Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan ekaluokkalaisen opettaja ihan tehtäviensä tasolla?

Vierailija
02.04.2014 |

Tammikuussa ottivat käyttöön kevätosan äidinkielen työkirjasta. Nyt on huhtikuun alku ja kirjassa tehdään tehtäviä sivulta 24, kirjassa on 96 sivua! Meinaako opettaja että toukuun loppuun on muka ehditty kiriä kirja loppuun. Onko tämä nyt sitä hitaampien tahtiin etenemistä?? Että kirjasta ei ehditä tehdä kolmessa kuukaudessa kuin 24 sivua? Pitäisikö tähän jo puuttua vanhempana tai olla huolestunut?

 

Oma lapseni ei ole hidas, osaa lukea ja kirjoittaa joten ihmettelen siksikin, eikö edes edistyneemmät voisi tehdä kirjaa eteenpäin?

 

 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työn ohjenuorana on opetussuunnitelma, ei mikään kirja. Opettaja voisi opettaa täysin ilman mitään kirjaa. Että sen sivumäärän perusteella ei voi valittaa opetuksen laadusta.

Vierailija
2/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tekevät muutakin, kuin tuota kirjaa? Meidän koulussa jokainen etenee vähän omaan tahtiin, eli saattaa olla eri kirjakin menossa, kuin kaverilla. Mutta on yksityinen koulu, eli vähän eri käytännöt ja systeemit muutenkin. Kysele opelta, saat oikean vastauksen vain häneltä. Eihän se ole ollenkaan huono asia, jos tekevät tehtäviä varsinaisen kirjan ulkopuolelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kirjasarja? Meidän tytöllä käytössä pikkumetsä. Lopussa on lisätehtäviä aika paljon, tyttö nimitti niitä hiirisivuiksi.

Eka luokan tavoite on oppia: alustava lukutaito, kirjoittamaan sanoja sekä kuuntelu ja puhetaito. Yhdenkään lapseni opettaja ei ole sanonut tavoitteeksi kirjan täyttöä.

Vierailija
4/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin meilläkään käytiin koko kirjaa kannesta kanteen

Vierailija
5/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman poikani kohdalla ihmettelin aikanaan samaa. Minun poikani oli kyllä hidas tekijä, mutta ihan tavisoppilas kuitenkin. En sitten tiedä tekikö jotkut muut oppilaat kirjasta enemmän, mutta mun pojalta jäi joitain kirjaimia kokonaan opettelematta, kun kirjassa ei vaan edetty. En siitä sitten kysellyt, eikä opettaja mitään sanonut. Mutta kieltämättä ajattelin parikin kertaa, että antaisi sitten pojalle vaikka enemmän läksyä, että oppisi edes kaikki kirjaimet!

Vierailija
6/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni koulussa tekevät tosi paljon muutakin kuin täyttävät kirjaa ja hyvä niin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään monisteita tai erillisiä tehtäviä ei ole kotiin kantautunut, eikä myöskään merkintöjä että läksyt tekemättä. Läksy on aina tuosta tehtäväkirjasta tai lukukirjasta. Joten usko että tekevät mitään erillisiä tehtäviä koulussa.

ap

Vierailija
8/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi käytetään koko kirjaa sitten? Sehän olisi selvää säästöä (ellei ole käytettyjä vanhoja kirjoja) opettaa ilman niitä. 

 

Ja kun hitaimman tahtiin vielä edetään, niin muutaman aakkosen kun ilmaan piirtää niin siinä se on äidinkielen kevätkurssi kokonaisuudessaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin opettajankoulutuksessakin painotetaan, että oppikirjojen käyttö ei ole ainoaa opetusta. Tiedän, koska opiskelen. Juuri olin opetusharjoittelussa, jossa sain ohjaajalta vinkiksi, että pyrkisin kirjojen ulkopuolelle ja varsinkin tehtäväkirjan ulkopuolelle.

Vierailija
10/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 13:48"]

Mikä kirjasarja? Meidän tytöllä käytössä pikkumetsä. Lopussa on lisätehtäviä aika paljon, tyttö nimitti niitä hiirisivuiksi.

 

Eka luokan tavoite on oppia: alustava lukutaito, kirjoittamaan sanoja sekä kuuntelu ja puhetaito. Yhdenkään lapseni opettaja ei ole sanonut tavoitteeksi kirjan täyttöä.

[/quote]

 

Pikkumetsä meilläkin. Ymmärrän ettei tavoite ole tehdä kirjaa kannesta kanteen, mutta tuossahan käy väkisin niin, että osa kirjaimista jää oppimatta. ap

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules nyt, ap, oppimista tapahtuu niin paljon muutenkin kuin kirjan tehtäviä tekemällä. Missään ei sanota, että koulussa vuoden tärkein tavoite olisi täyttää 96 sivua kirjan tehtäviä. Tärkeintä on se, mitä opitaan.

 

Itse asiassa on hyvä merkki, jos opettaja ei vain orjallisesti seuraa kirjaa. Usein on niin, että käytettävän kirjan on valinnut joku ihan muu kuin kyseinen opettaja. Kirjan työmetodit eivät ehkä sovi opettajan opetustyyliin tai oppilaiden oppimistyyliin tai kumpaankaan.

 

Tuota asennetta kohtaa niin usein vanhempien taholta. Että kirjaa ei käyty loppuun ja jokaikistä tehtävää ei tehty. Se ei silti tarkoita, ettei tarvittavia asioita olisi käsitelty! Ja todennäköisesti paljon elämyksellisemmin ja mieleenpainuvammin kuin kirjaa orjallisesti täyttämällä.

Vierailija
12/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä voi asialle oikein mitään, ei se opettaja pysty enää kirimään.

Mun kuopuksella oli sama meno. Melkein joka kirjasta olivat älyttömän paljon jäljessä ja edelliset kaksi lasta olivat eri opettajilla ja ne kaikki kirjat oli tehty loppuun. Luokka on hyvinkin energinen ja vaikeasti hallittava. Se ettei opettaja ole osannut hoitaa hommiaan, näkyy vielä 6. luokallakin, vaikka opettajakin vaihtunut. Suurimmalla osalla luokasta on saman tyyppisiä ongelmia ja uskon ihan täysin, että se on opetuksesta kiinni. Ei yhteen luokkaan mitenkään mahdu noin paljon samoista ongelmista kärsiviä lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun jotenkin mä en jaksa uskoa tähän, että joku opettaja jättäisi käymättä kaikki kirjaimet tahalteen läpi. Kyllä siihen luku- ja kirjoitustaidon opettelemiseen otetaan sitten lisätunnit vaikka jostain muusta aineesta, että ehditään käydä läpi.

Vierailija
14/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 13:54"]

Kuules nyt, ap, oppimista tapahtuu niin paljon muutenkin kuin kirjan tehtäviä tekemällä. Missään ei sanota, että koulussa vuoden tärkein tavoite olisi täyttää 96 sivua kirjan tehtäviä. Tärkeintä on se, mitä opitaan.

 

Itse asiassa on hyvä merkki, jos opettaja ei vain orjallisesti seuraa kirjaa. Usein on niin, että käytettävän kirjan on valinnut joku ihan muu kuin kyseinen opettaja. Kirjan työmetodit eivät ehkä sovi opettajan opetustyyliin tai oppilaiden oppimistyyliin tai kumpaankaan.

 

Tuota asennetta kohtaa niin usein vanhempien taholta. Että kirjaa ei käyty loppuun ja jokaikistä tehtävää ei tehty. Se ei silti tarkoita, ettei tarvittavia asioita olisi käsitelty! Ja todennäköisesti paljon elämyksellisemmin ja mieleenpainuvammin kuin kirjaa orjallisesti täyttämällä.

[/quote]

 

Ok, verovaroja voisi sitten käyttää järkevämminkin kuin ostaa sadan sivun kirja joste tehdään 30 sivua. Fiksu opettaja tekee äkkiä sen 30 monistetta itse tehtäviksi.

ap

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 13:50"]

No miksi käytetään koko kirjaa sitten? Sehän olisi selvää säästöä (ellei ole käytettyjä vanhoja kirjoja) opettaa ilman niitä. 

 

Ja kun hitaimman tahtiin vielä edetään, niin muutaman aakkosen kun ilmaan piirtää niin siinä se on äidinkielen kevätkurssi kokonaisuudessaan!

[/quote]

 

Kirjat tilataan yhteistilauksena. Yksittäinen ope ei aina pysty vaikuttamaan niihin sitä eikä tätä.

Vierailija
16/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 13:56"]

Et sä voi asialle oikein mitään, ei se opettaja pysty enää kirimään.

Mun kuopuksella oli sama meno. Melkein joka kirjasta olivat älyttömän paljon jäljessä ja edelliset kaksi lasta olivat eri opettajilla ja ne kaikki kirjat oli tehty loppuun. Luokka on hyvinkin energinen ja vaikeasti hallittava. Se ettei opettaja ole osannut hoitaa hommiaan, näkyy vielä 6. luokallakin, vaikka opettajakin vaihtunut. Suurimmalla osalla luokasta on saman tyyppisiä ongelmia ja uskon ihan täysin, että se on opetuksesta kiinni. Ei yhteen luokkaan mitenkään mahdu noin paljon samoista ongelmista kärsiviä lapsia.

[/quote]

 

Tämä on se mitä pelkään :( Nämä joilla olisi potentiaalia nopeampaan etenemiseen tuntuvat turhautuvan. ap

 

Vierailija
17/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 13:54"]

Kuules nyt, ap, oppimista tapahtuu niin paljon muutenkin kuin kirjan tehtäviä tekemällä. Missään ei sanota, että koulussa vuoden tärkein tavoite olisi täyttää 96 sivua kirjan tehtäviä. Tärkeintä on se, mitä opitaan.

 

Itse asiassa on hyvä merkki, jos opettaja ei vain orjallisesti seuraa kirjaa. Usein on niin, että käytettävän kirjan on valinnut joku ihan muu kuin kyseinen opettaja. Kirjan työmetodit eivät ehkä sovi opettajan opetustyyliin tai oppilaiden oppimistyyliin tai kumpaankaan.

 

Tuota asennetta kohtaa niin usein vanhempien taholta. Että kirjaa ei käyty loppuun ja jokaikistä tehtävää ei tehty. Se ei silti tarkoita, ettei tarvittavia asioita olisi käsitelty! Ja todennäköisesti paljon elämyksellisemmin ja mieleenpainuvammin kuin kirjaa orjallisesti täyttämällä.

[/quote]

 

Ok, verovaroja voisi sitten käyttää järkevämminkin kuin ostaa sadan sivun kirja joste tehdään 30 sivua. Fiksu opettaja tekee äkkiä sen 30 monistetta itse tehtäviksi.

ap

 

[/quote]

 

Niin varmaan joo. Tosi äkkiähän sitä tekaisee tuosta vaan 30 eri monistetta, jotka ovat pedagogisesti järkeviä. Hups vain!

Vierailija
18/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 13:56"]

Et sä voi asialle oikein mitään, ei se opettaja pysty enää kirimään.

Mun kuopuksella oli sama meno. Melkein joka kirjasta olivat älyttömän paljon jäljessä ja edelliset kaksi lasta olivat eri opettajilla ja ne kaikki kirjat oli tehty loppuun. Luokka on hyvinkin energinen ja vaikeasti hallittava. Se ettei opettaja ole osannut hoitaa hommiaan, näkyy vielä 6. luokallakin, vaikka opettajakin vaihtunut. Suurimmalla osalla luokasta on saman tyyppisiä ongelmia ja uskon ihan täysin, että se on opetuksesta kiinni. Ei yhteen luokkaan mitenkään mahdu noin paljon samoista ongelmista kärsiviä lapsia.

[/quote]

 

Tämä on se mitä pelkään :( Nämä joilla olisi potentiaalia nopeampaan etenemiseen tuntuvat turhautuvan. ap

 

[/quote]

 

Niinhän siinä käy. Muista itsekin, miten turhauduin koulussa. Kaikki junnattiin sen keskitason etenemisen mukaan. Nopeammin oppineet kyllästyivät, hitaammin oppineet putosivat kärryiltä. Eläköön peruskoulu ja sen tasapäistämispyrkimykset! Sehän on peruskoulun ihanne, kaikki samalla viivalla taidoista, älystä, erityistarpeista huolimatta.

Vierailija
19/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 13:57"]

Ok, verovaroja voisi sitten käyttää järkevämminkin kuin ostaa sadan sivun kirja joste tehdään 30 sivua. Fiksu opettaja tekee äkkiä sen 30 monistetta itse tehtäviksi.

ap

 

[/quote]

 

Itse et taida olla kovin fiksu. :) Itsetehdyt monisteet ei välttämättä täytä opetussuunnitelman tasoa ja kopiointi on tekijänoikeuslain vastaista. 

 

Vierailija
20/30 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Open pitäis antaa enemmän läksyä tehtäväkirjasta. Tunneilla varmaan luetaan ja tehdään paljon muita juttuja. Jospa hän ei halua rasittaa koteja liioilla läksyillä... Mene ja tiedä. Tuota kannattaisi varmaan kysyä ihan opelta itseltään. Varmasti sieltä löytyy asialle looginen selitys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi