Liikkuvan kasvissyöjän proteiiniongelmat!
Paljonko te muut kuntoilevat veget syötte proteiinia? En harrasta mitään rankkaa punttia, mutta lihaskuntoa yritän kasvattaa esim. pumpilla ja kahvakuulalla 2-3 kertaa viikossa. Aerobista teen myös aika paljon.
Olen aiemmin yrittänyt saada syötyä jotain 65-80 g prodea päivässä (painan 65), mutta hiljattain tajusin, että preoteiiniahan pitäisi kuntoilijan saada jopa 2 g painokiloa kohden!
Olen lakto-ovi, ja raejuuston ja rahkan määrää olen kasvattuanut niin, että raejuuston puputus alkaa oksettaa! Lisäksi ujon proteiinipitoista palautusjuomia ja syön proteiinipatukoita.
Tofusta ja seitanista saa hyvin proteiinia, mutta soijarouhetta, papuja ja linssejä pitäisi syödä paljon, että määrät täyttyvät. Ja oikeasti tuo kauhea proteiinipitoisten maitotuotteiden mähkiminen ällöttää jo. Kananmunia syön jonkin verran, mutta en kauheasti pidä niistäkään.
Lihaa en ole syönyt 17 vuoteen enkä aio aloittaa nytkään.
Onko hyviä vinkkejä helppoihin proteiinilähteisiin? Kannattaisiko vetää jotain prodejauhetta tms.?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:00"]Minä urheilin nuorena ihan kilpaa, olin vege, eikä mulle ainakaan tullut mitään ongelmila siitä etten saanut proteiineja näitä nykyään suositeltuja määriä... Papuja ja tofua sitä lähinnä tuli syötyä, maitotuotteitakin käytin harvoin.
[/quote] ei oikeilla urheilijoilla olekaan. Nykyiset kuntoilijat vetää ptroteiinijauheita kaksin koiurin, kun niitä luka niin tarvitsee
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:15"]
Vähän se vaatii suunnittelua, näin lakto-ovo-vegeiltäkin. Mä käyn salilla ihan kunnolla 3-4 kertaa viikossa, jonka lisäksi sitten vielä aerobiset päälle eli juoksulenkki tai pari, koiran kanssa lenkkejä ja välillä joogaa/pilatesta. Oon vähän laihdutellut tässä, ja noiden aerobisten kanssa vähän pelottaa ettei kaikki lähtisi lihaksista joten olen pyrkinyt tuommoiseen 2g proteiinia/painokilo (painan nyt 62kg) ja kyllä se ihan hyvin tulee täyteen vaikkapa tämän tyyppisesti:
aamupuuro: 50g hiutaleita + 50g raejuustoa + 100g luonnonjogurttia (+marjoja)
rahka + omena
ruisleipä x2 + juusto + 1 kananmuna + kasvikset
tofua 150g + kasviksia (parsakaalissa, pinaatissa ja pavuissa on lisäkkeenäkin jonkun verran proteiinia)
salin jälkeen palkkari
illalla muutama pähkinä
En nyt jaksanut laskea tarkalleen noiden yllämainittujen proteiinimääriä, mutta voisivat olla hyvin sellaista mitä syön päivän aikana, ja mun proteiininsaanti on yleensä siinä 100g-140g päivässä.
[/quote]
Elimistö ei varastoi proteiinia proteiinina vaan käyttää minkä pystyy ja muuttaa lopun rasvaksi. Mitään järkeä sun ei ole liikaa syödä proteiinia kun vielä laihdutat. Treenin jälkeen palautusjuoma/välipala mitä tahansa jossa suhteessa 60-70% hiilareita ja 30-40% proteiinia puolen tunnin sisällä ja tästä tunnin kuluttua kunnon ruoka niin elimistö ei pilko lihaskudosta. Täytyy vielä korjata kun saa sen käsityksen että pelkäät vain aerobisten vaikuttavan lihaskudoksen katoamiseen, että kyllä sitä kataboliaa tapahtuu ihan salitreeninkin jälkeen ja juurikin niin että mitä rankempi treeni niin sitä tärkeämpiä ovat palautustoimenpiteet. Painota proteiinit iltaan, koska proteiinisynteesi eli kudosvaurioiden korjaaminen ja näin lihaksen kasvu tapahtuu levossa eli enempi proteiinia ja vähempi hiilaria ilta-aterialle.
1,5g proteiinia painokiloa kohden riittää aivan hyvin myös paljon urheilevalle, kuten muutamassa aiemmassakin viestissä mainitaan. Sitä ei ole vaikea saada täyteen, etenkin jos muna ja maito kuuluvat ruokavalioon myös!
Tarkkaile tuotteiden ravintosisältöjä eri valmistajien välillä. Esim. Reformin soijarouheessa on enemmän proteiinia ja huomattavasti vähemmän hiilihydraatteja kuin Soyappetitin rouheessa.
Myös monissa tofuissa, rahkoissa, raejuustoissa jne. sama periaate: toisten valmistajien tuotteissa proteiinimäärät ovat paljon suurempia kuin toisten. Tämä näkyy toisinaan hinnassa, toisinaan ei.
Hyviä vinkkejä, kiitos. Priteiininäärään olen alkanut kiinnittää enemmän huomiota juuri tämän proteiinihypetyksen vuoksi. En mielestäni kärsi mistään erityisistä vaivoista, jotka viittaisivat puutokseen. Lähinnä toivon, että lihasmassa mieluummin kasvaisi kuin katoaisi liikkuessa, joten siksi pohdin proteiinimääriä. Mutta ehkä se 1,5 g riittää. Työtä senkin eteen kyllä joutuu tekemään, mutta ei ehkä ihan niin paljon kuin pelkäsin.
Ap
Itse olen 11-vuotiaasta olla vege ja aina oon pitäny protskuista huolen, eikä oo edes vaikeaa :) itse syön kaikkia näitä: soija eri muodoissa (soosit,pihvit,pullat,nakit jne), tofu, raejuustoa, maitorahkaa, protskupatukoita, papuja, pähkinöitä. En oo ikinä kyllästyny mihinkään, vaikka raejuustoa esim. menee todella paljon, joten vaikea samaistua tohon että sua kyllästyttää. Ainakin mulla jos välillä raejuusto ei ole enää maistunut ihan yhtä hyvälle, niin kun syön sitä vihersalaatin kera niin se on taas ihan namnam :)!
Ei juuri kukaan lihansyöjistäkään pärjää ilman proteiinijauheita jos treenaa tosissaan. Sulle kai käy sekä hera että soija, joten valinnanvaraa on. Tee erilaisia pirtelöitä joihin sekoitat jauheen, esim banaani-mansikka-maito on erittäin hyvä ja peittää kokonaan protskujauheen oman maun.
Voiko noita protskujauheita syödä raskaana?
Suositelkaa proteiinijauheita! Mitä niillä yleensä tehdään? Pirtelöä?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 17:43"]
Vähän se vaatii suunnittelua, näin lakto-ovo-vegeiltäkin. Mä käyn salilla ihan kunnolla 3-4 kertaa viikossa, jonka lisäksi sitten vielä aerobiset päälle eli juoksulenkki tai pari, koiran kanssa lenkkejä ja välillä joogaa/pilatesta. Oon vähän laihdutellut tässä, ja noiden aerobisten kanssa vähän pelottaa ettei kaikki lähtisi lihaksista joten olen pyrkinyt tuommoiseen 2g proteiinia/painokilo (painan nyt 62kg) ja kyllä se ihan hyvin tulee täyteen vaikkapa tämän tyyppisesti:
rahka + omena
tofua 150g + kasviksia (parsakaalissa, pinaatissa ja pavuissa on lisäkkeenäkin jonkun verran proteiinia)
salin jälkeen palkkari
illalla muutama pähkinä
En nyt jaksanut laskea tarkalleen noiden yllämainittujen proteiinimääriä, mutta voisivat olla hyvin sellaista mitä syön päivän aikana, ja mun proteiininsaanti on yleensä siinä 100g-140g päivässä.
[/quote]
Elimistö ei varastoi proteiinia proteiinina vaan käyttää minkä pystyy ja muuttaa lopun rasvaksi. Mitään järkeä sun ei ole liikaa syödä proteiinia kun vielä laihdutat. Treenin jälkeen palautusjuoma/välipala mitä tahansa jossa suhteessa 60-70% hiilareita ja 30-40% proteiinia puolen tunnin sisällä ja tästä tunnin kuluttua kunnon ruoka niin elimistö ei pilko lihaskudosta. Täytyy vielä korjata kun saa sen käsityksen että pelkäät vain aerobisten vaikuttavan lihaskudoksen katoamiseen, että kyllä sitä kataboliaa tapahtuu ihan salitreeninkin jälkeen ja juurikin niin että mitä rankempi treeni niin sitä tärkeämpiä ovat palautustoimenpiteet. Painota proteiinit iltaan, koska proteiinisynteesi eli kudosvaurioiden korjaaminen ja näin lihaksen kasvu tapahtuu levossa eli enempi proteiinia ja vähempi hiilaria ilta-aterialle.
[/quote]
Joo siis olen itse vaan monesta paikasta lukenut, että laihduttaessa lihasmassan säilymisen kannalta tuollaiset pitkät tasasykkeiset aerobiset eivät olisi välttämättä kauhean hyvästä (vaikka tiedän että jotkut ovat eri mieltä) vaan parempi olisi tehdä lyhyitä HIIT -tyyppisiä harjoituksia, mutta en voi noita jättää poiskaan koiran takia. Salin jälkeen tosiaan juon palkkarin ja pyrin syömään tuon tunnin sisällä, juuri mainitsemistasi syistä.
Proteiininsaantisuosituksiahan lienee aika monenlaisia, eikä toki liikaa kannata mättää, mutta enpä näe tuossa 2g/painokilo mitään haittaa jos kokonaiskalorit jäävät miinukselle. Hyviä tuloksia on ainakin minulla tullut näin normaalipainon sisälläkin kiristellessä, ja olenkin tavoitepainossani nyt itseasiassa.
Illalla syön ns. pääruokani eli tofua/muuta proteiinia + lisäkkeitä tai rahkaa ja pähkinöitä (rasvoja, jotta proteiinin käsittely hidastuisi ja yöksi riittäisi rakennusainetta lihaksille? Menee ehkä hifistelyksi, mutta pähkinät on ihan kivaa iltapurtavaa joka tapauksessa), eikös tämä ole ihan hyvä? Ruokani eivät muuten siis olleet järjestyksessä tuossa, käyn salilla siis aamuisin, mutta palkkari muistui mieleen vasta viimeisimpänä proteiinilähteenä joten lisäsin sen muiden perään.
Mutta anteeksi, tämä meni hieman aiheen ohi.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 22:07"]
Voiko noita protskujauheita syödä raskaana?
[/quote]
Voi syödä.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 22:12"]
Suositelkaa proteiinijauheita! Mitä niillä yleensä tehdään? Pirtelöä?
[/quote]
Maustetuista välipalapirtelöitä, maustamattomia puurojen, kastikkeiden jne sekaan.
Mäkään en ymmärrä, miksi proteiinia pitäisi saada enemmän kuin nyt. Jos ap on ihan normikuntoilija. Eri asia, jos ap todella tähtäisi lihasmassan kasvuun.
No en ole himobodari, mutta toki olisi tarkoitus jonkin verran kasvattaa lihasmassaa. Oikeastaan mielluummin vaihtaa löllöä läskiä lihakseksi.
Olen normaalipainoinen, mutta siellä ylärajoilla. En varsinaisesti laihduta, mutta kiinteytän ja pientä lihaskasvuakin tavoittelen - sellaista, jota on mahdollista saada pumpilla, lihakuntojumpalla ja kahvakuulalla.
Ap
Vähän ot, mutta: Huomaako muuten liian vähäisen proteiininsaannin jostain? Minä olen kuntoileva sekasyöjä, mutta syön tosi vähän lihaa/kanaa tai maitotuotteitakaan.
Mistä tietää, että tarvii lisää proteiinia? Palautumisen ongelmista? Vai siitä, että lihaksissa ei tapahdu kehitystä?
Välillä tuntuu, että palautuminen kestää ja lihakset särkevät aika pitkään treenien jälkee.
Taidat olla ap suunnillleen samassa tilanteessa kuin minä, vaikka oma "päälajini" onkin juoksu. Viikossa tulee noin 5-6 tuntia juoksua ja pari salitreeniä, omakin tarkoitukseni on saada rasvaa muutettua lihakseksi. Ylipainoa ei ole, mutta lihaksia liian vähän.
Luulen, että pärjäät ihan hyvin tuolla 1,5 grammalla per painokilo. Protskunsaanti on tietysti tärkeää, mutta en kävisi hysteeriseksi asiasta. Itsellä toimii se, että joka aterialla on jotain proteiinipitoista - juurikin tofua, linssejä, juustoa yms. Pastat, leivät ja muu täysjyväversioina, niissäkin on. Leivän päälle voi laittaa tofua kans ja puuroksi ostaa vaikka proteiinipuuropusseja (jos on tarvetta semmoisille, itsellä töissä käteviä). Käytän myös protskujauhetta: laitan smoothieen ja maustamattoman jogurtin + marjojen kanssa.
Herkkupäivinä syön sitten ihan mitä sattuu. Välillä syön välipalana proteiinirahkaa, ehkä kerran viikossa. Mutta en ala syömään purkkikaupalla raejuustoa enkä rahkaa. Sinuna ostaisin säkin protskujauhetta esim. Vegetukusta ja muuten söisin terveellisesti, niin uskoisin riittävän hyvin. Tsemppiä treeneihisi! :)
Damn autocorrect... Lakto-ovo eikä -ovi... Pahoittelen muitakin typoja.
Pähkinöissä on paljon proteiineja. Syö kourallinen niitä päivässä. Itse käytän lisäksi proteiinijauhetta eli ainakin salipäivinä syön sitä. Olen myös lakto-ovo eli siinä mielessä helpompaa kuin kokonaan vegaaneilla.
Samaa meinasin sanoa kuin edellä... eli pähkinöitä ja jotain protskujauhetta.
Minä urheilin nuorena ihan kilpaa, olin vege, eikä mulle ainakaan tullut mitään ongelmila siitä etten saanut proteiineja näitä nykyään suositeltuja määriä... Papuja ja tofua sitä lähinnä tuli syötyä, maitotuotteitakin käytin harvoin.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:31"]
rahka + omena
salin jälkeen palkkari
illalla muutama pähkinä
[/quote]
Ihan hyvin? Joudut joka aterialla syömään isoja määriä jotain pahaa, kuten rahkaa (ok, se ehkä menisi pari kertaa viikossa jälkiruokana todella runsaalla sokerilla, hedelmillä ja kermavaahdolla, mutta tuskin nautit sitä niin). Ei yhtäkään ateriaa, jossa olisi vaan hyvänmakuisia asioita. Ei mitään herkkuja ikinä (pähkinä ei ole mikään herkku, tuntuu suussa pikkukiviltä).
Esim. aamupuuro on minusta hyvää, ihanan pehmeää ja helposti syötävää. Mutta siihen tuleekin vain kaurahiutaleita ja makeutettua soijamaitoa ja paljon marjoja. Raejuusto ja rahka ei ole puuroa, vaikka niihin lisäisikin kaurahiutaleita.
Musta tuntuisi tosi lohduttomalta joutua syömään loppuikäni noin.
[/quote]
Mun aamupuuro on ihanaa, ihan normaalisti sen keitän ja lisään vähän raejuustoa, joka ei muuten maistu puuron seassa miltään, ja päälle lisään vielä maustamatonta jogurttia ja vaahterasiirappia - hyvää, ihanan pehmeää ja helposti syötävää sekin.
Nimenomaan syön joka aterialla vähän proteiinia jottei tarvitsisi syödä isoja määriä kerralla. Rahka ei musta ole pahaa esim. kanelilla ja piparimausteella ja maapähkinävoilla maustettuna, mutta oletko kokeillut vaikka Valion Profeel Vaniljarahkaa? Se on kahvin kanssa tosi hyvää, ja siinäkin on proteiinia 20g silti.
Ja täytyy vielä todeta että musta ei ole yhtään lohdutonta syödä näin, voin paremmin kuin ikinä ja todellakin syön myös herkkuja, sipsejä ja leivonnaisia mieluiten. En vaan kokenut niitä tarpeelliseksi tuossa mainita kun kyse oli proteiininsaannista, ja noissa niitä ei (ikävä kyllä) juurikaan ole.