Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihan tyhmää ostaa uusi pyörä tässä tilanteessa?

Vierailija
02.04.2014 |

Minulla on siis kyllä pyörä. On tosi jo 12v vanha. Huollan joka kevät pyörän, mutta silti vaihteet reistailee. On siis ihan ok peruspyörä, jolla pääsee kyllä kauppaan ja takaisin.

Haluaisin kuitenkin uuden pyörän, joka TOIMISI moitteettomasti. Nyt saisin tarjouksesta hyvän peruspyörän 300e. Hiukan toimivamman ja laadukkaamman saisin 600e.

Iso raha, tiedän. Varsinkin kun olen nyt kotona lasten kanssa ja ainoa tulonlähteeni on kotihoidontuki. Mutta rakastan pyöräilyä ja kenkkuileva pyörä vie pyöräilyinnon :(

Rahat olisi kyllä pyörään, mutta varmasti löytyy järkevämpiäkin kohteita rahalle. Mies ei innostunut avittamaan pyörän ostossa, koska hänen mielestä pyöräni on vielä ihan kelvollinen.

Mitä teen?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

olette te idiootteja jos ette ketjuvaihteellista pyörää osaa säätää. no tuon laskutoimituksen kanssa säätäminen antaa jo vähän osviittaa...

Vierailija
2/35 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 14:43"]

Huollatapa se pyöräsi ammattilaisella - itse et luultavasti ole pyöräkorjaaja - niin eiköhän ne vaihteetkin mene rutisematta päälle. Tulee halvemmaksi kuin uuden ostaminen. Lasten kanssa pyöräillessä riittää vanhempikin mankeli. Eikä 12 vuotta ole ikä eikä mikään. Mulla on pian 30-vuotias vaihdepyörä ja toimii moitteetta, kun muutaman vuoden välein huollatan sen ammattilaisella ja siinä välissä huollan itse.

[/quote]

Jos pyörä on 12 vuotta vanha ja sillä on ajettu paljon ja se on ollut alun alkaenkin halpa, niin ne vaihtajat ovat varmaan niin väsyneitä, että niitä ei saa pysymään säädöissä, vaikka kuinka osaisi siitää. Itsellä on vähän sama tilanne 16 vuotta vanhan kulkurin kanssa, vaihtesta on säätövarat loppu. Pitäisi joko vaihtaa kaikki vaihteisiin liittyvät osat tai ostaa uusi pyörä. Pitää katsella jos tässä syksyn aikana tulisi hyviä poistoalennuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 15:39"]

Hmm.. Laskin siis, että vuodessa on 365päivää. 365pvä*6vuotta=2190päivää. Siinä sitten 2190pvä/600e=3,65e/pvä

Ehkä olen ihan uuno matematiikassa, mites se kuuluu laskea?

[/quote]

Jaat päivät euroilla ja vastauksessa pyöräytät yksiköt toisin päin? Eihän sitä nyt noin voi tehdä :) Vastauksesi on 3,65pvä/€, eli 0,27€/pvä.

Pyörän hankintaan kannattaa sitten vähän perehtyä, että osaa ostaa edes oikean kokoisen pyörän. Jostain syytä varsinkin naisilla näyttää olevan todella usein liian suuria pyöriä ja satula liian korkealla.

Vierailija
4/35 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät uutta  parempaa pyörää seuraavat 10v, voi  kustannuksen jakaa 10%  per vuosi eli  kustannus olisi 60e /vuosi. Noin minä järkeilen kalliimmat pitkäaikaishankinnat itselleni. Joka tapauksessa se pyöräsi  maksaa vähemmmän kuin mitä auton kustannukset ovat  puolessa vuodessa. Osta se parempi  pyörä vaan, koska käyttänet sitä kuitenkin lähes vuoden ympäri. Millä muuten miehesi perustelee omat kalliimmat hankintansa?

Vierailija
5/35 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin opiskelijana samassa tilanteessa, vanhassa pyörässä vaihteet reistasi eikä uuteen olisi oikein ollut varaa. Käytin vanhan pyörän korjaamolla jossa säätivät vaihteet mutta sanoivat, että koska vaihteissa on jotain vikaa, ne eivät kauaa tule kunnossa pysymään vaan pitää säätää uudestaan. 

Oli sen verran veemäistä polkea pyörällä tuon vaihteiden reistailun takia + pyörä oli muutenkin raskas ajaa, että ostin sitten uuden. Osuin johonkin pyöräkaupan aleen jossa edellisvuoden (vai sitä edellisen) mallit myytiin alta puoleen hintaan ja sain 600 euron pyörän 250 eurolla. 

Vierailija
6/35 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa panostaa pyörään. Myy vanha pyörä pyöräkorjaamolle niin saat ehkä jotain korvausta vanhasta, ja vanha pyörä ei jää nurkkiin lojuamaan.

Vierailija
7/35 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin tuo vaihteiden säätäminen ärsyttää. Hetken ovat kunnossa huollon jälkeen ja sitten alkaa taas "runks, runks" ääni kuulumaan ja vaihteet eivät mene paikoilleen. Jäävät puoliväliin ja sitten kun olen jo hyvän matkaa polkenut, menee vaihde paikoilleen.  :(

Muuten ehjä pyörä kyllä. Vaihteita ei kannata vaihtaa/osia uusia, koska tulee kalliiksi. Kannattavampaa on ostaa uusi pyörä kuulemma.

-ap-

Vierailija
8/35 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huollatapa se pyöräsi ammattilaisella - itse et luultavasti ole pyöräkorjaaja - niin eiköhän ne vaihteetkin mene rutisematta päälle. Tulee halvemmaksi kuin uuden ostaminen. Lasten kanssa pyöräillessä riittää vanhempikin mankeli. Eikä 12 vuotta ole ikä eikä mikään. Mulla on pian 30-vuotias vaihdepyörä ja toimii moitteetta, kun muutaman vuoden välein huollatan sen ammattilaisella ja siinä välissä huollan itse.

Vierailija
9/35 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta itsellä rikkinäiset vaihteet olivat jopa vaaralliset, koska joskus ketjut tippuivat aivan yllättäen.

(3)

Vierailija
10/35 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joka vuosi huollattanut pyörän ammattilaisella pyöräliikkeessä. Viimeksi vaihdettiin jarrupalat ja joku pieni osa vaihteista. Silti alkoi ruksuttamaan pian huollon jälkeen.

-ap-

Vierailija
11/35 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta se. Saat uutta iloa ja motivaatiota hienoon tapaan liikkua. Aina tulee vastaan joku, joka kehuu oman 25-vuotiaan pyöränsä paremmaksi kuin sinun, mutta anna kehua  ja anna itse polkimen pyörii huuda vau vau vau...

Vierailija
12/35 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli opiskeluaikana sama tilanne... mutsin vanha rämä ainoana kulkupelinä ja kotoa opinahjolle 6km + muut kulkemiset päälle. En kyllä katunut, että ostin silloin uuden vaikkei rahaa olisi oikein ollutkaan.

Vierailija
13/35 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reistaileva pyörä on ärsyttävä. Osta uusi hyvällä omallatunnolla, saat liikunnan iloa. Sitäpaitsi hyvällä pyörällä sinun tulee tulevina vuosina tehtyä sekä yksin että lastenkin kanssa vielä monta mukavaa pyöräretkeä.

Onhan se iso raha, mutta paljon turhempaankin voisi mennä.

Ota selvää vaihtomahdollisuuksista, tai myy vanha pyörä muulla tavoin pois.

Vierailija
14/35 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota huollatusta kannattaa ehkä kokeilla. En tiedä minkä kuntoisia sitten on nämä torissa myytävät pyörät, mutta jos ei ole erityisiä vaatimuksia pyörän ominaisuuksien suhteen niin sieltä löytyy ainakin halvalla.

Vierailija
15/35 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelen myymään vanhan pyörän pyöräliikkeeseen ja ostamaan uuden, ehjän pyörän. Mikään ei ole kamalampaa, kuin romulla kulkeminen :(

ja mielestäni 300-600e ei ole peruspyörästä paha hinta. Oletetaan, että pyörän kanssa kuljetaan puolet vuodesta ja vaikka sama 12 vuotta, niin päivähintaa pyörälle tulee 3,65e/pvä ja tuo laskettu 600euron pyörällä. Tuohon tietty keväthuolto ja mahdolliset kuminpaikat päälle, jos ei itse huolla. Ei ole mielestäni kallista :)

Vierailija
16/35 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 11 ei taida olla matikkaihmisiä... :D

Kokeilepas uudestaan tuota laskutoimitusta, jooko... ;)

Vierailija
17/35 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Laskin siis, että vuodessa on 365päivää. 365pvä*6vuotta=2190päivää. Siinä sitten 2190pvä/600e=3,65e/pvä

Vierailija
18/35 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta uusi. Itse ostin helkaman vaihteettoman mummiskan ja se on uskomaton :)

Vierailija
19/35 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri mietin itsekin samaa! Mulla on siskon vanha pyörä en muista kuinka vanha, mutta periaatteessa se on toimiva, mutta erittäin huono ja vinkuu ja kitisee. Minulla se on nyt ollut käytössä jo kymmenen vuotta ja päätin että tänä keväänä ostan uuden. Työmatkatkin olisi kiva pyöräillä mutta kuka huonolla pyörällä jaksaa ajaa 10 km töihin? No ostan 250e maksavan pyörän. Saa luvan kelvata.

Vierailija
20/35 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 15:39"]

[/quote]

Laskit että eurolla saa 3,6 päivää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän