VÄITÄN: Suomessa ei saa olla erilainen!
Ei saa, jos on valkoihoinen hetero ja on erilainen vaikka pukeutumisessaan, mielipiteissään tai muuten vain poikkeaa valtavirrasta. Siihen loppuu erilaisuuden hyve tässä maassa.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 13:51"]
Suomessa ei tod. ole isoja kaupunkeja. :-D Painukaa Berliiniin, Pariisiin tai Lontooseen.
Olen asunut pois Suomesta vuosia ja mikä jaksaa aina ''yllättää'' on juuri tuo, että ihmiset näyttää kaikki samalta - myös suuuuuuuuuuuuuuuuressa Helsingissä. Ja olen AP:n kanssa samaa mieltä, suomalainen ''erilainen'' on vain massan rajalla.
[/quote]
Suomessa on Suomen mittakaavassa isoja kaupunkeja. Mikä tässä termissä niin risoo?
Monessa suurkaupungissa on ihan samalla lailla taviksia kuin jossain Helsingissäkin, ellei jopa enemmän. Vai näyttääkö kaikki tukholmalaisnaiset vain mun silmään samalta? Pariisissa? Hong Kongissa? Kyllä sielläkin suurin osa ihmisistä on juuri sellaisia kuin on yleisesti hyväksyttyä, juuri siksi koska se on yleistä. Helsinki taas on tunnettu siitä, että siellä suvaitaan tiettyä alakulttuuria (tatuoitua, lävistettyä rokkaria) paremmin kuin muualla. Mutta meillä se onkin massaa eikä alakulttuuria.
Ja miten erilaisuus oikeastaan loppupeleissä määritellään? Aidosti erilaiset ihmiset - sellaiset joita on vähän ja joille on vähän ymmärtäjiä missään päin maailmaa - ovat usein vähän yhteiskunnan ulkopuolelle ihan ymmärrettävästä syystä.
Minäkin asuin vuosia pois Suomesta (eurooppalainen muutaman miljoonan asukkaan kaupunki) ja Helsinkiin tullessani olin aina iloisesti yllättynyt siitä, kuinka monipuolinen katukuva oikeasti onkaan. Nyt silmä on tottunut tähän ja vanhoilla kotikulmilla käydessäni hämmästyttää se katukuvan monotonisuus.
Onkohan ketjun aloittaja Marko Paananen väitteineen?
Joo, täällä taas kerran pakettimatkalla suurkaupungissa käyneet tulee maailmannaisina huutelemaan että Suomi on paska kaupunki.
Olen kyllä samaa mieltä, erilainen saa olla jos se erilaisuus on vain joku mikä ei oikeasti ole erilaista, kuten ihonväri tummempi, seksuaalinen suuntautuminen onkin homo tai transukin saa olla, myös niinkin jännittävällä tavalla saa olla oikein mega uhri erilainen jos puhuukin ruotsia. Siihen loppuukin nämä hyväksytyt erilaisuudet, joiden puolesta räkäposkella huudetaan rasistia ja nähdään kaikki Halla-ahon kirjoitukset, joita ei edes osata lukea demonisina natsihirveyksinä, niinkuin koko mies itsessään myös. Pelottaa tuollaiset täysin sokeutuneet suvaitsevaiset, joilta näyttää etuotsalohkon toiminta pettäneen yhtäpahasti kuin teiniltä tai väkivaltarikolliselta.
Ai, tarkoitettiinko tällä aloituksella nyt siis sitä, että Suomessa ei saa olla vapaasti pilottitakkiin, kiitos-huppariin ja maastohousuihin pukeutuva klanipää?
No tarviiko siihen kysyä lupa muilta? Minua ei suoraan sanottuna kiinnosta pennin vertaa mitä joku on mieltä olemisestani tällä pallolla.
Millä tavalla "ei saa"? Enkö "saa" pukeutua erikoisesti, jos asuni herättää närää naapureissa? Mielestäni kyllä saan. Jos he soittaisivat poliisin, joka tulisi ja sakottaisi minua, silloin voisi jo sanoa että ei saa olla erilainen. Kyllä me kaikki "saamme" aika paljon, kunhan lain puitteissa pysymme.