa tai lohta tms.

Vierailija
22/97 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lapsella on maito- ja muna-allergia, joten niitä sisältäviä ruokia ei hänelle tarjota. Yleensä toki tehdään kaikille samaa ruokaa, ja sitten vasta omaan ruokaan parmesan yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 23:06"]Jos teen jotain tulista ruokaa, niin silloin muksuille on oma vaihtoehto.

[/quote]

Jos on tulista ruokaa, niin meillä on minulle, äidille, oma vaihtoehto. Tai silakkapihvipäivänä.

-18-

Vierailija
24/97 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 23:06"]Jos teen jotain tulista ruokaa, niin silloin muksuille on oma vaihtoehto.

[/quote]

Jos on tulista ruokaa, niin meillä on minulle, äidille, oma vaihtoehto. Tai silakkapihvipäivänä.

-18-

Vierailija
25/97 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen aina silloin tällöin. Ja välillä jaan ruoan kahteen, lasten osaan ja sit se mun ja miehen osa johon tulee chiliä ja sellaista runsaammalla kädellä. Lisäksi teen pari kertaa kuukaudessa toiselle lapselle omaa ruokaa kun me muut syödään kalaa.

Vierailija
26/97 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen päättänyt että jos eteen tuotu ruoka ei 4-v. herralle kelpaa, voi olla ilman. Kyllä se sitten kelpaa kun nälkä tulee.

Ja juu. Mulle on ravitsemuksen opettaja sanonut että ihan hyvin voi kolme päivää tarjota putkeen samaa ruokaa kunnes alkaa maistua. Kyllä lapsi sitten syö kun nälkä tulee.

En halua kasvattaa lapsestani nirsoa, sillä elämä on nirsona vaikeampaa ja oikeasti jää paitsi monesta herkusta. Usein kun ruokana on esim. kinkkukiusausta tai jotain ihan tavallista niin poika vain periaatteesta on syömättä. Ei edes maista koska "on pahaa".

Ei edes voi olla kovin terveellistä antaa lapsen syödä pelkkää perunaa ja leipää ja kiukutella kunnon ruualle. Lapsenkin pitää syödä monipuolisesti, eikä ole hyväksi olla syömättä lounaalla ja päivällisellä ja sitten aamuin-illoin ahtaa leipää vatsaan niin että sillä pärjää.

Vierailija
27/97 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin pienenä JOS äiti teki itselleen jotain mistä en tykännyt (paljon sipulia sisältävää, mitä tahansa sienijuttua yleensä sienikastike, jotain superjuustoista, oliivia tai paprikaa sisältävää) kun itse tykkäsin enemmän muun muassa kalasta, pinaattimuhennoksesta, pinaattikeitoista, kasvissosekeitosta, muusista ja papumunakkaasta :) mutta yleensä ei siis tehnyt, vain jos itse halusi inhokkiruokiani. Kuitenkin jos ei olisi tehnyt niin ei olisi ollut kovin hyvä juttu jos hyvin aktiivinen ykköstyypin diabeteslapsi ei syö, siksi tekikin yleensä sellaista josta tykkään että en söisi vain esim yhtä päärynää ja yöllä sitten hypot ja jopa shokki.

Vierailija
28/97 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön itse erilaisia salaatteja, jotka eivät ole oikein lasten ruokaa. Lapset syövät lapsen makuun soveltuvia ruokia kuten kalapuikkoja ja makaroonia. Aamiaisella syön smoothien ja juon kahvia kun taas lapsille maistuu banaanijugurtti ja muromysli tai weetabix.

Vierailija
29/97 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6kk muksu syö täysin samaa ruokaa kuin mekin, erona vaan on vähempi mausteisuus ja se että ruoka on soseutettu. Ajan kuluessa opetamme hänet syömään mm chiliä, tabascoa, nakajolokiaa ja muita vahvoja mausteita mitä meillä ruuassa käytetään. Ja jos ruoka ei kelpaa niin olkoon hetki nälässä, niin sitten kelpaa taas. No nyt hän kyllä syö onneksi jo ihan kaikkea kovalla ruokahalulla, puurot, vellit, soseet ja maidot menevät monta kertaa päivässä kurkusta alas.

Vierailija
30/97 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6kk muksu syö täysin samaa ruokaa kuin mekin, erona vaan on vähempi mausteisuus ja se että ruoka on soseutettu. Ajan kuluessa opetamme hänet syömään mm chiliä, tabascoa, nakajolokiaa ja muita vahvoja mausteita mitä meillä ruuassa käytetään. Ja jos ruoka ei kelpaa niin olkoon hetki nälässä, niin sitten kelpaa taas. No nyt hän kyllä syö onneksi jo ihan kaikkea kovalla ruokahalulla, puurot, vellit, soseet ja maidot menevät monta kertaa päivässä kurkusta alas.

Vierailija
31/97 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
32/97 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan vartavasten tehdä lapsille eri ruokaa, mutta jos edelliseltä päivältä on esim jäänyt sen verran ruokaa että siitä riittää vain lapsille, voin tehdä aikuisille sitten eri ruokaa tai toisinpäin. Meillä lapset syövät samoja ruokia kuin aikuiset, oli se sitten sushia, simpukoita, mustekalaa, ankkaa tai vaikka jotain hieman tulisempaa tai mausteista ruokaa. Noinhan ne lapset tottuvat syömään erilaisia ruokia :) Simpukat, etanat, ravut ja avokado ovat tyttäreni 6v herkkuruokia. Toinen lapsi on 4v ja maistaa kanssa kaikkea. Syödään meillä tietty ihan tavallista makaronilaatikkoakin ja perunamuusia ja lihapullia..

Vierailija
33/97 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sen mukaan kuka haluaa mitäkin. Toinen ei tykkää kalasta, silloin paistan pihvit. Toinen ei tykkää lihasta, silloin kanaa tai kalaa. Ei ole omasta mielestä iso juttu paistaa kalaa toiselle kun pihvit toisella pannulla toiselle. Pidän ruoan laitosta, joskus harmittaa, mutta omavalintani tänä on. Kaikki on onnellisia, minä, mies ja lapset. Kukin perhe tyylillään. Jollain ei ole voimia ja aikaa, minulla on, joten miksipä ei samalla tekisi kaikkia tyytyväiseksi.

Vierailija
34/97 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki syö samaa ruokaa. Mausteita ja suolaa voi halutessaan lisätä itse. Kyllä meidän huusholli olisi aivan sekaisin, jos pitäisi ruokia tehdä jokaiselle erikseen. Nytkin on haasteita, että saa edes saman ruuan tehtyä. Poikkeus kuitenkin aamiaisella ja iltapalalla, silloin jokainen ottaa puuroa ja leipää miten tykkää.

Vierailija
35/97 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 23:37"]Kaikki syö samaa ruokaa. Mausteita ja suolaa voi halutessaan lisätä itse. Kyllä meidän huusholli olisi aivan sekaisin, jos pitäisi ruokia tehdä jokaiselle erikseen. Nytkin on haasteita, että saa edes saman ruuan tehtyä. Poikkeus kuitenkin aamiaisella ja iltapalalla, silloin jokainen ottaa puuroa ja leipää miten tykkää.

[/quote]

Ps. Allergiaa löytyy.

Vierailija
36/97 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin.

Eräs köyhä kaveri tekee melkein aina. Eikä niiden perheessä syödä ikinä keittoja, outoa!

Vierailija
37/97 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi vuotta yritin syöttää samaa ruokaa. Kolmesta lapsesta kaksi ei vaan syönyt, ei millään. Testattiin allergiat, käytiin ravitsemusterapeutilla, käytiin jopa psykologilla. Kokeilin soseuttaa ruoan, kokelin ihan mitä vaan. Nämä lapset eivät vaan syöneet, painoivat niin vähän, että koulun terveydenhoitaja soitti kotiin ja kysyi, onko meillä jotain ongelmia. Kolmas lapsi taas syö kaiken, minkä saa.

Nämä kaksi syövät vain ja ainoastaan makaronilaatikkoa. Joskus saattaa syödä minun tekemiä pinaattilättyjä, mutta kaikki muut ovat oksenusrefleksin aiheuttavia ruokia. Siis ihan kaikki, roskaruoasta lähtien. 

Eli kyllä, minä ja tuo yksi lapsi syödään ihan eri ruokaa kuin nuo makaronilaatikolla elävät. Meillä oli tänään lohta ja kvinoaa, noilla kahdella makaronilaatikkoa. Kuten jo vuoden ajan joka ikinen päivä.

Pyrin tekemään sitä makaronilaatikkoa vähän eri reseptillä, jotta pystyisivät edes vähän laajentamaan ruokavaliotaan. Normaalisti teen sen täysjyvämakaronista ja lisään porkkanaraasteen laatikooon mukaan. Yritän vaihdella mausteita, etteivät urautuisi johonkin tiettyyn.

Erittäin mielelläni tekisin ruokaa koko perheelle, mutten voi näännyttää noita kahta nälkään tarjoamalla sitä, mitä me kolme muuta syömme.

Vierailija
38/97 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa ajatella että tässä maassa on lapsia, jotka elävät makaronilaatikolla. Siis millainen tulevaisuus heillä on edessään? Kuinka terveellistä tuo voi olla? Onko veriarvot katsottu? Mikä on mennyt pieleen että saman perheen kaksi lasta ovat noin nirsoja?

Jos olisivat minun lapsiani, tekisin yhdessä neuvolan kanssa suunnitelman siitä miten tuo kierre saadaan katkaistua!

Vierailija
39/97 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaatti ei ole lasten ruokaa?? Kerro se meidän eskarille, jonka lemppari 2-vuotiaasta asti on ollut savukalasalaatti.

Vierailija
40/97 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 1,5-vuotiaalla on allergioita, joiden vuoksi ainakin puolet lautasen sisällöstä on hänellä usein eri tavaraa kuin muilla. Itsellenikin teen usein eri ruokaa kuin muille, koska en välitä punaisesta lihasta, mutta en kiellä sitä mieheltä ja lapsilta. Välillä lapsilla on vähän jotain extraa tarjolla, jos minä ja mies tyydymme salaattiin päivällisellä.

Sushit, simpukat ja intialaiset kyllä lätkitään tasapuolisesti niin aikuisten kuin lastenkin lautasille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi